Holdet 2022 BI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Karen Nitschke
Hold 2022 BI/x (1x BI, 2x BI, 3x BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellelære
Titel 2 Kost og sundhed inkl. FF2
Titel 3 Motion og sundhed
Titel 4 På opdagelse i generne
Titel 5 Sex, hormoner og ønskebørn 1
Titel 6 Økologi og biodiversitet, samt FF4
Titel 7 Nervesystem og rusmidler
Titel 8 Klassisk genetik
Titel 9 Gen-teknologi, herunder SRO.
Titel 10 Mikroorganismer og mennesker
Titel 11 Kroppens arbejde - muskler og energi
Titel 12 Muskelarbejde fortsat
Titel 13 Vadehavet som økosystem
Titel 14 Immunforsvar, infektionsbiologi og resistens
Titel 15 Hormoner, diabetes og hormonforstyrrende stoffer
Titel 16 Evolution og bioinformatik
Titel 17 Populationsgenetik og Hardy-Weinberg loven mm
Titel 18 Genregulering og epigenetik, samt rep. af enzymer
Titel 19 Opsamling, repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellelære

Celletyperne, pro- og eukaryote celler, organeller og funktion, cellemembran, membrantransportprocesser, enzymer grundlæggende.

Poster over kroppens organsystemer.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra i
Biblioteket, med de afsnit der står under indhold.

Forsøg:
Overflade/volumen forhold med salt og sukker.
Æblejuice og enzymer
Osmose i kartoffelceller
Mikroskopering af rødkål og vandplante m osmose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed inkl. FF2

Kulhydrater, proteiner, fedtstof, enerigi%fordeling, kostfibre, vitaminer og mineraler, de nye kostråd, fordøjelsen, diabetes, forbrænding, aerob og anaerob respiration (overordnet).

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Øvelse:
Individuel Kostanalyse med Frida (DTU program).

FF2: (Hele forløbet er beskrevet under 1x FF2):
Overordnet emne: Findes sandhed?
Underordnet emne: Hormonforstyrrende stoffer - Kemikaliers effekt på forplantning- problemstillinger i et biologisk og kemisk perspektiv.

Øvelse:
Påvisning af alkohol som giftstof (spiredelen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Motion og sundhed

Lungekredsløb, lungernes opbygning, hjertets opbygning og blodets strøm gennem hjertet, det lille blodkredsløb, det store kredsløb, hjerteklapper, sinusknuden, kranspulsåren, kondital.

Ekskursion til sygeplejestudiet Campus Nørrebro (18/2 i 2g) Pulsmålinger.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Øvelse:
Dissektion af hjerte
Konditest (8/5 og 11/5)
Vitalkapacitet - to metoder
Blodtryk
Puls
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 På opdagelse i generne

DNA's opbygning, Det centrale dogme, proteinsyntesen, kromosomer, haploid, diploid, kromosomtalsanomalier, genmutationer.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit der står under indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sex, hormoner og ønskebørn 1

Pubertet, Hormoner, Mandens kønsorganer, produktion af sædceller, kvindens kønsorganer, menstruationscyklus, befrugtning, prævention, kønssygdomme.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.

Øvelser:
Mikroskopi af ovarie.
Poster med prævention og kønssygdomme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi og biodiversitet, samt FF4

Kernestof:
Økosystemers struktur med abiotiske og biotiske faktorer, stofkredsløb og energistrømme. Fotosyntese, respiration, fødekæder, fødenet, C- og N-kredsløb samt P-kredsløb.
Samspil mellem arter og deres omgivende miljø i to økosystemer:
Søen som økosystem samt vandløb.
Tropisk regnskov som økosystem.
Amager Fælled som levested for padder.
Biodiversitet og eksempel med bæver.

Suppl. stof:
DR TV: Magisk Mudder.

Der er læst efter "Biologibogen"  af Hulgard og Madsen, Systime, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Samt fra "Fremtidens fødevarer" fra iBiblioteket.

Supplerende stof: Naturvidenskabsfestival. Fremtidens fødevarer og fødevarer på Mars. Insekter som fødevarer.

Øvelse: Insektmel i müeslibar.

Tværfagligt projekt på Klimahandledage (FF4) med fokus på håb og handling (se beskrivelse under FF-forløb). Til FF4, er der udleveret pdf med diverse artikler, ses under Indhold.

Faglige mål:
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer: Projekt om et økosystem, enten Amager Fælled, eller Tropisk regnskov. Fremlæggelser i grupper.
Mindmap.
Poster til Naturvidenskabsfestivallen.
Mundtlig formidling.


Øvelser:
Biodiversitet og shannon-indeks. (3g).
Undersøgelse af sø med makroindeksmetoden.
Ekskursion til Palmehuset Botanisk have-tilpasningstræk hos regnskovsplanter.
Fotosynteseøvelse.
Bladanalyse.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nervesystem og rusmidler

Nervesystemets opbygning og inddeling. Autonome nervesystems funktion. Reflekser. Nerveceller og aktionspotentialet, transmitterstoffer. Fremmende og hæmmende synapser, ionkanalreceptorer og sekundær budbringer receptorer, Na+/K+-pumpen. Blod-hjerne barrieren. Antagonist og agonist.

Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Til Rusmiddelprojektet, pdf med tekst fra Husk Hjernen og Biologibogen.

Suppl. stof:
Projekt om Rusmidler:
Gruppevis vælges et rusmiddel efter eget valg. Der undersøges omkring dette og der laves en folder/brochure til andre unge.

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.
indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

You tube: McGraw-Hill The Nerve Impulse.

Øvelser:
Reaktionshastighed (klemmeforsøg)
Venstre og højre hjernehalvdel (ord og farvekort).
Rusmiddelfolder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Klassisk genetik

Kromosomer og celledelinger, mitose og meiose, klassisk genetik, Mendels 1. lov, Mendels 2. lov, Dominant nedarvning, recessiv nedarvning, ufuldstændig dominans, co-dominans, krydsningsskemaer, to-gens nedarvning, kønsbunden nedarvning.

Der er læst efter "Genetikbogen B+A" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.

Øvelser:
Modelforsøg over mitose og meiose.
Mikroskopering af mitose i rødløgsceller.
Blodtypeundersøgelser(2g)
Arvelige træk med monogene egenskaber.
Smager gen PTC (udført 26/3/25)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Gen-teknologi, herunder SRO.

DNA, RNA, Det centrale dogme, proteinsyntesen (rep. fra 1.) Kromosomer og celledeling, Gener og genmutationer, kromosommutationer, monogene og togene egenskaber, stamtræer, Genteknologiske metoder, gelelektroforese, PCR, CRISPR, gensplejsning, kloning, GMO og fødevarer.

You Tube: PCR (Polymerase Chain Reaction Animation, BioMan Biology.

Faglige mål:
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Der er læst efter "Genetikbogen B+A" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Afsnit: Genmodificering af menneskeceller, RNA-interferens, Genterapi, Crispr-Cas9, Kloning af pattedyr er fra "Bioteknologi A bind 2" af L.A. Egebo m.fl, Nucleus, fra iBiblioteket.

Øvelser:
Isolering af DNA fra kiwi
På jagt efter kræftgenet.
Katalase-øvelse (SRO).
Virtuelt laboratorium: Produktion af insulin
GMO-Biocensor case 1(Transformationsøvelse). (7/5 i 2g).

SRO (forløb med kemi og hele forløbet er beskrevet under 2x SRO)
Du skal vælge en af nedenstående problemformuleringer.
Herefter skal du udarbejde nogle problemstillinger, som besvarer problemformuleringen.

1. Reaktionshastighed for enzymer

Hvordan kan man undersøge reaktionshastighed af katalase og hvad er sammenhængen mellem gener og enzymer?


2.  Reaktionshastighed og enzymstruktur

Hvordan kan man undersøge reaktionshastighed af katalase og hvilken sammenhæng er der mellem struktur og funktion af katalase*?


*I analyse af strukturen skal proteindatabasen anvendes (PDB). https://www.rcsb.org/ brug koden:1F4J

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Mikroorganismer og mennesker

Pro- og eukaryote celler, enzymers opbygning og funktion, mikroorganismers vækst, vækstfaktorer, fødevareproduktion, fermenteringsprocesser, steril teknikker.

Suppl. stof:
Tarme og sundhed.

Der er læst efter "Mikrobiologibogen" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold. Bemærk at hele kapitel 3. Tarmens mikrobielle liv og dets sundhedsmæssige betydning er læst.

Faglige mål:
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt

Øvelser:
Hvor finder man bakterier?
Gæring og temperatur
Produktion af yoghurt - hjemmeforsøg.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kroppens arbejde - muskler og energi

Skeletmusklers opbygning, muskelkontraktion, musklers energiomsætning, laktatdannelse, muskeltræthed, respirationsprocessen i detaljer.

Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.

You Tube: Part 1 - Muscle Cells Crash Course Anatomy

Øvelser:
Mikroskopi af muskelvæv.
Muskelstyrke med hånddynamometer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Muskelarbejde fortsat

Opsamling fra slutningen af 2.g med resultater fra forsøg med hånddynamometer, Muskler, fibertyper, regulering af muskelkontraktion og muskeltræthed, Respirationsprocessen i detaljer. Enzymklasser.

Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m. fl. Nucleus 2022 fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Vi læser også bogen "Bioaktivator" fra iBiblioteket. Kapitler om Cellelære afsnit 13-15 om respirationsprocessen.

Ekskursion til Life Campus, fysiologiøvelser. (16/12/24).
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.

Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.

Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Formulere sig struktureret, såvel mundtligt som skriftligt, om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.

Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Vadehavet som økosystem

Vadehavets som Økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, salttolerance hos planter, invasive arter og biodiversitet (igen), populationsbiologi og vækstmodeller.

Foredrag: Astrofysiker Anja C. Andersen (19/9/24)
Foredrag: Alexander Holm om Biodiversitet (29/4/25)

Vi læser fra iBiblioteket: Økologi- danske naturtyper. Afsnit: Det danske Vadehav.
www.Vadehavscentret.
www.nationalparkVadehavet.dk

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale

Feltarbejde - Ekskursion til Vadehavet:
Øvelser:
Kvantitative og kvalitative undersøgelser af fauna på slikvade og sandvade, inkl. Shannon-indeks.
Dissektion af ederfugl
Invasive arter - undersøgelse af østersbanke
Raunkiærs cirkel på saltpåvirket kyst ved Vadehavet.
Fangst-genfangst simuleret forsøg med bønner.
Algers primærproduktion i vandhul i Vild med Vilje området (udført 23/4/25)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Immunforsvar, infektionsbiologi og resistens

Hvad kan immunforsvaret stille op mod mononukleose?

Virustyper, livscyklus for mononukleose, smittespredning, celler og patogener, det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvar, lymfocytter, antistoffer, immunologiske teknikker, Elisa. Antibiotika og resistens.
Tema om: allergi, epidemi, influenza, vaccinationer.

Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022 fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Der er læst efter "Mikrobiologibogen" af L. A. Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Faglige mål:
tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale

Øvelser:
Smittespredning og smitteopsporing forsøg
Elisa (udført 5/12)
Undersøgelse af forskellige bakteriestammers resistens overfor antibiotika.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Hormoner, diabetes og hormonforstyrrende stoffer

Hormonel signalering, feedbackmekanismer, hormonreceptorer, forplantning og forsterdiagnostik. Hormonforstyrrende stoffer. Økotoksikologi. LD50 og LC50.
Stofskiftet, diabetes som tema. Repetition af proteiners struktur og funktion.

Der er læst efter "Fysiologibogen" 2. udgave, Bidstrup m.fl. Nucleus 2022 fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Der er læst efter "Økologi - danske naturtyper" Bidstrup m.fl, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Der er læst efter "Biokemi - levende organismers kemi, Amstrup m.fl. Nucleus 2023, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Øvelse:
Undersøgelse af blodsukker i forhold til forskellige fødevarer.
Påvisning af alkohol som giftstof (resultater fra FF2).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Evolution og bioinformatik

Bioinformatik, DNA-sekventering, PCR igen, primers rolle, stamtræ baseret på bioinformatik. forskellige eksperimentelle metoder.
Evolutionsteorier og selektionsmekanismer.

You Tube: Polymerase Chain Reaction (PCR) DNA Amplification.

Der er læst efter "Genetikbogen B + A", L.A. Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Podcast: Vildt Naturligt - Ændrer naturen sig i lyntempo?

Øvelse:
Analyse af sekvens med database Blast.
Analyse af protein vhja. RCSB Protein Data Bank.
Selektion af varmetolerante bakterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Populationsgenetik og Hardy-Weinberg loven mm

Populationsgenetik, genpuljens sammensætning, matematik i biologi. Regression, spredning, boksplot.

Faglige mål:
-anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Opsamling, repetition og eksamenstræning

Skriftlighedstræning, opsamling undervisningsbeskrivelsen, mundtlig eksamenstræning.

De faglige mål indgår naturligt i flere forløb, her er de samlet:

Eleverne skal kunne:

̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af biologiske problemstillinger

̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale

̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt

̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering

̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation

̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

̶ indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder

̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer