Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mette Eliasen Vollmond, Sebastian Djurhuus
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Rytmisk opvarmning og kropsbasis
Titel 3 Softball
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Cha cha cha
Titel 6 Blandet idræt (Ikke et forløb)
Titel 7 Fodbold
Titel 8 Kampsport
Titel 9 Stepaerobic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Formålet med dette boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i centrale temaer inden for boldspil. Hvert modul vil være bygget op om en af disse temaer og være omdrejningspunkt i både den teoretiske og praktiske undervisning.

Materialer og teori:
Idræt C: https://idraetc.systime.dk/?id=185&L=0

Faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet  
- Opnå færdigheder inden for idrætsdisciplinen boldspil 
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold 

Fokuspunkter for det praktiske og teoretiske færdighedsniveau i boldbasis:
- Sparke, kaste og gribe bolde af forskellige størrelser og former
- Drible med hænder og fødder
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Opnå indsigt i taktiske aspekter i spillene
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe

Evaluering foregår ved fremvisning af udvalgte tekniske elementer :
- Kaste og gribe forskellige bolde
- Spilforståelse: Placere sig på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb) 
- Spilbarhed: Forstår at anvende bredden og dybden i banen.
- Viser evne til både at kommunikere verbalt og nonverbalt

Boldspilsfamilier
- Kaosspil: Fodbold, håndbold, partibold, floorball, basketball, ultimate
- Net-væg-spil: Volleyball, badminton
- Slagspil: Cricket, rundbold, softball, M-bold
- Træfspil: Golf, bowling
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning og kropsbasis

Eleverne skal i dette forløb udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram, som de I grupper skal underviser klassen i.

I starten af forløbet gennemgås teori, som skal inkluderes i den skriftlige aflevering:
- passende musik ift til udtryk og tempo til de enkelte øvelser
- fysiologiske og psykiske fordele ved opvarmning
- opbygning af programmet

De første tre moduler er udelukkende opvarmning hvor eleverne laver deres programmer og de næste 6 moduler skal hver gruppe stå for opvarmning til kropsbasis. I kropsbasis er der fokus på:

- Balance
- Håndstand
- simpelt overslag på airtrack og på springbrædt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Softball

Fokus på kaste og gribeteknik med handske i forskellige tempi og situationer (sværhedsgrad i forhold til modtager, høje bolde, lave bolde).
Slagteknik med bat.
Det samlede spil med regler og taktik.

Grundlæggende anatomi og kastebevægelsen i teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pickleball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cha cha cha

Forløbet er bygget ved, at de første fire gange er det stramt lærerstyret med indlæring af forskellige variationer. Som afslutning skal eleverne lave en video på 2.30-3.00 min, hvor de fremviser en serie med de variationer vi har arbejdet med.

Fokuspunkter er:
Rytmisk forståelse og tempo
Bevægelser og kropsbevidsthed
Udtryk og performance.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Blandet idræt (Ikke et forløb)

VI har vedligeholdt vores færdigheder og prøvet lidt forskelligt af
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fodbold

I fodbold har vi arbejdet med
-  Korte og lange afleveringer (inderside og halvliggende vrist) med tilhørende tæmninger og fokus på første berøring.  
- Boldkontrol, driblinger og temposkift
- Skud på mål, inderside (Placering af bolden) og vrist (Kraft på skuddet)
- Bandespil og overlap to mod to/tre mod tre spil.
- Forsvarsteknikker og taktisk placering på banen
- Samlet spil og bevægelser i forhold øvrige spillere
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Kampsport

I kampsportsforløbet har vi haft moduler med
- Slagteknik og parader
- Cirkeltræning
- Holdegreb fra judo
- "Knæbrydning" med fokus på kamp og bruge modstanderens vægt til egen fordel.
- Slå dig fra et fysisk overgreb.

Samtidig har vi haft opstart på træningsprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Stepaerobic

I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.

Fokus har været på:
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer