Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Line Flintholm
|
Hold
|
2023 En/t (1t En, 2t En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Engelsk grundforløb 2022
Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa (where, when, who, what)
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer
Kompetencer:
• Sammenhængende mdtl. og skr. fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster
Afleveringer:
• Kreativ aflevering i forlængelse af læstre noveller
Grammatisk progression:
• Ordklasser - inklusiv introduktion til ordbogen.com, Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
• Evt adverbier
Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction (Reuters article + speech)
Kernestof:
Kate Buckley: My Mother's Closet (2008) In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk
Michael Plemmons "Noel" (1985) In: Kirsten Egebjerg et. Al. Texting - 1st Year Fiction, Systime 2005
Molara Wood "Girl on the Wall (2013) In: Agnete Fog og Anne Mette Finderup Worlds of English, Systime 2022 https://worldsofenglish.systime.dk/?id=319
"The Parkland School shooting 2018" In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk
Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida" (2018) The White House website, https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-shooting-parkland-florida/ (visited 17 February 2020)
Supplerende materiale:
Standard and non-standard English (Britain) British Library website https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects
https://www.youtube.com/watch?v=5b9mGp5uY9Q
Standard and non-standard English (the USA) in: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk
Anslået omfang: ca 12 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EKSAMEN American Values - American Dreams
Alt materiale, undtagen filmene, ligger i OneNote.
Filmene ligger på Mit CFU
Fokus:
Med afsæt i grundforløbets tekster om ulighed i det amerikanske samfund, har vi i dette forløb arbejdet med USA ud fra definitionerne i ’Six Basic American Values’:
• Individual freedom and self-reliance
• Equality of opportunity and competition
• Material wealth and hard work
Vi har arbejdet med forskellige aspekter af det amerikanske samfund:
• The political system
• Values, beliefs and norms
• The American Dream
• Race and social class
- Gun politics
Forløbets tekster er primært non-fiction og forløbet har samtidigt med analysearbejdet haft fokus på diskussion.
I arbejdet med fiktionsteksten og -filmen har vi knyttet teksten til de amerikanske værdier, samt arbejdet med fiktionsanalyse.
I forlængelse af forløbet arbejdede vi sammen med samfundsfag i FF2 'Findes sandhed' med udgangspunkt i polariserede holdninger til våben i USA (Se FF2). Teksterne fra dette forløb indgår også i 'American Values - American Dreams'
Kompetencer
• Fagligt arbejde med skrevne og talte engelsksprogede tekster med brug af faglige hjælpemidler
• Udtryksevne: oparbejde og træne ordforråd, formulere synspunkter om en emne og diskutere det
• Forstå autentisk talt engelsk
• Læse forskellige tekster og gøre rede for indhold og synspunkter i dem og relatere dem til ’values and beliefs’.
• Analysere fiktionsteksterne med fokus på characters og setting (fiction)
Alt materialet findes i OneNote. Filmene kans es på Filmstriben (Generation Wealth) og MitCFU (The Help)
Kernestof:
• “Six Basic American Cultural Values” (excerpt). Vintage American Ways website, www.vintageamericanways.com, https://vintageamericanways.com/american-values/ (visited 23 November 2018)
• “President-elect Joe Biden's victory speech in full” (excerpt)
Video: Sky News YouTube Channel, November 8 2020, visited November 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=1AfNYztas2c)
Text: LA Times website, November 7 2020, viewed November 9th 2020 (https://www.latimes.com/politics/story/2020-11-07/joe-biden-victory-speech-2020-election-transcript)
• Lauren Greenfield. Generation Wealth, 2018 (documentary)
• Kathryn Stockett. The Help (excerpt), 2009. In Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen “Black Voices”. Gyldendal ibog 2020 (2016) https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=169
• Tate Taylor. The Help, 2011 (movie)
• Martin Luther King. “I Have A Dream Speech” (excerpt), August 28, 1963.
Text: American Rhetoric website, http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm (accessed January 2009)
Video: SullenToys.com YouTube channel, https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs (accessed November 2023)
• "Republican Thomas Massie condemned for Christmas guns photo" (excerpt). Ingen forfatter. The Guardian website https://www.theguardian.com/us-news/2021/dec/05/republican-thomas-massie-condemned-for-christmas-guns-photo-congressman-michigan-school-shooting (accessed January 2022)
• Zed Nelson. Gun Nation (2016) (documentary). The Guardian YouTube channel (https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw ) (Viewed January 2021)
• Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida".
Video: https://www.youtube.com/watch?v=RXNBTaSSemc (besøgt januar 2022)
Tekst: https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-shooting-parkland-florida/ (visited 17 February 2020)
• Joe Biden, ”Remarks by President Biden on the School Shooting in Uvalde, Texas”, May 24 2022
Video: https://www.youtube.com/watch?v=-3aWEXFgOhM&feature=youtu.be (visited 5 February 2023)
Tekst: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/05/24/remarks-by-president-biden-on-the-school-shooting-in-uvalde-texas/ (viewed January 30th 2023)
• Barack Obama. “Reclaiming the American Dream” (excerpt), 2007. CNN website, November 7th 2007,(https://edition.cnn.com/2007/POLITICS/12/21/obama.trans.americandream/ ) (viewed May 2022)
Supplerende materiale:
• How do you define the American Dream? YouTube website, https://www.youtube.com/watch?v=Rl813PZTpY8 (viewed 23 November 2018) (video)
• Michelle Obama: "The American Dream", YouTube website, https://www.youtube.com/watch?v=ZxD-BzfbX-o (viewed November 2020)
• 'Gun politics' in Liselotte Tang og Liv Stilling Columbine and Beyond, Gyldendal 2006, p.80-83
• “Robb Elementary School shooting” (excerpt). Wikipedia website, https://en.wikipedia.org/wiki/Robb_Elementary_School_shooting (viewed February 5th 2023)
Omfang: ca. 35 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Who Am I?
Materialet fra Compass I forløbet 'Who Am I?’ kommer fra: Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, Compass, Systime 2022 https://compass.systime.dk
Supplerende materiale i OneNote
Filmen på Mit CFU
Fokus:
Forløbet tager afsæt i materialet fra i-bogen Compass (Systime) og er bygget op om teksterne i den.
Teksterne beskæftiger sig med hvordan vi bliver dem vi er og hvilke faktorer påvirker vores personlighed
I teksterne berette forskellige personer om begivenheder, udfordringer, valg mm der har formet deres personligheder.
Forløbets fokus har ligget på at reflektere over hvad der former os og andre og på at diskutere og drøfte teksterne og egne tanker på engelsk. Karrierelæring er dermed en stor del af forløbet.
Det analytiske arbejde har fokuseret på fagligt arbejde med forskellige typer non-fiction, etos, style og intention i særdeleshed samt analyse af film.
Kompetencer: analyse, diskussion, refleksion
Kernestof:
• Fra Compass
o Personality Development
o Abby Young-Powell: “How I found my vocation”
o Molly Innes: “Now I"m an Oxford student, am I still working class?”
o Kevin Shafer: “Why Canadian dads are more involved in raising their kids than American fathers”
• Ashley Westerman "More Adopted Children, Who Are Adults Now, Look For Birth Parents" (podcast), NPR website, 26.62018. https://www.npr.org/2018/06/26/623451402/more-adopted-children-who-are-adults-now-look-for-birth- parents?t=1654087956008 (viewed February 2022)
• Lone Scherfig, The Riot Club (movie) 2014
Supplerende stof:
• News In World Now, “UK now has seven social classes”.
NewsInWorldNow YouTube Channel, April 3rd 2013. https://www.youtube.com/watch?v=5QWmi3WRT6o (viewed January 2022)
• Ashley Westerman: I Found My Birth Mother. It Didn't Rock My Life — And That's OK (2018) (excerpt). npr.org, June 26, 2018 (viewed November 2024)
• Who am I: Summing Up. In: Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, "Compass", System 2022 https://compass.systime.dk
Omfang: Ca 15 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
EKSAMEN How does travelling impact who we are?
Forløbets fulde titel: How does travelling impact who we are and what we become?
Forløbets materialer, undtagen filmen, ligger i OneNote.
Forløbets tekster handler om at rejse og forskellige årsager til at rejse, håb og drømme, samt hvad man lærer (eller ikke lærer) af sine oplevelser og møder med andre kulturer og mennesker. Emnet sluttede med et fokus på flygtninge, menneskerettigheder og klimaflygtninge i forbindelse med skolens temauge om menneskerettigheder.
Underemner i forløbet er:
Tourism
The concept of Paradise
Building relationships
Self-discovery
Refugees
Human rights
Climate refugees
Forløbets tekster er primært fiktion (og lidt non-fiction), og det analytiske fokus har ligget på
- narrative techniques
- literary devices
-the twist in the tail
-symbols
- style of writing
- Poetic devices
- theme
- message
- virkemidler i memoirs
- intention
• James Georgalakis: "The Tourist" (2016). Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, "Compass", Systime 2022 https://compass.systime.dk/?id=p147
• Robert Frost: ”The Road Not Taken” (1916). Poetry Foundation website, https://www.poetryfoundation.org/poems/44272/the-road-not-taken (viewed April 2024)
• Matthew Kneale: "Paradise" (1995). Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, "Compass", System 2022 https://compass.systime.dk/?id=c607
• Valerie Faris, Jonathan Dayton: Little Miss Sunshine (2006) (film)
• Cheryl Strayed: Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail Prologue (excerpt) (2014), https://www.onlinereadfreebooks.com/en/Wild-From-Lost-to-Found-on-the-Pacific-Crest-Trail-941156/1 (Viewed September 2022)
• Wang Ping, “Things We Carry on the Sea” (2018) in Mette Hermann: Choices. Columbus 2022 (ibog), https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138&L=10#c470
• Emi Mahmoud. "Di Baladna - Our Land", UNHCR, the UN Refugee Agency YouTube channel, Nov 8, 2021, https://www.youtube.com/watch?v=n5N9HYMfDUU (viewed September 2024)
• Martin Booth, Gweilo (2004) (excerpt). In Anne Mette Finderup and Agnete Fog: Worlds of English. Systime 2022 (ibog ), https://worldsofenglish.systime.dk/?id=341 (brugt til eksamenstræning)
Supplerende materiale:
• Jean-Marc Vallée: "Wild" (2014) (film)
• “Interview Cheryl Strayed Reese Witherspoon WILD”, Kinowetter YouTube channel, Jan 16, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=wfmnbqwCsiM
• ‘What Are Human Rights?”, Amnesty International Australia YouTube channel, Jan 10, 2022 https://www.youtube.com/watch?si=2yEfUulQFS_nSc2k&v=6e8m8L9BFa4&feature=youtu.be (viewed September 2024)
• Declaration of Human Rights, Articles, 1, 2, 3, 13 and 14: UN website,
• https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights (viewed September 2024)
• “What is a refugee?”, UNHCR website,
• https://www.unhcr.org/about-unhcr/overview/1951-refugee-convention (viewed 11 September 2024)
• ‘Climate Refugees’ in Sten Pultz Moslund The Climate Divide, Systime, 2024, https://theclimatedivide.systime.dk/?id=143
• “Climate Change”, Amnesty International website, https://www.amnesty.org/en/what-we-do/climate-change/#whyisclimatechangeahumanrightsissue (viewed September 2024)
• “What is an environmental refugees? Sunhak Peace Prize YouTube channel, Oct 20, 2020, https://www.youtube.com/watch?v=-MxZNr1j_gg (viewed September 2024)
• “Emi Mahmoud Amplifies Climate Refugees' Voices Through Poetry”, Now This Earth YouTube channel, Nov 30, 2021, https://www.youtube.com/watch?si=mHTkaLWSfY0hlCT5&v=av77E3le9ho&feature=youtu.be (viewed September 2024)
• Martin Booth, Gweilo (2004) (excerpt). In Anne Mette Finderup and Agnete Fog: Worlds of English. Systime 2022 (ibog ), https://worldsofenglish.systime.dk/?id=341 (brugt til prøveeksamen)
Anslået omfang: ca 43 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
EKSAMENSEMNE Multiculturalism in Britain.....
Fulde titel på forløbet: Multiculturalism in Britain: a blessing or a curse
Alt materiale ligger i OneNote.
Fokus:
I forløbet har vi arbejdet med kort at forstå rødderne for befolkningssammensætningen i Storbritannien i dag (Imperiet og indvandringsbølger), og de fordele og problemer, der er forbundet med et multikulturelt samfund.
Fokus har ligget på kulturel identitet, herunder sprog, stereotyper, splittelse mm.
Vi har arbejdet med næranalyse af fiction (digte, novelle) og non-fiction (opinion pieces, podcast) mm og brugt det supplerende materiale til at opnå baggrundsviden og som inputs til informerede diskussioner.
Kompetencer:
Analyse og fortolkning
Perspektivering af teksterne kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med viden om kulturelle, samfundsmæssige og historiske forhold
Formulere synspunkter på baggrund af faglig viden
Genrer og analysemodeller:
Digte
Non-fiction
Fiktion
Film
Det retoriske pentagram
Basal argumentationsanalyse
Appelformer
Stilistiske virkemidler
Redskaber til digtanalyse
Redskaber til analyse af noveller
Redskabe til analyse af nyhedsklip
Redskaber til analyse af film
mm
Kernestof.
• Benjamin Zephaniah, “The British”. 2000. Benjamin Zephaniah’s website, Year unknown, viewed16th of August 2019. (https://benjaminzephaniah.com/rhymin/the-british-serves-60-million/)
• John Aagard, “Listen Mr Oxford Don”. 1985. In Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English. Systime, 2010. P.69-70
• George the Poet, “My City”, director Bob Ryan. 2012. Bobby Ryan’s YouTube Channel, May 24, 2012, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok )
(• Paula Akpan, "As A Black Woman, I Code-Switch To Survive". January 11 2019. Refinery 29 website, https://www.refinery29.com/en-gb/what-is-code-switching, (viewed September 2023)
• BBC Sounds "Code-switching". 26 August 2020. BBC Radio 4 website
https://www.bbc.co.uk/programmes/p08pnq6s, (viewed September 2023)
• Ranbir Sahota, "Chameleon". 2003. In Sten Pultz Moslund, London Migrant City. Systime, 2005. (excerpt)
Supplerende materiale:
• “Multicultural Britain” (video). British Council website, Year unknown, viewed August 2019. (https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/word-on-the-street/notting-hill/multicultural-britain)
• Lars Aunaas og Tone Hesjedal, “Immigration and Multiculturalism in the United Kingdom”. NDLA website, 2020, https://ndla.no/subject:1:3d4efd60-aa24-4dc9-b1ad-71fb0ba2746c/topic:2:186142/resource:1:90914 viewed September 2022
• ‘Language and diversity - Code switching’. Sten Pultz Moslund, Everyone Is Here. Systime 2021, https://everyoneishere.systime.dk/?id=133
(• BBC News Africa, “To code-switch or not to code-switch?” BBC News Africa YouTube Channel, Sep 17, 2020, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=jYvmNHfqiKI )
Omfang: ca 17 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
American Elections
Forløbet lagde op til og afsluttedes med FF3: ’Det amerikanske valg 2024: kultur, identitet og immigrationspolitik’ i samarbejde med Historie. Væsentlige nøgleord har været USA som immigrationsland, Den Amerikanske Drøm og American Exceptionalism.
Eleverne har arbejdet med en introduktion til det amerikanske valgsystem og de to præsidentkandidaters profiler og standpunkter.
De har analyseret uddrag af to taler af kandidaterne om immigration, med fokus på det retoriske pentagram, udvalgte retoriske virkemidler og brug af appelformer, samt analyse af Donald Trump’s sejrstale. Derudover har de analyseret kampagnevideoer fra valgkampen 2024.
I forløbet har vi også arbejdet med vurdering af internetkilder og vurdering af fake news.
FF3-forløbet afsluttede med gruppefremlæggelser med selvvalgt materiale.
Alt materiale ligger i OneNote (undtagen filmen, som vi så i biografen) -
Kernestof:
”Kamala Harris makes history at DNC: Highlights from her speech”. Today’s YouTube channel, 23 August 2024, viewed October 2024
(https://www.youtube.com/watch?v=qofbrqP-SDE )
“Trump’s RNC acceptance speech in under 4.5 minutes”. The Washington Post’s YouTube channel, 19 July 2024, viewed October 2024
(https://www.youtube.com/watch?v=72waW_oOzPQ )
Text: “Remarks by Vice President Harris at a Campaign Event | Douglas, AZ (excerpt)”, 27 September 2024. https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/09/27/remarks-by-vice-president-harris-at-a-campaign-event-douglas-az/ (retrieved 25 October 2024)
Video: PBS Newshour YouTube channel https://www.youtube.com/live/tYYOUm3imMc?t=187s , Sep 28, 2024, viewed October 2024
“Donald J Trump remarks at Aurora, Colorado rally” (excerpt) 11 October 2024,
Text: Rollcall website, https://rollcall.com/factbase/trump/transcript/donald-trump-speech-campaign-rally-aurora-colorado-october-11-2024/ (retrieved 25 October 2024)
Video: PBS website, https://www.pbs.org/newshour/politics/watch-live-trump-holds-campaign-rally-in-aurora-colorado viewed October 2024
“Donald Trump Victory Speech”, 6 November 2024.
Text: Global News website, viewed 6 November 2024 (https://globalnews.ca/news/10855138/donald-trump-transcript-election-night-2024/)
Video: Fox 9 Minneapolis-St. Paul YouTube channel, viewed 6 November 2024 (https://www.youtube.com/watch?v=WI9fbbQ-aTo)
Én campaign ad af følgende – alle med fokus på immigration:
Harris: https://www.youtube.com/watch?v=hamD7RueuvA , https://www.youtube.com/watch?v=i2F9qGxTKcU , https://www.youtube.com/watch?v=fWEm-Jr212M
Trump: https://www.youtube.com/watch?v=n3ZQaDl2dFE&list=PLLje0G5Yhf301u2dpYWT82qxaKNnazSKZ&index=104 , https://www.youtube.com/watch?v=wC8yevRPx7Q , https://www.youtube.com/watch?v=sWSoY2vQoZc
Supplerende stof:
DR, “ Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem”, 2020. 28 October 2020, viewed October 2024
(https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/explainer-saadan-fungerer-usas-valgmandssystem)
"How to become President of The United States" (infographic), 2016. USA Government website, viewed October 2020 (www.usa.gov.)
Common Craft. "Electing a US President in plain English" (video). Common Craft YouTube channel, August 3, 2008. Viewed October 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I)
“Who Can and Can’t Vote in U.S. Elections”. USA Government website, viewed October 2020 (https://www.usa.gov/who-can-vote)
Diverse selvfundne hjemmesider om de to kandidater suppleret af denne samling. Alle tilgået i Oktober 2024.
https://2024election.procon.org/side-by-side-comparison-chart/
https://www.nytimes.com/interactive/2024/us/politics/trump-harris-issues-election.html
https://www.britannica.com/biography/Kamala-Harris
https://www.biography.com/political-figures/kamala-harris
https://kamalaharris.com/issues/
https://global.britannica.com/biography/Donald-Trump
https://www.biography.com/political-figures/donald-trump
https://www.donaldjtrump.com/platform
Diverse tips og sites til at tjekke internetsider og faktatjekke information.
Lotte Genefke et. Al ’Chapter 7: Immigration’ in Election Year, Systime ibook, 2024 https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
Mette Holm, Being American. ‘Populism’ Identity, politics and contemporary society, 2.udgave Systime 2016 (opdateret 2024) https://beingamerican.systime.dk/?id=195&L=10#c397
Lotte Genefke et. Al. ‘The Impact of Trump Rhetorics’ in Election Year, Systime ibook, 2024 https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=211&L=10
Lotte Genefke et. Al. ‘The Power of TV Ads’ Election Year, Systime ibook, 2024, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192
Ali Abassi, The Apprentice, 2024. (film)
Anslået omfang: 27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
EKSAMENSEMNE: Which is more powerful....
Forløbets fulde titel: Which is more powerful, fear or hope?
Alt materialet, undtagen i-bogen, ligger i OneNote.
Forløbet er et dystopiforløb. I forløbet har vi stiftet bekendtskab med utopibegrebet som optakt til dystopierne og forskellige kendetegn ved dystopiske tekster. Derefter har vi arbejdet med dystopier der afspejler forskellige 'angstscenarier' ved den samtid de er skrevet i. I forløbet har vi læst et skrevet værk.
Hovedvægten i forløbet har ligget på tekstanalyse og fortolkning og har inkluderet bl.a.fokus på :
setting, herunder types of government
Dystopian characters
style of writing
samt hvordan filmatiseringer fremstiller den dystopiske virkelighed visuelt.
Derudover har begreberne propaganda, fake news, control og symbols været centrale i arbejdet med romanen, hvor begreberne allegory og fable også er berørt.
Romanen er perspektiveret kort til den Russiske Revolution.
Vi har gennemgående relateret teksterne til det overordnede spørgsmål Which is more powerful, fear or hope?
Eleverne har arbejdet med selv at udtrykke den dystopiske verden i 1984 i One-pagers om 1984.
Kernestof
• “Taco Bell Routine Republic Commercial” https://vimeo.com/123164900
• George Orwell, 1984 (excerpt from chapter 1) (1949) http://www.george-orwell.org/1984/0.html besøgt september 2023
• George Orwell, Animal Farm (1945), Systime ibog https://animalfarm.systime.dk/?id=1
• Yann Martel. ”We Ate the Children Last”, 2004. The Guardian website, 17 July 2004, https://www.theguardian.com/books/2004/jul/17/originalwriting.fiction4 (viewed May 2025)
• Andrew Cividino. We Ate the Children Last, 2011. Film Forge Vimeo website, 12 August 2011, https://vimeo.com/27633865 (viewed May 2025)
Supplerende materiale:
• “Utopia – Dystopia” baseret på: Based on: http://education-portal.com/academy/lesson/utopia-dystopia-definition-characteristics-examples.html#lesson Besøgt februar 2015 and http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf Besøgt februar 2015
• How to recognize a dystopia - Alex Gendler, https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0&feature=youtu.be
• “What happened in the 1917 Russian Revolution?”. History Skills YouTube channel, Sep 24, 2024, https://www.youtube.com/watch?v=Ey5kHGvCxSk Besøgt April 2025
• Bruce Miller. The Handmaid’s Tale, season 1, episode 1 (2017) (series). HBO Nordic website (www.dk.hbonordic.com)
Omfang: ca 135 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Tilladte Hjælpemidler til eksamen
Ved eksamen må I anvende ALLE de noter, gamle opgavebesvarelser, dokumenter mm som er DOWNLOADET på din computer FORUD for prøvens start.
I må tilgå de links der findes i undervisningsbeskrivelsen ved at klikke DIREKTE på dem. De relevante for skriftlig eksamen er dem I finder i skemaet nedenfor.
I må tilgå OneNote som app PÅ computeren, men IKKE onlineudgaven. Det samme gælder Google Docs, Google Drev og andre steder i evt. lagrer filer.
I må IKKE kommunikere med omverdenen under prøven.
I må anvende Words indbyggede stave- og grammatikkontrol, men IKKE Editor og Grammarly.
Disse ordbogs- og grammatik-links må anvendes online i eksamensforberedelsen.
• Ordbogen.com, https://www.ordbogen.com/da/
• Oxford Advanced Learners Dictionary, https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
• Longman, https://www.ldoceonline.com/
• Synonym- og antonym ordbog, https://www.thesaurus.com/browse/synonym
• https://www.merriam-webster.com (vælg Thesaurus)
• Kollokationsordbog, https://www.freecollocation.com/
• Min Læring (Engram), https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61958982280",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61958982280",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61958982280"
}