Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jonas Josefsen Børven, Mette Eliasen Vollmond
|
Hold
|
2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 2: Crossfit og funktionel træning
Indhold og faglige mål:
Eleverne bliver i forløbet introduceret til funktionel træning. De skal have kendskab til fire grundlæggende bevægemønstre: Det knædominante bevægemønster, det hoftedominante bevægemønster, træk og pres. De skal kunne genkende bevægemønstrene i de funktionelle øvelser og udføre bevægemønstrene teknisk korrekt. Eleverne skal have kendskab til enkelte intervalprincipper, og slutningen af forløbet skal eleverne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre og som gennemføres med holdet.
Eleverne skal desuden opnå viden om skelettet, ledtyper og ledbevægelser, samt om musklernes arbejdsformer. Til sidst i forløbet inddrages teori om motivation og identitetsdannelse hos en idrætsudøver.
Materiale (16 sider)
intro til crossfit fra Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=590 (2,5s)
Anatomi og bevægelse, intro: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=202 (0,5 s)
Skelet, led og muskler: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=223 (8,5 s)
Introduktion til idrætspsykologi: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=218 (0,5s)
En idrætsudøvers identitet: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=375 (4s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 3: Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hvad skal jeg kunne?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken – Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min - Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget - Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer - Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 4 Lanciers
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
forløb 6. Pardans: Chachacha og vals
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Formålet med forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen chachacha og senere i forløbet at blive introduceret for vals som en anden type pardans. I starten af forløbet vil hovedvægten være på chachacha’s grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende lektioner vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. I sidste del af forløbet arbejdes der med vals og de to typer af pardans sammenlignes.
Faglige mål:
Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
Kunne flere forskellige dansevariationer
Sætte variationerne sammen til små serier
Beherske en længere rutine
Bevæge sig i takt til musikken
Begynde på det korrekte taktslag i musikken
Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Materiale (i alt 14 sider)
• Musikkens takt og tempo (fra opvarmningsforløb): https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=146#c264 (1 s)
• Dansens historie og udvikling: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=156 (1 s)
• Pardansens grundelementer: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=157 (3,7 s)
• Fysiologi: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=161 (0,8 s)
• Chachacha: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=562#c4539 (0,5 s)
• Vals (eksempel på standarddans): https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=160 (1,7 s)
• Video til fokuspunkter for engelsk vals: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=160#c326 (1 s)
Videoer til Chachacha variationer (i alt ca. 5 sider)
• Underarm-turn (ladies): https://www.youtube.com/watch?v=55xMEAwvXI4
• New York, også kaldet cross over break: https://www.youtube.com/watch?v=ZNZ4uJD2vUM
• Open break (kan laves med efterfølgende chase): https://www.youtube.com/watch?v=tWzn0NX-k6Q
• Spot-turn: https://www.youtube.com/watch?v=dwLyBdbvHlY
• Outside partner breaks: https://www.youtube.com/watch?v=LOZT3jCaHok
• Turning basic, parret drejer rundt sammen: https://www.youtube.com/watch?v=9rqtXUJzvQw&t=112s
• Chase with half turn: https://www.youtube.com/watch?v=m2bBhBAdAUw
• Advanced: Cross Body Lead for men: https://www.youtube.com/watch?v=Lp77j6Oy-58
• Cross Body lead with turn for lady: https://www.youtube.com/watch?v=3NeBNTNM7Ug
• Advanced serie: https://www.youtube.com/watch?v=1CXGwc617sQ
Teknik (ikke en del af pensum)
• Hoftebevægelser I cha-cha-cha: https://www.youtube.com/watch?v=FqqOav26mOg
• Tre tips: https://www.youtube.com/watch?v=r9Ofy_KP8q4
• Hand hold: https://www.youtube.com/watch?v=Q2ygV69dJ-o
• Damens armbevægelser: https://www.youtube.com/watch?v=2X3UeH7qOsg
• Herrens armbevægelser: https://www.youtube.com/watch?v=O-wO4kB8cYM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 7. Pickelball og idrætskultur
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Forløbslængde: 6 moduler
Forløbsbeskrivelse:
Overordnede formål er at eleverne får en introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt følgende tekniske og taktiske delmål:
- Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
- Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
- At få et indblik i idrætskultur og danskernes idrætsvaner
Materiale (10s):
Historie, regler, teknik og taktik: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=645 (3,5s)
Idrættens mangfoldighed og idrætskultur: Grundbog i idræt c, s. 233 (kun den første del af denne side - indtil afsnit om Idræt, industrialisering og arbejderklasse): https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p233 (1s)
Befolkningens idrætsvaner: Grundbog i idræt c: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=234 (2,6s)
Tekniske og taktiske fokuspunkter for de forskellige gennemgåede slag (3s):
Dink: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6307
Serv: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6315
Servereturnering: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6318
Dropshot: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6324
Flugtning: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6327
Lob: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6330
Smash: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6333
Supplende videoer:
Introduktionsvideo til Pickleball https://www.youtube.com/watch?v=kqLRRNOpe8U og
Introduktionsvideo til reglerne i pickleball https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 8 Volley
Faglige mål med forløbet:
Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud, mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslaget med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderens bane.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Være en god holdspiller, der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde taktisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 9. Stepaerobic og sundhed
Stepaerobic og sundhed
Formålet med forløbet er at eleverne lærer grundtrin og nogle variationer i både aerobic og stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal eleverne i forløbet arbejde med at koordinere ben- og armbevægelser, samt træne deres rytmiske forståelse, så bevægelserne foregår i takt til musikken. I forløbet kommer eleverne selv til at sammensætte trin til en ny serie, samt at opbygge øvelserne, så andre elever på holdet kan lære dem.
Faglige mål:
Udføre forskellige trin i stepaerobic
Koordination med både arme og ben i takt til musikken
Sammensætte en koreografi, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk.
Opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
Begynde på det korrekte taktslag i musikken
At kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Materiale:
Hvad er sundhed?: Grundbog i idræt c, s. 236 (2 sider)
https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p236
Livsstilsygdomme, overvægt og fedme: Grundbog i idræt c s. 239 (2 sider) https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p239
Kredsløbskondition og iltoptagelse: Grundbog i idræt c, s. 268 (1,7 sider)
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=268
• Træning af kredsløbskondition, Grundbog i idræt c: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=269 (0,8s)
• Den rette arbejdsintensitet, Grundbog i idræt c: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=270 (0,9s)
• Borgskala: Grundbog i idræt c: https://grundbogiidraetc.systime.dk/api/fileadmin/indhold/Materiale_til_download/Borg_RPE.pdf (0,5s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 10: Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 11. Springgymnastik
Almen og fagdidaktiske overvejelser:
• Eleverne skal gennem træning øge deres mestring af grundlæggende tekniske færdigheder i springgymnastik (Rulle, flyve rulle, salto, håndstand u. balance, kræftspring) udført på air track til madras.
• Forstå deres egen rolle og ansvar for læring.
• Bruge fokuspunkter til at løse bevæg analytiske problemstillinger, ved hjælp af video analyse.
• Reflektere over egen indstilling og mindset, når de møder udfordringer af svær og oplevet farlig karakter.
• Udarbejde arbejde video materiale til forvisning af fokuspunkterne til evaluering i henholdsvis modul 4 og 8.
• Anvende faglige begreber til at reflektere over spændings regulering og spændings sammenhæng med præstation. (omvendt u og kognitiv trekant)
Kernestof områder:
• Forløbet stille krav om fokus på mestring af individuelle færdigheder (salto og kræftspring). Herunder mentale processer som påvirker individets evne til at præstere.
• Forløbet bygger på en række for-øvelser, som f.eks. bevæger sig fra hoved stand - hånd stand - overbalance - kræftspring.
• I forløbet har der været anvendt air track og rulle måtter.
• Basale naturvidenskabelige begreber for naturvidenskabelige eksperimenter til video analyse.
• Forløbet afsluttes af individuelle video film i modul 4 og 8.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187394941",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187394941",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187394941"
}