Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mette Eliasen Vollmond, Sebastian Djurhuus
|
Hold
|
2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Formålet med dette boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i centrale temaer inden for boldspil. Hvert modul vil være bygget op om en af disse temaer og være omdrejningspunkt i både den teoretiske og praktiske undervisning.
Materialer og teori:
Idræt C: https://idraetc.systime.dk/?id=185&L=0
Faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet
- Opnå færdigheder inden for idrætsdisciplinen boldspil
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
Fokuspunkter for det praktiske og teoretiske færdighedsniveau i boldbasis:
- Sparke, kaste og gribe bolde af forskellige størrelser og former
- Drible med hænder og fødder
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Opnå indsigt i taktiske aspekter i spillene
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
Evaluering foregår ved fremvisning af udvalgte tekniske elementer :
- Kaste og gribe forskellige bolde
- Spilforståelse: Placere sig på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb)
- Spilbarhed: Forstår at anvende bredden og dybden i banen.
- Viser evne til både at kommunikere verbalt og nonverbalt
Boldspilsfamilier
- Kaosspil: Fodbold, håndbold, partibold, floorball, basketball, ultimate
- Net-væg-spil: Volleyball, badminton
- Slagspil: Cricket, rundbold, softball, M-bold
- Træfspil: Golf, bowling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning og kropsbasis
Eleverne skal i dette forløb udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram, som de I grupper skal underviser klassen i.
I starten af forløbet gennemgås teori, som skal inkluderes i den skriftlige aflevering:
- passende musik ift til udtryk og tempo til de enkelte øvelser
- fysiologiske og psykiske fordele ved opvarmning
- opbygning af programmet
De første tre moduler er udelukkende opvarmning hvor eleverne laver deres programmer og de næste 6 moduler skal hver gruppe stå for opvarmning til kropsbasis. I kropsbasis er der fokus på:
- Balance
- Håndstand
- simpelt overslag på airtrack og på springbrædt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Softball
Fokus på kaste og gribeteknik med handske i forskellige tempi og situationer (sværhedsgrad i forhold til modtager, høje bolde, lave bolde).
Slagteknik med bat.
Det samlede spil med regler og taktik.
Grundlæggende anatomi og kastebevægelsen i teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cha cha cha
Forløbet er bygget ved, at de første fire gange er det stramt lærerstyret med indlæring af forskellige variationer. Som afslutning skal eleverne lave en video på 2.30-3.00 min, hvor de fremviser en serie med de variationer vi har arbejdet med.
Fokuspunkter er:
Rytmisk forståelse og tempo
Bevægelser og kropsbevidsthed
Udtryk og performance.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Blandet idræt (Ikke et forløb)
VI har vedligeholdt vores færdigheder og prøvet lidt forskelligt af
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
I fodbold har vi arbejdet med
- Korte og lange afleveringer (inderside og halvliggende vrist) med tilhørende tæmninger og fokus på første berøring.
- Boldkontrol, driblinger og temposkift
- Skud på mål, inderside (Placering af bolden) og vrist (Kraft på skuddet)
- Bandespil og overlap to mod to/tre mod tre spil.
- Forsvarsteknikker og taktisk placering på banen
- Samlet spil og bevægelser i forhold øvrige spillere
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Kampsport
I kampsportsforløbet har vi haft moduler med
- Slagteknik og parader
- Cirkeltræning
- Holdegreb fra judo
- "Knæbrydning" med fokus på kamp og bruge modstanderens vægt til egen fordel.
- Slå dig fra et fysisk overgreb.
Samtidig har vi haft opstart på træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stepaerobic
I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.
Fokus har været på:
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187402256",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187402256",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187402256"
}