Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Ulrika Nissen Villaro
|
Hold
|
2022 SPB/g2 (1g SPB/2, 2g SPB/2, 3g SPB/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderforløb
Vi har især arbejdet med ibog begyndersystemet Caminando.
I undervisningen har der været fokus på at træne udtale, læsning af tekster, produktion af små tekster samt dialog.
Vi har trænet gloser, personlige pronominer, refleksive pronominer bøjning af verber i præsens, perfecto samt nær fremtid.
Vi har også læst om kultur, historie og samfund i både Spanien og Latinamerika.
Arbejdsformer: Undervisningen har vekslet mellem læreroplæg om grammatik, kultur, samfundsfag og historie, pararbejde med fokus på små mundtlige og skriftlige opgaver (herunder grammatikopgaver) og fælles samtale.
Materiale:
Caminando, Grund- og øvebog (2013): Inge Margrethe Clausen m. fl., Gyldendal
Supplerende materiale:
Viva la vida, Grundbog: Silvia Becerra Bascuñan m. fl., Lindhardt og Ringhof (uddrag)
Sangtekster og film
Sidetal: ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Caminando
-
Dagsorden
-
La cintura sangtekst m. gloser og opgaver.docx
-
Saludos y presentaciones
-
2d: Cataluña
-
Transparente ordCaminando
-
Deberes: Læs og hør Unidad 1: Hola qué tal: Conchi, Julián, Eloy, Julia, Eduardo y1a: ¡Hola! ¿Qué tal? Aurora
-
regelmæssige verber og personlige pronominer
-
spørgeord
-
CONOCE-A-TU-COMPAÑERO.docx
-
Eva de Ponferrada.docx
-
entrevista con Eloy
-
Lyt til videoen, og lær tallene. Aprender español: Los números del 0 al 100 (nivel básico)
-
UDTALE OG TRYK 1g.docx
-
1) Øv, og udtal disse ord korrekt: Tomates, perro, roto, rojo, María y José, Jesús, Ojo, Tomás y yo, trabajo, queso, guitarra.
-
Los Números del 1 al 100 - Canción Infantil - Aprende los Números
-
julekalender
-
Afsnit
-
Ingen lektier, men i klassen arbejder vi med forskellige ting:
-
1) Caminando: ¡Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo!
-
Caminando: Lyt til, læs og forstå teksten 2c Vamos de Compras 2c: Vamos de compras . Lav quizletterne om los colores los colores y la ropa la ropada vi fokuserer på det i timen
-
Caminando, øv på verberne "ir" og "llevar" + Futurum ir + a + infinitiv: 2c: Vamos de compras. verbet llevar er et almindeligt -ar verbum, men I kan fx finde det i ordbogen.com hvis I ikke kan huske bøjningen. Øv verberne fx med terning eller vendesp
-
I skal lave caminando Ejercicios 4: Tus vestidos (vamos de compras 2c): 2c: Vamos de compras
-
læs om ugedage2b: En la cafetería, måneder 2b: En la cafetería, datoer 2b: En la cafeteríaog vejret2b: En la cafetería i Caminando. Øv på sangen om ugedagene til du kan ugedageneCanción los dias de la semana
-
El programa del día
-
Besvar spørgsmålene:
-
Opgave 8 om gustar i selvtest 2
-
Læs og oversæt 3a (link nedenfor)
-
3a: Aurora Aragón, de León
-
Læs, forstå og besvar spørgsmålene til teksten:
-
Læs og forstå teksten:
-
Kære alle
-
4b: ¿Qué haces en tu tiempo libre?
-
Bingo med tal
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Día de los muertos
Forløbet Día de los Muertos tager udgangspunkt i en af de vigtigste højtider i Mexico. Vi undersøger og taler om, hvordan mexicanere fejrer dagen, hvorfor og hvad dagen handler om.
Eleverne øver præsentation og billedbeskrivelse. Vi undersøger kulturelle forskelle i synet på døden i Danmark og Mexico.
Vi ser små videoer om emnet og har i den forbindelse lytteøvelser.
Eleverne bager brød og laver et altar.
Sidetal ca. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pasteles y recetas
Pasteles y recetas tager udgangspunkt i en fælles 2. fremmedsprogsdag "Den store bagedyst på fremmedsprog", hvor eleverne skal konkurrere om bedste kage.
I undervisningen øver vi gloser i genren bagetermer samt imperativ.
Eleverne undersøger kagetraditioner i spansktalende lande og læser opskrifter på spansk. Desuden skal eleverne endelig selv bage og udfærdige en video, mens de bager, hvor de forklarer, hvad de gør på spansk.
Sidetal ca. 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Chile y el golpe militar
Tiden omkring Augusto Pinochets diktatur i Chile vil være i fokus i dette forløb. Vi vil læse udvalgte uddrag af manuskriptet Machuca og se filmen. Eleverne skal både træne mundtlighed i forhold til vigtige historiske facts, men også i forhold til film og manuskripts vigtige emne om venskab på tværs af sociale klasser og ideologier.
Materiale:
Film: Machuca (2004)
Drejebog: Machuca af Inge Margrethe Clausen og Andrés Wood
Sidetal ca. 20
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagsorden
-
(Husk, at dem der mangler at lave Frida-opgaven, skal have den udleveret)
-
Afsnit
-
Vamos a ver la película Machuca
-
Cibell og Isabella música
-
Lektie: Træn højtlæsning og forstå første side samt toppen (indtil næste afsnit) af anden side i kopiarket i teksten om Nicolas de Chile
-
Intro til næste skriftlige aflevering
-
Lektie: Lav det udleverede kopiark om genitiv og besvar spørgsmålene om Machuca.
-
Lektie: Træn følgende verber, så I kan dem udenad: Querer, salir, leer, poner
-
Mads og Thore
-
Lektie: Træn verberne: Llamarse, creer, pensar, seguir (de skal kunnes udenad)
-
Lektie: Læs og forstå side 73-74 i Chile-kompendiet ( Nicolás: un joven apasionado)
-
Husk bøger (ideer til læsning af chilenske forfattere: Antonio Skármeta: Brændende tålmodighed; Isabel Allende: Åndernes hus; Gabriel García Márques: Kærlighed i koleraens tid
-
Undervisningsgangen er om "Nationalism, Imperialism, Language and Race" og eleverne må gerne læse Renans beroemte foredrag "hvad er en nation" som forberedelse (vedhæftet på dansk og fransk):Renan DK.pdf
-
Lektie: Træn højtlæsning samt lav en oversættelse af scene 51 i Machuca. Teksten er de sidste sider i Chile-kompendiet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
El clima y la sostenibilidad (eksamensemne)
I dette forløb har vi fokuseret på klima, miljø og bæredygtighed i Spanien og spansktalende lande. Hvilke udfordringer findes i Spanien og andre spansktalende lande i forhold til bæredygtighed, og hvad optager de unge i denne sammenhæng.
Vi har f.eks. læst en tekst om tøj-lossepladsen i Atacama- ørkenen i Chile.
Vi har også talt om FN's 17 verdensmål og talt om det bæredygtige liv generelt. I den forbindelse har vi talt om køn, mere specifikt om Mexicos tredje køn, Muxes.
Kloch, Kasper; Tønner, MartinI; Vilhelm, Thomas: "España mañana: 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid""(Ibog): 2022:
https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131: España mañana:
(Vi har læst portrættet: Gio 18 años)
Kloch, Kasper; Tønner, Martin: "España, frontera, climática"
https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55#c196
(Eleverne har i grupper lavet projektarbejde og valgt en tekst hver. Følgende tekster blev valgt og fremlagt: Klimavenlig tøjproduktion ; Fra havvand til drikkevand; De første klimaflygtninge; Klimavenlig boform i Barcelona)
Artikel: Desierto de Atacama: la ropa usada que descarta el mundo y se acumula en medio del paraíso
https://quizlet.com/dk/948677781/hablamos-del-medio-ambiente-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt
Sekundærlitteratur:
https://podcasts.apple.com/se/podcast/dynamik-og-tilf%C3%A6ldigheder-udvikler-livet-p%C3%A5-jorden/id1642292405?i=1000602574801
Oplæg om Muxes, Mexicos tredje køn, af Ole og Shazia samt uddrag af dokumentar:
https://www.rtve.es/play/videos/en-portada/tierra-muxes/7011489/
Quizlet:
https://quizlet.com/dk/943240221/muxes-flash-cards/?funnelUUID=ca94e888-8a9c-48fc-9e5c-a2cb3f6cce09
Sidetal ca. 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Los jóvenes españoles (eksamensemne)
I forløbet Jóvenes españoles har vi berørt forskellige aspekter af ungdomslivet:
- venner og fritidsinteresser
- fremtidsdrømme og – forestillinger
- karakteristiske træk ved unge spanieres virkelighed: - at bo hjemme - arbejdsløshed -mileuristas
Kloch, Kasper; Tønner, MartinI; Vilhelm, Thomas: "España mañana: 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid""(Ibog): 2022: https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
(Vi har læst følgende portrætter i bogen: Alba, 19 años; Pol, 18 años; María, 19 años; Lucia, 19 años; Mariana, 21 años; Pedro Martín, 19 años)
Film: Perdiendo el norte, Nacho G. Velilla, 2015
Sidetal ca. 35
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
La Guerra Civil Española (eksamensemne)
La Guerra Civil Española er omdrejningspunktet for dette forløb. Vi undersøger, hvad der gik forud for den spanske borgerkrig, her kommer vi særligt ind på Las Dos Españas.
Vi fokuserer herefter på La guerra Civil, Francos rolle og fascismen. Vi afslutter forløbet med at undersøge, hvordan det frankistiske diktatur kom til udtryk både politisk og kulturelt. F.eks. undersøger vi synet på kvinden under diktaturet og sagen om de stjålne børn.
Kernetekster: La guerra civil española - la dictadura franquista y la memoria histórica af Helene Caprani (Columbus 2024)
Film: El laberinto del fauno (2006) Guillermo del toro)
Dokumentar: Spaniens stjålne børn (DR1 2014)
Sekundærtekster:
https://www.information.dk/udland/2012/06/spanske-foraeldre-soeger-stjaalne-boern?fbclid=IwY2xjawIEi1ZleHRuA2FlbQIxMQABHTPJ0cGJIhkF78ZSKkECeMPLFnlHjC610PfOZQGci-3qA_BaBsH32Pq41g_aem_w4pOVM9gXMxao0RqT2AV9Q
Sidetal ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198299204",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198299204",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198299204"
}