Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Carsten Sandorff Storm, Jonas Josefsen Børven
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning
Eleverne skal i dette forløb udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram, som de I grupper skal underviser klassen i.
I starten af forløbet gennemgås teori, som skal inkluderes i den skriftlige aflevering:
- passende musik til de enkelte øvelser
- fysiologiske og psykiske fordele ved opvarmning
- opbygning af programmet
Eleverne bliver bedt om at tage udgangspunkt i en idrætsspecifik opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmnings program 1e
|
07-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Forløbet er i mix dobbelt. Eleverne bliver delt tidligt i par, som skal arbejde fast sammen som udgangspunkt. Fokus ligger så på at skabe klare aftale, omkring taktikken (angrebs og forsvars position, serv (kort og lang), rotation. Dette sætter fokus på kommunikationen på banen i det taktiske.
Teknisk har forløbet fokus på clear (forhånd og baghånd), ser (kort og lang)(forhånd og baghånd), drops, vip, stemskridt i afsæt og chassetrin i benarbejdet. Desuden skal regler for single og duble læres.
Eleverne skal arbejde på tværs af køn og kompetencer. Dette gøres for at homogenisere gruppernes kompetence niveau og skabe bedre grund for decentere mesterlærer. Der vil også være fokus på god kommunikation og "at være den gode vinder".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Spydkast
Fokus på:
Tilløb, kryds, stemskridt.
Faglige mål:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
De for undervisningen relevante digitale redskaber
Grundlæggende principper for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hækkeløb
Fokus på:
Svingben og angrebsben - rytmeforståelse.
Faglige mål:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
De for undervisningen relevante digitale redskaber
Grundlæggende principper for træning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cha cha cha
Der arbejdes med følgende elementer inden for cha cha cha:
Chase, turn, spot turn, new yorker, new yorker med bevægelse.
Faglige mål:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lancier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performence
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
- Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
- Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Særligt fokus på hvordan Pickleball er opstået i en historisk kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187393476",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187393476",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187393476"
}