Holdet 2023 TyF/g4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jasmin Lazzeri Gram, Lene Jensen
Hold 2023 TyF/g4 (1g TyF/4, 2g TyF/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Freundschaft
Titel 3 Gewalt und Verbrechen
Titel 4 Jugend und Familie EKSAMEN
Titel 5 Sport und Körperbewusstsein
Titel 6 Reisen EKSAMEN
Titel 7 In zwei Welten leben EKSAMEN
Titel 8 Besøgsdag i tysk
Titel 9 DDR und die Wende EKSAMEN
Titel 10 Eksamenstræning / Repetiton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forløbets emne  

Emnet er DAS GUTE LEBEN, herunder basis- og emneordforråd - samt transparente ord

I mindre udstrækning tillige tysk basisgrammatik, syntaks og ordklasser

Materiale 

Materialerne er flg. tekster:

Die Prinzen: Geld ist schön, Geld ist schön (danke)

Bourani, Andreas: Auf uns, Andreas Bourani - Auf uns (Official Video)

Wölfel, Ursula: Drei Strassen weiter, fra "Alle Woche wieder" ved Vita Braagaard, Haase 1984

Goldstein, Dina: Fallen Princesses, CINDER, 2007 og Fallen Princesses, SNOWY, 2008

Weingartner, Hans: Die fetten Jahre sind vorbei, 2004

Faglige mål   

Målet for forløbet er at give eleverne lyst til at lære sprog/tysk.  

Et delmål er at få eleverne til at se sammenhængen mellem AP-forløbets grammatiske fokus og arbejdet med det tyske sprog.  

Desuden er det målet, at eleverne lærer/repeterer elementær grammatik og indøver et ordforråd til emnet samt lærer at udtrykke egne meninger/holdninger om/i relation til emnet.

Følgende krav fra lærerplanen er imødekommet:

læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere  tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster (der er desuden inddraget billeder af den israelsk/canadiske kunstner, Dina Goldstein, hvis billeder står i relation til Grimms eventyr i Disney-udgaven)

anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige kommunikationsstrategier  

Kernestof 

De læste tekster og basisgrammatik  

Pædagogiske mål 

Eleverne skal opfordres til at lege med sproget og være sprogligt kreative, samtidig med at de lærer at forstå vigtigheden af sproglig korrekthed for en vellykket kommunikation.

Evt. skriftlige afleveringer 

Der afleveres skr. arbejde svarende til 3 elevtimer.  

Det er op til den enkelte lærer, hvad der skal afleveres skriftligt, men mange af opgaverne til de enkelte moduler lægger op til at blive afleveret skriftligt. Læreren kan også vælge andre opgaver med relation til emnet og eller den gennemgåede grammatik.

Alt materiale ligger i OneNote
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Freundschaft

Alt materiale ligger i OneNote

Forløbets emne: Freundschaft

Der er fokus på venskab i tysksprogede lande, kontra i Danmark.
Der arbejdes med novelle, roman og forskellige små tekster over emnet.

Materiale 1. år
Kernestof:
Freundschaftsringe, Tilde Michels, aus Kurzgeschichten, Einmal anders, Ursula Hermes, Systime 1994
  
Einschoch6: Lieblingsfach – https://www.klett-sprachen.de/musikvideo-lieblingsfach-zu-klasse-a2/n-1/823

Studie: Ab diesem Alter beginnt ihr Freunde zu verlieren - Business Insider - https://www.businessinsider.de/wissenschaft/gesundheit/ab-diesem-alte-verliert-ihr-eure-freunde-r/

Tschick - bog + film

Supplerende materiale: Keinohrhase und Zweiohrküken, Film – Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=qzspOCOIwvg

Faglige mål   

Venskab i tysksprogede lande, kontra i Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unges holdning til venskab i tysksprogede lande, hh i Danmark

Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt. skriftlige afleveringer individuel aflevering om Freundschaft
Omfang Ca 15 moduler, 42%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Freundschaft - Audioaufnahme, Aufgabe 4 (Tysk 1) 11-12-2023
Freundschaft - Aufgaben 1-3 (Tysk 1) pdf-format 11-12-2023
Arbejdspapir i timen vedr Freundschaft 19-12-2023
Forventninger til tysk 26-01-2024
Opfølgning på lydfilsafleveringer 06-03-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gewalt und Verbrechen

Alt materiale ligger i OneNote

Forløbets emne:  Gewalt und Verbrechen

Der er tale om et primært litterært forløb med fokus på litterær analyse.

Materiale 1. år
Kernestof:
Schirach: Anatomie, https://aufuns.systime.dk/index.php?id=187&L=0 -
Fra romanen Schuld, udgivet hos Piper

Angelika Mechtel: Marthas kleine Reise, fra Alle Woche wieder

        Kinder, Ferdinand von Schirac


Supplerende materiale:

Faglige mål    Gewalt und Verbrechen i tysksprogede lande, kontra i Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unges holdning til Gewalt und Verbrechen i tysksprogede lande, hh i Danmark

Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt. skriftlige afleveringer individuel aflevering om Gewalt
Omfang Ca 10 moduler, 30%

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jugend und Familie EKSAMEN

Alt materiale findes i OneNote

Der er fokus på ungdom og familie i tysksprogede lande, sammenlignet med forholdene i Danmark. I Tyskland som i Danmark er de traditionelle kernefamilier under pres med nye familie- og samlivsformer. Vi ser på de nutidige betingelser for ungdoms- og familieliv i Tyskland og sammenligner med danske forhold.

Forskellige familieformer og deres benævnelser på tysk, med særlig fokus på Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie und Aufwachsen ohne seine
biologischen Eltern

Kernestof 1. år
Die Ärtze 'Junge'
Stoff für Zoff
Warum junge Menschen weniger Alkohol: trinkenhttps://www.zdf.de/nachrichten/wissen/junge-menschen-alkohol-krebs-risiko-100.html

Eksamenstræningstekst:
Norman, aus "In welcher Familie lebst du?"

Faglige mål
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og
grundlæggende grammatisk korrekthed.

Her er de dybe links til eksamen:
1) Ordbogen.com: hallo - Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sport und Körperbewusstsein

Alt materiale ligger i OneNote

Vi beskæftiger os med identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på "Körperkult". Emnet belyser kropskulturens betydning for de unges identitetsdannelse med udgangspunkt i de unges kropsidealer og kropsopfattelse, og hvordan de gennem sport og fitness forsøger at optimere deres krop og derigennem deres selvbillede på de sociale medier.
Eleverne arbejder med relevant sociologisk teori, og der læses artikler, der behandler emnet.
Der arbejdes med elevaktiverende opgaver, der styrker elevernes kommunikative kompetencer med fokus på ordforråd, tekstforståelse og grammatik.

Kernestof 1. år:
Fussball:
https://www.goethe.de med diverse sports-materiale - fx
Deutschlandlabor = https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/fbl.html und https://www.goethe.de/resources/files/pdf50/03_Fussball_Manuskript_Glossar.pdf
„Er ist noch ein kleiner Junge“, novelle, Heinz Helle, Lebenswege, Anette Bojstrup Kristensen, Tyskforlaget, 2015
„Das Lied der Deutschen“, https://www.youtube.com/watch?v=csbaRQ7jbik, https://de.wikipedia.org/wiki/Das_Lied_der_Deutschen
Supplement til Das Lied der Deutschen, https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/leksikon/deutschland-deutschland-uber-alles-digt-af-august-heinrich-hoffmann

E-Sport:
„E-Sport wird zum Massenphänomen“,
https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/e-sport-wird-zum-massenphaenomen
„Mega_Erfolg im ESport_Bild“, https://www.bild.de/sport/esports/e-sport/schalke-04-hat-koenigsblau-bald-25-millionen-durchs-zocken-67390470.bild.html

Supplerende materiale:
Sportgedichte - https://www.d-rhyme.de/

Die Prinzen „Mein Fahrrad“, https://youtu.be/Dg5y6Q2crXw
Die Abseitsregel, https://www.youtube.com/watch?v=GtiJ4sAgrec

Omfang 1. år: 19%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reisen EKSAMEN

Reisen
Vi har arbejdet med temaet ”Reisen” i tekster og film.

Tekster/Film:
Interview: Backpacker, 2018
Fra: http://www.pasch-net.de/de/pas/cls/sch/jus/kul/3351040.html  
Rabea Weihser: „Da hatte ich das Gefühl, es geschafft zu haben“, 2014
Fra: https://www.zeit.de/zeit-magazin/leben/2014-07/germans-of-new-york-1-melda-kahraman  

Tschick, film på Filmstriben ("Farvel Berlin"), Fatih Akin, 2016
Tschick („Farvel Berlin“, materiale i Los geht’s!“

Eksamenstræningsopgave:
Ingo Neumeyer: Ich möchte die ganze Welt bereisen, 2009
Fra: https://www.zeit.de/2009/22/Traum-Urlaub

Her er de dybe links til eksamen:
1) Ordbogen.com: hallo - Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 In zwei Welten leben EKSAMEN

In zwei welten Leben
Vi har fokus på den dobbelte identitet, som mange tyskere med anden etnisk herkomst end tysk lever med. Vi træner emneordforråd og præsentation med talepapir.

Tekster/Film:
Birol Denizeri: Das verlorene Gesicht (fra: Wamsler m.fl.: Wir sind Kinder einer Erde, Systime 1985)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: Blume m.fl.: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Almanya - Willkommen in Deutschland (spillefilm)

Supplerende:
AI - undersøgelse tal/statistisk, baggrundshistorie for gæstearbejde i Tyskland side 1960'erne.

Eksamenstræningsopgave: IKKE NÅET
Evt. Jana Frey: Ich, die Andere (fra: Holm m.fl: Wir sind wir. En grundbog til Landeskunde i gymnasiet og HF, Gyldendal 2010)

Her er de dybe links til eksamen:
1) Ordbogen.com: hallo - Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 DDR und die Wende EKSAMEN

DDR und die Wende

Emnet skal give eleverne indblik i Berlinmurens historie, livet i DDR og begivenhederne i Tyskland omkring murens fald. Indledningsvis arbejder eleverne med en række fakta-spørgsmål, som de skal finde svar på ved at benytte forskellige tyske hjemmesider om emnet.

Tekster/Dokumentarer/Film:
Flugten til friheden (dokumentar sendt på DR2/ ligger på CFU), 2007 (55 min.)
Der Ballon (spillefilm på Filmstriben), 2018, drama, thriller (ca. 2 timer)
Fakta - Centrale begreber i forbindelse med DDR,  Niemals vergessen (Systime 2022): https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=123&L=0#c536
Ich hätte die Welt umarmen können (Reflexionen 1992)

Eksamenstræningsgopgave:
Ein Leben für die Stasi, Maurice Eschen, https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/303919/1f2c5c279489965a5c1ee1b2c4379b3f/Ein_Leben_f_r_die_Stasi___E_Text.pdf

Her er de dybe links til eksamen:
1) Ordbogen.com: hallo - Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamenstræning / Repetiton

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer