Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Alexander Grolmann Harkink
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb DA
Grundforløb i dansk, hvor vi får præsenteret fagets metode, identitet og fokusfelt.
Fokus:
Kendskab til de tre store genrer: sprog, litteratur og medier
Epik, lyrik og drama
Analyse og fortolkning
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Anders Bodelsen: Drivhuset
Julia Butschkow: Granit
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Sophus Claussen: I en frugthave
I.P. Jacobsen: Marine
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik og mundtlighed
I dette forløb arbejder vi med de retoriske begreber, kendskab til den skriftlige og den mundtlige retorik samt tekstanalyse.
Fokus er på Ciceros pentagram, appelformerne, retorikkens frem partes samt fokus på actio og mundtlig fremstilling.
Forløbet er bygget op med skiftende teori og praktiske øvelser.
I slutningen af forløbet skal alle elever fremføre en tale. Eleverne skal efterfølgende reflektere over deres tale og herefter aflevere talen som en skriftlig aflevering.
Materialer:
Talegenrer og retorik
https://indidansk.dk/tale-genretraek
Argumentation
https://dansksiderne.dk/index.php?id=2979
Karl H. Bornhøft: Den dræbende røg skal kvæles. Politiken, 17.10, 2010 (Artikel)
Appelformer
https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
TV: Interview med Bengt Holst
https://www.youtube.com/watch?v=ENnNNVOEDZ4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar og nyhedsjournalistik
Vi skal i dette forløb have overblik over avisernes nyhedsdækning samt mediernes magt.
Vi skal bruge vores viden fra forløbet om mundtlighed og retorik til at forstå mediernes rolle og arbejdsmetoder.
Vi inddrager også dokumentarfilm.
Fokus på:
Nyhedskriterier
Dokumentar i nyhedsdækningen
Avisartikler
Materialer:
Anders Dahl m.fl.: Levende billeder. Grundbog i mediefag. Systime. (Dokumentargenren. Links i materialer)
Henrik Poulsen: Dansk i STX. Systime, 2021. (side 261 - 272)
Madsen og Svendsen: Medier. Gyldendal, 2005. (side 43 - 48)
Dokumentarfilm: Generation Sugardating (TV2)
Podcast: Slotsholmen: Den perfekte politiske tale (DR LYD)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema: Hævn, ære og skam
Tematisk danskfagligt forløb om begreberne "Hævn, ære og skam" i litteraturhistorien.
Vi undersøger begreberne gennem det udvidede tekstbegreb således at vi både arbejder med klassiske tekster, digt, novelle, saga, nyhedsartikler og skønlitteratur, men også dokumentar, spillefilm og remediering.
Forløbet har fokus på digital dannelse hvor hævnporno og digital mobning vil indgå.
Til forløbet knyttes tre skriftlige afleveringer.
Kernestof:
SKAM (norsk sprog og filmiske virkemidler)
Generation sugardating + Ung, nøgen og udstillet (dokumentar og filmiske virkemidler)
Nyhedsartikler og nyhedskriterier
Tekstanalyse
Materialer:
Ravnkel Frøjsegodes saga
Emma Holten: Samtykke.(2014)
https://friktionmagasin.dk/samtykke-14841780be52
Jan Sørensen: Den gode tekstanalyse. 2014 (side 32 - 33, 128 - 130, 136 - 140)
Håndbog i filmiske virkemidler. Skoletjenesten Film X. det danske filminstitut, 2003. Side 1 - 11.
Information: Er der nogen der griber mig hvis jeg falder? (Artikel)
https://www.information.dk/debat/2016/12/nogen-griber-naar-falder
Dokumentar: Ung, nøgen og udstillet (DR2, 2016)
Skam dig, Emma! (DR, 2016)
Serie: SKAM, sæson 3. NRK, 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema: Krig i litteraturen
Tematisk forløb om krig i litteraturen.
Optakt til historieopgaven. Forløbet skal give os et indblik i krigens væsen og krigen rolle i litteraturen og kunsten de seneste 200 år.
Fokus på tekstanalyse, filmiske virkemidler, billedanalyse og digtanalyse. Vi inddrager ligeledes sangtekster og lyrik.
Til forløbet er knyttet fire skriftlige opgaver.
Materiale:
Halfdan Rasmussen: Definitioner
Herman Bang: Tine (Uddrag)
Ole Bornedal: 1864. Afsnit 7
Loveshop: Det elsker jeg
Morten Nielsen: Skæbne
Ole Wivel: Vrede unge mænd
Bønnelycke: Spartanerne (Uddrag)
Holberg: Kriig mellem Leoparder og Tigre
Martin Andersen Nexø: Brodermorderen
Tobias Lindholm: 9. april (2015)
Kærn: Portrætmaleri af Anders Fogh Rasmussen
Marstrand: Kong Christian 4. på Trefoldigheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
HIO: 1. verdenskrig
Årsagerne til 1. verdenskrig er mange. Mange faktorer var medvirkende til, at de europæiske stormagter gik i krig mod hinanden. De fleste er dog enige om, at noget af svaret skal findes i tiden op til 1914, perioden vi kalder for imperialismen. De spændinger som var, stormagterne i mellem blev skabt på baggrund af det kolonikapløb som var iværksat mange år tideligere. Drømmen om at erobre verdensherredømmet.
I dette forløb vil vi se på drivkræfterne bag imperialismen og de centrale aktører, landene og enkeltpersonerne. Vi vil se på imperialismens grundtanker og den forestilling som var herskende blandt de europæiske stormagter, at den hvide race var andre racer overlegne.
Forløbet om 1. verdenskrig vil have fokus på krigsudbruddet og fredsslutningen samt, ikke mindst, krigens rædsler. Vi skal forsøge at forså den meningsløshed og opgiven hed som herskede blandt soldater og civile.
Forløbet lægger ligeledes op til klassens HIO-skrivning
Materiale:
https://litteratursiden.dk/analyser/remarque-erich-maria-intet-nyt-fra-vestfronten
Remarque: Intet nyt fra Vestfronten (1929) Vi læser udgaven fra 2014.
Martin Andersen Nexø: Ulven og fårene (1915)
Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Stefan Zweig: Verden af i går (1942) Uddrag.
Thomas Dinesen: No mans land (1929) Uddrag.
Broby Johansen: BORDEPIGE DRÆBER UFØDT (1922)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning: Broby-Johansen: BLOD (1922)
Værklæsning af Broby-Johansens BLOD (1922)
Digtsamlingen læses i forlængelse af et forløb om litteraturen omkring 1. verdenskrig. Vi har fokus på ekspressionismen og futurismen i dansk litteraturhistorie.
Fælleslæsning af værket
Analyse af 10 digte som eleverne selv vælger, lærerstyret gennemgang af de øvrige 10 digte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Romantikken
Litteraturhistorisk forløb. Forløbet vil dække både perioden, men også gribe lidt ind i Det moderne gennembrud, og der vil derfor blive perspektiveret mellem de to perioder.
Forløbet er kronologisk bygget op, og beskæftiger sig grundigt med både universalromantikken, nationalromantikken, Biedermeier, romantisme og poetisk realisme.
Forløbet leder endvidere op til et forløb om novelleteori, og derfor spiller St. St. Blicher en stor rolle i forløbets slutning. Der vil være både et forfatterportræt, læsning af "Hosekræmmeren" samt novelleteori er forløbets slutning.
Fokuspunkter:
Lyrik, remediering
Materialer:
Staffeldt: Indvielsen (1804)
Oehlenschläger: Simon Peder (1805) + Raad til Unge Ægtemænd.
Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
H. C. Andersen: Klokken (1845)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
H.C.. Andersen: Danmark, mit fædreland (1850)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
Thomasine Gyllembourg: Ægtestand (Uddrag)
Sten Steensen Blicher: Hosekræmmeren (1829)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Værklæsning: St. St. Blicher "Hosekræmmeren"
Et kort forløb om forfatteren St. St. Blicher, forfatterportræt og læsning af
"Hosekræmmeren" som oplæg til et forløb om novellegenren.
Fokus er på teoriforståelse og tekstlæsning, og forløbet sluttes af med en
remediering af "Hosekræmmeren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Novelle og minimalisme
Novelleforløb:
Et forløb, hvor vi går i dybden med novellegenren og får en grundig introduktion til den klassiske og den moderne novelle. Forløbet kommer i forlængelse af vores forløb om romantikken, og vi læser derfor Blichers ”Sildig opvågnen” som det centrale værk i forløbet. Der vil være fokus på novellen som genre, novelleteori og eleverne vil også skulle prøve kræfter med selv at forfatte en kort novelle som tager udgangspunkt i en uhørt begivenhed som ødelægger en given orden.
Fokus på novelleteori, ”pinden i myreturen”, komposition, genrer, fortællerrolle, synsvinkel, tredelt komposition, tema og budskab.
Minimalisme:
Forløbet skal introducere eleverne til minimalismen som litterær periode og som genrer samt gøre dem i stand til at redegøre for genrerens særlige kendetegn og udpege dem i udvalgte tekster. I forløbet vil der være fokus på tekstlæsning og besvarelse af spørgsmål til teksterne. Eleverne præsenteres for sekundærlitteratur og teori om minimalismen som genrer, og skal derefter selv forsøge at udpege den tilegnede teori i nogle udvalgte tekster. Forløbet sluttes med en skriveøvelse, hvor kriterierne for opgaven vil være de samme som minimalismens typiske genretræk, som eleverne præsenteres for gennem forløbet.
Fokuspunkter:
Minimalisme, tekstanalyse, novellegenreren, kortprosa.
Litteratur:
Litteraturhistorien – på langs og på tværs, side 181 – 183.
Litteraturens veje, side 487.
Krydsfelt, side 130 – 131.
Helle Helle: Film (1996)
Simon Fruelund: Mælk (1997)
Naja Maria Aidt: Som englene flyver + Torben og Maria
Ernest Hemingway: Bjerge som hvide elefanter + Kat i regnvejr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Værklæsning: Babettes gæstebud
Værklæsning og forfatterportræt: Karen Blixen og "Babettes Gæstebud"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litteraturen i det 20. århundrede
Litteraturhistorisk forløb med særlig fokus på modernisme og realisme.
Vi skal i dette forløb arbejde med den nyere tids litteratur. Vi starter med det folkelige gennembrud og bevæger os op i tiden og kigger på de forskellige genrer som præger århundredet.
Særlig fokus på læsning af tekster inden for realisme og modernisme. Vi skal have styr på de to retninger og læse eksempler på tekster som placerer sig i det brede spænd.
Forfattere:
Jeppe Åkjær (Når rugen skal ind og Jens Vejmand, 1905)
Knut Hamsun (Uddrag af Sult, 1890)
Hans Kirk (Uddrag af Fiskerne, 1928)
Edith Södergran (Triumff at finnas till, 1918=
Broby Johansen (BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1920)
Martin A. Hansen (Agerhønen, 1947)
Klaus Rifbjerg (Livet i badeværelset, 1962)
Peter Seeberg (Hullet og Patienten, 1962)
Vita Andersen (Hun ser godt ud, 1977)
Michael Strunge (Natmaskinen, 1982)
Adda Djørup (Ingen ende på Paris, 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Oplysningstiden og værklæsning: Erasmus Montanus
Oplysningstiden
Forløbet om oplysningstiden gennemgår de litteraturhistoriske hovedlinjer i samtiden. Vi har fokus på det livssyn som præger litteraturen samt oplysningstidens genrer. Særlig fokus på komedier, deres opbygning, satire og den borgerlige offentlighed.
Værklæsning: Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Fokuspunkter:
Komedier, satire, rationalisme, humor i litteraturen.
Litteratur:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723) Udgave: 1992 (ISBN 87 7704 227 1)
Litteraturhistorien på langs og på tværs: 73 - 75, 81 - 84, 89 - 90.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Et litteraturhistorisk forløb hvor vi har fokus på overgangen fra romantikken til det moderne gennembrud. De to perioder har fyldt meget i danskfaget, og der vil derfor i begge forløb blive henvist til hinanden.
Fokuspunkter:
De tre k’er og en perspektivering til i dag (SUSPEKT og Girlsquad (Ludermanifest)) Klassekampe, kønskamp og religionskritik. Fokus på naturalisme, impressionisme og realisme.
Litteratur:
Laura Na Blankholm: ”Ludermanifestet er et ’fuck you’ til dem, der vil sætte kvinder i en social skammekrog”. Information, 22. november 2019. (Artikel)
Barbara Kjær Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime. Side 116 – 118, 120 - 135
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe, (indledningen), 1876.
Herman Bang: Den sidste balkjole
Bille August: Lykke-Per. 2019. (Film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Litterære strategier og repetition
En kort introduktion til litterære strategier samt repetition frem mod eksamen.
Forløbet vil introducere de mest almindelige litterære strategier; biografisk læsning, feministisk læsning, nykritisk læsning, ideologikritisk læsning samt en diskussion af de forskellige.
Materialer:
- Krydsfelt. Grundbog i dansk. Berit Langdal m.fl., side 146 - 160.
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetitionsforløb
I dette forløb samler vi op på de forskellige forløb vi har været igennem. Vi laver også en prøveeksamen og repeterer teori og metode på nye og ukendte tekster:
Transaktionsanalyse på filmen "Blinkende lygter" (2000)
Dokumentaranalyse af "Kandis for livet" (2021)
Digtanalyse Udvalgte digte fra "POW POW POW" (2024), Christina Hagen: "Jeg tænker på dig der er i Wien", "Jeg så et firben", "Dine varme kinder flyver rundt på min altan", "En bette molbo akn æ få kkontakt til si kærst" og "Fuld af mindreværd i di indbak"
Novelleanalyse af "Oreos" fra "NEJ!" (2020) , Sanne Søndergaard
Analyse af romanuddrag: "Manden der bar solen" (2023) Kristian Bang Foss.
Lyrikanalyse: "Langt højere bjerge" (1820) N.F.S. Grundtvig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228086362",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228086362",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228086362"
}