Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kasper Ramkær, Mette Eliasen Vollmond
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate, grundforløb
Titel 2 Boldbasis/floorball
Titel 3 Rytmiske opvarmningsprogrammer
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Fodbold - fysiologi og træning
Titel 6 Chachacha, Idrætskultur og idrætshistorie.
Titel 7 Basketball og idrætspsykologi
Titel 8 Bordtennis og motorisk læring
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Bevægelse, koreografi og performance + lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate, grundforløb

Færdighedsområde: Boldspil.
Forløbslængde: 7 moduler á 75 min. varighed.
Forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate, herunder forståelse for fairplay. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Der arbejdes med overblik, præcision og spilbarhed. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

Faglige mål:
• Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
• Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
• Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
• Beherske opdækningsteknik
• At kunne pivotere under pres og aflevere til makker
• At kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
• Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum og placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb) og derved kunne indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for egne som andres roller.
• Kendskab til angrebstaktikken ”stack” og løbemønstre i Ultimate
• Kendskab til basale regler, organiseringen af Ultimate i DK og ”spirit of the game”

Forløbet afsluttes med en interne ultimateturnering
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Boldbasis/floorball

Forløbet kombinerer boldbasis med floorball. Der arbejdes med grundlæggende tekniske og taktiske elementer i boldbasis. Disse bruges i praksis i floorball.

Teori:
Teori fra boldbasis, floorball historie og taktik.

Tekniske elementer:
Eleverne har i 1. halvdel af forløbet arbejdet med følgende tekniske elementer af floorballspillet:
Ball-handling, afleveringstyper, modtagninger, afslutninger (trækskud, slagskud, vip-skud og lidt slagskud i baghånd), finter ("rotation", "mellem benene", "træk bold tilbage", osv...). Fokus på udførsel af funktionelle øvelser. Eksempelvis "driblinger-finte-trækskud" eller "modtagning-boldflytning-aflevering".

Taktiske elementer:
Eleverne har arbejdet på faste hold-par, hvor de under kampe har skulle observere og give feedback ud fra følgende taktisk fokuspunkter: opstilling/pladser på banen, sammenspil, (løb for hinanden, brug af banen, orientering), kommunikation, bredde+dybde i spillet, opdækning (fast mand eller zone), pres-spil eller fladt forsvar.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmiske opvarmningsprogrammer

Eleverne har arbejdet med de enkelte elementer i opbygningen af et klassisk opvarmningsprogram, som de til sidst skulle sammensætte, fremvise og evaluere. Der var teoretisk og praktisk fokus på musikforståelse (tælling, BPM m.m.) samt betydningen af stemningen i musikken. Yderligere er der teoretisk arbejdet med kredsløb og ilttransport specielt i relation til opvarmning og aerob præstation.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pickleball

Forløbet fokuserer i særlig grad på de tekniske alementer af de enkelte slag i pickleball, da dette er helt essentielt for at spillet kan fungere (forhånd baghånd, dink, 3.drop-shot, flugtninger, lop og smash),. Der arbejdes senere med spillets særlige taktiske elementer samt regler. Der er mest fokus på double, men der introduceres også til single. Forløbet er koblet til funktionel anatomi. Der laves anlyse på udvalgte bevægelser/slag i pickleball. Der afsluttes med turnering og en lille afsluttende forløbsprøve i både pickleball og anatomi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fodbold - fysiologi og træning

Forløbet indeholder generelle tekniske og taktiske elementer af fodbold. Herunder introduktion til futsal. Der fokuseres specielt på den fysiologiske del af fodboldspillet med henblik på optimering af træningen. Udvalgte elever får lov at stå for dele af træningen og der reflekteres over det fysiologiske, tekniske og taktiske  fokus i de enkelte øvelser. Forløbet indeholder praktiske eksempler på bl.a. tolerancetræning, anaerob effekt, aerob højintensitet etc. I den tekniske del af træningen involveres de elever med stor erfaring i fodbold i træningen af de øvrige. Både med øvelser, fejlretning og forevisning. Den teoretisk del af undervisningen omfatter aerob + anaerob træning, teori om fodboldspilleres fysiologi samt teori om øvelses- og spilkonstruktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Chachacha, Idrætskultur og idrætshistorie.

I starten af forløbet fokuseres på tælling af musikken og korrekt udførelse af de forskellige variationer i chachacha. Der laves små serier, som tilpasses efter niveau. Senere arbejdes med "signaler" til de enkelte variationer, så dansen frit kan improviseres (af herren). Der arbejdes med styling kønsdifferentieret og resultatet fremvises i en dansebattle - drenge mod piger. Video integreret i denne. Til slut er der dansekonkurrence.
Det praktiske suppleres med generel idrætshistorie med folus på køn og fysisk aktivitet. Yderligere fokuseres der på dansens historie og dansens stilarter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Basketball og idrætspsykologi

Klassisk forløb i basket med fokus på teknik, sammenspil og regler. Der er ikke arbejdet med de enkelte pladsers særlige funktioner. De tekniske elementer er generel "ball-handling", afleveringstyper, driblinger og finter, skud og layup samt forsvarsbevægelse/aktioner. Dette er udført under spilnære øvelser. Afslytningsvis har eleverne selv udarbejdet en række øvelser i grupper, som er præsenteret i en drejebog og udført som en forløbsprøve under eksamenslignende forhold. Teorien ligger i videoer og tekst om basket og dets regler.
Teori: Idrætspsykologi i relation til holdspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Træningsprojektet. Forløbet startes og sluttes en konditions-test (bip-test). I forløbet skal eleverne træne målrettet for at forbedre konditionen. Der føres træningsdagbog og det tilstræbes at eleverne træner mindst 2 gange om ugen. Teoridelen omhandler basal fysiologi, træningslære og testning. Sundhedseffekter i forbindelse med konditionstræning understreges i forbindelse med træningen.Eleverne træner sammen i skoletiden en gang om ugen og selvstændigt minimumm én gang mere/uge og fører træningsdagbog. Der afsluttes med en skriftlig aflevering, hvor bl.a. træningen evalueres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 Bevægelse, koreografi og performance + lanciers

Forløbet sigter mod at gøre eleverne klar til at kunne lave en danse-performance i grupper inden for genren "moderne dans"/"contemporary dance". Dette gøres ved at arbejde med Labans bevægelseslære, bevægelseskvaliteter, improvisation, kreativitet, koreografi, musik og tælling, timing og samarbejde. Yderligere analyseres forskellige klip fra dansefilm og koreografier. Der arbejdes afslutningsvis procesorienteret frem mod det endelige produkt, som er elevernes gruppe-performance. Yderligere lærer eleverne lancier. Som optakt til dette arbejdes med forskellige folkedanse.

Teoretisk arbejdes med Labans bevægelseslære, dansens udvikling og historie samt idrætskultur og idrætshistorie i et  mere generelt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde