Holdet 2022 MA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Mehmet Temizsoy
Hold 2022 MA/t (1t MA, 2t MA, 3t MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentialfunktioner
Titel 2 Potensfunktioner
Titel 3 Polynomier
Titel 4 Vektorer og geometri
Titel 5 Statistik og sandsynlighedsregning
Titel 6 Differentialregning
Titel 7 Mere om funktioner
Titel 8 Integralregning
Titel 9 Mere om funktioner
Titel 10 Trigonometriske funktioner
Titel 11 Differentialligninger
Titel 12 Vektorfunktioner og banekurver
Titel 13 Forberedelsesmateriale
Titel 14 Funktioner af to variable
Titel 15 Normalfordelingen
Titel 16 Diverse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentialfunktioner

Kernestof:
Forskrift for eksponentialfunktioner herunder betydning af a og b, vækstegenskaber, fordoblings- og halveringskonstant (inkl. bevis for fordoblingskonstant), regression, eksponentialfunktion fastlagt ved to punkter (inkl. bevis for topunktsformlen).

Undervejs introduceres der kort til logaritmefunktioner med grundtallet 10 og e. Vi ser på regnereglerne (ingen beviser) og anvender logaritmer til at løse ligninger med eksponentielle funktioner.

Derudover arbejder vi med lån og opsparing. Vi kommer ind på renteformlen, samt annuitetsopsparing og annuitetslån.

Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

Supplerende stof
– opsparings- og gældsannuitet

Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1 12-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Potensfunktioner

Kernestof:
Forskrift for potensfunktioner herunder betydning af a og b, potensregression, vækstegenskaber (procent procent-vækst), Udledning (bevis) af a og b fastlagt ved to punkter

Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

–  anvende simple funktionsudtryk i modellering af data, kunne foretage fremskrivninger og forholde sig reflekterende til disse
samt til rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

Supplerende stof
–  overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet,
ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder  

–  funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved lineære, eksponential- og potens-funktioner samt deres grafiske forløb

–  kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 2 22-12-2022
Matematikaflevering 3 17-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Polynomier

Kernestof:
Vi undersøger polynomier af n'te orden med særlig fokus andengradspolynomiet, vi ser herunder på antallet af rødder og ekstremasteder.

Vi laver dybere undersøgelse af parablen og undersøger de tre konstanters betydning for udseenet af grafen.
Vi faktoriserer polynomiet, løser andengradsligningen og finder toppunkter. Der føres bevis for løsningen til andengradsligningen

Vi ser på faktoriseringsbegrebet og parallelforskydning af grafer (herunder særlig parabler)

Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet  
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vektorer og geometri

Kernestof:
I forløbet viser vi, hvordan vektorer kan benyttes til at beskrive den rette linje. Et fast punkt og en vektor, der ikke er nulvektoren, kan på forskellige måder fastlægge en linje. Vi udleder i kapitlet linjens ligning ved hjælp af en vektor vinkelret på linjen, og vi udleder linjens parameterfremstilling ved hjælp af en vektor parallel med linjen. Vi skal desuden se på metoder og formler, der gør det muligt at beregne skæringspunkter mellem linjer, ortogonale linjer, vinkler mellem linjer og afstande mellem punkter og linjer.

Med cirklen placeret i koordinatsystemet opstiller vi cirklens ligning og viser, hvordan eventuelle skæringspunkter mellem en linje og en cirkel kan beregnes. En linje, der kun skærer cirklen en gang, kaldes en tangent til cirklen, og vi viser til sidst, hvordan ligninger for cirkeltangenter kan bestemmes.
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje,
cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af
plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer

Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Statistik og sandsynlighedsregning

Kernestof:
– statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale,
stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression,
herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling, konfidensintervaller og hypotesetest i binomialfordelingen.  

Faglige mål:
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Supplerende stof
– bearbejdning af autentisk datamateriale

– simulering af nulhypotese

– simulering af nulhypotese

– begreber og metoder fra diskret matematik


Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 9 - videobeviser 30-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Differentialregning

Faglige mål:
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet  

– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.


Kernestof:

– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner
samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion

– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient

Supplerende stof:
– regnereglen for differentiation af brøker (kvotientreglen) samt gennemgang af beviset
– grænseværdibegrebet
– kontinuitetsbegrebet
– differentiabilitetsbegrebet
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
– bearbejdning af autentisk datamateriale


Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mere om funktioner

Faglige mål:
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet  

– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.


Kernestof:
- Genkende sammensatte funktioner
- Sammensætte to funktioner
- Opløse sammensatte funktioner
- Differentiere sammensatte funktioner
-
- Differentiation af sammensatte funktioner

Supplerende stof:
- Grundlæggende mængdelære - herunder fællesmængder, foreningsmænder, differensmængder og komplementære mængder

-Definition af funktionsbegrebet vha. mængder og afbildninger fra en mængde over i en anden herunder omæne, codomæne, værdier, billeder, værdimængde og definitionsmængde.
-

Arbejdsformer:
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Integralregning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mere om funktioner

Faglige mål

– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet  

– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

Kernestof
- Genkende sammensatte funktioner
- Sammensætte to funktioner
- Opløse sammensatte funktioner
- Differentiere sammensatte funktioner
-
- Differentiation af sammensatte funktioner
- Omvendte funktioner

Supplerende stof
- Grundlæggende mængdelære - herunder fællesmængder, foreningsmænder, differensmængder og komplementære mængder

-Definition af funktionsbegrebet vha. mængder og afbildninger fra en mængde over i en anden herunder omæne, codomæne, værdier, billeder, værdimængde og definitionsmængde.
-

Arbejdsformer
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Trigonometriske funktioner

Kernestof
– I dette kapitel indføres vinkelmålet radiantal. Derudover indføres funktionerne sinus, cosinus og tangens, og vi bestemmer de afledede funktioner for hver af disse funktioner. Desuden vises, hvordan trigonometriske ligninger løses

– grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram

– Den harmoniske svingning og konstanternes betydning for grafens udseende.


Faglige mål
– anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne


Arbejdsformer
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Differentialligninger

Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof
– Definition af differentialligninger og notationsprincippet i forskellige former

– Tangentligninger til løsningskurver og linjeelementer

– Lineære og separable differentialligninger af første orden generel formel og herunder specialtilfældene: y' = ky og y' = b - ay

– Den logistiske differentialligning og logistisk vækst, herunder analyse af den logistiske differentialligning

– Separable differentialligninger og metoden "separation af de variable" som løsningsmetode

– Kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger

Supplerende stof


Arbejdsformer
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Vektorfunktioner og banekurver

Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

Kernestof
– Defiition af vektorfunktioner

– Grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse (vandret og lodret), samt anvendelser af vektorfunktioner og undersøgelse af punkternes beliggenhed ift. linjer

–  Fra almindelige funktioner til vektorfunktioner og omvendt

– Grafisk og analytisk analyse af banekurver, herunder skæringspunkter med akserne og dobbeltpunkter

– Differentiation af vektorfunktioner, herunder definition af hastighedsvektor og accelerationsvektor. Grafisk og fysisk analyse af disse vektorer.

Supplerende stof


Arbejdsformer
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forberedelsesmateriale

Faglige mål

Kernestof
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt

– Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion 

– Fælleshændelse, foreningshændelse, differenshændelse og komplementærhændelse

– Regning med sandsynligheder 

– Betinget sandsynlighed 

– Loven om total sandsynlighed 

Supplerende stof [/b]


Arbejdsformer
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Funktioner af to variable

Faglige mål

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof
– Definition af funktioner af to variable

– Grafen for funktioner af to variable samt det tredimensionale koordinatsystem

– Niveaukurver, snitfunktioner og snitkurver

– Partielle afledede og geometrisk betydning af de partielle afledede

– Tangentplan og tangentplanligningen

– Gradientens retning og størrelse

– Stationære punkter og ekstrema og herunder typen af et stationært punkt


Supplerende stof


Arbejdsformer
– selvstændigt arbejde
– gruppearbejde
– mundtlige og skriftlige arbejdsformer
– it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer