Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Helle Ekensteen Jøhncke
|
Hold
|
2023 TyF/g3 (1g TyF/3, 2g TyF/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familie EKSAMEN
Arbejde med temaordforråd, grundlæggende ordforråd og grammatik, individuelle grammatiske fokuspunkter og mundtligt referat ud fra stikord (talepapir). De læste tekster handler om forskellige slags familier, familieproblemer og længslen efter en familie.
Tekster:
In Welcher Familie lebst du: Normann, Thomas, Andreas (Fra: Grethe Nyholm Møller: Wie man lebt, Systime 2005)
Der Vater (Fra Wikkelsø Pedersen: Ansichten, Systime 1983)
Das Generationenhaus (http://thema.jnbw.de/Du%20und%20die%20Welt/1164?showComments=1)
Spillefilm: Jenseits der Stille
Pendelkinder (ARD - Echtes Leben, 2022) https://www.ardmediathek.de/video/echtes-leben/eine-woche-mama-eine-woche-papa-pendelkinder/das-erste/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2VjaHRlcyBsZWJlbi9iODZhN2Q2MS1jMzkzLTQzYjMtYjdlNC05NWE3ZmVkZGI1N2E
Janita erzählt von ihrem Leben auf der Strasse: https://www.zdf.de/dokumentation/37-grad/scribble-strassenkind-janita-100.html (12/5-2025: ikke længere tilgængelig på ZDF´s hjemmeside)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Liebe
Arbejde med temaordforråd, grundlæggende ordforråd og grammatik.
Tekster: Dörrie: Bist du eine Hexe (fra Weitblick,Gyldendal 1993)
Bosse: Liebe ist leise
Pur: Ich denk an Dich (fra: Kurzum)
Gabriele Wohmann:Ein netter Kerl (fra: Kurzgeschichten einmal anders, Systime 1993)
http://mein-kummerkasten.de (spørgsmål og svar til brevkassen med temaet: Liebeskummer)
Grimm: Die Sterntaler (1812) - fra Gutenberg.de
Film: Im Juli (Tyskforlaget)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
In zwei Welten leben EKSAMEN
Indhold, materiale samt fokus:
Vi har fokus på den dobbelte identitet, som mange tyskere med anden etnisk herkomst end tysk lever med.. Vi træner emneordforråd og præsentation med talepapir.
Birol Denizeri: Das verlorene Gesicht (fra: Wamsler m.fl.: Wir sind Kinder einer Erde, Systime 1985)
Jana Frey: Ich, die Andere (fra: Holm m.fl: Wir sind wir. En grundbog til Landeskunde i gymnasiet og HF, Gyldendal 2010)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: Blume m.fl.: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Ein reines Herz (forkortet). Fra: Katharina Weiß: Generation Geil (2010).
Supplerende stof:
Fra "Dein Deutschland", Systime 2017
https://dd.systime.dk/ :
Integrationstheorie
Film:
Filmene : Almanya
Zwischen Welten
(alle på CFU)
https://einszweidrei.systime.dk/
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
repetition
|
22-05-2024
|
Ein reines Herz
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die DDR - die Wende EKSAMEN
Indhold, materiale samt fokus:
Emnet skal give eleverne indblik i Berlinmurens historie, livet i DDR og begivenhederne i Tyskland omkring murens fald. Indledningsvis arbejder eleverne med en række fakta-spørgsmål, som de skal finde svar på ved at benytte forskellige tyske hjemmesider om emnet.
Fokus: mundtlig præsentation
Flugten til friheden (dokumentar sendt på DR2/ ligger på CFU) (supplerende stof)
Tekster:
Ich hätte die Welt umarmen können (Reflexionen 1992)
Irgendwie ist es kälter (Interview mit Petra), Husum m.fl.: So ein Rummel, 1994
Anjas Geschichte (Es war einmal ein Land, Carlsen 2015)
Claudia Rusch: Mauer mit Banane (fra: Claudia Rusch: Meine Freie Deutsche Jugend, Systime 2004)
Spillefilm: Das schweigende Klassenzimmer (2018)
Ballon (2019)
(Begge ligger på CFU)
Radio4, Genau: Landet der forsvandt, oktober 2020 (podcast) (supplerende stof)
https://einszweidrei.systime.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
grammatikhæfte
|
04-11-2024
|
Sprogdag
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Widerstand im Dritten Reich EKSAMEN
Indhold, materiale samt fokus:
Vi beskæftiger os med perioden 1933-1945. "Widerstand" som emne inddrager tekster og film, der berører modstand eller manglende modstand mod Hitlers regime. Fokus: Mundtlig præsentation med talepapir.
Tekster:
Renate Finckh: Die Geige (fra Beziehungen, Systime 1994)
Hans Peter Richter: Im Schwimmbad (Fra: Damals war es Friedrich, dtv 1993)
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier (fra: Berlin Hauptstadt und Metropole, 1993)
Film:
D. Gansel: Napola (2004)
Jo Baier: Nicht alle waren Mörder (2006)
Supplerende stof: https://de.wikipedia.org/wiki/Namens%C3%A4nderungsverordnung
https://einszweidrei.systime.dk/
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die DDR und die Wende
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Körperkult EKSAMEN
Indhold, materiale samt fokus:
Vi beskæftiger os med identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på "Körperkult". Emnet belyser kropskulturens betydning for de unges identitetsdannelse med udgangspunkt i de unges kropsidealer og kropsopfattelse, og hvordan de gennem sport og fitness forsøger at optimere deres krop og derigennem deres selvbillede på de sociale medier.
Eleverne arbejder med relevant sociologisk teori, og der læses artikler, der behandler emnet, alle fra Krehan og Stammerjohann: "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal 2020: https://werbinich.systime.dk/
Was ist Körperkult?Af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann
Ziehes soziologische Theorie. Af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann
Jan Stremmel: Mach dich breit, Süddeutsche Zeitung, 20.02.2017
Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand. Schülerzeitung.de/JUST 2013
https://einszweidrei.systime.dk/
Der arbejdes med elevaktiverende opgaver, der styrker elevernes kommunikative kompetencer med fokus på ordforråd, tekstforståelse og grammatik.
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forbedredelse til eksamen
Vi repeterer eksamensemnerne og øver præsentation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61965984526",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61965984526",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61965984526"
}