Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Karen Nitschke
|
Hold
|
2022 BI/x (1x BI, 2x BI, 3x BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellelære
Celletyperne, pro- og eukaryote celler, organeller og funktion, cellemembran, membrantransportprocesser, enzymer grundlæggende.
Poster over kroppens organsystemer.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra i
Biblioteket, med de afsnit der står under indhold.
Forsøg:
Overflade/volumen forhold med salt og sukker.
Æblejuice og enzymer
Osmose i kartoffelceller
Mikroskopering af rødkål og vandplante m osmose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed inkl. FF2
Kulhydrater, proteiner, fedtstof, enerigi%fordeling, kostfibre, vitaminer og mineraler, de nye kostråd, fordøjelsen, diabetes, forbrænding, aerob og anaerob respiration (overordnet).
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Øvelse:
Individuel Kostanalyse med Frida (DTU program).
FF2: (Hele forløbet er beskrevet under 1x FF2):
Overordnet emne: Findes sandhed?
Underordnet emne: Hormonforstyrrende stoffer - Kemikaliers effekt på forplantning- problemstillinger i et biologisk og kemisk perspektiv.
Øvelse:
Påvisning af alkohol som giftstof (spiredelen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Motion og sundhed
Lungekredsløb, lungernes opbygning, hjertets opbygning og blodets strøm gennem hjertet, det lille blodkredsløb, det store kredsløb, hjerteklapper, sinusknuden, kranspulsåren, kondital.
Ekskursion til sygeplejestudiet Campus Nørrebro (18/2 i 2g) Pulsmålinger.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Øvelse:
Dissektion af hjerte
Konditest (8/5 og 11/5)
Vitalkapacitet - to metoder
Blodtryk
Puls
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne
DNA's opbygning, Det centrale dogme, proteinsyntesen, kromosomer, haploid, diploid, kromosomtalsanomalier, genmutationer.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit der står under indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sex, hormoner og ønskebørn 1
Pubertet, Hormoner, Mandens kønsorganer, produktion af sædceller, kvindens kønsorganer, menstruationscyklus, befrugtning, prævention, kønssygdomme.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Øvelser:
Mikroskopi af ovarie.
Poster med prævention og kønssygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og biodiversitet, samt FF4
Kernestof:
Økosystemers struktur med abiotiske og biotiske faktorer, stofkredsløb og energistrømme. Fotosyntese, respiration, fødekæder, fødenet, C- og N-kredsløb samt P-kredsløb.
Samspil mellem arter og deres omgivende miljø i to økosystemer:
Søen som økosystem samt vandløb.
Tropisk regnskov som økosystem.
Amager Fælled som levested for padder.
Biodiversitet og eksempel med bæver.
Suppl. stof:
DR TV: Magisk Mudder.
Der er læst efter "Biologibogen" af Hulgard og Madsen, Systime, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Samt fra "Fremtidens fødevarer" fra iBiblioteket.
Supplerende stof: Naturvidenskabsfestival. Fremtidens fødevarer og fødevarer på Mars. Insekter som fødevarer.
Øvelse: Insektmel i müeslibar.
Tværfagligt projekt på Klimahandledage (FF4) med fokus på håb og handling (se beskrivelse under FF-forløb). Til FF4, er der udleveret pdf med diverse artikler, ses under Indhold.
Faglige mål:
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Arbejdsformer: Projekt om et økosystem, enten Amager Fælled, eller Tropisk regnskov. Fremlæggelser i grupper.
Mindmap.
Poster til Naturvidenskabsfestivallen.
Mundtlig formidling.
Øvelser:
Biodiversitet og shannon-indeks. (3g).
Undersøgelse af sø med makroindeksmetoden.
Ekskursion til Palmehuset Botanisk have-tilpasningstræk hos regnskovsplanter.
Fotosynteseøvelse.
Bladanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
25,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystem og rusmidler
Nervesystemets opbygning og inddeling. Autonome nervesystems funktion. Reflekser. Nerveceller og aktionspotentialet, transmitterstoffer. Fremmende og hæmmende synapser, ionkanalreceptorer og sekundær budbringer receptorer, Na+/K+-pumpen. Blod-hjerne barrieren. Antagonist og agonist.
Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Til Rusmiddelprojektet, pdf med tekst fra Husk Hjernen og Biologibogen.
Suppl. stof:
Projekt om Rusmidler:
Gruppevis vælges et rusmiddel efter eget valg. Der undersøges omkring dette og der laves en folder/brochure til andre unge.
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.
indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
You tube: McGraw-Hill The Nerve Impulse.
Øvelser:
Reaktionshastighed (klemmeforsøg)
Venstre og højre hjernehalvdel (ord og farvekort).
Rusmiddelfolder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klassisk genetik
Kromosomer og celledelinger, mitose og meiose, klassisk genetik, Mendels 1. lov, Mendels 2. lov, Dominant nedarvning, recessiv nedarvning, ufuldstændig dominans, co-dominans, krydsningsskemaer, to-gens nedarvning, kønsbunden nedarvning.
Der er læst efter "Genetikbogen B+A" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Øvelser:
Modelforsøg over mitose og meiose.
Mikroskopering af mitose i rødløgsceller.
Blodtypeundersøgelser(2g)
Arvelige træk med monogene egenskaber.
Smager gen PTC (udført 26/3/25)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gen-teknologi, herunder SRO.
DNA, RNA, Det centrale dogme, proteinsyntesen (rep. fra 1.) Kromosomer og celledeling, Gener og genmutationer, kromosommutationer, monogene og togene egenskaber, stamtræer, Genteknologiske metoder, gelelektroforese, PCR, CRISPR, gensplejsning, kloning, GMO og fødevarer.
You Tube: PCR (Polymerase Chain Reaction Animation, BioMan Biology.
Faglige mål:
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Der er læst efter "Genetikbogen B+A" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Afsnit: Genmodificering af menneskeceller, RNA-interferens, Genterapi, Crispr-Cas9, Kloning af pattedyr er fra "Bioteknologi A bind 2" af L.A. Egebo m.fl, Nucleus, fra iBiblioteket.
Øvelser:
Isolering af DNA fra kiwi
På jagt efter kræftgenet.
Katalase-øvelse (SRO).
Virtuelt laboratorium: Produktion af insulin
GMO-Biocensor case 1(Transformationsøvelse). (7/5 i 2g).
SRO (forløb med kemi og hele forløbet er beskrevet under 2x SRO)
Du skal vælge en af nedenstående problemformuleringer.
Herefter skal du udarbejde nogle problemstillinger, som besvarer problemformuleringen.
1. Reaktionshastighed for enzymer
Hvordan kan man undersøge reaktionshastighed af katalase og hvad er sammenhængen mellem gener og enzymer?
2. Reaktionshastighed og enzymstruktur
Hvordan kan man undersøge reaktionshastighed af katalase og hvilken sammenhæng er der mellem struktur og funktion af katalase*?
*I analyse af strukturen skal proteindatabasen anvendes (PDB). https://www.rcsb.org/ brug koden:1F4J
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mikroorganismer og mennesker
Pro- og eukaryote celler, enzymers opbygning og funktion, mikroorganismers vækst, vækstfaktorer, fødevareproduktion, fermenteringsprocesser, steril teknikker.
Suppl. stof:
Tarme og sundhed.
Der er læst efter "Mikrobiologibogen" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold. Bemærk at hele kapitel 3. Tarmens mikrobielle liv og dets sundhedsmæssige betydning er læst.
Faglige mål:
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
Øvelser:
Hvor finder man bakterier?
Gæring og temperatur
Produktion af yoghurt - hjemmeforsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kroppens arbejde - muskler og energi
Skeletmusklers opbygning, muskelkontraktion, musklers energiomsætning, laktatdannelse, muskeltræthed, respirationsprocessen i detaljer.
Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
You Tube: Part 1 - Muscle Cells Crash Course Anatomy
Øvelser:
Mikroskopi af muskelvæv.
Muskelstyrke med hånddynamometer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Muskelarbejde fortsat
Opsamling fra slutningen af 2.g med resultater fra forsøg med hånddynamometer, Muskler, fibertyper, regulering af muskelkontraktion og muskeltræthed, Respirationsprocessen i detaljer. Enzymklasser.
Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m. fl. Nucleus 2022 fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Vi læser også bogen "Bioaktivator" fra iBiblioteket. Kapitler om Cellelære afsnit 13-15 om respirationsprocessen.
Ekskursion til Life Campus, fysiologiøvelser. (16/12/24).
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Formulere sig struktureret, såvel mundtligt som skriftligt, om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.
Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vadehavet som økosystem
Vadehavets som Økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, salttolerance hos planter, invasive arter og biodiversitet (igen), populationsbiologi og vækstmodeller.
Foredrag: Astrofysiker Anja C. Andersen (19/9/24)
Foredrag: Alexander Holm om Biodiversitet (29/4/25)
Vi læser fra iBiblioteket: Økologi- danske naturtyper. Afsnit: Det danske Vadehav.
www.Vadehavscentret.
www.nationalparkVadehavet.dk
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Feltarbejde - Ekskursion til Vadehavet:
Øvelser:
Kvantitative og kvalitative undersøgelser af fauna på slikvade og sandvade, inkl. Shannon-indeks.
Dissektion af ederfugl
Invasive arter - undersøgelse af østersbanke
Raunkiærs cirkel på saltpåvirket kyst ved Vadehavet.
Fangst-genfangst simuleret forsøg med bønner.
Algers primærproduktion i vandhul i Vild med Vilje området (udført 23/4/25)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Immunforsvar, infektionsbiologi og resistens
Hvad kan immunforsvaret stille op mod mononukleose?
Virustyper, livscyklus for mononukleose, smittespredning, celler og patogener, det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvar, lymfocytter, antistoffer, immunologiske teknikker, Elisa. Antibiotika og resistens.
Tema om: allergi, epidemi, influenza, vaccinationer.
Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022 fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Der er læst efter "Mikrobiologibogen" af L. A. Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Faglige mål:
tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Øvelser:
Smittespredning og smitteopsporing forsøg
Elisa (udført 5/12)
Undersøgelse af forskellige bakteriestammers resistens overfor antibiotika.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hormoner, diabetes og hormonforstyrrende stoffer
Hormonel signalering, feedbackmekanismer, hormonreceptorer, forplantning og forsterdiagnostik. Hormonforstyrrende stoffer. Økotoksikologi. LD50 og LC50.
Stofskiftet, diabetes som tema. Repetition af proteiners struktur og funktion.
Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022 fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Der er læst efter "Økologi - danske naturtyper" Bidstrup m.fl, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Der er læst efter "Biokemi - levende organismers kemi, Amstrup m.fl. Nucleus 2023, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Øvelse:
Undersøgelse af blodsukker i forhold til forskellige fødevarer.
Påvisning af alkohol som giftstof (resultater fra FF2).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Evolution og bioinformatik
Bioinformatik, DNA-sekventering, PCR igen, primers rolle, stamtræ baseret på bioinformatik. forskellige eksperimentelle metoder.
Evolutionsteorier og selektionsmekanismer.
You Tube: Polymerase Chain Reaction (PCR) DNA Amplification.
Der er læst efter "Genetikbogen B + A", L.A. Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Podcast: Vildt Naturligt - Ændrer naturen sig i lyntempo?
Øvelse:
Analyse af sekvens med database Blast.
Analyse af protein vhja. RCSB Protein Data Bank.
Selektion af varmetolerante bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Populationsgenetik og Hardy-Weinberg loven mm
Populationsgenetik, genpuljens sammensætning, matematik i biologi. Regression, spredning, boksplot.
Faglige mål:
-anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Genregulering og epigenetik, samt rep. af enzymer
Genregulering på forskellige niveauer, epigenetik. Enzymrepetition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Opsamling, repetition og eksamenstræning
Skriftlighedstræning, opsamling undervisningsbeskrivelsen, mundtlig eksamenstræning.
De faglige mål indgår naturligt i flere forløb, her er de samlet:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56004209214",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56004209214",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56004209214"
}