Holdet 2022 BT/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Karen Nitschke, Peter Snejstrup Johansen
Hold 2022 BT/z (1z BT, 1z BT-bi, 1z BT-ke, 2z BT, 2z BT-bi, 2z BT-ke, 3z BT, 3z BT-bi, 3z BT-ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomer, ioner og molekyler
Titel 2 Cellernes biologi
Titel 3 Proteiner og enzymer
Titel 4 Mændeberegning
Titel 5 Se på DNA
Titel 6 Genetik
Titel 7 Syrer og baser
Titel 8 Mikroorganismer og probiotika
Titel 9 DNA-teknologi
Titel 10 Organisk kemi
Titel 11 Nervesystem, rusmidler og lipider
Titel 12 SRO for bioteknologi og matematik
Titel 13 Ligevægte
Titel 14 Carbohydrater/ølbrygning
Titel 15 Fødevareproduktion med bioteknologiske metoder
Titel 16 Syrer og baser (2.g)
Titel 17 Miljøteknologi
Titel 18 Immunsystem, vaccination og antibiotika
Titel 19 Lægemiddelkemi
Titel 20 Reaktionshastighed og enzymkinetik
Titel 21 Hormoner, forplantning og økotoksikologi
Titel 22 Carbohydraternes intermediære stofskifte
Titel 23 Stamceller, kræft samt repetition af genregulering
Titel 24 Oprensning og analyse af proteiner
Titel 25 Bioinformatik og evolution
Titel 26 Kemiske tegneprogrammer + repetition
Titel 27 Fotosyntese i detaljer
Titel 28 Repetion og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomer, ioner og molekyler

Emner:

Atomer
Periodisk System
Kemiske reaktioner
Ioner og salte
Molekyler
Polaritet

Læs stof:

BioteknologiA-1-ibog

-Grundstoffernes periodesystem
-Afstemning af reaktionsskemaer (suppl. materiale)

-Ioner (fra kap. 2 - Cellernes kemi)
-Molekyler
-Polaritet

Faglige mål:

̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller

Forsøg:

Introforsøg
Opløselighed og blandbarhed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cellernes biologi

Celler:

Kernestof:
Opbygning af Prokaryote og eukaryote celler, cellemembranen og transportprocesser, mitose, meiose.

Materiale fra NV biologi samt Bioteknologi A Bind 1 side 26-35, 49-69,
Afsnit fra iBog Bioteknologi A Bind 1, ses under Indhold. (svarer til sidetal).

Faglige mål:
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Øvelser:
Modelforsøg i mitose og meiose.
Osmose i kartoffelceller.
Mikroskopering af osmose i vandplante og rødkålsceller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Proteiner og enzymer

Kernestof:
Proteiners byggesten, aminosyrer, proteiners strukturniveauer, enzymer, aktivt center, laktoseintolerans, proteiners og enzymers stabilitet.

Bioteknologi A Bind 1 side 71-88, afsnit fra bogen som iBog ses under Indhold.

Foredrag: Engineer the future v. Arne Nielsen, Novozymes.

Øvelser:
Gelatinespaltende enzym
Katalase-øvelse.
Kattemælk (lactoseintolerans)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mændeberegning

Læst stof:

BioteknologiA-1-ibog

fra kap. 5 - afsnit om beregning af udbytte
-masse
-stofmængde
-sammenhæng mellem masse, stofmængde og molar masse
-mængdeberegning for bioethanol
-teoretisk og praktisk udbytte
-densitet og volumenprocent
-stofmængdekoncentration

I gang med kemi

Kap. 4 - Aktuel stofmængdekoncentration

Forsøg:

Krystalvand
Eddike
Alkoholgæring
Destillation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Se på DNA

Kernestof:
Makromolekyler, nukeinsyrer, DNA's opbygning, Kromosomers opbygning, replikation af DNA, Undersøg DNA, pcr, gelelektroforese, Proteinsyntesen, transkription, modifikation af RNA, translation.


FF2

Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Supplerende stof:
-sundhed, sygdom og medicin, herunder udvikling af medicin, fremstilling og virkemåde

Bioteknologi A Bind 1 side 89-108, afsnit fra iBog ses under Indhold.

Film: Vores gener 2 og Vores gener 3, dr.dk.

Øvelse:
Isolering af DNA fra løg (vi brugte kiwi).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetik

Kernestof:
Kromosomer, karyotype, kromosomtalsanomalier, mutationer, variation, genetiske grundbegreber, Mendels love, genetisk model, stamtræsanalyse, kønsbunden og mitochondriel nedarvning, Mendels 2. lov. Kromosommutationer og genmutationer.

Bioteknologi A Bind 1 side 151-160, 162-168, 170-173.
Bioteknologi A Bind 2 side 285-290.
Afsnit fra iBog ses under Indhold (de samme som sidetal).

Øvelser:
Undersøgelse af monogene egenskaber.
Blodtype bestemmelse.
Et gens udspaltning i majs.
Klorofylmutanter i majs (to gens).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Syrer og baser

Læst stof

Bioteknologi A - 1 - ibog

Kap. 6 - Probiotika og produktion af yoghurt
Afsnit om syrer og baser

-Syrers styrke
-Baser
-Syre-basepar
-Vands syre-basegenskaber
-Sure, neutrale eller basiske opløsninger
-pH-begrebet

Forsøg:

Neutralisation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mikroorganismer og probiotika

Mikroorganismers vækst, binær fission, vækstkurver og vækstfaktorer,  probiotika, fordøjelses systemet hos mennesket, levevilkår i fordøjelsessystemets mikro-økosystemer, en sund tarmflora, yoghurtproduktion.

Bioteknologi A bind 1 side: 109-118.
Bioteknologi A bind 1 side: 131-133, 140-150.
Svarende til afsnit i iBog under Indhold.


Øvelse:
Hjemmeforsøg med yoghurtfremstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 DNA-teknologi

Vi startede med at repetere genetik fra 1. g og udvide med mutationstyper, kromosommutationer og genmutationer

Bioteknologi A bind 2 side 284-290, svarende til afsnit fra iBog under Indhold.

Dernæst fortsatte vi med Genteknologier

Bioteknologi A bind 2 side 123-148, svarende til afsnit fra iBog under indhold.

Kernestof:
Genteknologi og molekylærbiologi, genmodificering af bakterier, genmodificering af menneskeceller, RNA-interferens, dobbeltstrenget RNA, Short-hairpin RNA, genterapi, CRISPR-Cas9, reparation af DNA-brug, kloning af pattedyr.

Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af bioteknologiske problemstillinger.
Supplerende stof:
-sundhed, sygdom og medicin, herunder udvikling af medicin, fremstilling og virkemåde.
-bioetiske problemstillinger.

Øvelser:
På jagt efter kræftgenet (gelelektroforese)
Virtuelt laboratorium: Produktion af insulin.
Transformationsforsøg - Biocensor Case 1 Biotechacademy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Organisk kemi

Emner:

Organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder,
ketoner, aminer, amider.

Læst stof:

Bioteknologi A - bind 2 - ibog

Fra kap. 6 er læst afsnittene:

Carbonhydrider
Carbonatomets bindingsforhold
Alkaner
Faktaboks: Strukturisomerer
Navngivning af forgrenede alkaner
Alkanernes egenskaber
Alkener
Cykliske carbonhydrider
Aromatiske carbonhydrider
Hydroxyforbindelser
Navngivning af alkoholer og phenoler
Fremstilling af alkoholer
Alkoholernes egenskaber
Aldehyder og ketoner
Carboxylsyrer
Carboxylsyrers egenskaber
Faktaboks: Geometrisk isomeri
Estere
Egenskaber for estere
Aminer
Amider
Navngivning af molekyler, der indeholder flere funktionelle grupper

Fra kap. 2 er læst afsnittet:

Redoxreaktioner

Endelig er fra "I gang med kemi kemi" - ibog læst afsnittet:

Afstemning af redoxreaktioner


Forsøg:

Substitution og addition
Oxidation af alkoholer
Småforsøg med carboxylsyrer
Alkohol og carbonylforbindelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nervesystem, rusmidler og lipider

Kernestof:
Fysiologi på organisme niveau og biokemisk niveau: Nervesystemets opbygning, celler i nervesystemet, blod-hjerne barrieren, nerveimpulsen, ionkanaler, neurotransmittere, neuro-receptorer, smerte og behandling.
Triglycerider og fedtsyrer, phospholipider og emulgatorer.

Supplerende stof:
Projekt Rusmidler, efter elevernes eget valg.


Bioteknologi A bind 2 side 209-238.
Bioteknologi A Bind 2 side 191-208.
Svarende til afsnit fra iBog, ses under indhold.

Figurer til nervesignal.pdf.
HuskHjernen.pdf.

Faglie Mål:
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.


Øvelser:
Alkoholers destabilisering af biologiske membraner.
Projekt med Folder om Rusmidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 SRO for bioteknologi og matematik

Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag

To problemformuleringer:
1 – Drinks og alkohol

Hvordan kan koncentrationen af et farvestof i drinks bestemmes vha. mindste kvadraters metode? På hvilken måde har genetikken indflydelse på, om man kan tåle alkohol.

2 -  Drinks og genteknologi

Hvordan kan koncentrationen af et farvestof i drinks bestemmes vha. mindste kvadraters metode? Hvordan kan man fremstille farvestoffer syntetisk i industrien?

I skal inddrage metodiske og videnskabsteoretiske overvejelser.

Ugeskrift for læger 25. august 2008: Genetisk variation i alkoholdehydrogenase .. (udleveret som pdf).

https://ing.dk/artikel/forskere-vil-faa-mikroorganismer-til-fremstille-naturlige-farvestoffer

Samt figurer fra eksamensopgaver.

Materiale forslag til 2z SRO.pdf
2z SRO problemformuleringer.pdf


Øvelser:
Bestemmelse af farvestoffet azorubin-indhold i drikkevarer.

NB: Spektrofotometri er blevet behandlet med forbindelse med forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ligevægte

Emner:

Homogene kemiske ligevægte - herunder forskydning af disse på kvalitativt og simpelt kvantitativt
grundlag

Læst stof:

Fra Bioteknologi A - bind 2 - ibog

Kap. 3 - Ligevægt i biologiske systemet
Irreversible og reversible reaktioner
Dynamisk ligevægt
Ligevægtsloven og opskrivning af en reaktionsbrøk

Forsøg:

Forskydning af en kemisk ligevægt
Esterligevægt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Carbohydrater/ølbrygning

Emner:

Carbohydrater, mono- di- og polysaccharider, øltyper, bestanddele i øl, brygningsprocesserne

Læst stof;

Fra Biologibogen C - ibog:

Maltning
Mæskning
Humlekogning
Gæring

Fra Videre med kemi - ibog

Under Tema: Sukker og geleringsmidler

Monosaccharider
Disaccharider
Polysaccharider og geleringsmidler

Derudover er læst en artiklen

Ølbrygning - fra Aktuel Naturvidenskab nr. 5, 2016

Eksperimentelt arbejde:

Fællesforsøg - klassen brygger i fællesskab en lys overgæret øl.
Desuden bestemmes alkoholindholdet i det fremstillede produkt.

Klassen besøgte også i forbindelse med deres studierejse Erdinger Bryggeriet uden for München.

Derudover har det faglige indhold i forløbet været behandlet ifm. gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelse for klassen samt et fællesfagligt forløb sammen med matematik, hvor produktkravet var et videogruppeforedrag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fødevareproduktion med bioteknologiske metoder

Fødevareproduktion - inkl. økosystemer

Kernestof:
Økologiske grundbegreber: Energistrømme og produktion, økosystemer, planter 0g planteproduktion, nitrogens kredsløb, eutrofiering, bedre afgrøder med bioteknologi, genmodificering med Agrobakterium tumefaciens, sprøjtegifte, kødproduktion og insekter.

Bioteknologi A bind 2 side 295-332, 338-346.
Svarende til afsnit fra iBog, ses under indhold.

Faglige Mål:
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
-formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
Supplerende stof:
-bæredygtig produktion af fødevarer, energi og kemiske stoffer

Øvelser:
Fotosynteseøvelse
Bladanalyse
Klorofyløvelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Syrer og baser (2.g)

Emner:

Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og
puffersystemer samt bjerrumdiagrammer
Titrering af stærke og ikke-stærke syrer samt polyhydrone syrer

Læst stof:

Bioteknologia2-ibog

Vands selvionisering
pH-begrebet
Måling af pH
Syrers styrke
Beregning af pH for en stærk monohydron syre
Beregning af pH for en ikke stærk syre
Basers styrke
Beregning af pH for en stærk base
Beregning af pH for en ikke stærk base
Regulering af pH
Phosphatpuffere
Beregning af pH i en pufferopløsning
Regulering af pH vha. proteiner
Bjerrumdiagrammer
Bjerrumdiagrammer for polyhydronesyrer
Bjerrumdiagrammer for amfolytter

Eksperimentelt arbejde:

Titrering af glycin (fællesforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Miljøteknologi

Påvirkning af vandmiljøet, spildevandsrensning, mekanisk, biologisk og kemisk rensning, forurening af grundvand og drikkevand.

Bioteknologi A Bind 2 side 40-50, svarende til iBog afsnit under Indhold.

Forløbet fortsætter i 3. g:
Ekskursion til Kloaklab på Renseanlæg Avedøre:
Rundvisning og derefter forsøg med biologisk og kemisk rensning i deres laboratorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Immunsystem, vaccination og antibiotika

Kernestof:
Virus: Opbygning og formering. Fysiologi på organisme niveau og biokemisk niveau: Immunsystem.
Det uspecifikke forsvar, det specifikke forsvar, antistofklasser, vacciner, eksperimentelle metoder.
Antibiotika og multiresistens, antimikrobielle peptider.

Bioteknologi A bind 3 side 137-166, 169-173, 181-184, 191-195.
Svarende til afsnit i iBog, ses under indhold.

Faglige Mål:
analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
Supplerende stof:
-sundhed, sygdom og medicin, her under udvikling af medicin, fremstilling og virkemåde

Ekskursion til KU Biolink (3.1.25): Hver enkelt elev udfører en af disse tre øvelser.
Øvelser med
Enzymkinetik
Proteinoprensning
Test din egen medicin (antibiotikaresistente bakterier)


Øvelser:
Edvo-kit Elisa HIV-virus forsøg
Hvor finder man bakterier?
Selektion af varmetolerante bakterier.
Bakterier og antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Lægemiddelkemi

Behandlede emner (supplerende stof):

Udvikling af lægemidler
Hvad der sker med lægemidler i kroppen
Agonister og antagonister
Lipinskis regler
Fordelingsligvægt - logP og logD
Optisk isomeri
Smertestillende lægemidler med fokus på virkningsmåden af acetylsalicylsyre og morfin

Læst stof:

Hvis ikke andet er nævnt er der herunder henvist til afsnit i BioteknologiA-bind2-ibog

9 -  Lægemiddlefremstilling
9.2 - Udvikling af nye lægemidler
9.2.1 - Farmakodynamik og farmakokinetik

9.3 - Kemiske lægemidler
9.3.1 - Lipinskis regler

9.4 - Acetylsalicylsyre
9.4.1 - Kemisk syntese af aceylsalicylsyre
9.4.2 - Omkrystallisation af acetylsalicylsyre
9.4.3 - Smeltepunktsbestemmelse
9.4.4 - Tyndlagschromatografi
9.4.5 - Virkning af acetylsalicylsyre

9.5 - Fordelingsligevægte

9.6 - Lægemidler med syre-baseegenskaber

9.7 - Morfin
9.7.1 - Morfinanaloger
9.7.2 - Optagelse af morfin

9.8 - Optisk isomeri eller spejbilledeisomeri
9.8.1 - R,S-systemet
9.8.2 - Asymmetriske lægemidler

9.9 - Citalopram

9.10 LIPINSKIS REGLER I FORHOLD TIL DE TRE LÆGEMIDLER

Hertil kommer: Mygind m.fl., BasisKemiB, Haase 2010, s. 203 (i kopi)


Eksperimentelt arbejde

Fremstilling af acetylsalicylsyre med efterfølgende oprensning og renhedskontrol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Reaktionshastighed og enzymkinetik

Læst stof: (kernestof)

Hvor ikke andet er nævnt er der tale om BioteknologA-bind 3-ibog

10.1 - Reaktionshastighed
10.1.1 - Påvirkning af reaktionshastigheden
10.1.1.1 - Den aktuelle stofmængdekoncentration af reaktanterne
10.1.1.2 - Reaktanternes overfladeareal
10.1.1.3 - Temperaturen
10.1.1.4 - Tilstedeværelse af katalysator

10.2 - Enzymer
10.2.1 - Enzymaktivitet

10.3 - Inhibitorer

10.4 - Michaelis-Menten kinetik
10.4.1 - Bestemmelse af de kinetiske parametre
10.4.2 - Lineweaver-Burk plot
10.4.3 - Inhibitorers påvirkning af de kinetiske parametre

Set video:
Ethanol Metabolism: Alcohol Breakdown in the Body
https://www.youtube.com/watch?v=TCBW-Nidevk

Behandlede emner:

Reaktionshastighed overordnet
Enzymer generelt
Enzymaktivitetens afhængighed af temperatur og pH
Inhibitorer (kompetitive og nonkompetitive)
Michaelis-Menten kinetik
Kinetiske parametre samt inhibitorers påvirkning heraf
Lineweaver-Burk plot

Eksperimentelt arbejde:

Undersøgelse af temperaturens indvirkning på aktiviteten af katalase
Bestemmelse af v-max og Km for alkoholdehydrogenase

Herudover har klassen i perioden uden sammenhæng med forløbet i øvrigt været på besøg på KU-Pharma. Den blev her introduceret til farmacistudiet og efterfølgende jobmuligheder. Derudover hørte vi et foredrag om UV-strålers effekt på huden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Hormoner, forplantning og økotoksikologi

Kernestof:
Fysiologi på organisme niveau og biokemisk niveau: Hormontyper, hormonel regulering og feedback, peptidhormoner, syntese af insulin, receptortyper, steroidhormoner, mandens og kvindens hormonelle forhold,  befrugtning og graviditet, metoder til fosterdiagnostik.
Samspil mellem arter og deres omgivende miljø i forhold til økotoksikologi, bioakkumulering og biomagnificering, hormonforstyrrende stoffer.

Faglige mål:
anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Bioteknologi A bind 3 side 65-84, 85-108, 113-115, 123-136.
Svarer til afsnit fra iBog, ses under Indhold.


Øvelse:
Blodsukker i forhold til forskellige fødevarer.
Påvisning af alkohol som giftstof på karsefrø.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Carbohydraternes intermediære stofskifte

Behandlede emner (kernestof)

Enzymtyper
Glykolyse
Citratcyklus
Elektrontransportkæde
Gæring

Læst stof: Hvis ikke andet er nævnt er der tale om BioteknologiA-bind3 - ibog

8.4.5 - FEHLINGS PRØVE PÅVISER ET ALDEHYD

9.2 - Carbohydraternes intermediære stofskifte
9.2.1 - Glycolysen
9.2.2 - Pyruvats videre omdannelse
9.2.3 - Citratcyklus
9.2.4 - Oxidativ phosphorylering
9.2.5 - Stof- og energiregnskab for oxidation af glucose
9.2.6 - Regulering af ATP-produktion

Udleveret pdf-dokument: Enzymtyper (Enzymernes inddeling, Bioteknologi 2, Tema 4 - fra nucleus.dk). Det erstatter kap 9.1 med underafsnit i den sædvanlige i-bog om hovedtyper af enzymer.

Eleverne har i grupper skulle lave korte præsentationer for klassen af den forskellige enzymtyper  

Video set i timen:

Cellular Respiration - Amoeba Sisters
https://www.youtube.com/watch?v=eJ9Zjc-jdys

Eksperimentelt arbejde

Fehlings prøve på carbohydrater inkl. hydrolyserede di- og polysaccharider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Stamceller, kræft samt repetition af genregulering

Stamceller og behandling med stamceller, genregulering, epigenetik, regulering af transkription. Kræft og dataanalyse.

Faglige mål:
-anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Bioteknologi A bind 3 side 287-305
Bioteknologi A bind 3 side 306-315.
Svarende til afsnit fra iBog, ses under indhold.

cBioportal.org (databasen).

Øvelse:
Brystkræft dataanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Oprensning og analyse af proteiner

Emner (kernestof):

Søjlekromatografi - i den forbindelse på baggrund af
  -  gelfiltering
  -  ionbytning
  -  hydrofob interaktion
  -  affinitet

Læst stof (fra BiotenologiA-bind 3-ibog)

2 - Oprensning og analyse af proteiner

2.1 - Proteiners størrelse, ladning og polaritet

2.2 - De indledende oprensningstrin

2.3 - Søjlekromatografi
2.3.1 - Gelfiltrering adskille efter størrelse
2.3.2 - Ionbytningskromatografi adskiller efter ladning
2.3.3 - Hydrofob interaktionskromatografi adskiller efter hydrofobicitet
2.3.4 - Affinitetskromatografi adskiller efter specifik bindingsevne
2.3.5 - HPLC



Eksperimentelt arbejde:

Ekstraktion af azofarvestoffer (demoforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Bioinformatik og evolution

Kernestof:
Anvendt bioinformatik, sekvenser, sammenlign sekvenser, alingment og evolutionsmekanismer, naturlig selektion, variation.

Faglige mål:
-anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Bioteknologi A bind 2 side 284-285, 290-295.
Bioteknologi A bind 3 side 14-15, 18-19, 21-26.
Svarer til afsnit fra iBog, ses under Indhold.

Podcast fra DR: Vildt naturligt: Ændrer naturen sig i lyntempo?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Kemiske tegneprogrammer + repetition

Klassen fik installeret ChemSketch eller Marvin på deres computere.
Vi har derpå trænet gamle eksamensopgaver, hvor disse programmer skal bruges

Faglige mål:
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Fotosyntese i detaljer

Kernestof:
Biokemiske processer: Fotosyntesens overordnede delprocesser i detaljer.

Faglige Mål:
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

Foredrag: Alexander Holm om Biodiversitet, arrangeret af Grønt Råd.

Bioteknologi A bind 3 side 212-224 øverst.
Svarer til afsnit i iBog, der ses under Indhold.

Øvelse:
Plantepigmenter og TLC.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Repetion og eksamenstræning

Mht. iBiblioteket må Bioteknologi Bind 1,2 og 3 , samt Genetikbogen B+A, Bioaktivator, Bioraklet og Biologibogen bruges til skriftlig eksamen.

De faglige mål indgår naturligt i flere forløb, her er de samlet:

Eleverne skal kunne:

̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af bioteknologiske problemstillinger

̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og til risikomomenter
ved arbejde med biologisk materiale

̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt

̶ analysere og diskutere eksperimentelle data med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med bioteknologisk indhold

̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til analyse og vurdering

̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

̶ indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder

̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer

̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med bioteknologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer