Holdet 2023 TyF/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lene Jensen
Hold 2023 TyF/g2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Freundschaft
Titel 3 Gewalt und Verbrechen - EKSAMENSEMNE
Titel 4 Jugend und Familie - EKSAMENSEMNE
Titel 5 Sport und Körperbewusstsein - EKSAMENSEMNE
Titel 6 Jugend und Familie - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Gewalt und Verbrechen - EKSAMENSEMNE
Titel 8 Sport und Körperbewusstsein - EKSAMENSEMNE
Titel 9 Die DDR und die Wende - EKSAMENSEMNE
Titel 10 Mode und Karriere - EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forløbets emne  

Emnet er DAS GUTE LEBEN, herunder basis- og emneordforråd - samt transparente ord

I mindre udstrækning tillige tysk basisgrammatik, syntaks og ordklasser

Materiale 

Materialerne er flg. tekster:

Die Prinzen: Geld ist schön, Geld ist schön (danke)

Bourani, Andreas: Auf uns, Andreas Bourani - Auf uns (Official Video)

Wölfel, Ursula: Drei Strassen weiter, fra "Alle Woche wieder" ved Vita Braagaard, Haase 1984

Goldstein, Dina: Fallen Princesses, CINDER, 2007 og Fallen Princesses, SNOWY, 2008

Weingartner, Hans: Die fetten Jahre sind vorbei, 2004

Faglige mål   

Målet for forløbet er at give eleverne lyst til at lære sprog/tysk.  

Et delmål er at få eleverne til at se sammenhængen mellem AP-forløbets grammatiske fokus og arbejdet med det tyske sprog.  

Desuden er det målet, at eleverne lærer/repeterer elementær grammatik og indøver et ordforråd til emnet samt lærer at udtrykke egne meninger/holdninger om/i relation til emnet.

Følgende krav fra lærerplanen er imødekommet:

læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere  tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster (der er desuden inddraget billeder af den israelsk/canadiske kunstner, Dina Goldstein, hvis billeder står i relation til Grimms eventyr i Disney-udgaven)

anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige kommunikationsstrategier  

Kernestof 

De læste tekster og basisgrammatik  

Pædagogiske mål 

Eleverne skal opfordres til at lege med sproget og være sprogligt kreative, samtidig med at de lærer at forstå vigtigheden af sproglig korrekthed for en vellykket kommunikation.

Evt. skriftlige afleveringer 

Der afleveres skr. arbejde svarende til 3 elevtimer.  

Det er op til den enkelte lærer, hvad der skal afleveres skriftligt, men mange af opgaverne til de enkelte moduler lægger op til at blive afleveret skriftligt. Læreren kan også vælge andre opgaver med relation til emnet og eller den gennemgåede grammatik.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Freundschaft

Forløbets emne: Freundschaft

Der er fokus på venskab i tysksprogede lande, kontra i Danmark.
Der arbejdes med novelle, roman og forskellige små tekster over emnet.

Materiale 1. år

Kernestof:
Freundschaftsringe, Tilde Michels, aus Kurzgeschichten, Einmal anders, Ursula Hermes, Systime 1994
  
Einschoch6: Lieblingsfach – https://www.klett-sprachen.de/musikvideo-lieblingsfach-zu-klasse-a2/n-1/823

Studie: Ab diesem Alter beginnt ihr Freunde zu verlieren - Business Insider - https://www.businessinsider.de/wissenschaft/gesundheit/ab-diesem-alte-verliert-ihr-eure-freunde-r/

Tschick - bog + film

Supplerende materiale: Keinohrhase und Zweiohrküken, Film – Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=qzspOCOIwvg
Faglige mål   
Venskab i tysksprogede lande, kontra i Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unges holdning til venskab i tysksprogede lande, hh i Danmark

Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt. skriftlige afleveringer individuel aflevering om Freundschaft
Omfang Ca 15 moduler - 1. år: 42%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Freundschaft - Audioaufnahme, Aufgabe 4 (Tysk 1) 29-11-2023
Freundschaft - Aufgaben 1-3 (Tysk 1) 29-11-2023
Arbejdspapir i timen vedr Freundschaft 12-12-2023
Freundschaft und Familie - Audioaufnahme (2) 21-01-2024
Freundschaft und Familie (2) - PDF 21-01-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gewalt und Verbrechen - EKSAMENSEMNE

Forløbets emne: Gewalt und Verbrechen

Der er tale om et primært litterært forløb med fokus på litterær analyse.

Materiale 1. år
Kernestof:
Schirach: Anatomie, https://aufuns.systime.dk/index.php?id=187&L=0 -
Fra romanen Schuld, udgivet hos Piper

Angelika Mechtel: Marthas kleine Reise, fra Alle Woche wieder

        Ferdinand von Schirac: Kinder


Supplerende materiale:

Faglige mål    Gewalt und Verbrechen i tysksprogede lande, kontra i Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unges holdning til Gewalt und Verbrechen i tysksprogede lande, hh i Danmark

Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt. skriftlige afleveringer individuel aflevering om Gewalt
Omfang Ca 10 moduler, 1. år: 30%

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jugend und Familie - EKSAMENSEMNE

Der er fokus på ungdom og familie i tysksprogede lande, sammenlignet med forholdene i Danmark. I Tyskland som i Danmark er de traditionelle kernefamilier under pres med nye familie- og samlivsformer. Vi ser på de nutidige betingelser for ungdoms- og familieliv i Tyskland og sammenligner med danske forhold.

Forskellige familieformer og deres benævnelser på tysk, med særlig fokus på Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie und Aufwachsen ohne seine
biologischen Eltern

Kernestof 1. år
Die Ärtze 'Junge'
Stoff für Zoff

Faglige mål
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og
grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unge i tysksprogede lande, hh i Danmark
Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig
afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt skriftlige afleveringer
individuel aflevering om Jung sein
Omfang 1. år ca 9%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sport und Körperbewusstsein - EKSAMENSEMNE

Vi beskæftiger os med identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på "Körperkult". Emnet belyser kropskulturens betydning for de unges identitetsdannelse med udgangspunkt i de unges kropsidealer og kropsopfattelse, og hvordan de gennem sport og fitness forsøger at optimere deres krop og derigennem deres selvbillede på de sociale medier.
Eleverne arbejder med relevant sociologisk teori, og der læses artikler, der behandler emnet.
Der arbejdes med elevaktiverende opgaver, der styrker elevernes kommunikative kompetencer med fokus på ordforråd, tekstforståelse og grammatik.

Kernestof 1. år:
Fussball:
https://www.goethe.de med diverse sports-materiale - fx
Deutschlandlabor = https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/fbl.html und https://www.goethe.de/resources/files/pdf50/03_Fussball_Manuskript_Glossar.pdf
„Er ist noch ein kleiner Junge“, novelle, Heinz Helle, Lebenswege, Anette Bojstrup Kristensen, Tyskforlaget, 2015
„Das Lied der Deutschen“, https://www.youtube.com/watch?v=csbaRQ7jbik, https://de.wikipedia.org/wiki/Das_Lied_der_Deutschen
Supplement til Das Lied der Deutschen, https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/leksikon/deutschland-deutschland-uber-alles-digt-af-august-heinrich-hoffmann

E-Sport:
„E-Sport wird zum Massenphänomen“,
https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/e-sport-wird-zum-massenphaenomen
„Mega_Erfolg im ESport_Bild“, https://www.bild.de/sport/esports/e-sport/schalke-04-hat-koenigsblau-bald-25-millionen-durchs-zocken-67390470.bild.html
E-Sport als Karriere https://www.studycheck.de/berufe/e-sportler
Wenn E-Sport zur Qual wird https://www.youtube.com/watch?v=sxQ2lSG29Ks

Supplerende materiale:
Sportgedichte - https://www.d-rhyme.de/

Die Prinzen „Mein Fahrrad“, https://youtu.be/Dg5y6Q2crXw
Die Abseitsregel, https://www.youtube.com/watch?v=GtiJ4sAgrec

Omfang 1. år ca 19%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jugend und Familie - EKSAMENSEMNE

Der er fokus på ungdom i tysksprogede lande, sammenlignet med forholdene i Danmark.
I Tyskland som i Danmark er de traditionelle kernefamilier under pres med nye familie- og samlivsformer. Vi ser på de nutidige betingelser for ungdoms- og familieliv i Tyskland og sammenligner til danske forhold.
Der arbejdes med kortere tekster og sange over emnet.

1. år

Kernestof:
Forskellige familieformer og deres benævnelser på tysk, med særlig fokus på Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie und Aufwachsen ohne seine biologischen Eltern

Die Ärtze "Junge" https://www.youtube.com/watch?v=3cIW1n3oP_g

Stoff für Zoff, Juma 1_03 - Seite 18-19

Supplerende:
Andreas Bourani: Ultraleicht - https://www.youtube.com/watch?v=pqkLSrh7JGE

2. år
Deutsche Teenager trinken weniger, https://www.dw.com/de/deutsche-teenager-trinken-weniger-alkohol/l-39472175 +

Aufwachsen im Jugendwohnheim, Alex Raack

Haus mit Garten, Judith Hermann

Eksamensøvelse:
Jenna Krüger: Zwischen zwei Welten https://dd.systime.dk/?id=219

Text 1: Die grössere Liebe (Auszug), 3. Mai 2016, https://www.zeit.de/campus/2016-04/freundschaft-freunde-partner-liebe  
Text 2: Mit einander anpacken – füreinander strahlen (Auszug), https://www.mehrgenerationenhaeuser.de/


Film: About a girl + diverse arbejde, analyse og grammatik, med handling, temaer mv

Faglige mål
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unge i tysksprogede lande, hh i Danmark

Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser

Evt skriftlige afleveringer
individuel aflevering om Jung sein

Omfang:
1. år ca 13%
2. år ca 20%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jugendwohnheim - pdf-fil 05-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gewalt und Verbrechen - EKSAMENSEMNE

Der er tale om et primært litterært forløb med fokus på litterær analyse.

1. år
Kernestof
Ferdinand von Schirac: Anatomie, https://aufuns.systime.dk/?id=187&L=0
Marthas kleine Reise, Angelika Mechtel, Alle Woche wieder, Haase
Ferdinand von Schirac: Kinder, fra bogen Schuld, Pipers forlag

Supplerende
Dogs of Berlin, Saison 1, Episoden 1-3
Begriffskarte Krimi, Gattungen, Helle Egendal, 2017, Gyldendal
Merkmale Krimi, Gattungen, Helle Egendal, 2017, Gyldendal - + https://gattungen.systime.dk/?id=159 und Aufgaben dazu, https://gattungen.systime.dk/?id=160

2. år
Kernestof:
Otto F. Walker: Cornflakes: https://losgehts.systime.dk/?id=159 – Hast du einen Bruder, eine Schwester … Inkl grammatisk arbejde med perfektum og regelmæssige, hh uregelmæssige verber

Birk Grüling: Serienmörder, Psychopathen und die Faszination des Bösen https://tyskbogen.systime.dk/?id=165#c371 – Partnerarbeit – Textverständnis – Research im Internet – Jack Unterweger

Die Moratät "Sabinchen" Sabinchen, Moritat vorgetragen von Thomas Haug am 28. Drehorgeltreffen in Bad Zurzach

Fernsehkrimis  https://www.zdf.de/krimi
Tatort – Das Erste - https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/index.html
Der Alte - https://www.zdf.de/serien/der-alte

Examübung: Milena Mosers "Letzte Pizza"  
Examübung: "Afra", af Andrea Maria Schenkel, fra Finsterau, Hoffmann & Campe Verlag, 2012

Særlige fokusområder
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.

Der arbejdes med tekstforståelse, mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster, set kortfilmserie. Egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.

Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, skriftlig afleveringer samt afleveringer af lydfiler. På 2. år gruppe-præsentationer af forskellige Fernseh-Krimis, eksamenslignende øvelser

Individuel skriftlig aflevering om Verbrechensgeschichte
Skriftlig arbejde over "Letzte Pizza" blev afleveret både skriftligt og som lydfil

Omfang
1. år 25%
2. år 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sport und Körperbewusstsein - EKSAMENSEMNE

Vi beskæftiger os med identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på "Körperkult". Emnet belyser kropskulturens betydning for de unges identitetsdannelse med udgangspunkt i de unges kropsidealer og kropsopfattelse, og hvordan de gennem sport og fitness forsøger at optimere deres krop og derigennem deres selvbillede på de sociale medier.
Eleverne arbejder med relevant sociologisk teori, og der læses artikler, der behandler emnet.
Der arbejdes med elevaktiverende opgaver, der styrker elevernes kommunikative kompetencer med fokus på ordforråd, tekstforståelse og grammatik.

Einstieg: https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=141 und https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142

Fussball:
Diverse sports-materiale på www.goethe.de ;
Deutschlandlabor = https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/fbl.html und https://www.goethe.de/resources/files/pdf50/03_Fussball_Manuskript_Glossar.pdf
Fragen = https://www.goethe.de/resources/files/pdf290/03_fussball_arbeitsblaetter_praesenzunterricht.pdf.

„Er ist noch ein kleiner Junge“, novelle, Heinz Helle, Lebenswege, Anette Bojstrup Kristensen, Tyskforlaget, 2015
„Begriffskarte Kurzgeschichte“, p. 9, Helle Egendal, Gattungen, Gyldendal
„Das Lied der Deutschen“, https://www.youtube.com/watch?v=csbaRQ7jbik, https://de.wikipedia.org/wiki/Das_Lied_der_Deutschen

E-Sport:
„E-Sport wird zum Massenphänomen“,
https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/e-sport-wird-zum-massenphaenomen
„E-Sport als Karriere“, https://www.studycheck.de/berufe/e-sportler

„Mega_Erfolg im ESport_Bild“, https://www.bild.de/sport/esports/e-sport/schalke-04-hat-koenigsblau-bald-25-millionen-durchs-zocken-67390470.bild.html
Leistungssport:
”Leistungssport und Schule”, http://www-de.scoyo.com/eltern/schule/leistungssport-und-schule

Körperbewustsein:
https://werbinich.systime.dk
"Was ist Körperkult?" https://werbinich.systime.dk/?id=133
„Spiegelein, Spiegelein an der Wand“,  https://werbinich.systime.dk/?id=136#c331
„Kampf ums Körperbild“, https://werbinich.systime.dk/?id=137

Eksamenslignende øvelse: Besser essen, mehr bewegen (Auszug), aus Dicke Kinder, Stiftung Warentest

Skifahren in der Schweiz, https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=143

Supplerende materiale:
Sportgedichte - https://www.d-rhyme.de/

Geld - https://fussball-geld.de/
Die Prinzen „Mein Fahrrad“, https://youtu.be/Dg5y6Q2crXw
Die Abseitsregel, https://www.youtube.com/watch?v=GtiJ4sAgrec

Faglige mål   
Viden om sport og kropsbevidsthed som kulturelt fænomen i tysksprogede lande
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser – sports-forløbet afsluttes med gruppefremlæggelser om en selvvalgt tysktalende idrætsperson.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- belyse forskelle mellem unges holdning til sport og kropsbevidsthed i Tyskland, hh Danmark

Kernestof
Tekster og videos
- sproglig praksis
elevernes egen sprog- og tekstproduktion

Pædagogiske mål:

Elevernes sproglige kreativitet og fantasi stimuleres

Tekst- og lytteforståelse, fremlæggelser – sports-forløbet afsluttes med gruppefremlæggelser om et selvvalgt tysktalende idrætsidol

Individuel aflevering om ”Sport und Aussehen”, både skriftligt og som lydfil

Omfang
2. år 17 moduler/23%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Die DDR und die Wende - EKSAMENSEMNE

Overordnet set ligger Tysklands historie til grund for hele Europas historie. Et meget kort tilbage til Middelalderen og de store linjer op til 2. verdenskrig. Efter en introduktion til problematikken omkring Flucht und Vertreibung efter 2. verdenskrig, har vi herefter hovedfokus på problematikken omkring de to Tysklande og sporene deraf i dagens Tyskland.

Kernestof
Historische Daten  und einen Überblick: https://www.bpb.de/system/files/dokument_pdf/Zeitleiste_deutsch_zum-Selbstdruck_16_Einzelseiten.pdf
Vertriebenen – Flucht und Vertreibung, fra Einblicke in deutsche Wirklichkeiten, Åløkke, 1989 p 107-111.

Warum war Deutschland überhaupt geteilt, http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
Die deutsche Teilung http://www.geschichte-abitur.de/deutsche-teilung

So war die DDR, https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-so-war-die-ddr-100.html (1:40) - benyttet til oplæg til skriftlig aflevering, bl.a.
Die DDR https://learnattack.de/schuelerlexikon/geschichte/deutsche-demokratische-republik
Die SED https://learnattack.de/schuelerlexikon/geschichte/sed
Überwachung und Unterdrückung http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/

Der Mauerbau – https://www.youtube.com/watch?v=m6L9Vh9r0KI
Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze - https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen, Brennpunkt Deutsch, 1/2014
Autodatei: https://soundcloud.com/brennpunkt-deutsch/mein-sohn-wurde-an-der-mauer-erschossen
Ein Zeitzeuge https://www.zdf.de/kinder/die-wg/maedchen-wg-im-schloss-folge-16-100.html

https://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/  blev brugt som udgangspunkt for gruppe-projekfremlæggelser om DDR

Der Fall der Mauer:
Montagsdemonstrationen http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo (4:42)
https://www.youtube.com/watch?v=8ES89TIP2Pc (4:33)
Tidslinje over Murens fald, http://www.information.dk/telegram/515200

Ostalgie, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=168
https://www.youtube.com/watch?v=aoqORos_1WA

Eksamensøvelse ud fra ”Die Olsenbande”-tekst, Immer noch "mächtig gewaltig" - Die Olsenbande wird 50 - 18.06.2018, 11:50 Uhr, Theresa Münch / http://www.digitalfernsehen.de/Immer-noch-maechtig-gewaltig-Die-Olsenbande-wird-50.166158.0.html

Supplerende stof
Die deutsche Aussiedlung nach Ausweis der Mundarten - Astrid Stedje: Deutsche Sprache gestern und heute, Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde, Wilhelm Fink Verlag GmbH & Co. KG, 2001 – 5., unveränderte Auflage, s. 90-93: Kulturgeschichtliche Entwicklung und Wortschatz, 11.5.1 „Die Ostkolonisation“
Deutsche Erinnerungsorte. Eine Auswahl, München 2005, Flucht und Vertreibung af Eva Hahn/Hans Henning Hahn, s. 332-350
Deutsche Geschichte in Schlaglichtern, Meyers Lexikonverlag, 1996, s. 311-312 – 12.5 Vertreibung/Aussiedlung
Tyskland – et land med en turbulent historie, https://tyskland.systime.dk/?id=129
Mandagsdemonstrationerne i Leipzeig, „Wir sind das Volk“, læreroplæg
So war es, im Zuchthaus Cottbus Häftling zu sein, https://www.zdf.de/kinder/die-wg/maedchen-wg-im-schloss-folge-16-100.html
I podcasten Landet, der forsvandt, hører vi om Anette Herzog's oplevelser
https://podcast24.dk/episoder/genau/landet-der-forsvandt-U6vDXapW9r    

Filmen Der Tunnel

Særlige fokuspunkter
Anvendelse af grundlæggende viden om historiske forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
·redegøre på tysk for historiske forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
·redegøre for historiens fortsatte påvirkning af hverdagen i nutidens Tyskland og andre tysktalende lande, hh Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser. Tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevens egen sprogproduktion er i centrum

Pædagogiske mål:
Elevernes sproglige kreativitet og fantasi stimuleres

Tekst- og lytteforståelse, fremlæggelser

Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, mundtlig sprogfærdighed, skriftlige afleveringsopgaver både i form af skriftligt arbejde og lydfiler. Div relaterede grammatikøvelser
Gruppeprojekt med udarbejdelse af PowerPoint om DDR og/eller BerlinMurens fald

Omfang - 2. år 17 moduler/23%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Mode und Karriere - EKSAMENSEMNE

Der fokuseres på karriereplaner og afsluttes med et mode- og reklame-forløb

Kernestof
Deine Träume präsentieren - https://genau.systime.dk/?id=141#c374
Vor dem Sprung in die Arbeitswelt - https://genau.systime.dk/?id=142
https://genau.systime.dk/?id=142#c381
Deinen Traumjob beschreiben - https://genau.systime.dk/?id=142#c383
https://genau.systime.dk/?id=142#c385

Deutsche Werbewelten https://www.hoerspielundfeature.de/deutsche-werbewelten-da-weiss-man-was-man-hat-100.html
Video in der Modeindustrie - diese Brands machen es richtig
https://blog.mynd.com/de/video-modeindustrie-erfolgreiche-brands/

Warum ist Fashion für die Jugend so wichtig? https://www.nau.ch/lifestyle/gesellschaft/warum-ist-fashion-fur-die-jugend-so-wichtig-66785148

"Junge Stimmen aus Deutschland", "Sophia Schirmer, Hamburg" S. 24-26, Lindhardt og Ringhof, 2016

Supplerende
Mode Berufe: So findest du deinen Traumjob (c-and-a.com) - https://www.c-and-a.com/de/de/shop/berufe-mit-mode
Ausbildung als Modedesigner - Infos und freie Plätze - https://www.ausbildung.de/berufe/modedesigner/
Modejournalismus lernen | BJS (burda-journalistenschule.de) - https://burda-journalistenschule.de/journalismus/mode-journalismus/

Der blir arbejdet med kreativ udarbejdning af små reklamevideoer med undertekster. Man vælger mellem 3 niveauer i sværhedsgrad.

Særlige fokusområder:
Informationssøgning på nettet. Workshops, gruppeoplæg.

Fokus på ordforråd til emnet, tekstlæsning og sprogproduktion med fokus på résumé, samtale, gambitter og billedbeskrivelse.

Benytte korrekt grammatik.

Læseforståelse, skrivefærdighed, præsentationsøvelser - redegørelse og udtryksfærdighed

Skriftlig og mundtlig kompetence – egen sprogproduktion ved udarbejdelse af sætninger, oversættelser
Der løses nogle div verbe-opgaver i forbindelse med kommunikation

Væsentlige arbejdsformer:
Arbejde i klassen, i par og i grupper, skriftligt arbejde og eksperimentelt arbejde, videooptagelser

Omfang 2. år 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer