Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Line Flintholm
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Engelsk grundforløb 2022
Titel 2 EKSAMEN Who Am I?
Titel 3 EKSAMEN American Values ...
Titel 4 Fear of the future?
Titel 5 FF2: Fear of Technology?
Titel 6 EKSAMEN: Multiculturalism..
Titel 7 American Elections
Titel 8 EKSAMEN: First Nations and Native Americans
Titel 9 Tilladte Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Engelsk grundforløb 2022

Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa (where, when, who, what)
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer


Kompetencer:
• Sammenhængende mdtl. og skr. fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency  
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster

Afleveringer:

• Kreativ aflevering i forlængelse af læstre noveller


Grammatisk progression:

• Ordklasser - inklusiv introduktion til ordbogen.com,  Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
• Evt adverbier

Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction (Reuters article + speech)

Kernestof:
Kate Buckley: My Mother's Closet (2008) In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Michael Plemmons "Noel" (1985) In: Kirsten Egebjerg et. Al. Texting - 1st Year Fiction, Systime 2005
Molara Wood "Girl on the Wall (2013) In: Agnete Fog og Anne Mette Finderup Worlds of English, Systime 2022 https://worldsofenglish.systime.dk/?id=319

"The Parkland School shooting 2018" In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida" (2018) The White House website, https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-shooting-parkland-florida/ (visited 17 February 2020)

Supplerende materiale:
Standard and non-standard English (Britain) British Library website https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects  
https://www.youtube.com/watch?v=5b9mGp5uY9Q

Standard and non-standard English (the USA) in: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Anslået omfang 12 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMEN Who Am I?

Materialet findes i OneNote (som links), undtagen filmen, som kan ses på www.mitcfu.dk

Fokus:
Forløbet tager afsæt i materialet fra i-bogen Compass (Systime) og er bygget op om teksterne i den.

Teksterne beskæftiger sig med hvordan vi bliver dem vi er og hvilke faktorer påvirker vores personlighed
I teksterne beretter forskellige personer om begivenheder, udfordringer, valg mm der har formet deres personligheder.

Forløbets fokus har ligget på at reflektere over hvad der former os og andre og på at diskutere og drøfte teksterne og egne tanker på engelsk. Karrierelæring er dermed en stor del af forløbet.

Det analytiske arbejde har fokuseret på fagligt arbejde med forskellige typer non-fiction, style og intention i særdeleshed samt enkelte fiktive tekster


Kernestof
Materialet fra Compass I forløbet 'Who Am I?’. In: Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, "Compass", System 2022 https://compass.systime.dk
Personality Development
Abby Young-Powell: “How I found my vocation”
Molly Innes: “Now I"m an Oxford student, am I still working class?”
Kevin Shafer: “Why Canadian dads are more involved in raising their kids than American fathers”

Derudover:
Lone Scherfig. The Riot Club, 2014 (film).
Ashley Westerman "More Adopted Children, Who Are Adults Now, Look For Birth Parents" (podcast), NPR website, 26.62018. https://www.npr.org/2018/06/26/623451402/more-adopted-children-who-are-adults-now-look-for-birth-parents?t=1654087956008  (viewed February 2022)
Penelope Lively. “The Happiest Days of Your Life” (1978). In Anne Mette Finderup, Agnete Fog. Worlds of English, Systime ibog 2022.https://worldsofenglish.systime.dk/?id=110

Supplerende stof:
News In World Now, “UK now has seven social classes”.
NewsInWorldNow YouTube Channel, April 3rd 2013. https://www.youtube.com/watch?v=5QWmi3WRT6o (viewed January 2022)
Ashley Westerman: I Found My Birth Mother. It Didn't Rock My Life — And That's OK (2018) (excerpt). npr.org,  June 26, 2018 (viewed November 2024)
Who am I: Summing Up. In: Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, "Compass", System 2022 https://compass.systime.dk



Kompetencer: analyse, diskussion, refleksion

Omfang: ca 17 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 EKSAMEN American Values ...

Emnets fulde titel: American Values - American Dreams

Alt materiale, undtagen filmene, ligger i OneNote.
Filmene ligger på Mit CFU og YouTube


Fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med USA ud fra definitionerne i ’Six Basic American Values’:
• Individual freedom and self-reliance
• Equality of opportunity and competition
• Material wealth and hard work

Vi har arbejdet med forskellige aspekter af det amerikanske samfund:
• The political system
• Values, beliefs and norms
• The American Dream
• Race and social class
-       Gun politics


Forløbets tekster er primært non-fiction og forløbet har samtidigt med analysearbejdet haft fokus på diskussion.
I arbejdet med fiktionsteksten og -filmen har vi knyttet teksten til de amerikanske værdier, samt arbejdet med fiktionsanalyse.


Kompetencer
• Fagligt arbejde med skrevne og talte engelsksprogede tekster med brug af faglige hjælpemidler
• Udtryksevne: oparbejde og træne ordforråd, formulere synspunkter om en emne og diskutere det
• Forstå autentisk talt engelsk
• Læse forskellige tekster og gøre rede for indhold og synspunkter i dem og relatere dem til ’values and beliefs’.
• Analysere fiktionsteksterne med fokus på characters og setting (fiction)


Omfang: ca. 40 sider

Kernestof:
• “Six Basic American Cultural Values” (excerpt). Vintage American Ways website, www.vintageamericanways.com, https://vintageamericanways.com/american-values/ (visited 23 November 2018)
• “President-elect Joe Biden's victory speech in full” (excerpt)
Video: Sky News YouTube Channel, November 8 2020, visited November 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=1AfNYztas2c)
Text: LA Times website, November 7 2020, viewed November 9th 2020 (https://www.latimes.com/politics/story/2020-11-07/joe-biden-victory-speech-2020-election-transcript)
• Steve Tuttle. “My Frugal Family”, 2009. In Anne Mette Finderup og Agnete Fog Worlds of English. Systime, 2010, p.162-164
• Lauren Greenfield. Generation Wealth, 2018 (documentary)
• Kathryn Stockett. The Help (excerpt), 2009. In Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen “Black Voices”. Gyldendal ibog 2020 (2016) https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=169
• Tate Taylor. The Help, 2011 (movie)
• Martin Luther King. “I Have A Dream Speech” (excerpt), August 28, 1963.
Text: American Rhetoric website, http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm (accessed January 2009)
Video: SullenToys.com YouTube channel, https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs (accessed November 2023)
• Amanda Gorman. "The Hill We Climb", 2021 (eleverne har I grupper arbejdet med en section),
PBS NewsHour YouTube channel, https://www.youtube.com/watch?si=4ANkkaoj1tsRbEZ6&v=LZ055ilIiN4&feature=youtu.be (accessed March 2024)

• "Republican Thomas Massie condemned for Christmas guns photo" (excerpt). Ingen forfatter. The Guardian website https://www.theguardian.com/us-news/2021/dec/05/republican-thomas-massie-condemned-for-christmas-guns-photo-congressman-michigan-school-shooting  (accessed January 2022)
• Zed Nelson. Gun Nation (2016) (documentary). The Guardian YouTube channel (https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw ) (Viewed January 2021)
• Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida".
Video: https://www.youtube.com/watch?v=RXNBTaSSemc  (besøgt januar 2022)
Tekst: https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-shooting-parkland-florida/  (visited 17 February 2020)
• Joe Biden, ”Remarks by President Biden on the School Shooting in Uvalde, Texas”, May 24 2022
Video:  https://www.youtube.com/watch?v=-3aWEXFgOhM&feature=youtu.be (visited 5 February 2023)
Tekst: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/05/24/remarks-by-president-biden-on-the-school-shooting-in-uvalde-texas/  (viewed January 30th 2023)



Supplerende materiale:
• How do you define the American Dream? YouTube website, https://www.youtube.com/watch?v=Rl813PZTpY8 (viewed 23 November 2018) (video)
• Michelle Obama: "The American Dream",  YouTube website, https://www.youtube.com/watch?v=ZxD-BzfbX-o (viewed November 2020)
• The Hill we Climb. Røst website, https://røst.dk/talearkiv/the-hill-we-climb/ (Accessed March 2024)
• 'Gun politics' in Liselotte Tang og Liv Stilling Columbine and Beyond, Gyldendal 2006, p.80-83
• “Robb Elementary School shooting” (excerpt). Wikipedia website, https://en.wikipedia.org/wiki/Robb_Elementary_School_shooting (viewed February 5th 2023)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fear of the future?

Alt materialet findes i OneNote

Forløbet er en optakt til FF2 ('Fear of technology?'), som er et samarbejde mellem fysik og engelsk.  I FF-forløbet har eleverne i grupper selv skrevet en Sci-fi novelle som inddrog fysik.

I forløbet har vi arbejdet med karakteristiske genretræk ved Sci-fi, særligt:
Utopia
Dystopia
Aspects of society/technology at the time the story was written
Themes
Setting
Types of characters
Novum
Suspension of Disbelief
Ending
Point of no return
Foreshadowing

Derudover har vi arbejdet med forskellige analysebegreber til fiktionstekster og kortfilm


Kernestof
• Isaac Asimov. "The Fun They Had", 1951. Kilde ukendt
• Ghost and Cow. “Big Data "L1ZY"”, 2018. Short of the Week website,         https://www.shortoftheweek.com/2018/11/22/big-data-l1zy/ (accessed March 2024)
• Arthur C. Clarke. "Dial  F For Frankenstein", 1965. In Ulrik Tambjerg-Ravn. World in Motion 2.0, Systime 2012, pp.         36-41

Supplerende materiale
• “Amazon Alexa Echo Dot Commercial Spec Ad Video”, 2018. Kyle Loftus Studios YouTube channel,         https://www.youtube.com/watch?v=696MS73s9H8 (accessed March 2024)

Anslået omfang: 11 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 FF2: Fear of Technology?

Som optakt til forløbet har klassen i engelsk arbejdet med genretræk ved Sci-fi og ud fra denne viden har de i grupper skrevet en novelle på engelsk, som inddrog genretræk og viden fra fysik om fiberoptiske kabler og xxx. Efterfølgende har grupperne præsenteret deres valg i forhold til kravene til novellen mundtligt.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN: Multiculturalism..


Forløbets fulde titel: Multiculturalism in Britain: a blessing or a curse

Alt materiale ligger i OneNote undtagen filmen. Filmen kan  ses på www.mitcfu.dk.

Fokus:
I forløbet har vi arbejdet med kort at forstå rødderne for befolkningssammensætningen i Storbritannien i dag (Imperiet og indvandringsbølger), og de fordele og problemer, der er forbundet med et multikulturelt samfund.
Fokus har ligget på kulturel identitet, herunder sprog, stereotyper, splittelse mm.

Vi har arbejdet med næranalyse af fiction (digte, novelle, film) og non-fiction (opinion pieces, podcast og nyhedsklip) mm og brugt det supplerende materiale til at opnå baggrundsviden og som inputs til informerede diskussioner.
Engelsk som globalt lingua franca er en del af forløbet.

Kompetencer:
Analyse og fortolkning
Perspektivering af teksterne kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med viden om kulturelle, samfundsmæssige og historiske forhold
Formulere synspunkter på baggrund af faglig viden


Genrer og analysemodeller:
Digte
Non-fiction
Fiktion
Film
Det retoriske pentagram
Basal argumentationsanalyse
Appelformer
Stilistiske virkemidler
Redskaber til digtanalyse
Redskaber til analyse af noveller
Redskabe til analyse af nyhedsklip
Redskaber til analyse af film
mm


Kernestof.
• Benjamin Zephaniah, “The British”. 2000. Benjamin Zephaniah’s website, Year unknown, viewed16th of August 2019. (https://benjaminzephaniah.com/rhymin/the-british-serves-60-million/)
• John Aagard, “Listen Mr Oxford Don”. 1985. In Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English. Systime, 2010. P.69-70
• George the Poet, “My City”, director Bob Ryan. 2012. Bobby Ryan’s YouTube Channel, May 24, 2012, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok )
• Paula Akpan, "As A Black Woman, I Code-Switch To Survive". January 11 2019. Refinery 29 website, https://www.refinery29.com/en-gb/what-is-code-switching, (viewed September 2023)
• BBC Sounds "Code-switching". 26 August 2020. BBC Radio 4 website
https://www.bbc.co.uk/programmes/p08pnq6s, (viewed September 2023)
• Author unknown, “Wagwan? Why are more and more Britons speaking Multicultural London English?”. 14 June 2022.The Guardian website,  https://www.theguardian.com/science/2022/jun/14/wagwan-why-are-more-and-more-britons-speaking-multicultural-london-english?fbclid=IwAR3Pwc17jCf1t_evQxao3M5RJaxAFiQHfDfb2yrsbKAejgTGm0mZBWYCbYs (visited September 2022)
• Xiaolu Guo, A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers (excerpt). Vintage Publishing, 2008. Pp 3-5, 9-10, 23-27.
• Ranbir Sahota, "Chameleon" (excerpt). 2003. In Sten Pultz Moslund, London Migrant City. Systime, 2005.
• “Cameron: multiculturalism is dead”. Channel 4 News YouTube channel, 6. feb. 2011, viewed October 2019. (https://www.youtube.com/watch?v=G9s5zmOuVmc)
• Gurinder Chadha, Bend it Like Beckham. 2002.  (film)

Supplerende materiale:
• “Multicultural Britain” (video). British Council website, Year unknown, viewed August 2019. (https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/word-on-the-street/notting-hill/multicultural-britain)
• Lars Aunaas og Tone Hesjedal, “Immigration and Multiculturalism in the United Kingdom”. NDLA website, 2020, https://ndla.no/subject:1:3d4efd60-aa24-4dc9-b1ad-71fb0ba2746c/topic:2:186142/resource:1:90914 viewed September 2022
• ‘Language and diversity - Code switching’. Sten Pultz Moslund, Everyone Is Here. Systime 2021, https://everyoneishere.systime.dk/?id=133
• BBC News Africa, “To code-switch or not to code-switch?” BBC News Africa YouTube Channel, Sep 17, 2020, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=jYvmNHfqiKI )
• Jonnie Robinson, ‘Received Pronunciation’ (excerpt). 1 April 2007. British Library website, https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects/articles/received-pronunciation , (viewed September 2022)
• ‘Lady Silvia’ (1999), British Library website.
https://www.bl.uk/collection-items/conservative-received-pronunciation-lady-sylvia-childhood-holkham-house, (viewed September 2022)
• Selvfundet sang med eksempler på MLE mm
• ’English as an International Language’. Susanne Jørgensen, Spoken English, Systime, 2010 (pp.9-12)
• Robert Booth, “Four in 10 think British culture is undermined by multiculturalism”. The Guardian website, 17 September 2017, viewed November 2019
• Selvfundet artikel, statitik eller nyhedsklip
• ”Multiculturalism in London”. World Population Review website, http://worldpopulationreview.com/world-cities/london-population/ (viewed October 2023)
• Lucy Pasha-Robinson. “British Culture Wouldn't Exist Without Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table”. The Huffington Post website, 17/09/2018. https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/multiculturalism-immigration_uk_5b9fbdeee4b046313fbd728f . Accessed 04/11/2019



Omfang: ca 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 American Elections

Introduktion til det amerikanske valgsystem og de to præsidentkandidaters profiler og standpunkter.
Analyse af uddrag af kandidaternes nomineringstaler med fokus på det retoriske pentagram, udvalgte retoriske virkemidler og brug af appelformer, samt analyse af Donald Trump’s sejrstale.
I forløbet har vi også arbejdet med vurdering af internetkilder og vurdering af fake news.

Alt materiale ligger i OneNote (undtagen filmen, som vi så i biografen)

Kernestof:
”Kamala Harris makes history at DNC: Highlights from her speech”. Today’s YouTube channel, 23 August 2024, viewed October 2024
(https://www.youtube.com/watch?v=qofbrqP-SDE )

“Trump’s RNC acceptance speech in under 4.5 minutes”. The Washington Post’s YouTube channel, 19 July 2024, viewed October 2024
(https://www.youtube.com/watch?v=72waW_oOzPQ )


ENTEN:
Kamala Harris, “Speech at the Democratic National Convention” (excerpt)
23 August 2024
Text: New York Times website, 23 August 2024, viewed October 2024
https://www.nytimes.com/2024/08/23/us/politics/kamala-harris-speech-transcript.html
Video: Kamala Harris YouTube channel, 24 August 2024, viewed October 2024
Kamala Harris accepts the nomination for President of the United States | Harris-Walz 2024
(approx: 1:30-12:40)

ELLER:
Donald Trump’s Republican National Convention Speech
19 July, 2024
Text: New York Times website, 19 July 2024, viewed October 2024
(https://www.nytimes.com/2024/07/19/us/politics/trump-rnc-speech-transcript.html)
Video: Bloomberg Television YouTube channel 29 July 2024, viewed October 2024
(Donald Trump's Full Acceptance Speech at the RNC)
(00:00-5:40, 16:08-18:38, 28:38-29:38, 30:54-31:38)

“Donald Trump Victory Speech”, 6 November 2024.
Text: Global News website, viewed 6 November 2024 (https://globalnews.ca/news/10855138/donald-trump-transcript-election-night-2024/)
Video: Fox 9 Minneapolis-St. Paul YouTube channel, viewed 6 November 2024 (https://www.youtube.com/watch?v=WI9fbbQ-aTo)

Supplerende stof:
DR, “ Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem”, 2020. 28 October 2020, viewed October 2024
(https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/explainer-saadan-fungerer-usas-valgmandssystem)
"How to become President of The United States" (infographic), 2016. USA Government website, viewed October 2020 (www.usa.gov.)

Common Craft. "Electing a US President in plain English" (video). Common Craft YouTube channel, August 3, 2008. Viewed October 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I)
“Who Can and Can’t Vote in U.S. Elections”. USA Government website, viewed October 2020 (https://www.usa.gov/who-can-vote)

Diverse selvfundne hjemmesider om de to kandidater suppleret af denne samling. Alle tilgået i Oktober 2024.

https://2024election.procon.org/side-by-side-comparison-chart/
https://www.nytimes.com/interactive/2024/us/politics/trump-harris-issues-election.html
https://www.britannica.com/biography/Kamala-Harris
https://www.biography.com/political-figures/kamala-harris
https://kamalaharris.com/issues/
https://global.britannica.com/biography/Donald-Trump
https://www.biography.com/political-figures/donald-trump
https://www.donaldjtrump.com/platform

Diverse tips og sites til at tjekke internetsider og faktatjekke information.

Ali Abassi, The Apprentice, 2024. (film)

Omfang Ca 15 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 EKSAMEN: First Nations and Native Americans

Alt Materiale undtagen filmen ligger som tekst eller link i OneNote. Filmen kans es på Filmstriben

Fokus:
Forløbet har fokuseret på de stereotyper, fordomme og ensidige forestillinger om indfødte kulturer den vestlige kulturs overherredømme kan medføre. Fokus har ligget på at undersøge konsekvenser af dette for First Nations i Canada og Native Americans i USA. I kølvandet på dette har temaerne som identitet og selvforståelse, racisme og selverkendelse stået centralt.
Igennem hele forløbet har Chimamanda Ngozi Adichies TED Talk ‘The danger of a single story’ fungeret som ramme for perspektivering i forhold til hvad det kan betyde ikke at føle sig repræsenteret, eller misrepræsenteret i litteratur og kultur.

I forløbet har eleverne arbejdet med mange forskellige strukturer til at understøtte ‘critical thinking’, herunder visuelle redskaber som OnePagers mm.



• Chimamanda Ngozi Adichie. "The danger of a single story".
        Video: TEDTalk website, July 2009, accessed April 2021. https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
        Text: Anne Hess og Lise Debel Christensen. Africa Unfold. Nigeria and Ghana into the  21st Century, Lindhardt og Ringhof, 2015, page 15-20
• ”Little Hiawatha” - Disney Story (year unknown). Steve Franklin Youtube Channel, 13 February 2012, viewed November 2023
• Larry Watson. Montana 1948, 1993. Milkweed 1993 (værk).
• CBC. Telling Our Twisted Stories, episode 3 “School”. CBC website, 12 June 2021. https://www.cbc.ca/radio/podcastnews/telling-our-twisted-histories-transcript-for-
        episode-3-1.6868702 , Accessed November 2023
• Gina Gammell and Riley Keough. War Pony (2022)
• Sherman Alexei. "Indian Education". In The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven, Atlantic Monthly Press, 1993, pp 171-180.


Supplerende materiale:
• “First Nations” and “Reserves” (excerpts). Facing History website, 28 July 2020. https://www.facinghistory.org/en-ca/resource-library/first-nations , https://www.facinghistory.org/en-ca/resource-library/metis-0 , https://www.facinghistory.org/en-ca/resource-library/inuit , https://www.facinghistory.org/en-ca/resource-library/dispossession-destruction-reserves , accessed October 2023
• I stationsarbejde har eleverne arbejdet med størstedelen af eller alle nedenstående materialer
o Holly Honderich. "Why Canada is mourning the deaths of hundreds of children". BBC News website, 15 July 2021. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-57325653, accessed February 2022
o CBS News You Tube channel. “How some children at the Kamloops residential school died”, 6 June 2021.
https://www.youtube.com/watch?v=fP90HOp08Mc, accessed February 2022
o Stephen Harper. “Statement of apology to former students of Indian Residential Schools”, 11 June, 2008 (excerpt). Government of Canada website https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1100100015644/1571589171655 , accessed February 2022
o Mette Frederiksen undskylder til grønlandske børn, 9. marts 2022. DR Nyheder website https://www.dr.dk/nyheder/seneste/mette-frederiksen-undskylder-til-groenlandske-boern-jeres-familie-jeres-sprog-og , accessed March 2022
• CBC. Telling Our Twisted Stories, "Introducing Telling Our Twisted Histories". CBC website, 20 May 2021. https://www.cbc.ca/listen/cbc-podcasts/906-telling-our-twisted-histories, Accessed November 2023
• ”How to analyze a podcast”. In: Mimi Olsen og Martin Houlind. Listen, Systime 2023, (ibog) https://listen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
• Patrick Strickland, "Life on the Pine Ridge Native American reservation" (excerpt) 2. November 2016, Al Jazeera website, https://www.aljazeera.com/features/2016/11/2/life-on-the-pine-ridge-native-american-reservation , accessed December 2023


Omfang ca: 212 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte Hjælpemidler til eksamen

Ved. eksamen må I anvende ALLE de noter, gamle opgavebesvarelser, dokumenter mm som er DOWNLOADET på din computer FORUD for prøvens start.
I må tilgå de links der findes i undervisningsbeskrivelsen ved at klikke DIREKTE på dem. De relevante for skriftlig eksamen er dem I finder i skemaet nedenfor.
I må tilgå OneNote som app PÅ computeren, men IKKE onlineudgaven. Det samme gælder Google Docs, Google Drev og andre steder i evt. lagrer filer.

I må IKKE kommunikere med omverdenen under prøven.

I må anvende Words indbyggede stave- og grammatikkontrol, men IKKE Editor og Grammarly.

Disse ordbogs- og grammatik-links må anvendes online i eksamensforberedelsen.
Ordbogen.com, https://www.ordbogen.com/da/
• Oxford Advanced Learners Dictionary, https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
• Longman, https://www.ldoceonline.com/
• Synonym- og antonym ordbog, https://www.thesaurus.com/browse/synonym
https://www.merriam-webster.com  (vælg Thesaurus)
• Kollokationsordbog, https://www.freecollocation.com/
• Min Læring (Engram), https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer