Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Louise Jakobsen, Nethe Bang Strøm
|
Hold
|
2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Springgymnastik, gymnastikkens historie og teknik
Forløb: Springgymnastik, gymnastikkens historie i DK og teknik
Færdighedsområde: "Klassiske og nye idrætter"
Forløbslængde: 9 moduler á 90 min. varighed.
Elever og faciliteter: 28 elever og den lille gymnastiksal.
Faglige mål:
Tekniske: Eleverne er blevet introduceret til forlæns og baglæns rulle samt håndstand, hovedspring, kraftspring og flyverulle. Eleverne har arbejdet med udvalgte forøvelser til de enkelte spring og har herefter haft mulighed for at gennemføre det færdige spring med eller uden modtagning.
Teoretiske: Eleverne har læst om springgymnastikkens oprindelse i Danmark, samt set videoer af udførslen af de enkelte spring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning, musikforståelse og hjerte/kredsløb
Forløb: Opvarmning, musikforståelse og hjerte/kredsløb
Færdighedsområde: "Musik og bevægelse"
Forløbslængde: 7 moduler á 90 min. varighed.
Elever og faciliteter: 28 elever og den lille gymnastiksal og hallen.
Faglig mål:
Tekniske: Introduceret til hvorfor man varmer op, bl.a. ud fra testning (smidighedstest samt springtest) før og efter gennemførelsen af et opvarmningsprogram. Fokus på hvordan man opbygger et godt opvarmningsprogram samt taktforståelse ved at tage tid på 16 taktslag til forskellige musikstykker og herudfra at finde musik, der passer til de enkelte delelementer (løb, styrke osv.). Klassen vil se et udført opvarmningsprogram og vil derefter få tid til at udarbejde deres egne opvarmningsprogram i makkerskabsgrupper. Opvarmningsprogrammerne skal afleveres i drejebogsformat.
Teoretiske: Kendskab til teori om hvorfor man varmer op, hvordan man finder passende musik samt hvordan man opbygger et godt opvarmningsprogram, hvor alle store muskelgrupper er inddraget. Hver makkerskabsgruppe skal udarbejde et opvarmningsprogram med fokus på den opnåede viden som opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik og anaerob og aerob træning
Atletik: Ligger inden for færdighedsområdet "Klassiske og nye idrætter".
Faglige mål
Teori:
• At du kender til atletikkens historiske oprindelse.
• At du ved hvad anaerob og aerob træning er og kan skelne mellem hvornår man træner anaerobt og aerobt i forhold til tid og distance.
Færdigheder:
• At du kan udføre basal teknik inden for hækkeløb.
• At du tilnærmelsesvis kan time dit tilløbet til hække, i spydkast og højdespring.
• At du er i stand til at lave et fornuftigt afsæt højdespring
• At du ved hvad reglerne er i de præsenterede discipliner i forløbet
• At du kender de sikkerhedsmæssige regler, der hører med til hver disciplin.
• At du viser en god fysisk kapacitet.
Eleverne bliver undervist i atletikdisciplinerne: Hækkeløb (2 moduler), spydkast (2 modulet), højdespring (2 moduler) og stafet (1 modul). Der er i disciplinerne blevet arbejde teknisk med emnerne: tyngdepunkt, centralbevægelse, vægtoverførsel, vinkler, afsæt, hastighed, balance, koordination, rytme, reaktion og kraft.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop og danskernes idrætsvaner
Forløb: Hiphop, hiphoppens historiske oprindelse og danskernes idrætsvaner
Færdighedsområde: "Musik og bevægelse"
Forløbslængde: 6 moduler á 75 min. varighed.
Faglige mål:
Tekniske:
Eleverne har arbejdet med forskellige grundtrin inden for hiphop, så som crip walk og forskellige typer af bounce samt body-rolls. Målsætningen med forløbet er at eleverne skal opnå følgende færdigheder:
• At kunne udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At være i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele – f.eks. i body-rolls
• At kende til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende.
• At kunne sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• At kunne fremvise en indøvet koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• At kunne følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Teoretiske:
Eleverne lærer om hiphoppens historiske oprindelse og særlige karakteristika ved hiphop.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Introduktion til træningsprojektet
Forløb: Grundtræning - introduktion til træningsprojektet i 3g
Færdighedsområdet "Klassiske og nye idrætter"
Forløbslængde: 5 moduler af 90 min.
Elever og faciliteter: 30 elever og drengesalen samt Tårnby Stadion.
Praktisk: Eleverne bliver introduceret og afprøver følgende træningskoncepter: To moduler med konditionstræning (pyramidetræning og træningsmetoden 10-20-30), to moduler med muskeludholdenhedstræning i form af cirkeltræning og crossfit og et modul med styrketræning.
Faglige mål:
Tekniske: At kunne udføre øvelser med egen kropsvægt.
Teoretiske: At vide hvad de overordnede forskelle er på aerob og anaerob træning og skelne mellem de træningsformer der er blevet gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt og fodbold
Fodbold og træningsteori
Færdighedsområde: "Boldspil"
Forløbslængde: 8 moduler á 90 min. varighed.
I fodboldforløbet har fokus været på teknik i form af afleveringer, driblinger, finter (husmandsfinten, Laudrup-finten og Cruyff-vending), afslutninger samt samspil i kampsituationer. Derudover har vi arbejdet med regler og taktik f.eks. ift. forskellige opdækningsformationer. Undervejs er der blevet spillet kamp, hvor ovenstående dele er forsøgt implementeret.
Faglige mål:
• At kunne lave præcise indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
• At kunne tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
• At kunne drible mellem kegler ved brug af indersiden og ydersiden af foden
• At kunne udføre husmandsfinten, Laudrup-finten og lave en cruyff vending.
• At kunne gøre sig spilbar dvs. finde det frie rum ved temposkift, retningsskift og kommunikation.
• At kunne indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Materiale
Træningsprojekt: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p134 (0,2 sider)
Kondition: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/traening-fysiologiske-biokemiske-aendringer/kondition/#:~:text=Ændringer%20i%20forbindelse%20med%20konditionstræning,ud%20i%20kroppen%20per%20minut (0,2 sider)
Kredsløbskondition og iltoptagelse: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p268 (1,7 sider)
Træning af kredsløbskondition: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p269 (0,8 sider)
Anaerob træning: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p256 (0,8 sider)
Anaerob effekt: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p264 (0,5 sider)
Anaerob tolerance: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p265 (0,5 sider)
Superkompensation: https://bforbedreidraet.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=191 (3,9 sider)
Test-setup og afvikling: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p218 (1,2 sider)
Se eks. på fysiologiske test her: https://grundbogiidraetc.ibog.gyldendal.dk/?id=p219 (2,9 sider)
Husmandsfinten: https://www.youtube.com/watch?v=hd6HPiPYZ5M (1,19 min.) (0,6 sider)
Cruyff-vending: https://www.youtube.com/watch?v=_jvc7svR85w (0,41 min.) (0,2 sider)
Laudrup-finten: https://www.youtube.com/watch?v=fWGHaIzdz0g (0,52 min). (0,2 sider)
I alt: 13,3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball, regler og pointsystem
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter.
Forløbslængde: 6 moduler á 90 min. varighed.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil i double, hvor der arbejdes med slagene serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Derudover har der været fokus på placering på banen og så vidt det er muligt at slå bolden hen, hvor modstanderen ikke står.
Faglige mål:
• Beherske og kende teknikken bag en korrekt serv
• Rimelig beherskelse af returnering, drop, flugtning og lob.
• Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball.
• Rimelig beherskelse af dinking fra både forhånd og baghånd
• Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Materiale:
Introduktion til pickleball: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=645 (3,5 sider)
Regler i pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0 (2,17 min.) (0,5 side)
Pointtælling: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw&t=163s (3,32 min.) (1 side)
Hvad er pickleball?: https://www.youtube.com/watch?v=kqLRRNOpe8U (1,35 min.) (0,5 side)
Third Shot Drop: https://www.youtube.com/watch?v=O-VOy2lhtB8 (4 min.) (1,5 sider)
Flugtninger: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg&t=156s (5,44 min.) (2 sider)
Lob: https://www.youtube.com/watch?v=wxOAYGicRzQ (fra 0:55-2:40 min.) (1,5 sider)
I alt 9,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pardans (cha-cha-cha og les lanciers)
Færdighedsområde: "Musik og bevægelse"
Forløbslængde: 7 moduler af 90 min varighed.
Formålet med forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen cha-cha-cha, samt les lanciers. I starten af forløbet vil hovedvægten være på dansens grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende lektioner vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder.
Faglige mål:
- Beherske grundrytmen i cha-cha-cha og udføre bevægelser i takt til musikken.
- Beherske grundstilen indenfor latinamerikansk stil
- Beherske forskellige variationer i cha-cha-cha og sætte trinene sammen til en serie.
- Kunne demonstrere og danse med åben og lukket fatning
- Kunne finde takten i forskellige musikstykker og tælle ind til start.
Materiale:
Dansens historie og udvikling: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=156 (0,7 side)
Pardansens grundelementer: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=157 (2,2 sider)
Introduktion til standard- og latindans: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=562 (4 sider)
Cross Body Lead: https://www.youtube.com/watch?v=EubkwC6xj10 (3,35 min.) (1 side)
Crossover break eller "New Yorker": https://www.youtube.com/watch?v=ZNZ4uJD2vUM (1,43 min) (0,5 side)
Spot turn: https://www.youtube.com/watch?v=dwLyBdbvHlY (2,19 min) (0,6 side)
Underarm turn (ladies): https://www.youtube.com/watch?v=55xMEAwvXI4 (2,43 min.) (0,8 side)
Lock steps (“frem og tilbage”): https://www.youtube.com/watch?v=0GK41LKaxs8 (2,37 min) (0,8 side)
Advanced cross body lead for men: https://www.youtube.com/watch?v=Lp77j6Oy-58 (2,56 min.) (1 side)
Open break: https://www.youtube.com/watch?v=tWzn0NX-k6Q (2,02 min) (0,7 side)
Cross body lead: https://www.youtube.com/watch?v=EubkwC6xj10 (3,35 min) (1,1 side)
Triple cha-cha lock step: https://www.youtube.com/watch?v=LrBMVANoz_M (2,08 min) (0,7 side)
Outside partner breaks: https://www.youtube.com/watch?v=LOZT3jCaHok (2,07 min) (0,7 side)
Cucaracha break: https://www.youtube.com/watch?v=oTIN8Hlv5MQ (2,15 min) (0,7 side)
Chase with half turn: https://www.youtube.com/watch?v=m2bBhBAdAUw (2,06 min) (0,7 side)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187406727",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187406727",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187406727"
}