Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Asbjørn Theilade
Hold 2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3d EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Values - American Dreams
Titel 2 Who Am I?
Titel 3 Going Places
Titel 4 South Africa (Eksamensemne)
Titel 5 Multiculturalism in the UK (Eksamensemne)
Titel 6 SRO The American Dream
Titel 7 The Great War (eksamensemne)
Titel 8 Of Mice and Men (værklæsning)
Titel 9 Horror (Eksamensemne)
Titel 10 US Presidential Election (Eksamensemne)
Titel 11 Shakespeare (MacBeth) (Eksamensemne)
Titel 12 The Great Gatsby (Værklæsning) (Eksamensemne)
Titel 13 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Values - American Dreams

Alt materiale, undtagen filmene, ligger i OneNote.
Filmene ligger på Mit CFU


Fokus:
Med afsæt i grundforløbets tekster om ulighed i det amerikanske samfund, har vi i dette forløb arbejdet med USA ud fra definitionerne i ’Six Basic American Values’:
• Individual freedom and self-reliance
• Equality of opportunity and competition
• Material wealth and hard work

Vi har arbejdet med forskellige aspekter af det amerikanske samfund:
• The political system
• Values, beliefs and norms
• The American Dream
• Race and social class
-       Gun politics


Forløbets tekster er primært non-fiction og forløbet har samtidigt med analysearbejdet haft fokus på diskussion.
I arbejdet med fiktionsteksten og -filmen har vi knyttet teksten til de amerikanske værdier, samt arbejdet med fiktionsanalyse.

Kompetencer
• Fagligt arbejde med skrevne og talte engelsksprogede tekster med brug af faglige hjælpemidler
• Udtryksevne: oparbejde og træne ordforråd, formulere synspunkter om en emne og diskutere det
• Forstå autentisk talt engelsk
• Læse forskellige tekster og gøre rede for indhold og synspunkter i dem og relatere dem til ’values and beliefs’.
• Analysere fiktionsteksterne med fokus på characters og setting (fiction)


Omfang: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Who Am I?

Forløbet tager afsæt i i-bogen Compass og er bygget op om teksterne i den.

Teksterne beskæftiger sig med hvordan vi bliver dem vi er og hvilke faktorer påvirker vores personlighed
I teksterne berette forskellige personer om begivenheder, udfordringer, valg mm der har formet deres personligheder.

Forløbets fokus har ligget på at reflektere over hvad der former os og andre og på at diskutere og drøfte teksterne og egne tanker på engelsk. Karrierelæring er dermed en stor del af forløbet.

Det analytiske arbejde har fokuseret på fagligt arbejde med forskellige typer non-fiction, style og intention i særdeleshed

Omfang: ca 10 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Going Places

Forløbet tager afsæt i ibogen "Compass" og er bygget op omkring den.

Forløbets tekster handler om at rejse og forskellige årsager til at rejse, håb og drømme, samt hvad man lærer (eller ikke lærer) af sine oplevelser og møder med andre kulturer og mennesker.

Forløbets tekster er primært fiction, og det analytiske fokus har ligget på
- narrative techniques
- literary devices
-the twist in the tail

I forløbet har eleverne i grupper udvalgt en scene, som de har omsat til tegneserie.


Omfang: ca: 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 South Africa (Eksamensemne)

Formål:
At give eleverne viden om et tredje engelsktalende land. Eleverne skal tillegne sig viden om Sydafrika med fokus på apartheidtiden. Eleverne skal kunne redegøre for centrale politikker samt begivenheder i Sydafrikas apartheidhistorie. Yderligere skal de tilegne sig viden om Nelson Mandela og kampen mod det hvide overherredømme i landet.

Bidrager til at besvare følgende af de faglige mål:
Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof:
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

Grammatikøvelser, litteraturanalyse, filmanalyse, fotoanalyse

Anslået omfang: 18 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multiculturalism in the UK (Eksamensemne)

Som en del af kernestoffet 'væsentlige historiske, kulturelle og sanfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA, har fokus for dette forløb været multiculturalism in the UK og forløbet har haft et pædagogisk sigte at få en masse mundtlighed ind i gruppearbejdet.
Forløbet blev afsluttet med en introduktion til Lingua Franca, hvor vi bla. talte om fordelen og ulempen ved at anvende Lingua Franca, sproglige fordomme og om hvorvidt det er vigtigt overhovedet at kunne tale som 'a native speaker'.

Eleverne har især arbejdet med følgende begreber:
multiculturalisme
code switching
language as weapon against discrimination
British culture as the dominant culture
Code switching
assimilation
salad bowl
push and pull factors
Lingua Franca (Lingua Franca betyder et sprog der bruges som fælles kommunikationsmiddel når to personer ikke taler det samme førstesprog (f.eks. hvis en dansker og en kineser taler sammen på engelsk, fordi danskeren ikke taler kinesisk og kineseren ikke taler dansk). 
Kahru's model (inner, outer or expanding circle) :ENL (UK), EFL (DK, China), ESL (India, former colonies)  
Globish ( the language tool based on English that would allow everyone to talk across the world)
MLE (multicultural English)
ELF (English as Lingua Franca)
EFL: English as a foreign language
ESL: Englisg as a second language
RP (reveived pronounciation)
English as an international language



Tekster anvendt i forløbet:
John Aagard, “Listen Mr Oxford Don”. 1985. In Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English. Systime, 2010. P.69-70
• George the Poet, “My City”, director Bob Ryan. 2012. Bobby Ryan’s YouTube Channel, May 24, 2012, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok )
• Paula Akpan, "As A Black Woman, I Code-Switch To Survive". January 11 2019. Refinery 29 website, https://www.refinery29.com/en-gb/what-is-code-switching, (viewed September 2023)
• BBC Sounds "Code-switching". 26 August 2020. BBC Radio 4 website
https://www.bbc.co.uk/programmes/p08pnq6s, (viewed September 2023)
• Author unknown, “Wagwan? Why are more and more Britons speaking Multicultural London English?”. 14 June 2022.The Guardian website,  https://www.theguardian.com/science/2022/jun/14/wagwan-why-are-more-and-more-britons-speaking-multicultural-london-english?fbclid=IwAR3Pwc17jCf1t_evQxao3M5RJaxAFiQHfDfb2yrsbKAejgTGm0mZBWYCbYs (visited September 2022)
• Xiaolu Guo, A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers (excerpt). Vintage Publishing, 2008. Pp 3-5, 9-10, 23-27.
• “Cameron: multiculturalism is dead”. Channel 4 News YouTube channel, 6. feb. 2011, viewed October 2019. (https://www.youtube.com/watch?v=G9s5zmOuVmc)
• Ranbir Sahota, "Chameleon". 2003. In Sten Pultz Moslund, London Migrant City. Systime, 2005. P. 94.1009
Room Service: Chapter 1: From Imperialism to Globalisation, p. 89 i: David Crystal: Hybridalization
Monica Ali ' Brick Lane' (2003) uddrag
Chapter 1: From Imperialism to Globalisation 'Sorry of My English s 63-67 i: David Crystal: Hybridalization

Supplerende materiale:
• “Multicultural Britain” (video). British Council website, Year unknown, viewed August 2019. (https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/word-on-the-street/notting-hill/multicultural-britain)
• Lars Aunaas og Tone Hesjedal, “Immigration and Multiculturalism in the United Kingdom”. NDLA website, 2020, https://ndla.no/subject:1:3d4efd60-aa24-4dc9-b1ad-71fb0ba2746c/topic:2:186142/resource:1:90914 viewed September 2022
• ‘Language and diversity - Code switching’. Sten Pultz Moslund, Everyone Is Here. Systime 2021, https://everyoneishere.systime.dk/?id=133
• BBC News Africa, “To code-switch or not to code-switch?” BBC News Africa YouTube Channel, Sep 17, 2020, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=jYvmNHfqiKI )
• Jonnie Robinson, ‘Received Pronunciation’ (excerpt). 1 April 2007. British Library website, https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects/articles/received-pronunciation , (viewed September 2022)
• ‘Lady Silvia’ (1999), British Library website.
https://www.bl.uk/collection-items/conservative-received-pronunciation-lady-sylvia-childhood-holkham-house, (viewed September 2022)
• Selvfundet sang med eksempler på MLE mm
• ’English as an International Language’. Susanne Jørgensen, Spoken English, Systime, 2010 (pp.9-12)
• Robert Booth, “Four in 10 think British culture is undermined by multiculturalism”. The Guardian website, 17 September 2017, viewed November 2019

https://www.ted.com/talks/tez_ilyas_made_in_britain  


Skriftlig skrev eleverne selv en rapsang og analyserede teksten Chameleon.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO The American Dream

Ulighed i USA og den amerikanske drøm (SRO)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chameleon 12-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Great War (eksamensemne)

The Great War

Dette krigsforløb har haft fokus på første verdenskrig, hvor eleverne har analyseret propaganda plakater, læst digte fra før krigen (fokus på propaganda og glorification), under krigen (fokus på ideals and reality) og ved afslutningen af krigen (realities and war trauma).



Digtanalyse-begreber som vi har arbejdet med:

Form and structure (lines, verse, stanza)

Language: (formal, informal, appeal forms, Metaphors, Simile, Onomatopoeia, Repetition, Allusion, Alliteration)

Rhyme scheme

Digte samt materiale læst i forløbet:

Jessie Pope "The Call" (glorification/ideals of war)

The Soldier af Rupert Brooke ((glorification/ideals of war)

Siegfried Sasoon 'The Hero' (realities of war)

Propaganda during world war 1: https://www.youtube.com/watch?v=3t_Gwo3M-uc&list=PLB2vhKMBjSxNUxpltTT98mcQlIqyVzfjG&index=46

https://vimeo.com/84691754 propaganda

Supplerende materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=X6AYmzunPlQ Andrew Chambers TED talk your time in Iraq makes you a threat to society

Realities of war: David Tindal's story: https://www.youtube.com/watch?v=2J8191WHuzo

Documentary Afsnit 5 apocalypse part three of 5 hell ((til at vise hvordan livet i skyttegravene var): https://www.youtube.com/watch?v=hLoZrQd_iAg


Film: 1917 (2019) on netflix (instruction Sam Mendes)

Short film: Coward https://www.youtube.com/watch?v=nOcEX3dYn3s

Skriftligt har eleverne analyseret novellen Be Here now af Miguel Syjuco hvor vi talte om konsekvenserne af at have været i krig.

Ordforråd I forløbet:
Draft (indkalde til militær tjeneste)
War Propaganda (ideals or statements that may be false or present only one side of an argument that are used in order to gain support for joining the war)
Voluntary (to join the military voluntarily)
Mandatory (it was compulsory to join later on when the war lasted longer than expected)
Conscription (military duty)
enlist (to join the army)
Patriotism  (love for ones country)
Nationalism (the desire by a group of people who share the same ethnic group, culture or language)
To romanticize (to make the war look more nice and more appealing than it was)
Glorification (to make the war seem better or more important than it really is)
trenches
shell chok
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Of Mice and Men (værklæsning)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Horror (Eksamensemne)

Horror forløb

Forløbet har taget udgangspunkt i følgende i-bog:
https://horror.systime.dk/?id=1 "Horror"

Fokus på gyser-genren med yderligere fokus på:
1) Genrens historiske udvikling
- Herunder forskellige tekster til at illustrere udviklingen i genren
2) Psykologiske forklaringer på hvorfor gys tiltrækker os
3) Fokus på gys som samtidsanalyse
4) Fokus på gys som en del af menneskelig natur


Tekster læst:

Stephen King: Why We Crave Horror Movies
Stephen King: The Boogeyman
Edgar Allen Poe: The Raven
C. Palahniuk: Guts

Film:
The Shining

Faglige mål:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:

- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 US Presidential Election (Eksamensemne)

Forløb om det amerikanske præsidentvalg

Fokus har været på centrale politiske problemstillinger og hvordan de amerikanske vælgere forholder sig til disse. Fokus har yderligere været på polariseringen i det amerikanske samfund og hvordan dette påvirker det amerikanske demokrati. Der har derudover været en historisk fokus på det amerikanske demokrati og dets institutioner. Populisme er derudover blevet dækket. Derudover har lobbyisme og penge i amerikanske politik også fyldt i forløbet.

Der har derudover også været en mindre fokus på det amerikanske valgsystem, heriblandt primærvalg og valgmandskollegiet.

Fokus i forløbet var derudover i høj grad at analysere taler, da aktuelle taler og debatter blev brugt i undervisningen.

Faglige mål:

- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Shakespeare (MacBeth) (Eksamensemne)


Forløbet med Shakespeare har centreret sig om læsningen af uddrag af Macbeth med udgangspunkt i det overordnede spørgsmål: "Is my life controlled by my own decisions or what others tell me I’m supposed to be?"

I den forbindelse er uddragene udvalgt efter, hvordan de kan være med til at belyse dette spørgsmål, og den supplerende tekst har bidraget  til at kunne besvare dette. De opgaver vi har arbejdet med, har haft  til formål at besvare underspørgsmål  forbundet med det overordnede spørgsmål. Shakespeares litterære virkemidler er undersøgt i forhold til, hvordan de viser Macbeths tankeprocesser og den påvirkning, der finder sted.

Vi har særligt fokuseret på:
personification
metaphor
rhetorical questions
paradox
symbol
metaphor

descriptions of masculinity
manipulation
insecurities
inner desires
inner conflict
feelings of guilt
hipocresy

iambic pentameter
heroic couplet

Vi har i forløbet læst følgende fra Macbeth:
Act 1 scene 1
Act 1 scene 2
Act 1 scene 7
Act 2 scene 1
Act 2 scene 2
Act 5 scene 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The Great Gatsby (Værklæsning) (Eksamensemne)

Værklæsning af F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby (1925)

Fokus for forløbet har udover at læse og analysere det samlede værk været på følgende:

- F. Scott Fitzgeralds liv og hvordan dette påvirkede hans forfatterskab
- Amerikansk modernisme
- Historisk gennemgang af det amerikanske samfund i mellemkrigs-tiden

Der blev derudover i arbejdet med det samlede værk foretaget forskellige typer af analyser:
The formalist approach
The biographical approach
The historical approach
The Marxist approach

Forløbet blev derefter afsluttet med at se filmen The Great Gatsby (2013)

Faglige mål:

- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer