Titel
9
|
Die DDR und die Wende - EKSAMENSEMNE
Overordnet set ligger Tysklands historie til grund for hele Europas historie. Et meget kort tilbage til Middelalderen og de store linjer op til 2. verdenskrig. Efter en introduktion til problematikken omkring Flucht und Vertreibung efter 2. verdenskrig, har vi herefter hovedfokus på problematikken omkring de to Tysklande og sporene deraf i dagens Tyskland.
Kernestof
Historische Daten und einen Überblick: https://www.bpb.de/system/files/dokument_pdf/Zeitleiste_deutsch_zum-Selbstdruck_16_Einzelseiten.pdf
Vertriebenen – Flucht und Vertreibung, fra Einblicke in deutsche Wirklichkeiten, Åløkke, 1989 p 107-111.
Warum war Deutschland überhaupt geteilt, http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/
Die deutsche Teilung http://www.geschichte-abitur.de/deutsche-teilung
So war die DDR, https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-so-war-die-ddr-100.html (1:40) - benyttet til oplæg til skriftlig aflevering, bl.a.
Die DDR https://learnattack.de/schuelerlexikon/geschichte/deutsche-demokratische-republik
Die SED https://learnattack.de/schuelerlexikon/geschichte/sed
Überwachung und Unterdrückung http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi/
Der Mauerbau – https://www.youtube.com/watch?v=m6L9Vh9r0KI
Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze - https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen, Brennpunkt Deutsch, 1/2014
Autodatei: https://soundcloud.com/brennpunkt-deutsch/mein-sohn-wurde-an-der-mauer-erschossen
Ein Zeitzeuge https://www.zdf.de/kinder/die-wg/maedchen-wg-im-schloss-folge-16-100.html
https://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/ blev brugt som udgangspunkt for gruppe-projekfremlæggelser om DDR
Der Fall der Mauer:
Montagsdemonstrationen http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/wir-sind-das-volk/
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo (4:42)
https://www.youtube.com/watch?v=8ES89TIP2Pc (4:33)
Tidslinje over Murens fald, http://www.information.dk/telegram/515200
Ostalgie, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=168
https://www.youtube.com/watch?v=aoqORos_1WA
Eksamensøvelse ud fra ”Die Olsenbande”-tekst, Immer noch "mächtig gewaltig" - Die Olsenbande wird 50 - 18.06.2018, 11:50 Uhr, Theresa Münch / http://www.digitalfernsehen.de/Immer-noch-maechtig-gewaltig-Die-Olsenbande-wird-50.166158.0.html
Supplerende stof
Die deutsche Aussiedlung nach Ausweis der Mundarten - Astrid Stedje: Deutsche Sprache gestern und heute, Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde, Wilhelm Fink Verlag GmbH & Co. KG, 2001 – 5., unveränderte Auflage, s. 90-93: Kulturgeschichtliche Entwicklung und Wortschatz, 11.5.1 „Die Ostkolonisation“
Deutsche Erinnerungsorte. Eine Auswahl, München 2005, Flucht und Vertreibung af Eva Hahn/Hans Henning Hahn, s. 332-350
Deutsche Geschichte in Schlaglichtern, Meyers Lexikonverlag, 1996, s. 311-312 – 12.5 Vertreibung/Aussiedlung
Tyskland – et land med en turbulent historie, https://tyskland.systime.dk/?id=129
Mandagsdemonstrationerne i Leipzeig, „Wir sind das Volk“, læreroplæg
So war es, im Zuchthaus Cottbus Häftling zu sein, https://www.zdf.de/kinder/die-wg/maedchen-wg-im-schloss-folge-16-100.html
I podcasten Landet, der forsvandt, hører vi om Anette Herzog's oplevelser
https://podcast24.dk/episoder/genau/landet-der-forsvandt-U6vDXapW9r
Filmen Der Tunnel
Særlige fokuspunkter
Anvendelse af grundlæggende viden om historiske forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
·redegøre på tysk for historiske forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
·redegøre for historiens fortsatte påvirkning af hverdagen i nutidens Tyskland og andre tysktalende lande, hh Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser. Tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevens egen sprogproduktion er i centrum
Pædagogiske mål:
Elevernes sproglige kreativitet og fantasi stimuleres
Tekst- og lytteforståelse, fremlæggelser
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, mundtlig sprogfærdighed, skriftlige afleveringsopgaver både i form af skriftligt arbejde og lydfiler. Div relaterede grammatikøvelser
Gruppeprojekt med udarbejdelse af PowerPoint om DDR og/eller BerlinMurens fald
Omfang - 2. år 17 moduler/23%
|