Holdet 2022 SPB/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ulrika Nissen Villaro
Hold 2022 SPB/g2 (1g SPB/2, 2g SPB/2, 3g SPB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb
Titel 2 La familia (eksamensemne)
Titel 3 Día de los muertos
Titel 4 Pasteles y recetas
Titel 5 Chile y el golpe militar
Titel 6 Las pandillas (eksamensemne)
Titel 7 El clima y la sostenibilidad (eksamensemne)
Titel 8 Los jóvenes españoles (eksamensemne)
Titel 9 La Guerra Civil Española (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb

Vi har især arbejdet med ibog begyndersystemet Caminando.
I undervisningen  har der været fokus på at træne udtale, læsning af tekster, produktion af små tekster samt dialog.
Vi har trænet gloser, personlige pronominer, refleksive pronominer bøjning af verber i præsens, perfecto samt nær fremtid.
Vi har også læst om kultur, historie og samfund i både Spanien og Latinamerika.

Arbejdsformer: Undervisningen har vekslet mellem læreroplæg om grammatik, kultur, samfundsfag og historie, pararbejde med fokus på små mundtlige og skriftlige opgaver (herunder grammatikopgaver) og fælles samtale.

Materiale:
Caminando, Grund- og øvebog (2013): Inge Margrethe Clausen m. fl., Gyldendal
Supplerende materiale:
Viva la vida, Grundbog: Silvia Becerra Bascuñan m. fl., Lindhardt og Ringhof (uddrag)
Sangtekster og film

Sidetal: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 La familia (eksamensemne)

I dette forløb er der fokus på synet på familien i Spanien samt de kulturelle forskelle, der er i Spanien og Danmark i synet på familien. Vi har også kigget på udviklingen i synet på familien i de to lande.
Vi har talt om forskellene på traditionelle familier og moderne familier. Vi har desuden med udgangspunkt i filmen El Bola talt om dysfunktionelle familier og mulige årsager hertil.
Vi har læst en række tekster samt set film og hørt musik, der har dette tema.
Vi har trænet temaets gloser samt fokuseret på grammatik - især, perfecto og dativstyrende verber.

Malo af Bebe (sangtekst)
Mi querida familia (uddrag af bog og film)
El Bola (film, Achero Mañas, 2002 og uddrag
La maternal (Film, Pilar Palomero 2022)

Quizletter:
https://quizlet.com/165657999/el-bola-flash-cards/
https://quizlet.com/438340470/la-familia-flash-cards/
https://quizlet.com/67240934/mi-querida-familia-capitulo-1-3-flash-cards/
https://quizlet.com/68008313/mi-querida-familia-capitulo-4-flash-cards/
https://quizlet.com/65981115/mi-querida-familia-capitulo-2-flash-cards/
https://quizlet.com/69596511/mi-querida-familia-capitulo-5-toj-flash-cards/
https://quizlet.com/170470613/mi-querida-familia-capitulo-8-flash-cards/
https://quizlet.com/154495169/malo-flash-cards/

Sidetal ca. 30
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Día de los muertos

Forløbet Día de los Muertos tager udgangspunkt i en af de vigtigste højtider i Mexico. Vi undersøger og taler om, hvordan mexicanere fejrer dagen, hvorfor og hvad dagen handler om.
Eleverne øver præsentation og billedbeskrivelse. Vi undersøger kulturelle forskelle i synet på døden i Danmark og Mexico.
Vi ser små videoer om emnet og har i den forbindelse lytteøvelser.
Eleverne bager brød og laver et altar.



Sidetal ca. 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pasteles y recetas

Pasteles y recetas tager udgangspunkt i en fælles 2. fremmedsprogsdag  "Den store bagedyst på fremmedsprog", hvor eleverne skal konkurrere om bedste kage.
I undervisningen øver vi gloser i genren bagetermer samt imperativ.
Eleverne undersøger kagetraditioner i spansktalende lande og læser opskrifter på spansk. Desuden skal eleverne endelig selv bage og udfærdige en video, mens de bager, hvor de forklarer, hvad de gør på spansk.
Sidetal ca. 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Chile y el golpe militar

Tiden omkring Augusto Pinochets diktatur i Chile vil være i fokus i dette forløb. Vi vil læse udvalgte uddrag af manuskriptet Machuca og se filmen. Eleverne skal både træne mundtlighed i forhold til vigtige historiske facts, men også i forhold til film og manuskripts vigtige emne om venskab på tværs af sociale klasser og ideologier.

Materiale:
Film: Machuca (2004)
Drejebog: Machuca af Inge Margrethe Clausen og Andrés Wood

Sidetal ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Las pandillas (eksamensemne)

I dette forløb "Las pandillas" har vi læst tekster om bander i Mellemamerika og Latinamerika og set filmen "Sin nombre". Vi har fokuseret på, hvad en bande er, hvor de første bander opstod, og hvorfor de opstår.
Vi har arbejdet med både fiktive og ikke-fiktive tekster om emnet.
Vi har trænet relevante gloser om emnet samt øvet os i præsentation samt samtale.
Vi har analyseret de valgte tekster med fokus på at forstå historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold, der relaterer sig til emnet pandillas.

Film: Sin nombre 2009/Cary Joji Fukunaga
Artikel: Pandilleros de lágrimas tatuadas/Antonio
Artikel: Pandilleros de lágrimas tatuadas/Melvi
Artikel: Pandilleros de lágrimas tatuadas/Pancho
Dokumentar: Sales si quieres, entras si puedes
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs

Quizletter
https://quizlet.com/179680195/pandillas-flash-cards/
https://quizlet.com/308645646/pandilleros-flash-cards/
https://quizlet.com/dk/902814785/entras-si-quieres-sales-si-puedes-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt
https://quizlet.com/dk/70048569/pandilleros-de-lagrimas-tatuadas-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Sidetal ca. 30

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 El clima y la sostenibilidad (eksamensemne)

I dette forløb har vi fokuseret på klima, miljø og bæredygtighed i Spanien og spansktalende lande. Hvilke udfordringer findes i Spanien og andre spansktalende lande i forhold til bæredygtighed, og hvad optager de unge i denne sammenhæng.
Vi har f.eks. læst en tekst om tøj-lossepladsen i Atacama- ørkenen i Chile.
Vi har også talt om FN's 17 verdensmål og talt om det bæredygtige liv generelt. I den forbindelse har vi talt om køn, mere specifikt om Mexicos tredje køn, Muxes.

Kloch, Kasper; Tønner, MartinI; Vilhelm, Thomas: "España mañana: 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid""(Ibog): 2022:  
https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131: España mañana:
(Vi har læst portrættet: Gio 18 años)

Kloch, Kasper; Tønner, Martin: "España, frontera, climática"
https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55#c196

(Eleverne har i grupper lavet projektarbejde og valgt en tekst hver. Følgende tekster blev valgt og fremlagt:  Klimavenlig tøjproduktion ; Fra havvand til drikkevand; De første klimaflygtninge; Klimavenlig boform i Barcelona)

Artikel: Desierto de Atacama: la ropa usada que descarta el mundo y se acumula en medio del paraíso

https://quizlet.com/dk/948677781/hablamos-del-medio-ambiente-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Sekundærlitteratur:
https://podcasts.apple.com/se/podcast/dynamik-og-tilf%C3%A6ldigheder-udvikler-livet-p%C3%A5-jorden/id1642292405?i=1000602574801

Oplæg om Muxes, Mexicos tredje køn, af Ole og Shazia samt uddrag af dokumentar:

https://www.rtve.es/play/videos/en-portada/tierra-muxes/7011489/

Quizlet:
https://quizlet.com/dk/943240221/muxes-flash-cards/?funnelUUID=ca94e888-8a9c-48fc-9e5c-a2cb3f6cce09

Sidetal ca. 35


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Los jóvenes españoles (eksamensemne)

I forløbet Jóvenes españoles har vi berørt forskellige aspekter af ungdomslivet:
- venner og fritidsinteresser
- fremtidsdrømme og – forestillinger
- karakteristiske træk ved unge spanieres virkelighed:  - at bo hjemme - arbejdsløshed  -mileuristas


Kloch, Kasper; Tønner, MartinI; Vilhelm, Thomas: "España mañana: 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid""(Ibog): 2022:  https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
(Vi har læst følgende portrætter i bogen: Alba, 19 años; Pol, 18 años; María, 19 años; Lucia, 19 años; Mariana, 21 años; Pedro Martín, 19 años)

Film: Perdiendo el norte, Nacho G. Velilla, 2015

Sidetal ca. 35
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 La Guerra Civil Española (eksamensemne)

La Guerra Civil Española er omdrejningspunktet for dette forløb. Vi undersøger, hvad der gik forud for den spanske borgerkrig, her kommer vi særligt ind på Las Dos Españas.
Vi fokuserer herefter på La guerra Civil, Francos rolle og fascismen. Vi afslutter forløbet med at undersøge, hvordan det frankistiske diktatur kom til udtryk både politisk og kulturelt. F.eks. undersøger vi synet på kvinden under diktaturet og sagen om de stjålne børn.

Kernetekster: La guerra civil española - la dictadura franquista y la memoria histórica af Helene Caprani (Columbus 2024)

Film: El laberinto del fauno (2006) Guillermo del toro)

Dokumentar: Spaniens stjålne børn (DR1 2014)

Sekundærtekster:
https://www.information.dk/udland/2012/06/spanske-foraeldre-soeger-stjaalne-boern?fbclid=IwY2xjawIEi1ZleHRuA2FlbQIxMQABHTPJ0cGJIhkF78ZSKkECeMPLFnlHjC610PfOZQGci-3qA_BaBsH32Pq41g_aem_w4pOVM9gXMxao0RqT2AV9Q

Sidetal ca. 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde