Holdet 2022 SA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Cecilie Karlsson, Thomas Malthe Christensen, Vanja Petrovic
Hold 2022 SA/t (1t SA, 2t SA, 3t SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik og ideologi
Titel 2 Velfærdsstaten og dens udfordringer
Titel 3 Ulighed i Danmark
Titel 4 Økonomi
Titel 5 Politiske beslutningsprocesser og medier
Titel 6 Sundhed
Titel 7 SRO
Titel 8 USA
Titel 9 EU
Titel 10 Big tech og demokratiet
Titel 11 International politik
Titel 12 Dansk udenrigspolitik
Titel 13 Kriminalitet og straf
Titel 14 International økonomi
Titel 15 Terminsprøve og skriftlig eksamen i samfundsfag
Titel 16 Eksamenforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik og ideologi

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
1. politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
2. identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
3. politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
4. kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
5. statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.


Beskrivelse:

Forløbet er fokuseret på at give en grundig gennemgang af dansk politik, derunder ideologier, partier, vælgere, disses adfærd, skillelinjer (særligt fordelings og værdipolitik). Mere konkret fokuseres der bl.a. på partiadfærdsmodeller (Strøm, Downs, Minervamodel) for partiers vedkommende og for vælgeres vedkommende er gængse sociodemografiske faktorer for stemmeafgivelse (Køn, sektor, uddannelsesniveau) og nærhed og retningsmodellen gennemgået.
Empirisk var der især arbejdet med Folketingsvalget 2022, derunder dannelsen af den nye regering og dennes arbejdsprogram + vælgeradfærden.


Kernestof

Liberalisme (+ socialliberalisme og neoliberalisme)
Brøndum, P., Hansen, T.B. 2023. Kapitel 5: Politiske ideologier. Luk samfundet op! Columbus.
5.2: Liberalisme https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=384
Socialliberalisme og neoliberalisme https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=431

Konservatisme + socialkonservatisme:
Rasmussen, J.H. 2023. Kapitel 2: Politiske ideologier. Politikkens kernestof Columbus.

2.3: Klassisk konservatisme https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=184
2.5: Ideologiske forgreninger https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=182

Socialisme + socialliberalisme + socialdemokratisme
2.4: Socialisme https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183
2.5: Ideologiske forgreninger https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=182

Fordelings- og værdipolitik
Breindahl, J., Blinkenberg, K. 2022. Samfundsfag til hf. Systime.
21.0 Fordelings- og værdipolitik: https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=224
21.1 Fordelingspolitik https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=264
21.2 Værdipolitik https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=265
21.3 Overblik og samarbejdsmuligheder https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=266

Skriftlighed: hypoteser
Carlsen, M.B. 2023. Kapitel 5: Opstil hypoteser. Sådan skriver du i samfundsfag Columbus.
https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

Fordelings- og værdipolitik: vælgere (Inglehart, postmaterialisme, vælgergrupper)
Begge i
Fischer-Nielsen, B., Nielsen, K.T. 2023. Vælgeradfærd og statistik. Columbus
4.2: Ole Borre om ny og gammel politik: https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
4.3: Fordelings- og værdipolitik i Danmark: https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159

Vælgere: typer + adfærd. Issuevoting.
Jensby, J.G., Pedersen, A.E., Brøndum, P. 2023. Politikbogen. Columbus.
6.1 Hvem er vælgerne, og er der forskellige typer af vælgere? https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=343
Forskellige vælgertyper https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406

Fischer-Nielsen, B., Nielsen, K.T. 2023. Vælgeradfærd og statistik. Columbus
5.3: Positions- og valensissues https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163

Peter Harmsen (27-10-2022) Rekordvalget. Weekendavisen. https://www.weekendavisen.dk/2022-43/ideer/rekordvalget


Vælgeradfærd: Sociodemografiske faktorer

Alle i Fischer-Nielsen, B., Nielsen, K.T. 2023. Vælgeradfærd og statistik. Columbus

Kapitel 7: Sociodemografiske faktorer https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
7.1: Køn https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
7.3 Uddannelse: https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
7.6 Offentlig og privat sektor:
https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171

Issuevoting: Downs, retning, nærhed

Alle i Fischer-Nielsen, B., Nielsen, K.T. 2023. Vælgeradfærd og statistik. Columbus

Kapitel 5: Issue voting https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
5.1: Anthony Downs og de rationelle vælgere https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
5.2: Issue voting https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
5.3: Positions- og valensissues https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
5.4: Nærhedsmodel og retningsmodel https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162

Partiadfærd: Downs + Strøm
begge i
Jensby, J.G., Pedersen, A.E., Brøndum, P. 2023. Politikbogen. Columbus.
Downs stemmemaksimeringmodel https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436
Kaare Strøms teori https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=396

Statistik usikkerhed:
Kapitel 11: Statistisk usikkerhed: https://vælgeradfærdogstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
11.1: Beregning og fortolkning af statistisk usikkerhed https://vælgeradfærdogstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199
11.3: Betydning af konfidensniveau https://vælgeradfærdogstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197

Partityper: klasse, catch-all, markedspartiet
Alle i Jensby, J.G., Pedersen, A.E., Brøndum, P. 2023. Politikbogen Columbus.
4.3 Hvilke typer af partier findes der, og har partiernes rolle ændret sig?: https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=352
Klassepartiet: https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=399
Catch-all partiet https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=398
Markedspartiethttps://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=397

Magtpartier vs. "drømmepartier
Beyer, M., Frederiksen, C.L., Kureer, H. 2023. Samfundsfag C Systime.
Inddeling efter magtpolitik: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=891

Minervamodellen
Rasmussen, J.H. 2023. Kapitel 7: Vælgernes adfærd. Politikkens kernestof Columbus.
Columbia-skolen - der er arbejdet med Minervamodellen
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=214

Kvantiativ og kvalitativ metode:

Rangvid, M., Benoni, T., Christensen, T.S., Larsen, A.Ø., Maintz, J. 2023. Vidensmønstre Systime.

De tre fakulteters kendetegn: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=239
Humanistiske videnskaber: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=240
Naturvidenskaberne: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=241
Samfundsvidenskaberne: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=242
4. Kvantitaiv og Kvalitativ: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=130


Supplerende stof
Den nye regerings arbejdsprogram:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/topskat-klima-og-farvel-til-en-helligdag-det-vil-den-nye-regering
https://www.dr.dk/stories/1288510966/analyse-regeringsgrundlag
20 år med Dansk Folkeparti (film)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hypoteser 18-12-2022
Virtuelt modul samfundsfag 6-1 06-01-2023
hypoteser + udled 29-01-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærdsstaten og dens udfordringer


Forløbet er centreret omkring den danske velfærdsstat. Foruden at introducere velfærdsmodeller og økonomisk ulighed, samt fattigdomsbegrebet, arbejdes med de interne udfordringer for den universelle model,eksterne udfordringer og forudsætninger for velfærd i form af det Indre Marked, og derunder udfordringer som fx social dumping og velfærdsturisme. Foreliggende løsninger som brugerbetaling, privatisering og frivillighed indrages ligeledes. Endelig berøres kort konkurrencestatsbegrebet.

1 Stat, marked, civilsamfund, velfærdstrekanten
Brøndum, P., Hansen, T.B. 2023. Luk samfundet op! Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414.
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat.
Velfærdstrekanten: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p414  
Markedet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p444
Staten: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p443
Civilsamfundet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p442

2 Velfærdsmodeller - træk
Breindahl, J., Blinkenberg, K. 2023. Økonomi. Samfundsfag til hf Systime. https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=299.
Kapitel 27. Velfærdsmodeller
Velfærdsmodeller: https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=299
Den residuale model: https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=300
Den universelle model: https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=301
Den selektive model: https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=302

3 Absolut og relativ fattigdom i Danmark
Brøndum, P., Hansen, T.B. 2023. Luk samfundet op! Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414.
Ulighed ja, men er der også fattigdom i Danmark? https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=369
Absolut og relativ fattigdom: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=430

4 Forskel mellem økonomisk ulighed og fattigdom
Brøndum, P., Jensby, J.G. 2023. Ulighedens mange ansigter Columbus. ibog
3.1: Forskellen på økonomisk ulighed og fattigdom https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
1.4: Den gamle og den nye ulighed: https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142

5 Økonomisk ulighed og GINI i Danmark
Brøndum, P., Jensby, J.G. 2023. Ulighedens mange ansigter Columbus. ibog
3.2: Den økonomiske uligheds udvikling i Danmark https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
3.3: Hvad påvirker gini-koefficienten? https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
3.4: Forklaringer på den stigende økonomiske ulighed i Danmark https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155

6 Interne udfordringer - demografi, omkostning, individualisering, forventning, indvandring
Matthiesen, T., Skov, O.B., Bjørnstrup, V. 2023. Kapitel 5: Ideologi og velfærd – hvem gør hvad?. Samf på B Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405.
Velfærdsstatens udfordringer – interne klemmer https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405

7 Eksterne udfordringer for den danske velfærd - EU og det indre marked
Matthiesen, T., Skov, O.B., Bjørnstrup, V. 2023. Kapitel 7: Økonomi – din guide til BNP, vækst og lykke. Samf på B Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=345.
7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=345

8 Social dumping - et problem for den danske velfærd?
Folketinget: EU Oplysningen (2023) Social dumping eller fair konkurrence? - hvilke konsekvenser har EU's fri bevægelighed? link: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping

9 Velfærdsturisme
Sune Gudmundsson, sugu@berlingskemedia.dk Berlingske, Er den danske velfærdsstat under pres udefra, 20 Dec 2013

10 Løsninger
Matthiesen, T., Skov, O.B., Bjørnstrup, V. 2023. Kapitel 5: Ideologi og velfærd – hvem gør hvad?. Samf på B Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406.

Brugerbetaling, udlicitering og privatisering: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406
Frivillighed – mere civilsamfund? https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=407
Øget kontrol med – og mindsket adgang til – de offentlige ydelser? https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409

Breindahl, J., Blinkenberg, K. 2023. Økonomi. Samfundsfag til hf Systime. https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=331.
30.3 Udlicitering og privatisering https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=331

11 Konkurrencestaten
Matthiesen, T., Skov, O.B., Bjørnstrup, V. 2023. Kapitel 2: Konkurrencestaten som 
velfærdsstatens arvtager?. Velfærdsstaten under pres Columbus. https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143.
Kapitel 2: Konkurrencestaten som 
velfærdsstatens arvtager? https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
2.1 Ove Kaj Pedersen – 
konkurrencestatens fader! https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
2.2 Hvad gør konkurrencestaten 
ved arbejdsmarkedet? https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143

Supplerende stof
vucdigital.dk (2023) Introduktion til velfærdstrekanten, på https://www.vucdigital.dk/samf_velfaerdsmodeller/velfaerdstrekant_let.html

Lunding, Klaus (21.1.2023) Danske Patienter: Civilsamfundet er uvurderligt for velfærdssystemet. Altinget. link: https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/civilsamfundsaktoer-civilsamfundet-er-et-uvurderligt-supplement-til-velfaerdssystemet

jeopardylabs:  https://jeopardylabs.com/play/jeopardy-om-noget-af-det-hele-og-lidt-af-det-meste

Film: Usynlig arv: fattige danske børn

Verdensbanken - data om GINI koefficient for udvalgte lande

Danmarks Statistik - GINI koefficient, BNP, BNP/capita i Danmark 1980-2021

Udsendelse: OperationX: Gratis arbejdskraft for SU-midler

Udsendelse: Den dag de fremmede forsvandt, afsnit 2.

Statsministerens tale ved Kommunalpolitisk Topmøde 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi

Forløb om makroøkonomi og økonomisk politik. (International økonomi skal dækkes ind i 3g)

Lærebogstekst:
Økonomibogen kap 6 - 7.

Supplerende materialer:
Statistisk materiale fra Danmarks Statistik og Danmarks Nationalbank

Vismandsspillet.dk

Altinget 23.3.23: Wammen præsenterer
Politiken 2.2.23: ECB hæver renten
TV2 14.12.22: Sådan vil den nye regering
Information 15.5.18: Umuligt at føre venstreorienteret politik
Information 15.5.18: Regnemodellerne ignorerer børnehaver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 03-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Politiske beslutningsprocesser og medier

Forløb om politiske beslutningsprocesser og medierne. Fokus har været på aktuelle politikområder, herunder især Koran-loven, som eksempel på en lovgivningsproces og Elbit-sagen, som eksempel på implementering og kontrol med den udøvende magt.

Lærebogstekst:
Politikbogen kapitel 9, 10, 11.
Luk Samfundet Op kapitel 6.3, 7.

Suplerende materialer:
Besøg hos Folketingsmedlem Samira Nawa.

Grundloven.dk.
DR 25.8.23: Regeringen vil give koranafbrændere op til seks års fængsel
Altinget 31.7.23: Det mener partierne
DR deadline: Kan forbud mildne terrorister
DR deadline: Er koranafbrænding religionskritik
DR 31.7.23: Forbud kan indskrænke ytringsfriheden
Politiken 1.12.02: Hvad demokrati er og ikke er
Democracy Index 2022
Politiken 8.8.23: Ellemanns kontroversielle israelske kanonkøb
TV2 14.12.22: Det kommer flertalsregering til at betyde
Altinget 16.1.23: En flertalsregering kan øge stabiliteten
Magteliten.dk'
Politiken 18.9.23: Danmark er afhængigt af Novo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sundhed

Forløb der indeholder deltagelse i SamfundsCup. Emnet for årets konkurrence er Sundhed og emnet behandles her både sociologisk i forhold til social differentiering, samfundsforandring og forholdet mellem struktur og aktør, samt som en politisk-økonomisk udfordring i velfærdsstaten.

Lærebogstekst:
Sygt Sund kap. 3 + 4
Luk Samfundet Op kap. 3
Sociologibogen kap. 4.3

Supplerende materialer:
DRTV: En syg forskel
DRTV: Matador afsnit 1
DR 9.10.22: Højt tempo i samfundet øger mistrivsel
Djøfbladet 2018: Studerendes stressniveau er steget markant
DR 23.8.23: Sygehuse står over for store besparelser
DR 14.11.23: Ny forebyggelses plan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 USA

Forløb om USAs politik og samfund. Fokus på den politiske kultur, det politiske system, våben, religion, abort og ulighed.

Lærebog:
USAs udfordringer kap 1, 2 og 3.
USA - politik, økonomi og samfund kap 7.4

Suplerende materialer:
Kampagnevideoer fra forskellige politiske kandidater
Politiken 12.14.23: Trump 2.0
Politico.com 12.6.23: Senate GOP bloks Biden
Politiken 13.12.23: Trump lægger op til den mest radikale omvæltning
Valgtest på www.isisewith.com
New York Times 11.3.20: Exit Polls
The Economist poll 14.11.23
Onlinespil: Can you Garrymander
Politiken 9.1.21: Den demokratiske skævhed gennemsyrer USA
Politiken 6.11.23: Trump er rykket fra Biden
www.270towin
P!: Epidoder agf Verden ifølge Gram vdr. USA
DRTV Horisont: Frihedsgudinden fra Texas
Politiken 10.8.16 Hvorfor elsker USA våben
Politiken 23.6.22: USAs højesteret fastslår ret til våben
DRTV: Det amerikanske oprør
DRTV: Konspirationskulten Qanon
DRTV: I Guds navn - USA og DK'
DR: Kaotisk abortsag rammer USA
Gallup.com: Abortion Trends
Gallup.com: Prochoice - Prolife
DRTV Horisont: Staten vil eje min gravide krop.
Politiken: 4.4.24: Forbud mod abort
Reuters 11.5.22: The distance hurdle
Politiken 14.2.24: Trump vil sætte rekord
Politiken 29.2.24: Biden udfordrer Trump
Politiken 7.1.21: Trump efterlader et bombekrater
Politiken 14.9.23: Unge amerikanere dropper universitetet
Politiken 1.7.23 USAs højesteret skrotter Bidens plan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EU

Forløb om EUs politiske system, integration og Danmarks forhold til EU.

Lærebog:
Det politiske Europa kap. 1 og 8
Nationar og nationalisme kap 1.10
Politikkens kernestof: kap 15 og 16

Suplerende materiale:
Information 16.4.24: Hvilket parti er du i VIRKELIGHEDEN enig med til EU-valget
Altinget 21.9.23: Her er alle partiernes kandidater'
DR 10.4.24: EU klar med immigrationslov
Altinget 21.2.23: Krigen mod Ukraine har forvandlet Europa for altid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Big tech og demokratiet

Big tech og demokratiet
Dette miniforløb, et tænkt som en forlængelse af USA forløbet i 2.g. Fokus har været på mediernes betydning i forhold til politisk, med særligt fokus på udfordringerne som sociale medier, ekkokamre og algoritmer har for valget og dermed demokratiet.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-
Kernestoffet:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier (også haft i 1.g)
- Magt- og demokratiopfattelser, samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
-


Centrale begreber og modeller
- Postfaktuelt demokrati
- Idealtyper
- Faktuelt demokrati
- Objektivitet
- Teknokrati
- Fake-news
- Ekkokamre
- Bekræftelses-bias
- Opmærksomhedsøkonomi
- Overvågningskapitalisme
o Overvågningskapitalisterne
o De overvågede
- Forbrugeradfærd
- Sociale mediers forretningsmodel
- Karl marx: Bogerskabet/arbejderklassen
- Gatekeepers
- Fake news
- Algoritmer
- Medier
- Rettigheder

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par.
Grundmaterialet som forventes læst:
Mehlsen, Camilla og Hendricks, F. Vincent: LIKE. Center for Boblestudier, Københavns Universitet, 2019, side 152-159, kapitel 4.4
Jensen, H. Ole: Medier og meningsdannelse. Systime. 2021. Afsnit: 6.3, 7.4
Brøndum, Peter og Hansen, B. Thor: Luk samfundet op. Columbus. 4. Udgave. Afsnit om konkurrence og deltagelses demokrati
Dokumentaren ”The Great Hack”
Samt de artikler der er linket til i lectio



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 International politik

IP
I dette forløb har eleverne arbejdede med International politik. I starten af forløbet har eleverne undersøgt og præsenteret centrale aktører i international politik herunder Putin (Rusland), Biden (USA, Xi jing Ping (Kina), Scholz (Tyskland) og Macron (Frankrig). Eleverne har desuden arbejdet med IP teorierne Liberalisme, realisme og konstruktivisme, for at opnå forskellige syn på hvordan det internationale system fungerer. I arbejdet med dette er de gået i dybden med Rusland/Ukraine konflikten. Eleverne har ligeledes beskæftiget sig med verdensordener samt sikkerhed og i den forbindelse undersøgt FN med fokus på en overordnede forståelse af sikkerhedsrådet og generalforsamlingen. Vi har kort berørt Israel Palæstina konflikten  
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-
Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter internationalt
- Globalisering

Centrale begreber og modeller
Begreber IP
• Begreber IP
• Globalisering
• Hvad driver globaliseringen (herunder økonomis-, kulturel og politisk globalisering
• Positive og negative konsekvenser ved globaliseringen
• Magtbalance herunder
• Unipolaritet
• Bipolaritet
• Multipolaritet
• Stormagt
• Global stormagt
• Supermagt
• Magtskifte
• Magt
• Magt er evnen til at påvirke aktører til at gøre noget de ellers ikke ville have gjort
• Typer af magt
• 1) Ressource magt
• Direkte- & indirekte magt
• Hård-, blød- og klog magt
• 2) Institutionel magt

Realismen:
• Anarki
• Stater som centrale aktører i det internationale system
• Krig og konflikter uundgåeligt i det internationale system
• Magtbalancering
• Globale stormagter
• Regionale stormagter
• Mellemmagter
• Småstater
• Ressourcemagt – hård magt
• Institutionel magt
• Sikkerhedsdilemmaet
Liberalismen:
• Anerkender den anarki som grundvilkår
• Tre faktorer som dæmper de magtpolitiske og konfliktefremmende effekter af det anarkiske system
• De tre faktorer:
• Gensidig afhængihed
• Internationale organisationer
• Demokrati (Den demokratiske fredstese)
• Fred
• Samarbejde
• Mange centrale internationale aktører (virksomheder, aktivistiske grupper,, IGO’er NGO’er, græsrodsbevægelser mv)
• Fremskridt mulige i IP
Konstruktivisme:
• Individer skaber den internationale virkelighed
• Gennem tale og handling
• Centrale aktører: ”Journalister, forskere, aktivister og i yderste konsekvens alle, som ytrer sig, er på den måde med til at skabe de internationale forhold”.
• Der fines ikke determinisme (at der er en årsag bag en begivenhed)
• Interesse for immaterielle faktorer som værdier, ideer, regler, normer og fundamentale institutioner. (dog kan konsekvenserne godt være fysiske)
• Sikkerhedsliggørelsesteorien
• Wendt (Wendts begreber giver en dybere forståelse af konstruktisvismen):
• Kritik af realismens antagelse om at stater ”naturligt” er i konflikt
• Staters kollektive identitet
• Institutionalisering af normer mellem stater
• Forandring af forholdet mellem stater er muligt  reflektere og handle anderledes
• Forståelse af centrale pointer i konflikten mellem Rusland og Ukraine (herunder inddrage teori i forståelsen af denne)
• Verdensorden
• Den gamle verdensorden
• Den liberale verdensorden
• Den nye verdensorden
• FN
• Generalforsamlingen
• Sikkerhedsrådet
• Sikkerhed
• Det alsidige sikkerhedsbegreb (herunder de fem dimensioner af sikkerhed)
• Lipmans forståelse af sikkerhed
• (Kort kig på FE’s risikovurdering 2023)
• Normer
• Normcykler
• Kan være en hjælp for jer selv, hvis I har lidt styr på de konflikter der er (Rusland/Ukraine, Gaza, USA/Kina) herunder hvem der er venner/fjender/allierede.


Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dansk udenrigspolitik

Dansk udenrigspolitik
Et kortere forløb om dansk udenrigspolitik. Eleverne har haft fokus på Danmark og hvilke udenrigspolitiske muligheder og midler vi har som småstat. Eleverne har fået en overordnede introduktion til Danmarks udenrigspolitik gennem tiden, og gået mere i dybden med Danmarks aktivistiske udenrigspolitik op gennem 00’erne og 10’erne, med inddragelse af Afghanistan krigen som et eksempel på dette.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Internationa politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Metode
- Casestudier

Centrale begreber og modeller
- Udenrigspolitik (definition)
- Udenrigspolitiske mål
o Udenrigsøkonomiske
o Sikkerhedspolitiske
o Idepolitiske
- Småstat
- Udfordringer for Danmark
o Europæiske udfordringer
o Transatlantiske udfordringer
o Udfordringer i FN
o Nordiske udfordringer
- Determinanter
- Kapabiliteter
- (instrumenter/midler)
o Gulerod
o Stok
o ”Prædiken”
- Rosennaus adaptationsteori (teori til at forstå staters udenrigspolitik):
o Indflydelsesevnen
o Stresfølsomheden
o Dominanspolitik
o Balancepolitik
o Isolationspolitik
o Tilpasningspolitik
- Fig. 5.9
o Aktivisme
o Passivisme
o Udadrettet tilpasningspolitik
o Klassisk tilpasningspolitik  neutralitetspolitik
- Afghanistan case

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par.

Grundmaterialet som forventes læst:
KOMMER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kriminalitet og straf

Kriminalitet og straf
Et forløb om kriminalitet og straf. Emnet er primært undersøgt ud fra en sociologisk vinkel, med fokus på synet på kriminalitet og straf, herunder forskellige syn på hvorfor vi straffer (retfærdighed eller den præventive effekt?). I forbindelse med kriminalitet har vi undersøgt forskellige tilgange til kriminalitet herunder funktionalismen – hvorfor er der personer som ikke følger normerne? Kontrolteorier som kigger på hvilke barrierer der forhindrer folk i at begå kriminalitet og afslutningsvis Foucault, som fokuserer på magt, og hvad magtudøvelse eksempelvis det at sætte folk i fængsel er et udtryk for.
I forbindelse med ovenstående har vi inddraget struktur/aktør perspektivet.
Afslutningsvis har vi kigget på ideologierne, og eleverne har i grupper beskæftiget sig med et dansk parti hvert og undersøgt partiets holdning til kriminalitet og straf.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- Politiske ideologier og skillelinjer

Centrale begreber og modeller:
- Normer- formelle og uformelle
- Privat vs.- offentlig moral
- Formål med at straffe
o De gode konsekvenser retfærdiggør straffen
o Formålet er at straffe de kriminelle
o Straf kan ikke moralsk retfærddiggøres
- Individuel præventiv effekt
- Generel præventiv effekt
- Struktur/aktør-perspektiv
Funktionalisme:
- Samfundet som en organisme
- Samfundets overlevelse
- Solidarisk
- Anomi
- Forbryderen som moralsk helt
Hirschi:
- Fastgørelse
- Engagement
- Deltagelse
- Tro
- Selvkontrol
- Impulsivitet
Rationel Choice:
- Kriminalitet som et rationelt valg
- Cost- benefit vurdering
Foucault:
- Overvågning,
- Panoptiske principper,
- Disciplinering
o Hierakisk observation (En teknik man benytter til at disciplinere folk igennem, teknikken er at der er hierakier dvs. overordnede/underordende, de overordnede skal holde øje, de underårnede føler sig overvågede)
o Normaliseringsbedømmelse (der er en konsekvens hvis man træder uden for normerne)
- Normalisering
Holdninger til kriminalisering
- Skadesprincippet
- Retlig Paternalisme
- Paternalisme og liberalisme
- Paternalisme og Socialisme og konservatisme
- Politiske partiers holdning til kriminalitet og straf


Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par.

OBS: 9 moduler er det retvisende, der har været en del andre informationer om terminsprøve, SRP, tilbagelevering af opgaver mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 International økonomi

Til studieplanen:
I forløbet om International økonomi har vi undersøgt årsagerne til globaliseringen, globaliseringens dimensioner samt betydningen af globaliseringen for konkurrenceevnen. Vi har desuden kigget på det Rodriks trilemma, der er opstået som følge af hyper globaliseringen, og i den forbindelse repeteret EU’s integrationsteorier. Eleverne har desuden beskæftiget sig med liberalismen, merkantalismen og Marksimen og undersøgt hvordan de kan benyttes til at forklare den økonomiske udvikling særligt med forkus på handelskrigen mellem USA og Kina.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestoffet:
- Økonomi:
o globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
o makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- International politik:
o globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Eksamenforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer