Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Simon Marboe Jehn
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Choices and Consequences
I dette tema undersøger vi hvilke dilemmaer som man typisk oplever i løbet af et liv. Vi har fokuseret på: identitetsdannelse, selvværd, udvikling.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, integreret grammatikundervisning, kommunikative øvelser og filmanalyse.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Jojoba Mansell, “Hard Choices” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- Phil Daoust, “Choice, choice everywhere. How do I opt out?” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- Rachael Seamands, “Why I Left College, Twice” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152
- Jonathan Button, “Behind Closed Doors” – found on: https://jonnybutton.com/behind-closed-doors
- Sonya C. Dodd, “New Beginnings” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
- Jon Krakauer, “Into the Wild” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
- Gary Ross, “The Hunger Games” – found on https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUFILM1071362&s=43506084&n=1&o=hits
Omfang: ca. 60 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Twisted Stories
Twisted Stories
I dette tema har vi fokuseret på tekster der indeholder twists. Vi har fokuseret på hvordan tekster både forbereder og gennemfører twist, og hvordan disse twist er blevet hintet til i løbet af historien. Vi har fokuseret på: kriminalitet, foreshadowing, og karakteranalyse.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, integreret grammatikundervisning, og filmanalyse.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Richard Matheson, ”Button, Button” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
- James Reasoner, “House Names” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
- Donna Moore, “Mondays and Thursdays” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
- Sonya C. Dodd, “In an Instant – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
- David Fincher, “Fight Club” – found on: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUFILM1120042&s=43505989&n=1&o=hits
Omfang: ca. 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Civil Rights and Crime in the US
Civil Rights and Crime in the US
I dette tema undersøger vi våbenkulturen i USA, med fokus interesseorganisationer og politisk relevante skudepisoder. Vigtige temaer er: Safety, Spin, School Shootings.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, kommunikative øvelser, integreret grammatikundervisning, og argumentationsanalyse.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Emma Gonzales, “We Call BS” – found on: https://www.youtube.com/watch?v=ZxD3o-9H1lY&t=610s
- David D. Haynes, “Opinion: Kyle Rittenhouse a hero? No, he was a callow, foolish boy who had no business being in Kenosha” – found on: https://eu.jsonline.com/story/opinion/2021/11/17/kyle-rittenhouse-hero-no-he-foolish-being-kenosha/8651605002/
- PBS NewsHour, “Why restrict 'good' gun owners, resident asks President Obama at town hall” – found on: https://www.youtube.com/watch?v=6imFvSua3Kg&list=PLgXQbBzgsxB3EuCGp_UpnpJ5lN5g16gAS&index=2&t=13s
- CNN Politics, “Read Trump’s speech addressing the Parkland school shooting” – found on https://edition.cnn.com/2018/02/15/politics/transcript-trump-parkland-shooting
- Linkin Park, “In the End” – found on: https://www.youtube.com/watch?v=eVTXPUF4Oz4&t=4s
Omfang: 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værk: The Absolutely True Diary
The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian
I dette for forløb læser vi værket ” The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian” af Sherman Alexie med fokus på oplevelsen af integration i det amerikanske samfund, samt skabelsen af identitet gennem forskellige miljø. Vigtige temaer er: Identity, Environment, Discrimination.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, kommunikative øvelser, integreret grammatikundervisning, og dannelse af bogklubber.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Sherman Alexie, ”The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian”
Omfang: ca 70 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Multicultural Britain
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Strangers in a Strange Place
Strangers in a Strange Place
I dette tema undersøger vi migration mellem USA og andre land, med fokus på migranternes oplevelse af turen og modtagelsen i USA. Vigtige temaer er: Xenophobia, The American Dream, Discrimination.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, kommunikative øvelser, integreret grammatikundervisning.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Javier Zamora, “Second Attempt Crossing” – Found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
- Theresa Roman, “The Road Home” – Found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Soledad Castillo, “At 14, I walked through the desert to reach the US. My story didn't end there” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
- Rose Cuevas, “We walked for days, through the jungle, risking our lives, not meeting anyone” – found on: https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Omfang: ca. 25 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Election
American Election
I dette tema undersøger vi valgkampen i USA, med fokus på at forstå hvordan amerikanske værdier spiller en rolle i amerikanernes valg af præsident. Fokus har været på: Values, Religion, Spin.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, kommunikative øvelser, integreret grammatikundervisning, filmanalyse, og retorisk analyse.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Donal J Trump, “Believers in Trump” - found via the link: https://www.youtube.com/watch?v=evvBpjFf_t4
- Kamala Harris, “Vice President Kamala Harris' Fox News Interview: "Donald Trump is unstable."” – found via the link: https://www.youtube.com/watch?v=jujCV86WEPE
- Beyoncé, “Beyoncé Delivers Powerful Speech at Rally with VP Kamala Harris in Houston”, Found via the link: https://www.youtube.com/watch?v=8qQ23AOTTSk
- Excerpts from Trump’s Victory Speech 2024, found on: https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234
- Ali Abbasi, “The Apprentice” – watched in cinema
Omfang: ca. 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Colonialism
I dette tema undersøger vi det britiske imperies kolonihistorie, samtidig med at vi undersøger konsekvenserne af denne kolonialisme i dag. De vigtigste temaer har været: Exploitation, Civilization, Lingua Franca, and Xenophobia
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, kommunikative øvelser, integreret grammatikundervisning, filmanalyse, og informationssøgning.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Tekster:
- Jomo Kenyatta, “Gentlemen of the Jungle” – Found on: https://angles.systime.dk/?id=158
- Jamaica Kincaid, “A Small Place” – Found on: https://angles.systime.dk/?id=159
- Niall Ferguson, “How Britain Made the Modern World” – Found on: https://angles.systime.dk/?id=160
- Jonathan Coe, “Uncle Glyn” – Found on: https://angles.systime.dk/?id=194
- Andrea Levy, “Loose Change” – Found on: https://angles.systime.dk/?id=192
- Shane Meadows, “This is England” – Found on: CFU via the link https://mitcfu.dk/Search?s=This%20is%20England&mode=-1
Omfang: 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Worlds of English
Worlds of English
I dette tema undersøger vi et bredt udvalg af engelsktalende lande, for at undersøge udvalgte kulturelle, politiske, og miljømæssige udfordringer som landene står over for. Vigtige temaer har været: Lingua Franca, Environment, Brexit, and Stereotypes.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, gruppearbejde, integreret grammatikundervisning, filmanalyse, præsentationer.
Tekster:
- Shane Meadows, “This is England” – Found on https://angles.systime.dk/?id=163
- David Cameron, “Speech on the EU Reerendum, May 9, 2016” – Found on https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
- Boris Johnson, “Speech on EU Referendum, May 9, 2016” – Found on https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
- Chimamanda Ngozi Adichie, “The Danger of a Single Story” – Found on: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- Ian Mudie, “This Land” – Found on: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=75
- Michael Mann, “Australia, Your Country is Burning” – Found on: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=322
- Jasmin Goodman & Chuka Onwumechili, “Women’s football in Nigeria has a long history of defiance” – Found on: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=327
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Omfang: 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Social Media
Social Media:
I dette forløb undersøger vi hvordan internettet, og specielt de sociale medier, påvirker vores måde at kommunikere på. Vi har fokuseret på temaerne: Dataindsamling, Mobning, og Face-to-Face kommunikation.
Væsentlige arbejdsformer: tekstanalyse, debatteknik, integreret grammatikundervisning, filmanalyse.
Hjælpemidler
MinLæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=164
Sådan Skriver du i Engelsk: https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/
Tekster:
- Jonathan Safran Foer, ”How not to be Alone” – Found in: From Where You Are 2 https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
- Bo Burnham, “Welcome to the Internet” – Found on: https://www.youtube.com/watch?v=k1BneeJTDcU
- Judith Newman, “To Siri, With Love” – Found in: From Where You Are 2 https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
- Leo Traynor, “The Day I Confronted my Bully” – Found in: From Where You Are 2 https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
- Walter Woodman & Peter Cederberg, “Noah” – Found in: From Where You Are 2 https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
- Whitney Phillips, “Interview with a Troll” – Found in: From Where You Are 2 https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
- Steven Caesar, “Glendal district says social media monitoring is for student safety” – Found in: From Where You Are 2 https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=123
- Eva Corlett, “New Zealand’s prime minister proposes social media ban for under-16s” – Found on: https://www.theguardian.com/world/2025/may/06/new-zealand-pm-luxon-social-media-ban-children
Omfang: 60 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228122196",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228122196",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60228122196"
}