Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Susan Benedikte Munk
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Engelsk grundforløb 2022
Titel 2 Textual Analysis
Titel 3 Guns in the US
Titel 4 School Shootings and Violence - EXAM
Titel 5 Youth Cultures in the UK - EXAM
Titel 6 Australia downunder EXAM
Titel 7 Australia downunder
Titel 8 Theory about Rhetorical Devices
Titel 9 American Ways; Values and Beliefs
Titel 10 American Ways and Values
Titel 11 Hemingway - IN OUR TIME
Titel 12 Utopia-Dystopia part one - EXAM
Titel 13 Utopia-Dystopia part two
Titel 14 Shakespeare's Sonnets and Plays
Titel 15 Værklæsning af K-PAX
Titel 16 Lingua Franca
Titel 17 Global Politics, Freedom and Fences - EXAM
Titel 18 Tilladte hjælpemidler og links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Engelsk grundforløb 2022

Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa (where, when, who, what)
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer


Kompetencer:
• Sammenhængende mdtl. og skr. fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency  
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster

Afleveringer:

• Kreativ aflevering i forlængelse af læstre noveller


Grammatisk progression:

• Ordklasser - inklusiv introduktion til ordbogen.com,  Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
• Evt adverbier

Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction (Reuters article + speech)

Kernestof:
Kate Buckley: My Mother's Closet (2008) In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Michael Plemmons "Noel" (1985) In: Kirsten Egebjerg et. Al. Texting - 1st Year Fiction, Systime 2005
Molara Wood "Girl on the Wall (2013) In: Agnete Fog og Anne Mette Finderup Worlds of English, Systime 2022 https://worldsofenglish.systime.dk/?id=319

"The Parkland School shooting 2018" In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida" (2018) The White House website, https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-shooting-parkland-florida/ (visited 17 February 2020)

Supplerende materiale:
Standard and non-standard English (Britain) British Library website https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects  
https://www.youtube.com/watch?v=5b9mGp5uY9Q

Standard and non-standard English (the USA) in: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Textual Analysis

Tekstlæsning - The Human Heart

Formål: Vi læser genren the short short story, mini-sagas og symbolic stories for at blive bekendt med engelskfagets metoder og at træne analysefærdigheder.

Indhold: Et forløb med korte, lettilgængelige og forskelligartede tekster.
Arbejdsmetode: Gruppearbejde, pararbejde, klassediskussioner øver de sproglige og sociale færdigheder, og parfremlæggelser afholdes for at fremme selvstændighed og ansvarlighed.

Materialer:
Jørgen Riber Christensen: The Human Heart, Systime, 2002
- When I woke up, Augusto Monterroso
- The Postcard, Guy Carter
- The Maker, Matthew Peates
- Embroidery, Ray Bradbury
- Horseman!, Roger Zelasny
- The Vase, Jimmy Glen
- Indian Camp, Ernest Hemingway
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 School Shootings and Violence - EXAM

Fokus på sensational og faktuel journalistik, men især på begreberne:
Assimilation/integration/alienation/identity and The Social Collective vs. Individualism.

Forløbet er normalt elevstyret med nogle ledetråde fra lærer. Målet med forløbet er
at diskutere et samfundsmæssigt problem, som i stigende grad er ved at blive et globalt problem.
Målet er også at I skal forberedes til at arbejde i projektform, derfor afsluttes med en internetsøgning
og fremlæggelser.

Tekster i kompendiet:
-A Time Line of Recent Worldwide School Shootings:
infoplease.com/ipa/A0777958.html
-Use of Guns Responsible for Increased Homicides by Juveniles:
infoplease.com/ipa/A0862712.html
-School War Zone:
denver.rockymountainnews.com/shooting /040aas00.shtml
-Demonic plan was months in making:
denver.rockymountainnews.com/shooting /0516bguy2.shtml
-School attack shatters Amish idyll: ABC News online Tuesday, 3 October 2006.
-Daryl Cagle's Professional Cartoonists Index - 2 cartoons.
-Teachers Massacred, John Hooper, The Guardian April 27, 2002.
-New gun law call as city mourns, John Hooper, The Guardian, April 27, 2002.
-Lock and Load,
http://www.tcrecord.org/Blog.asp

Grammatik.

Supplerende materiale:
-Why, Honey? , Raymond Carver. - muligvis

3 TED Talks vedr. Guns, Control, Rights and Shootings.
A.
https://www.ted.com/talks/hanna_kane_the_truth_about_school_shootings  12 min.
B.
https://www.youtube.com/watch?v=azRl1dI-Cts   7.5 min
C.
https://www.ted.com/talks/william_woodward_school_shootings_can_be_prevented_here_s_how?utm_source=tedcomshare&utm_medium=email&utm_campaign=tedspread  15.4 min.

Dette forløb er knyttet til deres FF2 - Findes Sandhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Youth Cultures in the UK - EXAM

Dette er tænkt som et projekt, hvor eleven skal fokusere på sin egen indsats og
hvordan eleven arbejder sammen med andre i en gruppe, der afleverer et samlet
produkt. Som gruppe skal der fremlægges for klassen.
Alt arbejde skal lægges ind i elevens personlige arbejdsrum – klassenoter i onenote.
Klassen inddeles i grupper, som hver arbejder 3 timer med en cult: Teddy Boys,
Mods, Rockers, Hippies, Skinheads, Punks, New Wave, Hip Hop.
Grupperne fordyber sig 3 timer/2 moduler hver i deres youth cult. Derefter
fremlægges for klassen efter lodtrækning i 15 min. med en power point
præsentation, så alle i klassen har baggrundsviden om hver enkelt youth
culture/cult og kan identificere disse cultures.
Vi ser derefter en moderne film vedr. Skinheads fra  'the early 80s':
This is England
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Australia downunder EXAM

Formål:
Bekendtskab med et 'andet engelsktalende land'.
Eleverne læser tekster om straffekolonier i Australien.
Der læses en kort beskrivelse af nogle af de mytiske
væsner, som er en del af Aboriginal kultur.
Derudover en intro til Dreamtime.
Derefter læses tekster af half-caste Aboriginals.
En del af forberedelserne inkluderer projektarbejde, hvor eleverne undersøger forskellige aspekter af livet i Australien.

Tekster fra 'Australian Fair':
Gin Lane, William Hogarth
The Fatal Shore, Robert Hughes
The Band Played Waltzing Matilda, Eric
Bogle - https://www.youtube.com/watch?v=WG48Ftsr3OI

Tekster fra "The Grass Was Greener":
Splitter, Bruce Pascoe
My Place, Sally Morgan
Tekster fra "Writing from Australia":
Three Lizard Dreamings, Obed Raggett 1980.
Maiden Speech by Pauline Hanson

Music:
I come from a land down under, Men at
work... Youtube
Waltzing Mathilda, lyrics by A.B.Paterson

Film:
Sonar Australia
The Rabbit Proof Fence

Billedanalyse:
Gin Lane af William Hogarth, m.m
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
7. Processkrivning af Book Review / 6 12-05-2023
8. Mundtlig opgave 14-05-2023
4. Rabbit Proof Fence 15-10-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Australia downunder

Ander Engelsktalende Land

Dette forløb er påbegyndt i 1g, Vi blev ikke helt færdige med forløbet og fortsætter.

Bekendtskab med et 'andet engelsktalende land'.
Eleverne læser tekster om straffekolonier i Australien.
Der læses en kort beskrivelse af nogle af de mytiske
væsner, som er en del af Aboriginal kultur.
Derudover en intro til Dreamtime.
Derefter læses tekster af half-caste Aboriginals.
En del af forberedelserne inkluderer projektarbejde, hvor eleverne undersøger forskellige aspekter af livet i Australien.

Tekster fra 'Australian Fair':
Gin Lane, William Hogarth
The Fatal Shore, Robert Hughes
The Band Played Waltzing Matilda, Eric
Bogle - https://www.youtube.com/watch?v=WG48Ftsr3OI

Tekster fra "The Grass Was Greener":
Splitter, Bruce Pascoe
My Place, Sally Morgan
Tekster fra "Writing from Australia":
Three Lizard Dreamings, Obed Raggett 1980.
Maiden Speech by Pauline Hanson

Music:
I come from a land down under, Men at
work... Youtube
Waltzing Mathilda, lyrics by A.B.Paterson

Film:
Sonar Australia
The Rabbit Proof Fence

Billedanalyse:
Gin Lane af William Hogarth, m.m
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Theory about Rhetorical Devices

Theory about Rhetorical Devices.

Students acquaint themselves with the basic rhetorical devices most commonly
used in great speeches.
We study the theory behind rhetoric and basic devices, where after students
analyze two well-known speeches.

Materials:
1) Brunn Poul og Veirup Lisbeth: English Grammar Guide Grundb 1.Udg 10.o, Systime: s30-32
2) Tekstuddrag af tale, Bill Clinton holdt, da han tiltrådte som USA's præsident
Den 20. januar 1993, samt UVM besvarelse til Bill Clintons tale.
3) Rhetorical devices most commonly used in Great Speeches - compendium
Transcript and video:
1. Martin Luther King Jr. I Have A Dream Speech With Subtitles
https://www.youtube.com/watch?v=mkXD_kuErps
2. Joey Bada$$ Land Of The Free (2017)
Joey Bada$$ - "Land of the Free" (Official Music Video)
https://genius.com/Joey-bada-land-of-the-free-lyrics
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 American Ways; Values and Beliefs

Fokus: Historiske og samfundsmæssige aspekter af USA.
- Eleverne skal kunne læse sig frem til de traditionelle amerikanske værdier og forstå
hvorledes disse har præget amerikanernes liv i fortiden frem til i dag.
- Introduction, Traditional American Values and Beliefs, Government and Politics in
the United States, Education in the United States.
- Vi bygger videre på analysen.
- De taksonomiske niv. og eksamen introduceres.
- Eleverne trænes i fremlæggelser på engelsk.

Materialer og tekster:
" Fields of Vision, vol. 1. Longman 2007", North America From the beginnings to
1823, 110-113.
"American Ways", kapitel 1, 2 og 7.
"Ideal Americans and American Ideals", The Gift Outright by Robert Frost, The
Declaration of Independence, and The New Colossus by Emma Lazarus.

Grammatik: Grammar guide: kap. 10,11,12,13,14,15,16.

Lytteøvelse: Bruce Springsteen: The River.
Eleverne skal forsøge at aflytte teksten og analysere sangen.

Eventuelle Film:
BBC: The Hoover Dam.
Thank You for Smoking
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
6. Declaration of Independence 20-12-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 American Ways and Values

Fokus: Historiske og samfundsmæssige aspekter af USA.
- Eleverne skal kunne læse sig frem til de traditionelle amerikanske værdier og forstå
hvorledes disse har præget amerikanernes liv i fortiden frem til i dag.
- Introduction, Traditional American Values and Beliefs, Government and Politics in
the United States, Education in the United States.
- Vi bygger videre på analysen.
- De taksonomiske niv. og eksamen introduceres.

Materialer og tekster:
" Fields of Vision, vol. 1. Longman 2007", North America From the beginnings to
1823, 110-113.
"American Ways", kapitel 1, 2 og 7.
"Ideal Americans and American Ideals", The Gift Outright by Robert Frost, The
Declaration of Independence, and The New Colossus by Emma Lazarus.

Grammatik: Grammar guide: kap. 10,11,12,13,14,15,16.

Lytteøvelse: Bruce Springsteen: The River.
Eleverne skal forsøge at aflytte teksten og analysere sangen.

Eventuelle Film:
BBC: The Hoover Dam.
12 Years a Slave
The Patriot eller Lincoln.
Thank You for Smoking
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lingua Franca 18-01-2024
6. Grammar assignment 1-4 05-02-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hemingway - IN OUR TIME


Vi skal fordybe os i Hemingways 'style of writing' eller det man også kalder
'Hemingway's voice' .
Hemingway har en særlig skrivestil og den er let genkendelig.
Eleverne læser et kapitel til hvert modul, hvor de besvarer spmål til kapitlet, arbejder
med sproget og vignetten, og indlæser et podcast, der opsummerer deres
besvarelser. Ved nogle kapitler laves grammatiske øvelser som f.eks. at omskrive
vignettens verbale tid eller fokus på ordklasser - især i 'A very short story'.
Arbejdsmetoden skifter mellem individuelt arbejde, gruppearbejde, klassearbejde i
teams og skriftligt arbejde.
Materiale
Eleverne har fået en pdf-fil, IN OUR TIME by Ernest Hemingway,
men er også blevet opfordret til at finde bedre kopier på nettet,
da bogen er frit tilgængelig og ikke underlagt copyright længere. Udgaven har
både vignetter og 15 kapitler.
Det har ikke være muligt at udlevere bogen, da vi arbejder med virtuel undervisning
grundet Corona-virus.

Indtil videre har vi læst de første 7 kapitler i bogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Utopia-Dystopia part one - EXAM

Forløbet begynder lige inden sommerferien og fortsætter igen i august.

Tekster:
Ray Bradbury: The Pedastrian, Man Belonging or not Belonging, Gyldendal 1993
Kurt Vonnegut: 2BR02B, Contexts
John Lennon: Imagine, Lyrics og youtube.com
Bog:
*Engelsk antologi fra 1500 til vor tid, Munksgaard 1982
William Blake: The Ecchoing Green, And Did Those Feet
Aldous Huxley: Brave New World
Edwin Muir: The Horses
        Edwin Muir: Horses




Film: V for Vendetta
Film: Cloud Atlas
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Utopia-Dystopia part two

Indhold: Utopia and Dystopian reality - Eksamenspensum

Tekster:
Ray Bradbury: The Pedastrian, Man Belonging or not Belonging, Gyldendal 1993
Kurt Vonnegut: 2BR02B, Contexts
John Lennon: Imagine, Lyrics og youtube.com
Bog:
*Engelsk antologi fra 1500 til vor tid, Munksgaard 1982
William Blake: The Ecchoing Green, And Did Those Feet
Aldous Huxley: Brave New World
Edwin Muir: The Horses
        Edwin Muir: Horses




Film: V for Vendetta
Film: Cloud Atlas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Shakespeare's Sonnets and Plays

Forløbet starter med en introduktion Renæssancen. Dernæst læser eleverne historisk baggrund for 'The Elizabethan Era' og 'The Great Chain of Being'.

"A Short History of Literature in English", Gitte Barkholt og Jørgen Jepsen. Systime 2010:
- Kap. 2 , The Renaissance.

Internet sider:
Shakespeare's Sonnets 12, 18, 130

YouTube sider:
Korte uddrag fra Shakespeare's Hamlet og Measure for Measure.
David Tennant - Measure for Measure
https://www.youtube.com/watch?v=uz4_ec5DMgA
og
David Tennant - Measure for Measure
https://www.youtube.com/watch?v=4_jcxyhzGa8

William Shakespeare - Sonnet 18 - David Gilmour https://www.youtube.com/watch?v=U8Rpnecb5nI

David Tennant &Catherine Tate Comic Relief https://www.youtube.com/watch?v=g8oBG5aP__E

Venus - "Shall I Compare Thee To A Summer's Day?"
https://www.youtube.com/watch?v=IHwIra05pM&

"Macbeth", red. Ole Juul Lund, Gyldendal 1993.
- Elizabethan England - and William Shakespeare
-The Elizabethan World Picture
- Language and Style

We read the following excerpts from Macbeth:
Act 1 scene 1
Act 1 scene 2
Act 1 scene 7
Act 2 scene 1
Act 2 scene 2
Act 5 scene 5

Supplerende:

Film: Romeo and Juliett
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. Grammatikprøve 31-10-2024
3. Grammar: øv 8 08-01-2025
VEX 2 Punctuation 23-01-2025
VEX 4 - Save as many as you ruin 26-01-2025
6. skriveøvelse 20-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Værklæsning af K-PAX

K-PAX roman af Dr. Gene Brewer

"K-PAX explores the nature of truth, reality and our enduring need to believe"

Fokus er lagt på gruppearbejde med en roman og arbejdsspmål.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Asbjørns K-PAX 20-12-2024
3. Grammar: øv 8 08-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Lingua Franca


Andet: Dette forløb har været en del af årgangsundervisningen på Tårnby gymnasium, Hermed menes der at eleverne har modtaget fælles undervisning og foredrag hvorefter de har arbejdet i grupper omkring en opgave, som den enkelte lærer vejledte og gav feedback på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Global Politics, Freedom and Fences - EXAM

Verden er præget af en voksende indbyrdes afhængighed, hvad angår levevilkår og
holdninger.
Problemerne i forbindelse med den øgede indbyrdes afhængighed forstærkes af, at
det netop ikke er hele verden, som er blevet økonomisk og politisk globaliseret.
Teksterne fra antologien rummer plads til analyse både politisk og sprogligt, og det
vil være muligt at perspektivere det givne materiale litteraturhistorik, kulturelt,
samfundsmæssigt og historisk samt til aktuelle forhold.
Eleverne har haft fokus på især 'Global Inequality and Clash of Civilizations', samt
etiske og økonomiske konsekvenser af globaliseringen.
Bog:
*Politics in a Global World: Birgitte Prytz Clausen, Systime 2008.
Tekster:
John Vidal: How the world's biggest ship is delivering our Christmas - all the way
from China 2006
Anthony Giddens: Runaway World 1999
Judith Mirkinson: Red light, green light: the global trafficking of women
Bono: Harvard University commencement speech
Naomi Klein: Fences of enclosure, windows of possibility
Salman Rushdie: Fighting the forces of invisisbility 2001
Samuel P. Huntington: The Clash of Civilizations 1993

Dette forløb er afviklet anderledes end normalt. Elever har valg små grupper og jeg har interviewet dem om hver tekst særskilt, for derefter at give dem feedback på sprog og indhold. Noget der minder om mini-eksamener mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Tilladte hjælpemidler og links til eksamen

Regler for terminsprøven

Ved eksamen må I anvende ALLE de noter, gamle opgavebesvarelser, dokumenter  OG ibøger mm som er DOWNLOADET på din computer FORUD for prøvens start, herunder  fx bøgerne Getting Started og Getting Started A.
Sørg for at downloade ibøger på forhånd OG skrive din personlige kode ned i et dokument på computeren.

I må tilgå de links der findes i undervisningsbeskrivelsen ved at klikke DIREKTE på dem. De relevante er dem I finder i skemaet nedenfor.

I må tilgå OneNote som app PÅ computeren, men IKKE onlineudgaven. Det samme gælder Google Docs, Google Drev og andre steder i evt. lagrer filer.

I må IKKE kommunikere med omverdenen under prøven.

HUSK HOVEDTELEFONER!!!!!

Kernestof:
Disse ordbogs- og grammatik-links må anvendes ved eksamen
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
• ABC ordbogen: https://abc.ordbogen.com/login?redirectUrl=/dictionary
• Oxford Advanced Learners Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
• Longman: https://www.ldoceonline.com
• Synonym- og antonym ordbog: https://www.thesaurus.com/browse/synonym
• Kollokationsordbog: https://www.freecollocation.com
• Min Læring (Engram): https://www.minlaering.dk
• English class: https://englishclass.dk/index.html

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer