Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Susan Benedikte Munk
|
Hold
|
2023 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Textual Analysis
Tekstlæsning - The Human Heart
Formål: Vi læser genren the short short story, mini-sagas og symbolic stories for at blive bekendt med engelskfagets metoder og at træne analysefærdigheder.
Indhold: Et forløb med korte, lettilgængelige og forskelligartede tekster.
Arbejdsmetode: Gruppearbejde, pararbejde, klassediskussioner øver de sproglige og sociale færdigheder, og parfremlæggelser afholdes for at fremme selvstændighed og ansvarlighed.
Materialer:
Jørgen Riber Christensen: The Human Heart, Systime, 2002
- When I woke up, Augusto Monterroso
- The Postcard, Guy Carter
- The Maker, Matthew Peates
- Embroidery, Ray Bradbury
- Horseman!, Roger Zelasny
- The Vase, Jimmy Glen
- Indian Camp, Ernest Hemingway
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
School Shootings and Violence - EXAM-PENSUM
Fokus på sensational og faktuel journalistik, men især på begreberne:
Assimilation/integration/alienation/identity and The Social Collective vs. Individualism.
Forløbet er normalt elevstyret med nogle ledetråde fra lærer. Målet med forløbet er
at diskutere et samfundsmæssigt problem, som i stigende grad er ved at blive et globalt problem.
Målet er også at I skal forberedes til at arbejde i projektform, derfor afsluttes med en internetsøgning
og fremlæggelser.
Tekster i kompendiet:
-A Time Line of Recent Worldwide School Shootings:
infoplease.com/ipa/A0777958.html
-Use of Guns Responsible for Increased Homicides by Juveniles:
infoplease.com/ipa/A0862712.html
-School War Zone:
denver.rockymountainnews.com/shooting /040aas00.shtml
-Demonic plan was months in making:
denver.rockymountainnews.com/shooting /0516bguy2.shtml
-School attack shatters Amish idyll: ABC News online Tuesday, 3 October 2006.
-Daryl Cagle's Professional Cartoonists Index - 2 cartoons.
-Teachers Massacred, John Hooper, The Guardian April 27, 2002.
-New gun law call as city mourns, John Hooper, The Guardian, April 27, 2002.
-Lock and Load,
http://www.tcrecord.org/Blog.asp
Grammatik.
Supplerende materiale:
3 TED Talks vedr. Guns, Control, Rights and Shootings.
A.
https://www.ted.com/talks/hanna_kane_the_truth_about_school_shootings 12 min.
B.
https://www.youtube.com/watch?v=azRl1dI-Cts 7.5 min
C.
https://www.ted.com/talks/william_woodward_school_shootings_can_be_prevented_here_s_how?utm_source=tedcomshare&utm_medium=email&utm_campaign=tedspread 15.4 min.
Dette forløb er knyttet til deres FF2 - Findes Sandhed
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Self Protrait
|
20-12-2023
|
4. Mundtlig opgave
|
20-12-2023
|
Processkrivning af SELF PORTRAIT
|
24-01-2024
|
5. omskriv Teachers' massacred
|
10-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Lingua Franca - EXAM PENSUM
Andet: Dette forløb har været en del af årgangsundervisningen på Tårnby gymnasium, Hermed menes der at eleverne har modtaget fælles undervisning og foredrag hvorefter de har arbejdet i grupper omkring en opgave, som den enkelte lærer vejledte og gav feedback på.
Denne undervisning blev varetaget af en anden engelsklærer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Youth Cultures in the UK - EXAM PENSUM
Dette er tænkt som et projekt, hvor eleven skal fokusere på sin egen indsats og
hvordan eleven arbejder sammen med andre i en gruppe, der afleverer et samlet
produkt. Som gruppe skal der fremlægges for klassen.
Alt arbejde skal lægges ind i elevens personlige arbejdsrum – klassenoter i onenote.
Klassen inddeles i grupper, som hver arbejder 3 timer med en cult: Teddy Boys,
Mods, Rockers, Hippies, Skinheads, Punks, New Wave, Hip Hop.
Grupperne fordyber sig 3 timer/2 moduler hver i deres youth cult. Derefter
fremlægges for klassen efter lodtrækning i 15 min. med en power point
præsentation, så alle i klassen har baggrundsviden om hver enkelt youth
culture/cult og kan identificere disse cultures.
Vi ser derefter en moderne film vedr. Skinheads fra 'the early 80s':
This is England
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Binge Drinking - Britain Today - EXAM PENSUM
Alcohol, Ladettes and clubbing culture in the UK
Vi starter med Douglas Murray Investigates : America's Drug Crisis.
https://www.youtube.com/watch?v=cW5tcKngfZc&list=PLqoIWbW5TWd8iDiNsruQkr_BAdZ_DSiRy&index=3
Dette er ment som en introduktion til misbrug som globalt fænomen.
Derefter har eleverne set en video, der omhandler piger i dagens England.
Ladettes: The new wave of young women destroying their bodies and reputations | 60 Minutes Australia
https://www.youtube.com/watch?v=L--rbVawJAY
https://www.lectio.dk/lectio/30/aktivitet/aktivitetforside2.aspx?absid=63674774378&prevurl=SkemaNy.aspx&laererid=42598240802#ACH65966731206
Der har været et projektarbejde knyttet til forløbet, hvor eleverne har fundet frem til nogle statistikker knyttet til alkohol misbrug:
This project will focus on textual analysis and presentation skills and a final group evaluation with grade. Remember to make a disposition of your analysis, so you know exactly who says what and when. Make a short video of your presentation (about 10 min). Your disposition should be on paper which is handed in after your presentation. No use of pc during the presentation.
Forløbet har været afbrudt til dels af et flerfagligt forløb mellem En og ng. Derfor har eleverne arbejdet meget selv i engelsktimerne uden lærerstyring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Theory about Rhetorical Devices
Theory about Rhetorical Devices.
Students acquaint themselves with the basic rhetorical devices most commonly
used in great speeches.
We study the theory behind rhetoric and basic devices, where after students
analyze two well-known speeches.
Materials:
1) Brunn Poul og Veirup Lisbeth: English Grammar Guide Grundb 1.Udg 10.o, Systime: s30-32
2) Tekstuddrag af tale, Bill Clinton holdt, da han tiltrådte som USA's præsident
Den 20. januar 1993, samt UVM besvarelse til Bill Clintons tale.
3) Rhetorical devices most commonly used in Great Speeches - compendium
Transcript and video:
1. Martin Luther King Jr. I Have A Dream Speech With Subtitles
https://www.youtube.com/watch?v=mkXD_kuErps
2. Joey Bada$$ Land Of The Free (2017)
Joey Bada$$ - "Land of the Free" (Official Music Video)
https://genius.com/Joey-bada-land-of-the-free-lyrics
Video vedr. retorik:
https://youtu.be/3klMM9BkW5o
https://www.youtube.com/watch?v=l3wxyWT30M0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
American Ways; Values and Beliefs
Fokus: Historiske og samfundsmæssige aspekter af USA.
- Eleverne skal kunne læse sig frem til de traditionelle amerikanske værdier og forstå
hvorledes disse har præget amerikanernes liv i fortiden frem til i dag.
- Introduction, Traditional American Values and Beliefs, Government and Politics in
the United States, Education in the United States.
- Vi bygger videre på analysen.
- De taksonomiske niv. og eksamen introduceres.
- Eleverne trænes i fremlæggelser på engelsk.
Materialer og tekster:
" Fields of Vision, vol. 1. Longman 2007", North America From the beginnings to
1823, 110-113.
"American Ways", kapitel 1, 2 og 7.
"Ideal Americans and American Ideals", The Gift Outright by Robert Frost, The
Declaration of Independence, and The New Colossus by Emma Lazarus.
Grammatik: Grammar guide: kap. 10,11,12,13,14,15,16.
Film:
BBC: The Hoover Dam.
Thank You for Smoking
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Retorik
|
23-09-2024
|
2. Grammatikprøve
|
31-10-2024
|
3. Thank you for Smoking
|
07-11-2024
|
4. Grammar kap. 14.
|
08-11-2024
|
5. VEX 9 Style of Writing
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Modernism and The Great Gatsby
Eleverne har læst bogen 'The Great Gatsby' med en vikar.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Australia downunder - EXAM PENSUM
Ander Engelsktalende Land
Bekendtskab med et 'andet engelsktalende land'.
Eleverne læser tekster om straffekolonier i Australien.
Der læses en kort beskrivelse af nogle af de mytiske
væsner, som er en del af Aboriginal kultur.
Derudover en intro til Dreamtime.
Derefter læses tekster af half-caste Aboriginals.
En del af forberedelserne inkluderer projektarbejde, hvor eleverne undersøger forskellige aspekter af livet i Australien.
Tekster fra 'Australian Fair':
Gin Lane, William Hogarth
The Fatal Shore, Robert Hughes
The Band Played Waltzing Matilda, Eric
Bogle - https://www.youtube.com/watch?v=WG48Ftsr3OI
Tekster fra "The Grass Was Greener":
Splitter, Bruce Pascoe
My Place, Sally Morgan
Tekster fra "Writing from Australia":
Three Lizard Dreamings, Obed Raggett 1980.
Maiden Speech by Pauline Hanson
Music:
I come from a land down under, Men at
work... Youtube
Waltzing Mathilda, lyrics by A.B.Paterson
Film:
Sonar Australia
The Rabbit Proof Fence
Billedanalyse:
Gin Lane af William Hogarth, m.m
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61958988598",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61958988598",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61958988598"
}