Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Martin Tvenstrup Sørensen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduction to English
Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer
Tekster:
Kate Buckley: My Mother's Closet (2008)
Michael Plemmons "Noel" (1985)
Molara Wood: Girl on the Wall (2013)
"The Parkland School shooting 2018"
Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida" (2018)
Standard and non-standard English (Britain)
Standard and non-standard English (the USA
Kompetencer:
• Sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster
Afleveringer:
• Kreativ aflevering i forlængelse af læste noveller
Grammatisk progression:
• Ordklasser - introduktion til ordbogen.com, Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
•
Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
War
Fokus og centrale begreber:
World War I, The Vietnam War, soldier's point of view, anti-war, and war excitement, health and psychological consequences of being a soldier
Faglige mål:
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Wilfred Owen: Dulce et Decorum est (1920)
Siegfried Sassoon: The Hero (1917)
Tim O'Brian: "The Man I Killed (1991)
Sebastian Jünger: "War"(extract) (2011)
Andrew Chambers, Your time in Iraq makes you a threat to society, TEDxMarionCorrectionalSalon (2013)
Ken Burns: Vietnam War 'central' to modern America (interview, BBC)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
First written assignment
|
28-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
USA - American values
Fokus og centrale begreber:
American Dream
Immigration
The Frontier and American values: self-reliance, individualism, equality of opportunity, hard work, competition, material wealth
Faglige mål:
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Barack Obama: A More Perfect Union, The American Promise (2008)
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893)
Ralph Waldo Emerson: A Nation’s Strength (1847)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary
|
31-10-2023
|
War discussion
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Choices
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Jojoba Mansell: Hard Choices (2012)
Sonya C. Dodd: New Beginnings (2013)
Rachael Seamands: Why I Left College, Twice (2017)
Jon Krakauer: Into the Wild (1996)
Phil Daoust: Choice, choice everywhere. How do I opt out? (2016)
Sean Penn: Into the Wild (USA, 2007)
Tony Kaye: American History X (USA, 1997)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MILEPÆLSOPGAVE Analyse kortfilm
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The English and the World
Fokus og centrale begreber:
Empire & colonies
Brexit
Multiculturalism
Global English
Faglige mål:
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
English and the World - The British Empire, Nationalism and Multi-Ethnic Britain
Andrea Levy: Loose Change
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle
UK Parliament
Power and politics in Britain: The political system explained
Non-parliamentary power – celebrity endorsement
English as a Lingua Franca
Global English
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World
Shane Meadows’ film This Is England (2006)
Hugh Muir: This is a war on joy. Don’t let the terrorists rob us of who we are |
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
The Cold War, The Berlin Wall & US Presidents
Fokus og centrale begreber:
Speeches (Kennedy and Reagan in Berlin)
Rhetorical devices
Cold War and The Berlin Wall
Texts:
- Joe Henley: The Berlin Wall: A short history. Guardian 27 October 2009
- President John F. Kennedy: Speech, West Berlin June 26, 1963
- President Ronald Reagan: Remarks on East-West Relations at the Brandenburg Gate in West Berlin, June 12 1987
- Sarah Pruitt: How Reagan’s ‘Tear Down This Wall’ Speech Marked a Cold War Turning Point (history.com)
Field trip (Berlin, October 2024)
Faglige mål:
- analysere og perspektivere aktuelle forhold (i Storbritannien) og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og (samfundsmæssige) forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Ireland
Fokus og centrale begreber:
Ireland and the British Empire
Easter Rising 1916
Irish War of Independence
The Irish Civil War
Modernism (Yeats, Joyce)
A Super Quick History of Ireland
Irish Web Quest.docx
The Irish Civil War | National Museum of Ireland
James Joyce: Eveline
James Joyce: Eveline | Analysis and Interpretation
A Break with Tradition and History
W.B. Yeats: Sixteen Dead Men
Ken Loach: The Wind That Shakes The Barley (2006)
The Stare's Nest By My Window by W.B. Yeats
Faglige mål:
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
8
|
War / Værk: Hiroshi Sakurazaka: Edge of Tomorrow
Fokus og centrale begreber:
War (again), science fiction, dystopian fiction, non-linear/circular narrative, film adaptation
Faglige mål:
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Værk: Hiroshi Sakurazaka: Edge of Tomorrow (movie tie-in edition, 2014)
Doug Liman: Edge of Tomorrow, USA 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
Hip-hop / Projekt med fremlæggelse
Fokus og centrale begreber:
Characteristics of and background for hip-hop, USA and African Americans
Faglige mål:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
N.W.A: Straight Outta Compton, 1988. Rap | Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice
Documentary N W A The World's Most Dangerous Group
Mundtlige oplæg i grupper:
Is the US Headed Towards Another Civil War? | Barbara F. Walter | TED
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af seneste aflevering
|
14-01-2025
|
Præterminsprøve
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
UK II
Fokus og centrale begreber:
UK: empire, class & education, Brexit, multiculturalism
Faglige mål:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
The English and the World -
The British Empire, Nationalism and Multi-Ethnic Britain
Britannica - encyclopedia
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle
UK Parliament
Power and politics in Britain: The political system explained
Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life (1978)
Khushwant Singh: Karma (1950)
Philip Larkin: This Be The Verse
Peter Walford on his public school memories (video) | Worlds of English
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave 3 (2h)
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Filmanalyse 0g repetition
Filmanalyse / shot - to - shot
Doug Liman: Edge of Tomorrow (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228112915",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228112915",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228112915"
}