Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kasper Ramkær, Mette Eliasen Vollmond
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate, grundforløb
Færdighedsområde: Boldspil.
Forløbslængde: 7 moduler á 75 min. varighed.
Forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate, herunder forståelse for fairplay. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Der arbejdes med overblik, præcision og spilbarhed. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Faglige mål:
• Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
• Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
• Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
• Beherske opdækningsteknik
• At kunne pivotere under pres og aflevere til makker
• At kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
• Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum og placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb) og derved kunne indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for egne som andres roller.
• Kendskab til angrebstaktikken ”stack” og løbemønstre i Ultimate
• Kendskab til basale regler, organiseringen af Ultimate i DK og ”spirit of the game”
Forløbet afsluttes med en interne ultimateturnering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis/floorball
Forløbet kombinerer boldbasis med floorball. Der arbejdes med grundlæggende tekniske og taktiske elementer i boldbasis. Disse bruges i praksis i floorball.
Teori:
Teori fra boldbasis, floorball historie og taktik.
Tekniske elementer:
Eleverne har i 1. halvdel af forløbet arbejdet med følgende tekniske elementer af floorballspillet:
Ball-handling, afleveringstyper, modtagninger, afslutninger (trækskud, slagskud, vip-skud og lidt slagskud i baghånd), finter ("rotation", "mellem benene", "træk bold tilbage", osv...). Fokus på udførsel af funktionelle øvelser. Eksempelvis "driblinger-finte-trækskud" eller "modtagning-boldflytning-aflevering".
Taktiske elementer:
Eleverne har arbejdet på faste hold-par, hvor de under kampe har skulle observere og give feedback ud fra følgende taktisk fokuspunkter: opstilling/pladser på banen, sammenspil, (løb for hinanden, brug af banen, orientering), kommunikation, bredde+dybde i spillet, opdækning (fast mand eller zone), pres-spil eller fladt forsvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Eleverne har arbejdet med de enkelte elementer i opbygningen af et klassisk opvarmningsprogram, som de til sidst skulle sammensætte, fremvise og evaluere. Der var teoretisk og praktisk fokus på musikforståelse (tælling, BPM m.m.) samt betydningen af stemningen i musikken. Yderligere er der teoretisk arbejdet med kredsløb og ilttransport specielt i relation til opvarmning og aerob præstation.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs de 3 afsnit om opvarmning på linket.
-
Opvarmning (Grundbog i idræt c)
-
Opgave, optælling og musikvalg (KR).docx
-
Opvarmning - opgave og skema (KR).doc
-
Læs side 13.1.3 til og med 13.1.6 på linket.
-
13.1.3 Aerobe processer
-
Repetér den teoretiske lektie fra sidst. I skal kunne følgende begreber (som vi snakkede om sidst): Respiration, ATP, ilt, diffusion, kapillærer, arterier, vener, det store kredsløb, det lille kredsløb, puls (hvilepuls og makspuls), slagvolumen og mi
-
Læs vedhæftede artikel om konditions-træning. Notér de vigtigste pointer.
-
Artikel - kondition.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Forløbet fokuserer i særlig grad på de tekniske alementer af de enkelte slag i pickleball, da dette er helt essentielt for at spillet kan fungere (forhånd baghånd, dink, 3.drop-shot, flugtninger, lop og smash),. Der arbejdes senere med spillets særlige taktiske elementer samt regler. Der er mest fokus på double, men der introduceres også til single. Forløbet er koblet til funktionel anatomi. Der laves anlyse på udvalgte bevægelser/slag i pickleball. Der afsluttes med turnering og en lille afsluttende forløbsprøve i både pickleball og anatomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se linket "Pickleball pro.", så I får et indtryk af spillet. Se dernæst vedhæftede links om teknik i pickleball. Notér jer de vigtigste pointer for de enkelte slag.
-
Pickleball pro
-
Pickleball, serv
-
Pickleball, forhånd
-
Se videoer med baghånd og dink. Notér de vigtigste fokuspunkter.
-
Pickleball, baghånd
-
Pickleball, dink
-
Se de to links med regler og pointsystem samt linket med baghånd.
-
Pickleball, regler
-
Pickleball, pointsystem
-
Anatomi - BEVÆGELSER (elev).pptx
-
Læs afsnit 12.1, 12.2 og 12.3 (frem til "skulderpartiets muskler") på linket.
-
Bevægeapparatet (Grundbog i idræt C)
-
Læs afsnit 12.3 på linket. I skal kunne navne og placering af alle musklerne. Øv jer også på den bevægelse musklen udfører når den arbejder koncentrisk (repetér evt. også koncentrisk, excentrisk og statisk arbejde).
-
I skal øve videre på navne, placering og bevægelse af de muskler vi arbejdede med sidst - se linket. Det er vigtigt, at I fokuserer på hvilket led musklen bevæger og hvad bevægelsen hedder (jf. den Powerpoint i arbejdede med til teori). SE OGSÅ DE TO
-
12.3 Muskler
-
Dropshot (3. shot)
-
Smash
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold - fysiologi og træning
Forløbet indeholder generelle tekniske og taktiske elementer af fodbold. Herunder introduktion til futsal. Der fokuseres specielt på den fysiologiske del af fodboldspillet med henblik på optimering af træningen. Udvalgte elever får lov at stå for dele af træningen og der reflekteres over det fysiologiske, tekniske og taktiske fokus i de enkelte øvelser. Forløbet indeholder praktiske eksempler på bl.a. tolerancetræning, anaerob effekt, aerob højintensitet etc. I den tekniske del af træningen involveres de elever med stor erfaring i fodbold i træningen af de øvrige. Både med øvelser, fejlretning og forevisning. Den teoretisk del af undervisningen omfatter aerob + anaerob træning, teori om fodboldspilleres fysiologi samt teori om øvelses- og spilkonstruktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Chachacha, Idrætskultur og idrætshistorie.
I starten af forløbet fokuseres på tælling af musikken og korrekt udførelse af de forskellige variationer i chachacha. Der laves små serier, som tilpasses efter niveau. Senere arbejdes med "signaler" til de enkelte variationer, så dansen frit kan improviseres (af herren). Der arbejdes med styling kønsdifferentieret og resultatet fremvises i en dansebattle - drenge mod piger. Video integreret i denne. Til slut er der dansekonkurrence.
Det praktiske suppleres med generel idrætshistorie med folus på køn og fysisk aktivitet. Yderligere fokuseres der på dansens historie og dansens stilarter.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Der var en del, der bumlede noget med at tælle rigtigt (I ved selv hvem I er :-)), så hør derfor nogle af numerene fra playlisten vedhæftet (del 1) og øv jeg i at tælle ind forskellige steder i sangene (tælling: 1,2,3,4, og, 1,2,...). Lav grundtrinen
-
Playliste, del 1.jpg
-
Playliste, del 2.jpg
-
Hoftebevægelser, chachacha
-
tips til stil, chachacha
-
Arm Styling (kvinder), cha-cha-cha
-
Arm Styling (herrer), cha-cha-cha
-
Alle ser og øver ud fra videoen "hoftebevægelser" og "tips til stil". Dernæst ser I den video om armstyling, som passer til det I danser (herre/dame). Se titel på video.
-
Læs de 3 links om standart- og latin-dans. Noter de vigtigste forskelle ned.
-
Idrætsportalen, standart/latin
-
Grundbog i idræt C, 2.2.1 Dansens historie og udvikling
-
Grundbog i idræt C, 2.2.2 Pardansens grundelementer
-
Dansens baggrund (Artikel).docx
-
Læs kap. 3 inklusiv underafsnit på linket.
-
3. Kropskulturens historie i Danmark
-
Læs artiklen "Dansens baggrund...", som ligger på modulet sidste torsdag.
-
Organisering af sport og motion (i dag)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Basketball og idrætspsykologi
Klassisk forløb i basket med fokus på teknik, sammenspil og regler. Der er ikke arbejdet med de enkelte pladsers særlige funktioner. De tekniske elementer er generel "ball-handling", afleveringstyper, driblinger og finter, skud og layup samt forsvarsbevægelse/aktioner. Dette er udført under spilnære øvelser. Afslytningsvis har eleverne selv udarbejdet en række øvelser i grupper, som er præsenteret i en drejebog og udført som en forløbsprøve under eksamenslignende forhold. Teorien ligger i videoer og tekst om basket og dets regler.
Teori: Idrætspsykologi i relation til holdspil.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se vedhæftede videoer om stop, dribling, skridt og skud.
-
Stop og dribling.
-
Skridt i basketball
-
Skud, basketball
-
Se de 3 videoer og noter fokuspunkter for hhv. Lay-up og regler.
-
Lay Up,Basketball
-
Regelbrud, Basketball
-
Fejl, Basketball
-
Se først videoen "Basic forsvarsteknik". Notér de vigtigste pointer.
-
Basic forsvarsteknik
-
Forsvar og angrebsfejl
-
"hand-checking"
-
Se de små videoer med forskellige tekniske elementer i basket. Noter fokuspunkter, så I forstår bevægelserne (håndskift, fodstilling osv.). Gå gerne ud i det gode vejr og øv et par af tingene.
-
Crossover dribling
-
Fake-skud
-
"Rul"/spin
-
"rul"/spin, reverse
-
Dribling gennem ben
-
Drejebog, skabelon (KR).doc
-
Se først noten på modulet. Repetér links på tidligere basket-moduler, samt linket "blandet teknik, Basket",så I ved hvad I skal demonstrere til forløbsprøven. Find så en øvelse på linket på dette modul, som I mener kan bruges.
-
Blandet teknik, Basket
-
DGI, trænerguiden
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bordtennis og motorisk læring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet. Forløbet startes og sluttes en konditions-test (bip-test). I forløbet skal eleverne træne målrettet for at forbedre konditionen. Der føres træningsdagbog og det tilstræbes at eleverne træner mindst 2 gange om ugen. Teoridelen omhandler basal fysiologi, træningslære og testning. Sundhedseffekter i forbindelse med konditionstræning understreges i forbindelse med træningen.Eleverne træner sammen i skoletiden en gang om ugen og selvstændigt minimumm én gang mere/uge og fører træningsdagbog. Der afsluttes med en skriftlig aflevering, hvor bl.a. træningen evalueres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Bevægelse, koreografi og performance + lanciers
Forløbet sigter mod at gøre eleverne klar til at kunne lave en danse-performance i grupper inden for genren "moderne dans"/"contemporary dance". Dette gøres ved at arbejde med Labans bevægelseslære, bevægelseskvaliteter, improvisation, kreativitet, koreografi, musik og tælling, timing og samarbejde. Yderligere analyseres forskellige klip fra dansefilm og koreografier. Der arbejdes afslutningsvis procesorienteret frem mod det endelige produkt, som er elevernes gruppe-performance. Yderligere lærer eleverne lancier. Som optakt til dette arbejdes med forskellige folkedanse.
Teoretisk arbejdes med Labans bevægelseslære, dansens udvikling og historie samt idrætskultur og idrætshistorie i et mere generelt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs vedhæftede dokument om Labans bevægelsesteori. Det kan for nogen virke lidt underligt, men se om I kan rumme det :-)
-
Labans bevægelsesteori, (Idrætsportalen).docx
-
Læs vedhæftede dokument om Labans bevægelsesteori. Det kan for nogle virke lidt underligt, men se om I kan rumme det :-)
-
Repetér lektien om Labans bevægelsesteori, som ligger på sidste modul. Måske det giver mere mening efter vi har arbejdet med det. Se dernæst den lille dansevideo på linket og noter jer nogle af de (mange) bevægelses-kvaliteteter. Husk at nyde udtrykk
-
DAnsevideo, 生长genesis / Yabin Wang & Sidi Larbi Cherkaoui
-
Læs frem til "Dansens udvikling i DAnmark", side 5, i vedhæftede dokument.
-
Dansens baggrund (Artikel).docx
-
BESS (Idrætsportalen), print til praksis (KR).docx
-
Opgave - performance uden temaer (KR).docx
-
Læs resten af artiklen om dans som ligger på sidste modul. Kig også på de to pdf-filer på dette modul.
-
Performance, arbejdsproces, (Idrætsportalen, skab_en_performancedans).pdf
-
Performance, Dansens_komponenter (Idrætsportalen).pdf
-
Læs vedhæftede artikel.
-
De forbistrede trin (om dans).docx
-
videnskab.dk_-_derfor_danser_vi_lanciers_-_2012-06-22.pdf
-
Læs vedhæftede artikel om Lanciers.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187403389",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187403389",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187403389"
}