Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/g4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Jasmin Lazzeri Gram, Lene Jensen
Hold
2023 TyF/g4 (
1g TyF/4
,
2g TyF/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Freundschaft
Titel 3
Gewalt und Verbrechen
Titel 4
Jugend und Familie EKSAMEN
Titel 5
Sport und Körperbewusstsein
Titel 6
Reisen EKSAMEN
Titel 7
In zwei Welten leben EKSAMEN
Titel 8
Besøgsdag i tysk
Titel 9
DDR und die Wende EKSAMEN
Titel 10
Eksamenstræning / Repetiton
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Forløbets emne
Emnet er DAS GUTE LEBEN, herunder basis- og emneordforråd - samt transparente ord
I mindre udstrækning tillige tysk basisgrammatik, syntaks og ordklasser
Materiale
Materialerne er flg. tekster:
Die Prinzen: Geld ist schön, Geld ist schön (danke)
Bourani, Andreas: Auf uns, Andreas Bourani - Auf uns (Official Video)
Wölfel, Ursula: Drei Strassen weiter, fra "Alle Woche wieder" ved Vita Braagaard, Haase 1984
Goldstein, Dina: Fallen Princesses, CINDER, 2007 og Fallen Princesses, SNOWY, 2008
Weingartner, Hans: Die fetten Jahre sind vorbei, 2004
Faglige mål
Målet for forløbet er at give eleverne lyst til at lære sprog/tysk.
Et delmål er at få eleverne til at se sammenhængen mellem AP-forløbets grammatiske fokus og arbejdet med det tyske sprog.
Desuden er det målet, at eleverne lærer/repeterer elementær grammatik og indøver et ordforråd til emnet samt lærer at udtrykke egne meninger/holdninger om/i relation til emnet.
Følgende krav fra lærerplanen er imødekommet:
læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster (der er desuden inddraget billeder af den israelsk/canadiske kunstner, Dina Goldstein, hvis billeder står i relation til Grimms eventyr i Disney-udgaven)
anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige kommunikationsstrategier
Kernestof
De læste tekster og basisgrammatik
Pædagogiske mål
Eleverne skal opfordres til at lege med sproget og være sprogligt kreative, samtidig med at de lærer at forstå vigtigheden af sproglig korrekthed for en vellykket kommunikation.
Evt. skriftlige afleveringer
Der afleveres skr. arbejde svarende til 3 elevtimer.
Det er op til den enkelte lærer, hvad der skal afleveres skriftligt, men mange af opgaverne til de enkelte moduler lægger op til at blive afleveret skriftligt. Læreren kan også vælge andre opgaver med relation til emnet og eller den gennemgåede grammatik.
Alt materiale ligger i OneNote
Indhold
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Freundschaft
Alt materiale ligger i OneNote
Forløbets emne: Freundschaft
Der er fokus på venskab i tysksprogede lande, kontra i Danmark.
Der arbejdes med novelle, roman og forskellige små tekster over emnet.
Materiale 1. år
Kernestof:
Freundschaftsringe, Tilde Michels, aus Kurzgeschichten, Einmal anders, Ursula Hermes, Systime 1994
Einschoch6: Lieblingsfach – https://www.klett-sprachen.de/musikvideo-lieblingsfach-zu-klasse-a2/n-1/823
Studie: Ab diesem Alter beginnt ihr Freunde zu verlieren - Business Insider - https://www.businessinsider.de/wissenschaft/gesundheit/ab-diesem-alte-verliert-ihr-eure-freunde-r/
Tschick - bog + film
Supplerende materiale: Keinohrhase und Zweiohrküken, Film – Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=qzspOCOIwvg
Faglige mål
Venskab i tysksprogede lande, kontra i Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unges holdning til venskab i tysksprogede lande, hh i Danmark
Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt. skriftlige afleveringer individuel aflevering om Freundschaft
Omfang Ca 15 moduler, 42%
Indhold
Kernestof:
Hausaufgabe: Læse de 2 første sider af Freundschaftsringe, dvs Seite 73 und 74Freundschaftsringe.pdf - vi gennemgår det i klassen
Hausaufgabe: Freundschaftsringe.pdf Freundschaftsringe Seite 75-76
Hausaufgabe: Inden modulet skal Freundschaftsringe læses færdig
Klasse: Klasse: B – Mest almindelige, faste vendinger på tysk - https://learningapps.org/display?v=pdhzca64k21 1. Redemittel 1 – Enighed/feedback - https://learningapps.org/display?v=ppud22cu321 1. Zeitverschwendung / henholdende svar - https://learn
Tschick_In einfacher Sprache_Wolfgang Herrndorf.pdf Tirsdag brugte vi ca 25 minutter på at læse romanen Tschick. Til i dag skal du bruge 20 minutter mere i romanen.
Kig på feedback-kommentarerne til Freundschaft-afleveringen
Hausaufgabe: Brug 20 minutter hjemme på at læse frem i Tschick
Hausaufgabe: Hjemme læser du videre i Tschick. Vi har allerede læst på klassen og der har flere gange været Tschick-læselektie. Husk at hvis du er ordblind, kan du få pdf-filen læst op!
Sidste del af modulet i dag skal I arbejde i grupper med denne opgave: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=247186
Lesen und können: Marthas-kleine-Reise-Txt.pdf Teil 1: Seite 38 – Seite 44, Zeile 7
Til i dag skal HELE Marthas kleine Reise være læst og forstået, vi startede som bekendt på den sidste gang. Marthas-kleine-Reise-Txt.pdf
Hausaufgabe für heute: Kinder - Teil 1: Seite 53 – Seite 56, Zeile 11 lesen und verstehenKinder.pdf - du kan også benytte lydfilen, som supplementKinder.mp4
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Freundschaft - Audioaufnahme, Aufgabe 4 (Tysk 1)
11-12-2023
Freundschaft - Aufgaben 1-3 (Tysk 1) pdf-format
11-12-2023
Arbejdspapir i timen vedr Freundschaft
19-12-2023
Forventninger til tysk
26-01-2024
Opfølgning på lydfilsafleveringer
06-03-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Gewalt und Verbrechen
Alt materiale ligger i OneNote
Forløbets emne: Gewalt und Verbrechen
Der er tale om et primært litterært forløb med fokus på litterær analyse.
Materiale 1. år
Kernestof:
Schirach: Anatomie,
https://aufuns.systime.dk/index.php?id=187&L=0
-
Fra romanen Schuld, udgivet hos Piper
Angelika Mechtel: Marthas kleine Reise, fra Alle Woche wieder
Kinder, Ferdinand von Schirac
Supplerende materiale:
Faglige mål Gewalt und Verbrechen i tysksprogede lande, kontra i Danmark
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik,
- tale om unges holdning til Gewalt und Verbrechen i tysksprogede lande, hh i Danmark
Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppe- og pararbejde, computerbaseret opgaveløsning, peer feedback, CL-inspirerede øvelser, skriftlig afleveringsopgave mht egne venskabsoplevelser
Evt. skriftlige afleveringer individuel aflevering om Gewalt
Omfang Ca 10 moduler, 30%
Indhold
Kernestof:
Hausaufgabe: Kinder Teil 2: Seite 56, Zeile 12 – Seite 59, Zeile 17 Kinder.pdf lesen und verstehen - es gibt auch die Audioaufnahme Kinder.mp4
Resten af arbejdet med Kinder må desværre vente.
Kinder.pdf
Kinder.mp4
Vi færdiggør arbejdet med Kinder i dag!
Vi har opsamling på den seneste aflevering, Freundschaft und Familie. Kig derfor jeres besvarelse igennem INDEN timen Vi afslutter Kinder i dag
Opgaver retur Vi arbejder videre med Kinder og begynder på Anatomie Anatomie.docx Anatomie.mp4 Ferdinand von Schirach: Anatomie | Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet (systime.dk)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jugend und Familie EKSAMEN
Alt materiale findes i OneNote
Der er fokus på ungdom og familie i tysksprogede lande, sammenlignet med forholdene i Danmark. I Tyskland som i Danmark er de traditionelle kernefamilier under pres med nye familie- og samlivsformer. Vi ser på de nutidige betingelser for ungdoms- og familieliv i Tyskland og sammenligner med danske forhold.
Forskellige familieformer og deres benævnelser på tysk, med særlig fokus på Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie und Aufwachsen ohne seine
biologischen Eltern
Kernestof 1. år
Die Ärtze 'Junge'
Stoff für Zoff
Warum junge Menschen weniger Alkohol: trinkenhttps://www.zdf.de/nachrichten/wissen/junge-menschen-alkohol-krebs-risiko-100.html
Eksamenstræningstekst:
Norman, aus "In welcher Familie lebst du?"
Faglige mål
Tekst- og lytteforståelse, glosetræning, oversættelse, mundtlig og skriftlig sprogfærdighed, referater, fremlæggelser.
Der arbejdes med tekstforståelse og mundtlig sprogfærdighed ud fra diskussion af de læste tekster. Elevernes egen sprog- og tekstproduktion er i centrum.
Tekstlæsningen suppleres med grammatisk undervisning og øvelser som gør eleverne i stand til at udtrykke sig skriftligt på tysk med basalt ordforråd og
grundlæggende grammatisk korrekthed.
Her er de dybe links til eksamen:
1)
Ordbogen.com
: hallo -
Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)
Indhold
Kernestof:
Kære alle, modulet er VIRTUELT i dag! Se i OneNote, under 6-3-20240 - udtale-øvelse. Det er en opfølgning på de hidtidige lydfilsafleveringer.
Vi er så småt på teksten Anatomie - læs færdig, slå gloser op osv Ferdinand von Schirach: Anatomie | Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet (systime.dk) Anatomie.docx Anatomie.mp4
Vi afslutter i dag teksten Anatomie Ferdinand von Schirach: Anatomie | Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet (systime.dk) Anatomie.docx Anatomie.mp4 o;)
Brug inden dagens modul ca 20 minutter på modalverber, https://app.minlaering.dk/lektier?vis=259850
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sport und Körperbewusstsein
Alt materiale ligger i OneNote
Vi beskæftiger os med identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på "Körperkult". Emnet belyser kropskulturens betydning for de unges identitetsdannelse med udgangspunkt i de unges kropsidealer og kropsopfattelse, og hvordan de gennem sport og fitness forsøger at optimere deres krop og derigennem deres selvbillede på de sociale medier.
Eleverne arbejder med relevant sociologisk teori, og der læses artikler, der behandler emnet.
Der arbejdes med elevaktiverende opgaver, der styrker elevernes kommunikative kompetencer med fokus på ordforråd, tekstforståelse og grammatik.
Kernestof 1. år:
Fussball:
https://www.goethe.de med diverse sports-materiale - fx
Deutschlandlabor = https://www.goethe.de/de/spr/ueb/dlb/fbl.html und https://www.goethe.de/resources/files/pdf50/03_Fussball_Manuskript_Glossar.pdf
„Er ist noch ein kleiner Junge“, novelle, Heinz Helle, Lebenswege, Anette Bojstrup Kristensen, Tyskforlaget, 2015
„Das Lied der Deutschen“,
https://www.youtube.com/watch?v=csbaRQ7jbik
,
https://de.wikipedia.org/wiki/Das_Lied_der_Deutschen
Supplement til Das Lied der Deutschen,
https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/leksikon/deutschland-deutschland-uber-alles-digt-af-august-heinrich-hoffmann
E-Sport:
„E-Sport wird zum Massenphänomen“,
https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/e-sport-wird-zum-massenphaenomen
„Mega_Erfolg im ESport_Bild“, https://www.bild.de/sport/esports/e-sport/schalke-04-hat-koenigsblau-bald-25-millionen-durchs-zocken-67390470.bild.html
Supplerende materiale:
Sportgedichte - https://www.d-rhyme.de/
Die Prinzen „Mein Fahrrad“, https://youtu.be/Dg5y6Q2crXw
Die Abseitsregel,
https://www.youtube.com/watch?v=GtiJ4sAgrec
Omfang 1. år: 19%
Indhold
Kernestof:
Hausaufgabe: Brug ca 20 minutter hjemme på at læse denne tekst, som vi arbejder mere med i klassen: JUMA 1_03 Seiten 16-17 Stoff für Zoff - Stoff für Zoff_Juma.pdf
Vi afslutter Stoff für Zoff og fortsætter med Sport-Thema
Hausaufgabe: Lære så mange Vokabeln und Kernsätze des Themas som muligt udenad, de fremgår af sektionen Sport und Körperbewusstsein
Hausaufgabe für heute: Læse teksten, bruge gloserne til at forstå den + selv slå gloser op man synes mangler: Er ist noch ein kleiner Junge_Heinz Helle.pdf
Er ist noch ein kleiner Junge_Heinz Helle.pdf
Hausaufgabe: Læse, forstå og slå gloser op til E-Sport wird zum Massenphänomen | GrenzGenial
Hausaufgabe: Læse og forstå + slå gloser op til Mega_Erfolg im ESport_Bild.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Reisen EKSAMEN
Reisen
Vi har arbejdet med temaet ”Reisen” i tekster og film.
Tekster/Film:
Interview: Backpacker, 2018
Fra: http://www.pasch-net.de/de/pas/cls/sch/jus/kul/3351040.html
Rabea Weihser: „Da hatte ich das Gefühl, es geschafft zu haben“, 2014
Fra: https://www.zeit.de/zeit-magazin/leben/2014-07/germans-of-new-york-1-melda-kahraman
Tschick, film på Filmstriben ("Farvel Berlin"), Fatih Akin, 2016
Tschick („Farvel Berlin“, materiale i Los geht’s!“
Eksamenstræningsopgave:
Ingo Neumeyer: Ich möchte die ganze Welt bereisen, 2009
Fra: https://www.zeit.de/2009/22/Traum-Urlaub
Her er de dybe links til eksamen:
1)
Ordbogen.com
: hallo -
Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)
Indhold
Kernestof:
Flashcards Reisen | Quizlet
Backpacker - E-Text.pdf
Backpacker - Arbeitsblatt.doc
Velkommen til tysk efter ferien!
Forløbsbeskrivelse (Webvisning) i Onenote
1. Backpacker (Tobias) (Webvisning) i Onenote
Forside | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (systime.dk)
I skal færdiggøre opgave 4 (Fragen zum Text) i arbejdsarket (= AB = Arbeitsblatt på tysk) til "Backpacker".
Wortgeländer - Referat (Backpacker).docx
Opgavehæfte - Tysk grammatik-træning.docx
Den bestemte artikel osv. (Alles in allem - online)
Husk TG-læser bog dag.
In New York - E-Text.pdf (Læs og forstå)
Da hatte ich das Gefühl es geschafft zu haben - geschrieben von Rabea Weihser (youtube.com) (Jasmin læser op)
Vocaroo | Online voice recorder (til jeres aflevering)
Ingen lektier. Bortset fra, I forventes at være færdige med opgave 2 i AB (= Arbeitsblatt)
In New York - E-Text.pdf
In New York - Arbeitsblatt.doc
Medbring besvarelse af opgave 3 + 4 i AB til "In New York".
2. In New York (Melda) (Webvisning)
I dag skal vi kun arbejde med grammatikhæftet. Medbring dog jeres kompendier til "Reisen", så jeg kan få samlet dem ind igen.
Den bestemte artikel (i Alles in alllem)
Den ubestemte artikel (i Alles in allem)
Genitiv ( i Alles in allem)
In New York_ Ein Zitat kommentieren.docx
I dag skal vi øve sammenligning / perspektivering. Sørg for at have udfyldt skemaet, hvor I sammenligner "Backpacker" med "In New York". Se Onenote.
Die Texte vergleichen (perspektivering) (Webvisning) i Onenote
Jasmin Gram 1_bestemt_træning_elev.pptx
Vi træner den bestemte artikel i dag.
Opstart på gruppepræsentationer af "Ich möchte die ganze Welt bereisen". Se link til Onenote.
3. Ich möchte die ganze Welt bereisen (Farin) (Webvisning)
Præsentationsgrupper (Webvisning)
Arbejde med gruppepræsentationer hele modulet.
Ich möchte die ganze Welt bereisen - E-Text.pdf
Arbejde med gruppepræsentationer. Vi mødes kl. 10.30! Efter Røde Kors-rrangement.
Vi fortsætter gruppearbejdet med præsentationen.
AB_Ich möchte die ganze Welt bereisen (Farin) (Webvisning) Opgave 4 (dan rigtige udtryk til teksten)
Hvilke Redemittel bør jeg kende (Eins, zwei, drei) 2024.docx
Vi er nødsaget til at springe TG-læser over. Ellers når vi ikke alle præsentationerne inden uge 42.
De grupper, som ikke skal præsentere, skal arbejde med repetition af grammatik på MinLæring. Se link nedenfor.
Gruppepræsentationer:
Minlæring (Lektie til onsdag aften) Skal laves, så man ikke får fravær. Frist onsdag aften.
Minlæring (Lektie til onsdag aften) Skal laves, så man ikke får fravær. Frist onsdag aften.
Jeg flytter gruppe 3 til efter ferien. Vi når det ikke med fem grupper på samme dag.
Se små ændringer i tider --> Gruppepræsentationer:
Minigrammatik (Gyldendal).pdf
Wie geht"s? Tysk grammatik | Wie Geht"s? Tysk grammatik (Pronominer)
Alle møder op. Vi skal alle arbejde med grammatikhæftet i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
In zwei Welten leben EKSAMEN
In zwei welten Leben
Vi har fokus på den dobbelte identitet, som mange tyskere med anden etnisk herkomst end tysk lever med. Vi træner emneordforråd og præsentation med talepapir.
Tekster/Film:
Birol Denizeri: Das verlorene Gesicht (fra: Wamsler m.fl.: Wir sind Kinder einer Erde, Systime 1985)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: Blume m.fl.: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Almanya - Willkommen in Deutschland (spillefilm)
Supplerende:
AI - undersøgelse tal/statistisk, baggrundshistorie for gæstearbejde i Tyskland side 1960'erne.
Eksamenstræningsopgave: IKKE NÅET
Evt. Jana Frey: Ich, die Andere (fra: Holm m.fl: Wir sind wir. En grundbog til Landeskunde i gymnasiet og HF, Gyldendal 2010)
Her er de dybe links til eksamen:
1)
Ordbogen.com
: hallo -
Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)
Indhold
Kernestof:
Vi mødes 12.35 i TY2. Efter jeres ekskursion. :-)
Das verlorene Gesicht_tekst.pdf
I skal arbejde videre med jeres grammatikhæfte. Færdiggør pronominer, dvs. fra side 6-11 (de personlige pronominer og de possessive pronominer). I må godt springe oversættelsesopgaverne over, hvis det føles uoverskueligt.
Opgavehæfte - Tysk grammatik-træning.docx
Minigrammatik (Gyldendal).pdf (Tjek oversigt + forklaring side 7)
Personlige pronominer | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (Tjek forklaringer, hvis behovet opstår)
Ingen lektier. Vi fortsætter med at læse teksten på timen.
Das verlorene Gesicht (Webvisning)
Repetér kort, hvad I har lært om kasus og pronominer. Vi skal træne/testes lidt på MinLæring. Se grammatikhæftet (vedhæftet)
Minigrammatik (Gyldendal).pdf
Minlæring (Screening) (vurderet til 23 min., uanset hvad der står i MinLæring)
Opskriftsbog 2023.pdf
Video 1 (Eksempel 1)
Gruppe 1 (Ask, Oskar, Viktor, Lyck).MOV (Eksempel 2)
Vi skal hygge med sprogdags-forberedelser...
Tysk_forløb (2).docx
Vi fortsætter med forberedelsen til Sprogdagen i dag.
Vi mødes kl. 14.00 i TY2 :-)
Opgave 1+2 (REP af verber) (Webvisning)
Tysk grammatik-træning.docx
Ingen lektier
Redemittel (samlet)_til eksamen.docx
MitCFU (Almanya)
Ingen lektier. Vi skal kort se på svage verbers bøjning og derpå skal vi se film.
Vi ser resten af filmen :-) Fra 23.32 min og resten. Ingen lektier. Opstartsspørgsmålene fra sidst, laver vi i starten af timen.
AB_Almanya (ny).docx
Almanya - Willkommen in Deutschland (film) (Webvisning)
Svage verber | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
I skal se resten af filmen hjemme inden modulet. Fra 1 time og 9 min. og de resterende ca. 30 min.
MitCFU - Filmen: Almanya (se den her)
Svage verber | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (Præteritum)
Minlæring (præteritum)
Vi ser resten af filmen. Øv jeres personkarakteristik mundtligt hjemme til en selvvalgt person fra filmen "Almanya". Se på det I lavede i fredags.
Hvordan laver man en personkarakteristik? Læs mere her!
Emner i Tysk grammatik-træning.docx
Analyser sætningen og indsæt den bestemte artikel (Quiz)
Svage verber | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik (Perfektum)
Arbejde med grammatikhæftet i dag. Kom glad.
Kahoot - Zahlen (20 spørgsmål) Lille test
Almanya - Fragen (Kahoot)
Vi færdiggør arbejdet med filmen "Almanya", dvs. spørgsmålene til filmen (3-10 på tysk). Se vedhæftet AB.
Vi spiller bingo. Øv jer på tallene hjemme.
Die Zahlen (von 1 bis 100) (Quizlet)
Es wird immer etwas Fremdes bleiben (Webvisning)
Indsæt jeres besvarelse af spørgsmål (samlet) "Almanya", dvs. spørgsmålene til filmen (3-10 på tysk) i Onenote. Under jeres egne noter.
Afsnit
AB_Es wird immer etwas Fremdes bleiben.docx
Es wird immer etwas Fremdes bleiben_tekst.pdf
Vi springer TG-læser over, da vi har haft aflyst moduler i sidste uge.
Fragen zum Text 1-7_Es wird immer etwas Fremdes bleiben.docx
Ein Zitat kommentieren_Es wird immer etwas Fremdes bleiben.docx
Færdiggør opgave 1+2 i AB til "Es wird immer etwas Fremdes bleiben".
Ein Zitat kommentieren_Es wird immer etwas Fremdes bleiben.docx (Skriftlig aflevering)
Færdiggør jeres arbejde med citatet og besvar alle 7 spørgsmål til teksten. Læg arbejdet ud under jeres Onenote.
Husk TG-læser. Tag en bog med!
Modalverber (Sproglinks) (1).pdf
6. Modalverber (oversigt) (Webvisning)
I skal se følgende video fra Kajs Kanal. Det varer ca. 6 min. Se videoen inden modulet.
Tjek gerne, om I har lavet alle emner i hæftet:
Opgavehæfte - Tysk grammatik-træning.docx Se s. 17-19
German - verb conjugation -- Verbix verb conjugator
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Besøgsdag i tysk
Indhold
Kernestof:
Besøgsdag den 7/2-2025 (2. og 3. modul) (Webvisning)
MitCFU (Filmen)
Ingen lektier. Vi skal arbejde med filmen "Tschick" fra emnet "Freundschaft", som I havde med Lene. Repetition af emne fra sidste år.
Vi mødes og arbejder med filmen "Tschick"
MitCFU (Se scenerne her)
Program for Besøgsdag 2025 (PP).pptm
Vi mødes i FESTSALEN!
CFU-login (Tschick-filmen) (Se scenen før I filmer!)
image.png
Afstemning - Tysk besøgsdag 2025 - Mentimeter
Evaluering af Tysk Besøgsdag 2025 - Mentimeter
Tysk besøgsdag - fortsat
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
DDR und die Wende EKSAMEN
DDR und die Wende
Emnet skal give eleverne indblik i Berlinmurens historie, livet i DDR og begivenhederne i Tyskland omkring murens fald. Indledningsvis arbejder eleverne med en række fakta-spørgsmål, som de skal finde svar på ved at benytte forskellige tyske hjemmesider om emnet.
Tekster/Dokumentarer/Film:
Flugten til friheden (dokumentar sendt på DR2/ ligger på CFU), 2007 (55 min.)
Der Ballon (spillefilm på Filmstriben), 2018, drama, thriller (ca. 2 timer)
Fakta - Centrale begreber i forbindelse med DDR, Niemals vergessen (Systime 2022):
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=123&L=0#c536
Ich hätte die Welt umarmen können (Reflexionen 1992)
Eksamenstræningsgopgave:
Ein Leben für die Stasi, Maurice Eschen,
https://padlet-uploads.storage.googleapis.com/303919/1f2c5c279489965a5c1ee1b2c4379b3f/Ein_Leben_f_r_die_Stasi___E_Text.pdf
Her er de dybe links til eksamen:
1)
Ordbogen.com
: hallo -
Ordbogen.com
32 Verbix – German conjugator: German verb 'essen' conjugated (verbix.com)
Indhold
Kernestof:
Ingen
CFU-login (Berlinmuren - Flugten til friheden)
Svage verber i førnutid
CFU-login (Flugten til friheden)
Fluchtgeschichten (samlet).docx (samlet dokument af stikord til flugthistorierne)
Quizlet - Gloser til emnet DDR und die Wende
1. Berlinmuren - Flugten til friheden (Webvisning)
5. Verber i perfektum (førnutid) (Webvisning)
Minlæring (Perfektum - én øvelse)
Valg i Tyskland – følg med direkte her (Følg med i valget her)
CFU-login (Dokumentaren)
Træn på MinLæring. Emnet: Perfektum. To grupper mangler referat:
Gloser til emnet (Quizlet)
Quizlet - Gloser til Ballon
Vi skal se filmen "Ballon". I skal dog have lavet AB_Ballon (1), dvs. opgave 1 med gloseviden og opgave 2 med sætningerne med viden om DDR. Vi starter timen mundtligt.
AB_Ballon 1.docx
MitCFU (Flugten fra Østtyskland)
Træn lidt gloser til i dag. Se vedhæftet link.
Gloser til glosetjek (Filmen: Ballon) Quizlet!
MitCFU (se filmen "Ballon" her)
Minigrammatik (Gyldendal).pdf
AB_Ballon 2.docx
Medbring jeres kompendiet til "DDR und die Wende" til timen.
AB_Ballon 3 (skriftlig opgave).docx
Vi skal arbejde videre med filmen Ballon. I skal have færdiggjort opgave 1: "Richtig oder falsch".
Medbring kompendiet! Dem der har det hjemme.
7. Ich hätte die Welt umarmen können (1+2) (Webvisning)
Quizlet (gloser til Teil 1 = 1. del)
Glosetjek (Teil 1+2)_Ich hätte die Welt umarmen können.docx
BISÆTNINGER - øvelse 1
Husk kompendierne, hvis I har taget dem med hjem.
Teil 1 (Ich hätte die Welt umarmen können) 1. halvdel
Teil 1 (sidste del) (Ich hatte die Welt umarmen können) 2. halvdel
Ich hätte die Welt umarmen können_E-tekst (PDF).pdf
Ledsætninger - mundtligt (Sproglinks).pdf Mundtligt, ikke skriftligt!
Opsamling (hele teksten) (Webvisning) AB i Onenote
Lyt til 2. Teil af teksten "Ich hätte die Welt umarmen können" inden timen.
Afsnit
Ledsætninger (PP).ppsx
6. Modalverber (oversigt) (Webvisning)
Kahoot (DDR)
Lyt til anden del af teksten hjemme. Se link til Onenote.
7. Ich hätte die Welt umarmen können (1+2) (Webvisning) Lyt til anden del af teksten her.
Vi skal afslutte arbejdet med Brigitte Wiede og laver en opsamling på klassen.
Opsamling (hele teksten) (Webvisning)
8. Ein Leben für die Stasi (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamenstræning / Repetiton
Indhold
Kernestof:
Arbejde i grupper med præsentationsteksten "Ein Leben für die Stasi". I skal være færdige med arbejdet i dag - resten er lektie.
Eksamenstræningsopgave (Webvisning)
Præsentation i grupper. Dem som ikke skal præsentere, har fri.
Præsentation i grupper. Dem som ikke skal præsentere, har fri.
Vi skal repetere og de sidste fire grupper skal præsentere.
Det grønne bord - Eksamensvideo (Webvisning)
Emner til eksamen (Webvisning)
Potsdamer Strasse, af Anja Tuckermann (Emne Urbanes Leben).pdf
Vi ser eksamensvideo i dag. Sørg for at have læst/lyttet til teksten "Potsdamer Strasse". Alle skal forberede stikord til et lille referat af teksten. I må gerne arbejde i grupper.
Vi skal have kigget på sidste års emne: Jugend und Familie. Derefter skal vi se på, hvordan man samler op og hvordan man læser til eksamen. Næste gang, som er torsdag, repeterer vi "Jugend und Familie"- eller et andet emne, efter ønske fra jer.
Skabelon til repetition af emner_eks. Familie.docx
Skabelon til repetition af emner.docx
Eksamenstræningstekst (Jugend und Familie, Norman).pdf
Emner til eksamen (Webvisning) i Onenote
Vi gennemgår "Norman" og taler om, hvordan man perspektiverer til emnets andre tekster. Emnet er: Jugend und Familie.
Træningstekst 1 (Jugend und Familie) (Webvisning)
Sidste modul - for alle. Kom og hils på mig - også selvom vi skal eller ikke skal ti eksamen. Lad os se, hvad bingo'en bringer. ;-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61965987747", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61965987747", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61965987747" }