Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Sebastian Djurhuus
|
Hold
|
2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende musiklære
Opsamling i grundlæggende musiklære, nodetoner og nodeværdier, dur og molskala og dur og molakkorder. Ligeledes grundlæggende stemmetræning og store træk af musikhistorie.
Opstart på sammenspil med "Cool jul" som optræden til juleafslutning og start på indstudering af "Frit land"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
prøve i akkorder og intervaller
|
16-12-2022
|
Ny opgave 1.5 - Virtuelt modul
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil og skriftlighed
Opstart på skriftlighed og nodeprogrammet Musescore. Ligeledes begyndende trin og funktionsharmonisk analyse. I sammenspil har vi arbejde videre med Frit Land og 45 Fahrenheit girl, som tænkes fremført til forårskoncerten
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Trin i D og F dur.
|
10-02-2023
|
Kadancer
|
20-02-2023
|
Funktionsanalyse
|
12-04-2023
|
Aflevering 3
|
12-05-2023
|
Ny opgave 5
|
13-05-2023
|
Ny opgave 6
|
09-06-2023
|
Årsprøve m1
|
17-05-2024
|
Melodirytmefordobling og kor/svar
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skriftlighed og akkorder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Wienerklassik (Mozart & Beethoven)
Vi har arbejdet med analyse af wienerklassik sonateform 1 sats. Vi har arbejdet med udgangspunkt i Mozart og Beethoven og har primært arbejdet med Mozart symfonier. Vi har læst et par kompendieuddrag fra wienerklassikken om Mozart og Wienerklassikstilen musikalsk.
Vi har sideløbende arbejdet med sammenspil frem mod jul og med skriftlighed, primært med M1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forårskoncert og skiftlighed
VI har øvet op til forårskoncert og arbejdet med M1 frem mod en pre-årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sammenspil og skriftlighed
I denne periode har vi arbejdet med repetition af wienerklassik og partiturlæsning og også med skriftlighed, primært m2 arrangement.
I sammenspil har vi arbejdet frem mod spil dansk koncerten og påbegyndt næste emne med rock/popanalyse og egen produktion og indspilning.
Derudover har vi deltaget i projekt syng, hvor eleverne har skulle synge flerstemmige arrangementer og afholdt koncert sammen med 5 andre gymnasier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Indspilningsprojekt og rock/pop analyse
Vi har arbejdet med rock/pop analyse ud fra bogen "rockmusik i tid og rum', "Analyse af rytmisk musik" og ydereligere efter den nye i-bog om pop/rock. Derudover har vi haft fokus på indspilningseffekter som rumklang, kompresser og eq.
Vi har praksis arbejdet i to grupper hvor hver gruppe har komponeret en sang med egen tekst. Herefter har begge grupper selv indspillet nummeret i et heldagsprojekt (som tog lige lidt længere tid i praksis) og derefter har eleverne med hjælp fra underviser, produceret numrene med de effekter vi har arbejdet med.
Op til jul spillede vi julekoncert med "tidsrejsen" og "jul deet cool"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
skriftlighed
VI har arbejdet primært med skriftlighed frem mod terminsprøven i uge 9. Vi har arbejdet med alle dele i m1 og m2 pop/rock.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
repestion og sammenspil/soloperformance
I denne blok har vi primært arbejdet med repetition af de mundtlige emner og øvet frem mod forårskoncert i sammenspil. Der har været lidt fokus på fremførelse af soloperformance og lidt opfølgning på terminsprøverne og øvning af skriftlig musikopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kort M2 opgave
|
18-02-2025
|
Opgave c
|
21-02-2025
|
3a MU skr. prøve
|
26-02-2025
|
Kort arrangement af Danmark
|
22-03-2025
|
Performance i musik d 25/3
|
22-03-2025
|
Don't go breaking my heart
|
25-04-2025
|
M1 øveopgave
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56004335653",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56004335653",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56004335653"
}