Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Peder Mertner Vind
|
Hold
|
2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik, Ideologier og politiske systemer
Definitioner af politik. Ideologier og dets forgreninger, det politiske system og den parlementariske styringskæde
Faglige mål:
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof:
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og menneskerettigheder
Demokrati, menneskerettigheder, forskelige styreformer, demokratiets oprindelse, udbredning og demokratiske udfordringer.
Kernestof:
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. Demokrati og menneskerettigheder
-
Demokrati – hvad og hvorfor
-
Demokratiets oprindelse
-
DRTV - Dagbog fra midten
-
Hvad forstås ved demokrati?Hvad er forskellen på Hal Kochs og Alf Ross' demokratiopfattelse ?Hvad går Montesquieus tanker om magtdeling ud på?Se videoen DR Nyheder: "Ytringsfrihed: Hvad må man?", YouTube.com, 30.05.2019Formulér med udgangspunkt i vid
-
Parlamentarisme kontra præsidentialisme
-
Føderalisme
-
Menneskerettighederne
-
Demokratiets introduktion i Danmark
-
Demokratiske fremskridt i bølger
-
Giv eksempler på politiske menneskerettigheder, der er politiske frihedsrettigheder.Giv eksempler på sociale menneskerettigheder, der er sociale rettigheder.Hvad er forskellen på en politisk frihedsrettighed og en social rettighed?Nævn eksempler fra
-
Øvelse 6
-
Forskellige niveauer af demokrati
-
Hvorfor demokrati nogle steder, men ikke andre?
-
Demokratiets fremtid
-
Forskellige niveauer af demokrati Hvorfor demokrati nogle steder, men ikke andre? Demokratiets fremtid
-
vad forstås ved konstitutionelt demokrati, polyarki, elektoralt demokrati og minimalistisk demokrati?Giv eksempler på lande, der har de forskellige former for demokrati.Hvordan skelnes der mellem dybe og nære årsager til demokratiudviklingen i Østeur
-
Giv argumenter for og imod de nedenstående udsagn! "Der skal være lige mange mænd og kvinder i politik.""Valgretten skal sættes ned til 16 år.""Valgretten skal kun være for rigtige voksne fra det fyldte 30. år.""Folk, der ikke er danske statsborgere,
-
Synopsis Unge og politik.docx
-
Synopsis - Det gode eksempel (Samf).pdf
-
Tjekliste til synopsis.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politiske skillelinjer
Politiske skillelinjer, fordelingspolitik, værdipolitik, populisme og identitetspolitik
Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige Mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF2 Postfaktuelle samfund
Fællesfagligt Forløb med Engelsk
Det postfaktuelle samfund og Fake news, Donald Trump og præsidentvalg, kvantitativ og kvalitativ metode
Kernestof:
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Faglige Mål:
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Partier og vælgere
Partier og vælgere, partiadfærd og vælgeradfærd. Forskellige politologiske skoler som forklarer adfærd hos partier og vælgere
Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige Mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Medier, politik og magt
Mediers rolle ift. politik, politisk kommunikation, teorier om magt, typer af politisk magt
Kernestof:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FF3: Klimaadfærd
Fællesfagligt Forløb
Klimaadfærd, sociologiske forklaringsmodeller til at forklare klimaadfærd
Faglige mål
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Demokrati og medborgerskab
Demokrati: Forskellige definitioner
Politiske kultur, medborgerskab og ligestilling
Kernestof:
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Politiske systemer i DK og verden
Det politiske system, parlementariske styringskæde, lovgivningsproces og valgmetoder
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EU 1, historie, opbygning og institutioner
EU, historie, opbygning og institutioner. EU-integrationsteorier
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Faglige Mål:
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Velfærd, ulighed og udfordringer
Velfærdsstatstyper, fattigdom, ulighed, velfærdsstatens udfordringer, globalsisering og konkurrencestat
Kernestof:
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringen
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Bæredygtighed
Bæredygtighed, systemkrise, FN og Verdensmål
Kernestof:
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Samfundsfags cup: Sundhed
Konkurrence med andre gymnasier. Lave et innovativt produkt ift årsager til manglende sundhed og løsninger op problemet
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ulighed og den amerikanske drøm
I dette forløb med fokus på det amerikanske drøm og ulighed (samarbejde med engelsk som optakt til SRO) har vi sat fokus på følgende:
- Hvad er ulighed ("gamle" og "nye" ulighed, fordeling af økonomiske ressourcer og andre typer af ressourcer).
- Begrebet social ulighed (de systematiske forskelle i levevilkår og livschancer), social mobilitet og social arv - herunder den teoretiske vinkel på social arv: Bourdieu (habitus, kapitaler), struktur/aktør.
- Lighedsbegreber: Formel lighed chancelighed, resultatlighed.
- Social ulighed og retfærdighedsprincipper (Rawls).
- Velfærdsmodellerne med fokus på håndtering af ulighed (den universelle model og den residuale model).
- Fokus på USA, den amerikanske drøm og ulighed.
- Putnams begreb om social kapital i forhold til ulighed og sammenhængskraften i USA.
Forløbet afsluttes med fælles projektopgave (SRO - engelsk og samfundsfag).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Ibøger:
Ulighedens mange ansigter:
https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=1&cmd=toc
Kapitel 1, afsnit 1.4
Kapitel 8, afsnit 8.2, 8.3, 8.4
Samf på B:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=1&cmd=toc
Kapitel 3, afsnit 3.1 (minus afsnittet: "Ligestilling i Danmark - hvor langt er vi?).
USAs udfordringer:
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=1&cmd=toc
Kapitel 3, afsnit 3.2 og 3.3 (her kun 3.3.1, 3.3.5).
Der har i dette forløb også været fokus på metode med anvendelse af bogen: Vidensmønstre:https://vidensmoenstre.systime.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Køn og identitet
Køn og socialisering, biologisk og socialt konstruleret køn. Kønsforskelle og kønsroller, Queerteori og heteronormativitet. Hegemonisk maskulinitet og andre maskuliniteter. Køn og ligestilling.
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
'samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Faglige Mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kriminalitet 1
Årsager til kriminalitet, typer af kriminalitet, straf i DK og udlandet, hvorfor straf: samfundet og kriminalitet, ungdomskriminalitet, straf og budgetter, grundloven og menneskerettighedskonventionen
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Udenrigspolitik og sikkerhedspolitik
Udenrigspolitik: Hvad, hvorfor og udenrigspolitiske mål og midler. Udenrigspolitisk adfærd.
Udenrigs, og sikkerhedspolitiske strategier, sikkerhedspolitiske trusler
Case. Konflikt i Ukraine. Interstatslig og assymetrisk krig og Danmarks udenrigspolitiske/sikkerhdspolitiske håndtering af dette.
Kernestof:
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Faglige Mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
EU 2
EU: Værdier og magt. Normative grundlag for EU. EUs institutioner. Beslutinger fra EU: Fra ide til implementering. EU og demokratisk legitimitet, teorier om europæisk integration, casearbejde, danskere og EU.
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
International Politik 1
International Politik
IP Teorier: Realisme, neorealisme, liberalisme og konstruktivisme
USA og Kina som case
Brug af IP-skolerne til at forstå og forklare det konfliktuelle forhold mellem USA og Kina
Kernestof:
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
Faglige Mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Amerikansk Valg
Amerikansk valg.
Demokratiopfattelser i USA: Forbillede eller krise?
Det politiske system: Føderation og præsidentielt system
Partier i USA, holdninger og værdier
Polarisering og valgkampagner
Fra primærvalg til præsidentvalg
Delstaterne: Svingstater og sikre stater
Medier og vælgere til det amerikanske valg
Partiadfærd
Trump og stormen på kongressen
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
International Politik 2
IP-systemets historiske udvikling. De vigtigste nutidige aktører. Stormagters magtressourcer. Fremtidens scenarier i det internationale politiske system: USA og unipolaritet, USA & Kina og Bipolaritet, multipolaritet.
Kina som case
USA som case
Geopolitikkens genkomst?
Kernestof:
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
International Økonomi
Udviklingen i handelen og international økonomi fra 1500tallet til i dag.
USAs århundrede: Bretton Wood og neoliberalisme
Finanskrise, IGO'er og styring af den internationale handel
Økonomisk globalisering og verdenshandel
Regulering: protektionisme, told og importkvoter
Statstøtte og multinationale selskaber
USA og Kina som økonomiske supermagter
Trump og handelskrig
Kernestof:
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Kriminalitet 2
Kriminalitet. Elevstyret forløb
Kriminalitet og straf
Vejen ind i kriminalitet: Sociologiske forklaringsmodeller
Kriminalitet og sociale medier
Bandekriminalitet
Straf og forebyggelse
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
SA Faglige mål og kernestof.docx
-
Kriminalitet - og straf 3D
-
Gruppe 4: Ida H, Anna S, Esther, Christine, Anna M, Ida N, Rose og Cecilie
-
Gruppe 1: Marcus, Frederik, Nikolaj, Dagur og Ask
-
Gruppe 2: Viktor, Emil, Oskar, Anton og Christian
-
Link 1
-
Nicholas, Oscar, Casper, Thomas og Felix
-
Spørgsmål til film (afleveres i elevfeedback):
-
Opgave 5 SA.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Danmarks Økonomi
Samfundsøkonomiske mål.
Økonomiske kriser og økonomiske politikker, Partier og økonomiske prioriteringer
Finans, penge og valutapolitik
Økonomisk kredsløb, øknomiske systemer og forsyningsbalancen.
Konjunktursvingninger og politiske indgreb
Mikroøkonomi: Markedsmekanismen, udbud og efterspørgsel
Makroøkonmiske teorier: Mekantalisme, Adam Smith, Marx, keynsianisme og Monetarisme
Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Faglige mål:
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56003993771",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56003993771",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56003993771"
}