Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nethe Bang Strøm
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 US: Dreams and values (eksamensemne)
Titel 2 Identity (eksamensemne)
Titel 3 The Perks of being a wallflower (eksamensemne)
Titel 4 Multiculturalism in the UK (eksamensemne)
Titel 5 The American Election 2024 (eksamensemne)
Titel 6 The Empire & the Empire Writes back (eksamensemne)
Titel 7 Horror  (eksamensemne)
Titel 8 Terminsprøve og skriftlig eksamen
Titel 9 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 US: Dreams and values (eksamensemne)

I dette forløb har vi arbejdet med USA som tema med særligt fokus på deres værdisæt samt den amerikanske drøm.
Vi startede med at se på hvilke værdier der karakteriserede det amerikanske samfund, nemlig Individual freedom and self-reliance, Equality of opportunity and competition, Material wealth and hard work

Herefter gennemgik hvad the frontier spirit betød.
Næste led i forløbet var at stifte bekendtskab med retorik, og i den forbindelse læste we Martin Luther Kings tale ’I have a Dream’ og som skriftlig opgave, arbejdede eleverne med Malcolm X tale The Ballor or the Bullit. Vi så herefter en norsk dokumentar ’Den amerikanske drømmen’. Vi arbejdede herefter videre med taler, og læste Obamas The American Promise, og arbejdede med Trumps announcement speech samt tweets af Trump. Eleverne fik herefter en mundlig form for prøve, hvor de skulle analysere Arnold Scwartzneggers tale ’The America I know need to do better’.
Eleverne fik herefter til opgave at vælge sig ind på et tema hver, som de skulle fremlægge om; Abortion, Midterm election with focus on Latinos, Democracy challenged, 6th of January, Conspiracy theories, economy and inflation, religion and the Republican Party.
Vi sluttede forløbet af med at se Dokumenaren 13th efterfulgt af en formel debat om hvorvidt den amerikanske drøm stadig eksisterere.    



Kompetencer
• Fagligt arbejde med skrevne og talte engelsksprogede tekster med brug af faglige hjælpemidler
• Udtryksevne: oparbejde og træne ordforråd, formulere synspunkter om en emne og diskutere det
• Forstå autentisk talt engelsk
• Læse forskellige tekster og gøre rede for indhold og synspunkter i dem og relatere dem til ’values and beliefs’.


Kernestof:
“Six Basic American Cultural Values” (excerpt). Vintage American Ways website, www.vintageamericanways.com, https://vintageamericanways.com/american-values/ (visited 23 November 2018)
The frontier: https://beingamerican.ibog.gyldendal.dk/?id=138 (
The Frontier heritage
https://woe.systime.dk/?id=96
I have A Dream speech: https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=165


Dokumentar Amerikanske Drømmen (NRK) 49 min
Trump speech: http://time.com/3923128/donald-trump-announcement-speech/

The American I love needs to do better by Arnold Scwartznegger
Dokumentar 13th
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identity (eksamensemne)

Forløbet tager afsæt i i-bogen Compass og er bygget op om teksterne til forløbet who am I?.

Teksterne beskæftiger sig med hvordan vi bliver dem vi er og hvilke faktorer påvirker vores personlighed
I teksterne beretter forskellige personer om begivenheder, udfordringer, valg mm. der har formet deres personligheder.

Forløbets fokus har ligget på at reflektere over hvad der former os og andre og på at diskutere og drøfte teksterne og egne tanker på engelsk. Karrierelæring er dermed en stor del af forløbet.

Det analytiske arbejde har fokuseret på fagligt arbejde med forskellige typer non-fiction, style og intention i særdeleshed samt ethos.

Materialet er fra Compass I forløbet ’Who am I’ in: Dorthe Hjort Jensen, Nanna flindt Kreiner, Jesper Kaalund, BoHøpfer Clausen, ’Compass’ Systime 2022

Følgende tekster har vi arbejdet med:
Abby Young-Powel: How I found my vocation
Molly Innes: Now I’m an Oxford Student
Kevin Shafer: Why Canadian Dads are more involved in raising their kids

1.1 Personality Development | Compass – Grundbog til 1. og 2. g (systime.dk)
1.2 Abby Young-Powell: How I found my vocation | Compass – Grundbog til 1. og 2. g (systime.dk)
1.3 1.3 Molly Innes: Now I'm an Oxford student, am I still working class? | Compass – Grundbog til 1. og 2. g (systime.dk)
1.4 1.5 Kevin Shafer: Why Canadian dads are more involved in raising their kids than American fathers | Compass – Grundbog til 1. og 2. g (systime.dk)
"More Adopted Children, Who Are Adults Now, Look For Birth Parents" (podcast)
Repetitions tekst: The happiest days of our lives by Penepely Lively

Eleverne interviewede desuden en forældre eller en person tæt på dem i forbindelse med ’vocation’.

Identitets-temaet vil gå over i værklæsning af romanen 'The Perks of being a wall flower'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Perks of being a wallflower (eksamensemne)

Som fortsættelse af teamet om identitet og forløbet 'Who am I?', har eleverne læst romanen 'The Perks of being a wall flower' af Stephen Chbosky.
Fokus for forløbet er hvordan man læser fiktion, og vi har især arbejdet med begreberne personkarakteristik (med fokus på udvidelse af eleverne ordforråd i forhold til adjektiver), sprog, samt fortælleteknik/point of view.

Temaerne har været loneliness, growing up, mental illness, friendships, betrayal, love, relationsships, to know your own limits and to stand up for yourself.  

Vi har talt om følgende apekter i romanen:

Title: The importance of participating in life and not just be a wall flower

Charlie as a person and his relationship to the other main characters in the story

How social heritage introduced as a theme in this part of the book.

The symbolic significance of the tunnel

What do you think it would be like to suffer from a mental illness and how does it affect Charlie? 

Narration: Why does Charlie write to the unnamed friend and what is the effect on the reader?

The role of music: how does Charlie use music in the novel? (“Asleep” the Smiths for instance)

Why do really great people sometimes let themselves be treated badly?

Until the very end of the movie, Charlie thought his aunt Helen was one of his favorite persons in the world. Why would he feel something like that and why didn't he remember what she had done to him?

Aunt Helen tells Charlie that, "It's our little secret". This is often said by abusers to their victims. Why would this instruction resonate with a child?

Stephen Chbosky, the author/director, said that he wanted to present a story in which none of the characters was a bad person. Did he succeed?

Vigtige citater fra romanen som er blevet diskuteret:

“I would die for you but I will not live for you” Sam says to Charlie. What does she mean?

'We accept the love we think we deserve'

Charlie's teacher says to Charlie: 'be a filter, not a sponge”. What does he mean?

Vi har arbejdet både med mundtlige opgaver samt skriftlige opgaver og sluttet af med at se filmen og sammenlignet den med romanen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Perks 27-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Multiculturalism in the UK (eksamensemne)

Multiculturalism - a blessing or a curse?
Som en del af kernestoffet 'væsentlige historiske, kulturelle og sanfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA, er fokus for dette forløb multiculturalism in the UK og forløbet har et pædagogisk sigte at få en masse mundtlighed ind i gruppearbejdet.
Forløbet vil blive afsluttet med en introduktion til Lingua Franca, hvor vi bla. vil tale om fordelen og ulempen ved at anvende Lingua Franca, sproglige fordomme og om hvorvidt det er vigtigt overhovedet at kunne tale som 'a native speaker'.

Eleverne skal især arbejde med følgende begreber:
multiculturalisme
code switching
language as weapon against discrimination
British culture as the dominant culture
assimilation
salad bowl
push and pull factors
Lingua Franca (Lingua Franca betyder et sprog der bruges som fælles kommunikationsmiddel når to personer ikke taler det samme førstesprog (f.eks. hvis en dansker og en kineser taler sammen på engelsk, fordi danskeren ikke taler kinesisk og kineseren ikke taler dansk). 
Kahru's model (inner, outer or expanding circle) :ENL (UK), EFL (DK, China), ESL (India, former colonies)  
Globish ( the language tool based on English that would allow everyone to talk across the world)
MLE (multicultural English)
ELF (English as Lingua Franca)
EFL: English as a foreign language
ESL: Englisg as a second language
RP (reveived pronounciation)
English as an international language



Tekster der anvendes i forløbet:
John Aagard, “Listen Mr Oxford Don”. 1985. In Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English. Systime, 2010. P.69-70
• George the Poet, “My City”, director Bob Ryan. 2012. Bobby Ryan’s YouTube Channel, May 24, 2012, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok )
• Paula Akpan, "As A Black Woman, I Code-Switch To Survive". January 11 2019. Refinery 29 website, https://www.refinery29.com/en-gb/what-is-code-switching, (viewed September 2023)
• BBC Sounds "Code-switching". 26 August 2020. BBC Radio 4 website
https://www.bbc.co.uk/programmes/p08pnq6s, (viewed September 2023)
• Author unknown, “Wagwan? Why are more and more Britons speaking Multicultural London English?”. 14 June 2022.The Guardian website,  https://www.theguardian.com/science/2022/jun/14/wagwan-why-are-more-and-more-britons-speaking-multicultural-london-english?fbclid=IwAR3Pwc17jCf1t_evQxao3M5RJaxAFiQHfDfb2yrsbKAejgTGm0mZBWYCbYs (visited September 2022)
• Xiaolu Guo, A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers (excerpt). Vintage Publishing, 2008. Pp 3-5, 9-10, 23-27.
• “Cameron: multiculturalism is dead”. Channel 4 News YouTube channel, 6. feb. 2011, viewed October 2019. (https://www.youtube.com/watch?v=G9s5zmOuVmc)
• Ranbir Sahota, "Chameleon". 2003. In Sten Pultz Moslund, London Migrant City. Systime, 2005. P. 94.1009
Room Service: Chapter 1: From Imperialism to Globalisation, p. 89 i: David Crystal: Hybridalization


Supplerende materiale:
Film: Bend it Like Beckham.
• “Multicultural Britain” (video). British Council website, Year unknown, viewed August 2019. (https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/word-on-the-street/notting-hill/multicultural-britain)
• Lars Aunaas og Tone Hesjedal, “Immigration and Multiculturalism in the United Kingdom”. NDLA website, 2020, https://ndla.no/subject:1:3d4efd60-aa24-4dc9-b1ad-71fb0ba2746c/topic:2:186142/resource:1:90914 viewed September 2022
• ‘Language and diversity - Code switching’. Sten Pultz Moslund, Everyone Is Here. Systime 2021, https://everyoneishere.systime.dk/?id=133
• BBC News Africa, “To code-switch or not to code-switch?” BBC News Africa YouTube Channel, Sep 17, 2020, viewed October 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=jYvmNHfqiKI )
• Jonnie Robinson, ‘Received Pronunciation’ (excerpt). 1 April 2007. British Library website, https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects/articles/received-pronunciation , (viewed September 2022)
• ‘Lady Silvia’ (1999), British Library website.
https://www.bl.uk/collection-items/conservative-received-pronunciation-lady-sylvia-childhood-holkham-house, (viewed September 2022)
• Selvfundet rapsange og evt serier med eksempler på MLE mm
• ’English as an International Language’. Susanne Jørgensen, Spoken English, Systime, 2010 (pp.9-12)
• Robert Booth, “Four in 10 think British culture is undermined by multiculturalism”. The Guardian website, 17 September 2017, viewed November 2019


Skriftlig skal eleverne selv skrive en rapsang i grupper og analysere en anden gruppes sang ud fra rap-analysebegreber.

Mundtligt skal eleverne aflevere en opgave, hvor de diskuterer multiculturalism to og to ud fra det de har lært i forløbet.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave 04-09-2024
MLE rapsong analysis 16-09-2024
Eksamenssæt nr 1 29-09-2024
Del 2 eksamenssæt 1 08-10-2024
Eksamenssæt 2 opgave 5b 26-11-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Election 2024 (eksamensemne)

Forløbet skal ses i forlængelse af ”American Values” forløbet som klassen arbejdede med i 1.g.

I dette forløbet er der arbejdet med det amerikanske valg i valgåret 2024. Klassen har her arbejdet med centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system. Andre temaer i undervisningen har været aktuelle issues som abort og ”wokeness” samt hvilken rolle sociale medier, AI og traditionelle medier spiller.  

Ligeledes har eleverne trænet deres retoriske analyseevner. De har analyseret et Instagram post af Taylor Swift samt taler af Beyoncé og Donald Trump. Til sidstnævnte har eleverne fået en forståelse på Trumps karakteristiske retorik; American exceptionalism, ad baculum og hans brug af personlige pronominer (we vs. they).

Kernestof:
- Christopher Columbus: Explorer of the World, Ibook: Election Year, Systime, Cartoon.
- President Trump’s Speech at the January 6th Ellipse Rally, 2021, speech.
- Taylor Swift’s endorsement of Kamala Harris, 2024, Instagram Post
- ” It’s time to sign a new song”: Beyoncé campaigns for Harris in Houston, 2024, speech.

Supplerende stof:
- https://beingamerican.systime.dk/?id=154&L=0
- https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=227
- https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-da-trump_stoetter-stormede-kongressen_231486
- https://www.youtube.com/watch?v=pa9sT4efsqY
- https://www.youtube.com/watch?v=Gk61x37-XHQ
- Uddrag fra https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191
- Uddrag fra https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
- https://edition.cnn.com/2024/10/25/politics/video/beyonce-kamala-harris-houston-rally-digvid
- https://www.youtube.com/watch?v=ErJVUpVSNXI


Alt materiale og tekster kan findes på OneNote under forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Empire & the Empire Writes back (eksamensemne)


I dette forløb har vi arbejdet med det britiske imperium med fokus på Indien.  

I forløbet har vi været inde på ca hvornår det britiske imperium toppede og hvornår landede startede med at blive uafhængige.   

Vi har talt om hvilket aftryk briterne har sat Indien, samt hvilke fordele ulemper det har haft for landet.

Vi har også fokuseret på hvordan briterne retfærdiggjorde imperiet og hvilke motiver de havde for at kolonisere landene, og talt om hvordan et lille land kunne få magt over så mange andre lande og indtage så meget territorie.

Vi har anvendt orientalism teorien samt post colonialism, og eleverne er blevet undervist i diskursteori.

Tekster anvendt i forløbet

Kipling ‘The White Man’s Burden (1899)  i: wider context i-bog: https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=239#c404&loopRedirect=1  

A minute upon Indian education i Narrating India

Orwell:, George Shooting an Elephant (essay) ​https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/  

Lispeth af Kipling

JOMO KENYATTA, 1938 The Gentlemen of the jungle i: Angles, Daugaard & Andersen, Gyldendal 2014

Niall Ferguson: How Britain made the modern world i: Angles, Daugaard & Andersen, Gyldendal 2014

Jamaica Kinkaid: A Small Place (1988) i: Angles  (an ironic example of a wealthy european coming to a poor place – good!) Jamaica Kincaid: A Small Place | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)

David Olusoga: Wake up Britain Should empire really be a source of pride? the Guardian, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jan/23/britain-empire-pride-poll

Language and indentity in Narrating India s 276-280

BBC website 27th of November 2012https://www.bbc.com/news/magazine-20500312

Supplerende materiale:  

BBC empire episode 2  Making ourselves at home Documentary Jeremy Paxman: https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc  

Hinglish taught in UK 'for first time' - BBC News

Film Slumdog milionaire

mundtlig aflevering: analyse af teksten 'The village girl'
repetitions tekst: A hanging (George Orwell)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Horror (eksamensemne)

Forløbet skal fungere som en litteraturhistorisk gennemgang af gysergenren. Forløbet søger at definere genren horror og forstå hvorfor vi reagerer så stærkt på denne genre.  

Forløbet bygger primært på i-bogen Horror af Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen, men også teori af Mathias Clasen, Freud og Steven King samt Gothic romance er blevet inddraget.
Teksterne er bygget op efter ovenstående to forfatteres princip, hvor horror deles i tre tilgange; A mirror of the human psyche, a mirror og society and a mirror of human nature.

Analytiske FOKUSPUNKTER:  

- narrative techniques and suspenseful writing: setting, narrator, point of view, showing vs. telling, foreshadowing elements, how to create suspense.

The three approaches to horror Introduction | Horror
Vi læser The Little Red Ridinghood", Charles Perrault (til at forstå de tre tilgange til horror)

Vi har I forløbet talt om hvorfor horror stories virker, ud fra i bogens introduktion https://horror.systime.dk/?id=152

Horror fiction allow us to vent(express) our "forbidden" aggressions and our feelings of hatred  
Horror satisfies our curiosity for the different and extreme
Horror gives us the opportunity to prove our courage.
Horror fiction opens a gateway to the repressed and hidden parts of our minds
Horror plays on our fears of crises in society.
Horror fiction works simply because it triggers our innate instincts of survival and gives us the biochemical kick we get, when we are facing danger.

Vi brain-stormede på hvad der gør os bange, og kom frem til følgende:
Sounds, familiar places that we normally associate with something nice, the dark, the unknown, zomie virus, suspense, anticipitation, silence, the chance of dying, jump scares, super natural things, psychological films.  

1. A mirror of the human psyche
Teori:  They are not what they appear to be, and their ability to transform challenges our established sense of order (e.g Dracula, Psycho 1960, Dr Jekyll and Mr Hyde).
Critique of the genre: It is dominated by men, and feminists have criticized the genre for its tendency to demonize feminine sexuality and reaffirm a conservative view of traditional heterosexual, male masculinity as the norm, by presenting everything else as the dangerous uncanny other. (source: https://horror.systime.dk/?id=154#c343)
Freud: https://horror.systime.dk/?id=120#c326 (ID, Super ego, ego forklaret)
https://horror.systime.dk/?id=151#c330 Sigmund Freud: The Uncanny (Das Unheimliche), (1919), extract
https://horror.systime.dk/?id=153#c340 (Steven King Why we crave horror movies (1982)


Tekster læst:
King: The boogeyman (1973) https://horror.systime.dk/?id=123#c608
King: The man who loved flowers text and short film The Man Who Loved Flowers (2010)
King: Suffer the little Children
T. Harris: The silence of the lambs: https://horror.systime.dk/?id=125#c437


Links:
Psycho (1960) - Cellar Scene (0:50 minutes)
Psycho, by Alfred Hitchcock (1960) - Ending Scene (2 minutes)

THE SILENCE OF THE LAMBS Film

Danny bike the shining (2 minutes)

The raft:
https://www.youtube.com/watch?v=V8pro4n4irI Steven King Creep show the Raft

2. A mirror of society
B. Stoker: Dracula chapter 4 uddrag
Edgar Alen Poe: The Black cat


3. A mirror of the human nature
Teori: https://horror.systime.dk/?id=135#c380 (The horror the horror Mathias Clasen)
Tekster:
M Brooks: World War Z: https://horror.systime.dk/?id=163#c666
C. Palahniuk: Guts: https://horror.systime.dk/?id=138#c422

Links:
WorldWar Z-Jerusalem Scene Part 1(HD)

Series: The walking Dead Season 1, Ep. 1, Days Gone By
THE SUBSTANCE | The First Switch (2024) Movie CLIP HD

https://www.youtube.com/watch?v=TGZg1YqXv9o the other side of the box







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 3 14-03-2025
Grammatik drejebog eksamen 01-04-2025
2y En skr. prøve 04-04-2025
Sidste eksamensopgave 29-04-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer