Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Bertha Jensen
|
Hold
|
2022 SPB/g4 (1g SPB/4, 2g SPB/4, 3g SPB/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Begynderforløb 2
Vi arbejder videre med Ibog Caminando og minlaering.dk.
Hovedfokus er på dialog, mens flere grammatiske temaer introduceres.
Vi har stort fokus på at få viden om kultur, samfund og historie i det spansktalende sprogområde. Vi ser derfor en del dokumentarudsendelser om forskellige emner og fra forskellige lande.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
El cuerpo y el deporte - eksamen
Tilladte digitale hjælpemidler til brug for eksamen og for træning i skolen og hjemme:
ordbogen.com
https://gramaticabasica.systime.dk/
https://caminandoforfortsaettere.systime.dk/?id=177
minlaering.dk
"El deporte" af Kristina Pilmark og Lene Håkansson, Gyldendal, siderne 7,12-15, 43-44, 54-57.
Buena idea kapitel 18, ?Qué deporte practicas? plus øvelser hertil
Kernestof og supplerende stof: Vi har anvendt lærebogstekster, avisartikler, billeder og videoklip med henblik på præsentation af disse på spansk i plenum.
Vi har lyttet til og analyseret sangtekster og set en tv-dokumentar og en spillefilm.
Fokus: Træning i og udvidelse af ordforråd om krop og sport og også af mere alment ordforråd. Træning i små og enkle dialoger om sport.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
Vi har haft grammatisk fokus på at repetere grundlæggende sproglige strategier samt at fylde nyt på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Religión y la iglesia
Læseforståelse, skrivefærdighed og mundtlig redegørelse. Læsestrategi, mundtlig fremstilling og procesorienteret skrivning samt alle niveauer af sproglig viden.
Materialet ligger som pdf fil i lectio.
Vi har læst udvalgte og temarelevante lærebogstekster. Vi har læst aktuelle og ubearbejdede avisartikler. Vi har arbejdet med små videoklip og set en temarelevant spillefilm. Vi har desuden lyttet til temarelevante sange og fortolket sangteksterne.
Det anvendte materiale beskæftiger sig med historiske, kulturelle og interkulturelle forhold. Det indeholder desuden indhold, som afspejler samfundsmæssige og regionale forhold i spansk-talende områder. Vi har særligt fokuseret på forskelle og ligheder på den katolske kirkes rolle i udvalgte lande i vores sprogområde.
Vi har trænet mundtlighed og skriftlighed med henblik på at lære og træne strategier til diverse sproglige strategier. Vi har trænet alment og specifikt ordforråd. Vi har trænet ekstensiv og intensiv læsning med henblik på at træne grundlæggende principper for det spanske sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Dictaduras - eksamen
Indhold og fokus: Kultur, samfund og historie med udgangspunkt i det sydlige Sydamerika og Spanien. Vi har haft særligt fokus på forskelle og ligheder i forbindelse med årsager til diktatur i Spanien, Argentina og Chile, ligesådan fokus på forskelle og ligheder i livet under diktaturstyre i disse lande.
Fokus på og øvelser med:
Aspekt i datiderne
Pronominer og deres placering i sætninger
Verbalperifraser
Introduktion til konjunktiv
Repetition og øvelser med diverse grammatiske temaer
Træning i samtale om billeder og om tekster
Vi har trænet alle faglige mål:
Kernestof og supplerende stof: Avisartikler og korte videoklip, sangtekster, tv-dokumentar, en spillefilm.
Vi har trænet centralt og temaspecifikt ordforråd, principper for sprogets anvendelse, tekster om centrale historiske og samfundsmæssige forhold i vores sprogområde, fagets centrale hjælpemidler, ordbøger og grammatik. Principper for sprogets anvendelse. Moderne tekster. Fagets centrale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Desigualdad de género
Vi har læst udvalgte og temarelevante lærebogstekster. Vi har læst aktuelle og ubearbejdede avisartikler. Vi har arbejdet med små videoklip og set en temarelevant spillefilm. Vi har desuden lyttet til temarelevante sange og fortolket sangteksterne.
Det anvendte materiale beskæftiger sig med historiske, kulturelle og interkulturelle forhold. Det indeholder desuden indhold, som afspejler samfundsmæssige og regionale forhold i spansktalende områder.
Vi har trænet mundtlighed og skriftlighed med henblik på at udvikle, træne og forfine strategier til forbedring af diverse sproglige kommunikative kompetencer. Vi har trænet alment og specifikt ordforråd. Vi har trænet ekstensiv og intensiv læsning med henblik på at repetere og lære nyte grundlæggende principper for det spanske sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Narcocultura - Eksamen
Vi har læst udvalgte og temarelevante lærebogstekster. Vi har læst aktuelle og ubearbejdede avisartikler. Vi har arbejdet med små videoklip og set en temarelevant hhv. dokumentar og spillefilm. Vi har desuden lyttet til temarelevante sange og fortolket sangteksterne.
Det anvendte materiale beskæftiger sig med historiske, kulturelle og interkulturelle forhold. Det indeholder desuden indhold, som afspejler samfundsmæssige og regionale forhold i spansktalende områder.
Vi har trænet mundtlighed og skriftlighed med henblik på at udvikle, træne og forfine strategier til at forbedre diverse sproglige kompetencer. Vi har trænet alment og specifikt ordforråd. Vi har trænet ekstensiv og intensiv læsning med henblik på at repetere og lære nye grundlæggende principper for det spanske sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Migraciones - Eksamen
Læsning af novelle - fiktiv tekst, som beskæftiger sig med historiske, kulturelle og interkulturelle forhold. Indeholder desuden indhold, som afspejler samfundsmæssige og regionale forhold i spansktalende områder. Træning af alment og specifikt ordforråd. Ekstensiv og intensiv læsning med henblik på at repetere grundlæggende principper for det spanske sprog.
Vi har desuden lyttet til temarelevante sange og fortolket sangteksterne. Vi har set en dokumentarudsendelse om forhold for illegale indvandrere i Spanien.
Alle faglige mål er i spil og trænes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198307267",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198307267",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55198307267"
}