Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Michala Hvitfeld Andersen
|
Hold
|
2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligestilling mellem kønnene (grundforløb)
Grundforløb.
Fokus: Ligestilling mellem kønnene:
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering (normer, sanktioner, identitet)
Økonomi: velfærdsprincipper, de økonomiske mål
Politik: politiske partier, politiske ideologier, ligestilling mellem kønnene, (det politiske system – ift. muligheden for at påvirke det politiske system i retning af ligeløn)
Metode: kvalitativ og kvantitativ metode
Pædagogiske mål:
- At give en nuanceret og 'realistisk' introduktion til samfundsfag
- At skabe trygt læringsrum, hvor alle får at byde ind (dette gøres bl.a. ved udstrakt brug af arbejde i makkerpar og venskabsmakkerpar)
- At skabe en afvekslende undervisning både hvad angår kernestof (jf. læreplanens nye krav) og arbejdsformer
Skriftlig opgave:
Undersøgelsesopgave: Holdning til ligestilling og partivalg (2 elevtimer)
Der er læst følgende grundbogsmateriale i forløbet: Brøndum og Banke Hansen - Luk samfundet op
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=467
(grøn version).
Kapitel 1
Kapitel 2, afsnit 2.1 (Hvad er socialisering), afsnit 2.2
Kapitel 5, afsnit 5.3 (Venstre-højre- aksen og værdipolitisk akse).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik 1 (FTV 2022)
I forløbet indgår et fællesfagligt samarbejde med matematik med fokus på meningsmålinger og statistisk usikkerhed og kvantitativ metode.
Mini-synopsis. Vi træner udarbejdelse af problemformulering og problemstillinger samt taksonomi.
Fokuspunkter:
- De politiske ideologier og de politiske partier
- Politiske skillelinjer: Lipset og Rokkan, fordelingspolitik og værdipolitik, samfundsudvikling.
- Populisme
- Partiadfærd (Medianvælgerteorien, Strøms teori, Molins model)
- Vælgeradfærd (Class-voting, issuevoting, kernevælger, marginalvælger) og teorier om vælgeradfærd (Columbia-skolen, Michigan-modellen, issue-voting)
- analyse af folketingsvalget 2022.
-Metoder i samfundsfag (kvantitativ og kvalitativ metode).
Endvidere deltaget i partidebat i forbindelse med folketingsvalget.
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Forløbet udgør 12% af undervisningen.
Anvendte Ibøger:
Politikkens kernestof (afsnit 2.6, kapitel 3, 4, 5, 6, 7)
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Luk samfundet op (kapitel 5)
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk samfundet op (Ibog), Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Columbus 2022; sider: 376, 382-385, 431-435
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
Politikkens kernestof (Ibog), Jesper Hjarsbæk Rasmussen, Columbus 2022; sider: 139-140, 142-143, 172-173, 175, 177-181, 205-211, 213-214
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opstil hypoteser
|
11-12-2022
|
Opstil hypoteser, Hvad kan der udledes.
|
02-01-2023
|
Hvad kan der udledes. Statistisk usikkerhed.
|
29-01-2023
|
Dansk Politik.
|
02-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og politisk deltagelse
I forlængelse af vores politikforløb sætter vi fokus på demokrati.
Hvad er demokrati? Vi ser på de forskellige opfattelser (deltagelsesdemokrati og konkurrence-demokrati). Opstiller hypoteser og udarbejder egen empirisk undersøgelse (kvalitativ)..
Vi undersøger deltagelsesmuligheder i demokratiet og medborgerskab (T.H Marshall - også med et ligestillingsperspektiv).
Skriftlig opgave om medborgerskab (rettigheder og pligter).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Forløbet udgør 4% af undervisningen.
Anvendt ibog:
Politikkens kernestof (Kapitel 11, 12)
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Demokrati
|
02-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimaforandringer og adfærdsændringer
Del af et fællesfagligt forløb med naturgeografi. FF3: Fake news og klimaforandringer.
Projektopgave: Klimaforandringer og adfærdsændringer. Herunder udarbejdelse af kvantitativ undersøgelse (spørgeskema).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Forløbet udgør 5 % af undervisningen.
Anvendt Ibog: Samfundsfag C (Kapitel 12, 18)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kvantitativ undersøgelse.
|
27-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi 1 (Velfærdsstaten version 2.0)
Træne formulering af problemstillinger og mundtlig formidling. Produkt: Synopsis.
Fokuspunkter:
- Velfærdsstaten og velfærdsmodeller
- Velfærdstrekanten (stat, marked og det civile samfund)
- Velfærdsstatens udfordringer
- Konkurrence-staten
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Forløbet udgør 5 % af undervisningen.
Anvendt Ibøger:
Luk samfundet op (Kapitel 9)
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
SamfC (Kapitel 9 afsnit 9.3, 9.4)
https://samfc.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rettigheder og pligter. Diskussion.
|
27-04-2023
|
Rettigheder og pligter. Sammenligne.
|
27-04-2023
|
Synopsis-øvelse. Velfærdsstaten version 2.0
|
08-05-2023
|
Skriveøvelse
|
10-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi 2 (Danmarks økonomi)
I forlængelse af forrige forløb, arbejder vi med med centrale økonomiske begreber, teori og opstiller problemstillinger:
- udbud, efterspørgsel - markedsøkonomi og blandingsøkonomi.
- økonomiske mål (Undersøge økonomiske nøgletal i forhold til Danmarks økonomi)
- Det økonomiske kredsløb
-- Konjunkturer og økonomiske politik - redskaber til at styre økonomien
- Økonomiske skoler (Keynesiansk økonomisk teori, Neoklassisk økonomisk teori (monetarister))
- Det danske arbejdsmarked og den danske model
- EU og økonomisk politik - hvad kan vi?
- Globaliseringens betydning for Danmarks økonomiske muligheder
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Forløbet udgør 9 % af undervisningen.
I-bøger:
Samf på B (Kapitel 7)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danmarks økonomi
|
18-08-2023
|
Diskussion
|
07-09-2023
|
Opstille problemstillinger/talepapir
|
27-09-2023
|
Globalisering
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danmark i verden 1
NB: Se også forløbet: Er vi på vej mod en ny verdensorden?
Danmark i verden - dansk udenrigspolitik og handlemuligheder i en verden der er i forandring.
Fokuspunkter:
- mål (økonomi, værdier, sikkerhed) og muligheder (kapabiliteter, determinanter, instrumenter) for udenrigspolitikken
- Hvordan fører man udenrigspolitik?
- Danmarks rolle i verden (som småstat) med inddragelse af teorier om international politik
- Det internationale politiske system (magtressourcer og statstyper) - hvordan ændrer det sig og hvordan påvirker det Danmarks udenrigspolitiske - og sikkerhedspolitiske muligheder?
- Den danske udenrigspolitik - tilpasning, aktivisme og nye udenrigspolitiske strategi.
- Udarbejde synopsis
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Forløbet udgør 5 % af undervisningen.
Anvendte ibøger:
Global politik (Kapitel 8 afsnit 8.3)
https://globalpolitik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
International politik NU (kapitel 14)
https://ip-nu.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Notat. Dansk udenrigspolitik.
|
15-10-2023
|
Sammenligne.
|
25-10-2023
|
Synopsis. Danmark i verden.
|
01-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sundhed. Samfundscup
Innovativt projekt-forløb med høj grad af selvstændighed. Forskelligt fokus i forhold til kernestof (Ibogen: Sygt sund).
Træne selvstændighed - også i forhold til udvælgelse af empiri samt relevant kernestof, mundtlig formidling.
Forskelle i levevilkår. Fælles fokus på ulighed i sundhed med anvendelse af Bourdieu begreber om habitus og kapitaler.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Forløbet udgør 5 % af undervisningen.
Anvendte I-bøger:
SamfC (kapitel 4 afsnit 4.2)
https://samfc.systime.dk/?id=1
Ulighedens mange ansigter (kapitel 1)
https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Andre Ibøger:
Sygt sund
https://sygtsund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1
Her har eleverne arbejdet med selvvalgte uddrag/kapitler i bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: Samfundscup.Sundhed.
|
27-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
(Økonomisk) ulighed (SRO)
Tværfagligt projekt-arbejde (samfundsfag og matematik).
- begrebet ulighed
- velfærdsmodeller (og ideologier)
- Velfærdsstatens udfordringer, reformer og konkurrence-staten
- Konsekvenser i forhold til ulighed
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
-komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Forløbet udgør 4 % af undervisningen.
I-bøger:
Ulighedens mange ansigter (Kapitel 1, 7 afsnit 7.6, 8 afsnit 8.1-8.3, 8.6-8.7)
https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økonomisk ulighed
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Unge i det senmoderne samfund 1
I dette forløb arbejder vi med klassens egen undersøgelse, og vi tager udgangspunkt i sociologisk teori om det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe og Rosa). Eleverne skal formulere egne undersøgelsesspørgsmål og indsamle data ved brug af kvalitative og kvantitative metoder. Centrale fagbegreber om det senmoderne samfund er refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, globalisering (Giddens) samt ontologisering, subjektivisering og potensering (Ziehe) samt teknologisk acceleration, acceleration af sociale forandringer, acceleration af livstempoet, nødvendighedsdiskurs, social kappestrid, konkurrencelogik og fremmedgørelse (Rosa). Det empiriske udgangspunkt for forløbet er unges mistrivsel i dagens Danmark, herunder stofmisbrug og præstationspres i skolen og på ungdomsuddannelserne.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data (Undersøge unges trivsel med overvejelser om metodiske svagheder og styrker).
Forløbet udgør 5 % af undervisningen.
I-bøger:
Samfundsfag b (Kapitel 2 afsnit: Identitet)
https://samfundsfagb.systime.dk/?id=1
SamfpåB (kapitel 2 afsnit 2.2)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
MetodeNU (1.1, 2.2.1, 2.3, 2.3.1)
https://metodenu.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samfundsfag B (ibog), Ole Hedegaard, Systime 2019.Jensen; sider: 149
https://samfundsfagb.systime.dk/?id=1
-
Samf på B (ibog), Oliver Boserup Skov m.fl., Columbus 2023; sider: 323, 357-358, 360
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
MetodeNU (Ibog), Red: Anders Hedegaard Kristiansen, Systime 2015; sider: 132, 154, 165-166
https://metodenu.systime.dk/?id=1
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøge. Trivsel i det senmoderne samfund
|
25-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EU 1
Et forløb i sammenhæng med studietur til Firenze. Kvalitative metoder (interviews). Afsluttet med synopsis.
Fokuspunkter:
- EP valget 2024 (deltaget i valgdebat)
- EU`s historie og institutioner
- Demokrati, demokratisk underskud
- EU´s beslutningsproces og centrale aktører (Case: REACH).
- EU integrationsteorier (Føderalismeteorien, Funktionalismen, neo-funktionalismen, liberal intergovernmentalisme, Multi-level governance).
- EU og sikkerhedspolitik
EU og økonomi er gennemgået under andre forløb.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt (integration i EU)
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Forløbet udgør 12% af undervisningen.
Anvendte I-bøger:
Samfundsfag B (Kapitel 4, afsnit Den europæiske union, EU's institutioner og beslutningsproces)
https://samfundsfagb.systime.dk/?id=1
Politikkens kernestof (kapitel 16)
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
EU´s udfordringer (kapitel 1)
https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Italien Studietur
|
12-03-2024
|
Synopsis. EU
|
22-04-2024
|
Sociale medier og identitetsdannelse
|
29-04-2024
|
EU Opstil hypotese
|
07-05-2024
|
EU notat
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Er vi på vej mod en ny verdensorden? (IP)
NB: Se også forløbet: Danmark i Verden 1 og 2.
I dette forløb belyser vi international politik med særligt fokus på:
- magt (hård, blød og klog magt) og magtressourcer (determinanter, kapabiliteter, instrumenter)
- det internationale politiske system, centrale aktører og udvikling (multipolaritet, bipolaritet, unipolaritet)
- IP teorier (realisme, IP- liberalisme, konstruktivisme)
- Verdensorden under forandring (Kina, Rusland og USA/Vesten). Rosenaus adaptationsmodel og forskellige typer af udenrigspolitik.
- Krig, trusler og sikkerhed (anvendt på aktuelle cases: Ukraine, Gaza): Sikkergedsbegreb og sikkerhedspolitik, Københavnerskolen.
- FN og det internationale samfund (FN som arena og aktør).
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Forløbet udgør 9 % af undervisningen.
Anvendte I-bøger:'
International politik NU (kapitel 1)
https://ip-nu.systime.dk/?id=1
International politiks kernestof (Kapitel 1, 2, 3 (afsnit 3.1) 4, 5
https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
IP-bogen (kapitel 1 afsnit 1.5)
https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135&loopRedirect=1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
International politik NU (Ibog), Red: Morten Winther Bülow og Tonny Brems Knudsen, Systime 2020; sider: 1500, 1502-1504
https://ip-nu.systime.dk/?id=1
-
IP bogen (Ibog), JAKOB SINDING SKÖTT, JESPER HJARBÆK RASMUSSEN, Columbus 2019; sider: 135
https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1&loopRedirect=1
-
International politiks kernestof (ibog), Jacob Graves Sørensen, Columbus 2024; sider: 137-138, 140, 169, 171-176, 180-183, 185-189, 192-195, 205
https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Integration i EU.
|
30-08-2024
|
IP. Notat.
|
24-09-2024
|
Virtuel: internationale system under forandring
|
10-10-2024
|
Virtuelt modul
|
25-10-2024
|
De små spørgeord
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Politik 2 (Præsidentvalg USA 2024)
Vi arbejder videre fra forløbet i 1g med særligt fokus på det amerikanske præsidentvalg. Her undersøger vi det amerikanske politiske system, de politiske partier og politiske skillelinjer samt polarisering i USA med anvendelse af empiri. I den forbindelse undersøger vi også forskellige demokratiopfattelser samt genopfrisker teorier/modeller til at forklare vælgeradfærd og partiadfærd. Vi undersøger også politiske tendenser som populisme og identitetspolitik og træner opstilling af problemstillinger.
Nyt fokus er desuden medier og og deres rolle i moderne politik og i et demokratisk samfund. Et særlig fokus er sociale medier og konsekvenser for demokratiet. I den forbindelse opsummerer vi begreber om demokrati og magt ( herunder demokrati - opfattelser - særligt fokus er deliberativt demokrat).
- Medier som kontrollerende magt.
- politisk meningsdannelse: Gatekeeper, nyhedskriterier, priming, framing, effektteorier og i forhold til sociale medier (forstærkelseshypotesen, mobiliseringshypotesen).
- politisk kommunikation (medialisering, spin, issue-mapping)
- Politikernes selviscenesættelse på sociale medier (Gofmann, Meyrowitz)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Forløbet udgør 9 % af undervisningen.
Anvendte I-bøger:
Anvendte I-bøger:
Politikkens kernestof (Kapitel 2 afsnit 2.6.3, 3 afsnit 3.1, 5, afsnit 7.2, 8, 11 https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
SamfpåB (Kapitel 4 afsnit 4.2: Deliberativt demokrati og den demokratiske debat på nettet, 4.3)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Medier og spin (Kapitel 2, 6)
https://medierogspin.systime.dk/?id=1
USA's udfordringer (Kapitel 2)
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Andre anvendte til skriftlige opgaver:
https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Politikkens kernestof (Ibog), Jesper Hjarsbæk Rasmussen, Columbus 2022; sider: 135, 138, 159-161, 169-171, 176-177, 180, 206-207, 214-215
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
Samf på B (ibog), Oliver Boserup Skov m.fl., Columbus 2023; sider: 375-376, 378-379
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
USAs udfordringer (Ibog), PETER BRØNDUM, ANNEGRETHE FELTER RASMUSSEN, Columbus 2020; sider: 261, 266, 289-291, 301-307, 333-334, 336-337
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
Medier og spin (Ibog), Søren Borchsenius, Systime 2019; sider: 135-136, 144
https://medierogspin.systime.dk/?id=1
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
USA
|
11-12-2024
|
Opstille problemstillinger
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Danmark i Verden 2 (Grønland)
NB: Se også forløbet: Er vi på vej mod en ny verdensorden?
Vi arbejder videre fra 2g og opsummerer Danmarks udenrigspolitiske muligheder i en ny verden. Vores Case er Grønland .
Fokus: Grønland (synopsis og mundtlig præsentation).
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Metode
Forløbet udgør 2% af undervisningen.
I-bøger:
Afsnit 9.1, 9.5
https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Afsnit 8.3
https://globalpolitik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis. Grønland.
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Økonomi 3 (International økonomi)
1: Opsummering og uddybning af faglig viden, begreber og teorier fra 1g og 2g (Til opsummering har vi anvendt afsnittet om Økonomi i "Den lille hjælper til samfundsfag":
https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1 )
2: International økonomi:
- Globalisering og den internationale økonomi. Herunder international konkurrence med fokus på Danmark og Danmarks konkurrenceevne (konkurrence-staten), handelsteorier og vurdering af de nye toner fra USA (protektionisme og konsekvenser i forhold til den globaliserede/internationale økonomi og DK).
- Global økonomisk ulighed - herunder et bæredygtighedsperspektiv (globale syd)
- EU - økonomisk integration og EU som økonomisk (og politisk) aktør
- Case-øvelse: Kina og USA Handelskrig
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Forløbet udgør 10% af undervisningen.
Anvendte I-bøger:
Økonomiens kernestof:
https://xn--konomienskernestof-f4b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Konkurrencestaten (kapitel 3)
https://konkurrencestaten.systime.dk/?id=1
International politiks kernestof (Kapitel 3 afsnit 3.2, kapitel 4, 5, 6, kapitel 7 afsnit 7.1, 7.2, kapitel 14 afsnit 14.5, kapitel 15, 16,
https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Kina- en ny supermagt? (kapitel 7)
https://kinasupermagt.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Økonomiens kernestof (Ibog), JACOB GRAVES SØRENSEN, Columbus 2021; sider: 144, 146-158, 167, 201, 206-215, 232-234
https://xn--konomienskernestof-f4b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
International politiks kernestof (ibog), Jacob Graves Sørensen, Columbus 2024; sider: 156-157
https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
-
Konkurrencestaten Danmark (Ibog), Ole Hedegaard Jensen, Systime 2017; sider: 141-143, 153
https://konkurrencestaten.systime.dk/?id=1
-
Kina- en ny supermagt? (Ibog), Kåre Blinkenberg og Jens Breindahl, Systime 2020; sider: 165-169
https://kinasupermagt.systime.dk/?id=1
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genopfrisk økonomi
|
05-02-2025
|
Helt sæt 1
|
16-02-2025
|
3u SA skr. prøve
|
26-02-2025
|
Case Handelskrig
|
04-03-2025
|
Genaflever terminsprøven
|
23-03-2025
|
Skriftlig øvelse Økonomi
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Unge i det senmoderne samfund 2
Unge og ungdomslivet i det senmoderne samfund - fri eller fortabt?
Hænger sammen med forløbet i 2g.
Fokuspunkter i 3g:
- Køn og ligestilling (Judith Butler). Se også forløbet: Ligestilling mellem kønnene.
- Unges trivsel/mistrivsel (herunder sociale medier) (Goffman, Meyrowitz).
- ulighed (social arv, Bourdieu).
- Identitet - med særligt fokus på unge med en tværkulturel identitet og de udfordringer der kan være (Jeg-kultur” - ”vi-kultur, Identitetsstrategier, integration - medborger - modborger, anerkendelse/Axel Honneth).
- Udarbejde synopsis (Fokus: Integration og unge med en anden etnisk baggrund).
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Forløbet udgør 4 % af undervisningen.
Anvendte Ibøger:
Fri eller fortabt (Kapitel 4 afsnit 4.3, 4.4, kapitel 8, kapitel 9, kapitel 11 afsnit 11.4, 11.5
https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima tale/læserbrev
|
25-04-2025
|
Skriftlighedstræning. Sammenligne.
|
29-04-2025
|
Helt sæt 2
|
05-05-2025
|
Synopsis. Ung
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
EU 2
Kort opsummering fra 2g: EU integrationsteorier og centrale institutioner i EU.
Selvstændigt arbejde med med empirisk materiale i grupper.
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- integration i Europa
Forløbet udgør 1% af undervisningen.
Anvendt Ibog:
Politikkens kernestof (Kapitel 15, 16)
https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56003998218",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56003998218",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56003998218"
}