Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nina-Emilie Nørgaard Barfod
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g engelsk grundforløb 2023
Titel 2 The American Dream and Rhetorics
Titel 3 Fantasy - a Literary Genre EKSAMEN
Titel 4 True Crime
Titel 5 Native Americans  EKSAMEN
Titel 6 Technology - a blessing or a curse? EKSAMEN
Titel 7 Multicultural Britain  EKSAMEN
Titel 8 Skriftlig-mundtlig eksamen, forberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g engelsk grundforløb 2023

Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa (where, when, who, what)
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer


Kompetencer:
• Sammenhængende mdtl. og skr. fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency  
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster

Afleveringer:

• Kreativ aflevering i forlængelse af læste noveller


Grammatisk progression:

• Ordklasser - inklusiv introduktion til ordbogen.com,  Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
• Evt adverbier

Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction (Reuters article + speech)


Kernestof (pensum) - FINDES VED AT GÅ IND I GRUNDFORLØBSHOLDET:
ate Buckley: My Mother's Closet (2008) In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Michael Plemmons "Noel" (1985) In: Kirsten Egebjerg et. Al. Texting - 1st Year Fiction, Systime 2005
Molara Wood "Girl on the Wall (2013) In: Agnete Fog og Anne Mette Finderup Worlds of English, Systime 2022 https://worldsofenglish.systime.dk/?id=319

"The Parkland School shooting 2018" In: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Donald Trump, "Statement by President Trump on the Shooting in Parkland, Florida" (2018) The White House website, https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-president-trump-shooting-parkland-florida/ (visited 17 February 2020)

Standard and non-standard English (Britain) British Library website https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects  
https://www.youtube.com/watch?v=5b9mGp5uY9Q

Standard and non-standard English (the USA) in: Allan Uhre Hansen og Mette Brusgaard, Jeg er Sprog. Systime, 2018 https://jegersprog.systime.dk

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American Dream and Rhetorics

In this course we dive into the foundation of America - starting with the Pilgrims and immigrants coming to the US from Europe mainly. We look at the American Dream they had with them.
When we have the background in place we begin to look at the American Dream today - that is how it's a fundamental value to all Americans and whether or not the American Dream is actually possible for all.
We add rhetorics to the mix by looking at speeches on the topic to see how they define the American Dream.

Methods for analysis: non-fiction and rhetorical analysis. During the course we watch the film "The Pursuit of Happyness" - so you are also introduced to film analysis in English.

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fantasy - a Literary Genre EKSAMEN

This course focuses on the literary genre "Fantasy". We read about the genre - which characteristic traits it has in terms of setting, characters etc.
We read different fantasy stories/films and use our knowledge to analyse them - putting them within the framework of the genre traits.
We also focus on why Fantasy appeals to wide audience and why it's relevant to a modern world.

Methods for analysis: fiction analysis, fantasy genre framework analysis and film analysis

Omfang: ca. 20 sider

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
- diskussion på engelsk om almene og faglige emner
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 True Crime

In this course we dive into the relatively new genre "True Crime" which is a subgenre of crime fiction.
Why are readers/listeners fascinated by true crime and is this fascination even good for them? how does true crime navigate the blurred lines of fiction and non-fiction?

Focus for analysis: how to analyze podcasts and the inbetween genre with both fact and fiction

Kernestof: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Native Americans EKSAMEN

Da nybyggerne kom til USA fra Europa mødte de ikke et ubeboet land. De mødte i stedet en indfødt befolk - Native American. Et oprindeligt (indegenous) folk. Der opstod mange sammenstød mellem de to befolkningsgrupper og Native Americans blev undertrykt af de hvide nybyggere, som indtog mere og mere af landet.
De hvide amerikanere drømte om "the land of milk and honey" og "The American Dream", som I kender fra 1g forløbet.
I dette forløb fokuserer vi ikke på de hvide nybyggere eller selve overtagelsen af USA. I stedet fokuserer vi på Native Americans i moderne tid. Hvordan er det at tilhøre en stamme, at leve på et reservat, at være ung Native American i dag?
For at finde svarene læser vi forskellige typer tekster (tekster, videoer, Instagram posts, TED Talks).
Derudover læser vi en roman (værklæsning): Sherman Alexi's "The Absolute Diary of a Part-Time Indian" - Young Adult roman (ca. 100 sider ikke inkl. tegningerne)

Fokus: historiske, kulturelle og samfundsmæssige/politiske forhold
Analytisk: fokus på, hvordan man analyserer sociale medier, fiktion og non-fiktion

Omfang ca. 200 sider

Faglige mål:
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Technology - a blessing or a curse? EKSAMEN

I dette forløb undersøger vi teknologiens rolle i nutiden og overvejer om det er en velsignelse eller en forbandelse, f.eks. i forbindelse med sundhedssystemet, relationer og trivsel. Det kommer ind på fænomenet technophobia/tecno-anxiety, technostress og  nogle etiske aspekter i forhold til anvendelsen af teknologi.

Omfang: ca. 20 ns.

FAGLIGE MÅL
Fokus :
• Opnå grundviden og bevidsthed om teknologisk udvikling og menneskers forhold til teknologi (herunder begreberne technophobia/techno-anxiety & technostress)
• At kunne overveje og diskutere betydningen af teknologisk udvikling - for individet og samfundet - at kunne inddrage etiske og moralske synspunkter herunder
• Arbejde med tekstanalyse- og fortolkningsbegreber indenfor fiktion (digte, novelle og film) og ikke-fiktion (videoer og artikler)
• Arbejde med samme tematiske fokus (fordele og ulemper ved teknologi) i alle tekster
• Arbejde med evnen til at lytte og forstå det centrale samt at fokusere på detaljer f.eks. begreber eller ordklasser
• At øve evnen til at samtale og diskutere samt udtrykke holdninger (også i mundtlig aflevering)
• Grammatik i kontekst og ordforråd til emnet
• Arbejde med eksamensopgaven (non-fiction) og at øve stilistisk analyse

Kompetencer:
• Sammenligne synet på og fremstilling af teknologi og betydningen af dens udvikling for individet og samfundet
• analysere og fortolke teksterne med anvendelse af relevant faglig terminologi og tematisk fokus
• perspektivere teksterne kulturelt, samfundsmæssigt og historisk til den periode de er skrevet i
- perspektivere teksterne i forhold til etiske positioner
• forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om teknologi og betydningen af teknologisk udvikling
• integrere ordforråd om teknologi og teknologisk udvikling i eget sprog
• Opnå træning i at arbejde med grammatiske strukturer som en del af tekstarbejdet
• Karrierelæring med fokus på livsmestring (Viden om og erfaring med mig. Erfaring med mine handlinger og beslutninger.)

PÆDAGOGISKE MÅL
Selvstændighed og ansvarlighed i arbejdsprocessen
Samarbejde og opmærksomhed på kammeraters fremlæggelser
Etisk stillingtagen



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multicultural Britain EKSAMEN

I dette forløb ser på Storbritanniens multikulturelle samfund (mest London) som grundes i Englands baggrund som kolonimagt, hvor generationer af immigranter fra Commonwealth landede er kommet til UK i forskellige "bølger". Vi fokuserer på, hvilke kulturelle sammenstød multikulturalismen kan give og hvilken oplevelse individer på begge sider (hvide englændere - immigranter).

Vi ser også på, hvordan Engelsk bliver et tilegnet sprog - Bangledeshi/Indian English - og hvordan engelsk fungerer som Lingua Franca.

Omfang ca. 15 ns

analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlig-mundtlig eksamen, forberedelse

Info om eksamen + hvor materiale ligger (pensum/analysemodeller osv)


Tilladte hjælpemidler til SKRIFTLIG eksamen:
Lectio: undervisningsbeskrivelsen, diverse dokumenter, vi har arbejdet med i modulerne.
Alle dybe links i undervisningsbeskrivelsen må tilgås.

Disse links er opslagsværker, hvor man må søge/lave yderligere opslag i:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://dictionary.cambridge.org/
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Engram basis til B-niveau: https://app.minlaering.dk/bog/6
Engram (til A-niveau): https://app.minlaering.dk/bog/1

Tilladte hjælpemidler til MUNDTLIG eksamen:
Alle dybe links i studieplanen må tilgås, samt Lectio
Lectio: undervisningsbeskrivelsen, diverse dokumenter, vi har arbejdet med i modulerne.
https://dictionary.cambridge.org/
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Engram basis til B-niveau: https://app.minlaering.dk/bog/6 (mindre relevant)
Engram (til A-niveau): https://app.minlaering.dk/bog/1 (mindre relevant)
Thomas Boesen og Sarah Barding, "Engram basis" og "Engram", Min Læring, 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer