Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Martin Tvenstrup Sørensen
Hold 2023 En/a (1a En, 2a En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2022
Titel 2 American Values
Titel 3 UK Empire, education, class
Titel 4 History of the English Language
Titel 5 The Romantic Age
Titel 6 Værklæsning: Kurt Vonnegut: Slaughterhouse 5 (1969
Titel 7 Lyrics in pop and rock music
Titel 8 Ireland (+ SRO: Hip hop)
Titel 9 Victorian Age
Titel 10 Modernism
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2022

Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa (where, when, who, what)
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer


Kompetencer:
• Sammenhængende mdtl. og skr. fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency  
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster

Afleveringer:

• Kreativ aflevering i forlængelse af læstre noveller


Grammatisk progression:

• Ordklasser - inklusiv introduktion til ordbogen.com,  Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
• Evt adverbier

Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction (Reuters article + speech)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Values

Centrale begreber og fokus:

American History, frontier-mentaliteten: rugged individualism
Political Rhetoric,
American values: self-reliance, hard work, liberty/freedom, American dream/material wealth, equality of opportunity, competition + the American Dream
Gruppepræsentationer om primært amerikanske sportsgrene og sammenhæng med American values

Primære faglige mål:

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og
- perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold  


Emma Lazarus: "The New Colossus" (1883)
Barack Obama: A More Perfect Union (2008)
Barack Obama: The American Promise (2008)
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893)
Ralph Waldo Emerson: A Nation’s Strength (1847)
Lou Reed - Dirty Blvd
Bruce Springsteen Ghost Of Tom Joad
J.D. Vance: Hillbilly Elegy (excerpt) (2016)
Paul Auster: Auggie Wren"s Christmas Story
Abraham Lincoln Gettysburg speech (Jeff Daniels)
JFK Inaugural Address
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart (1843)
Kamala Harris: Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021.
Billie Holiday: Strange Fruit, 1939.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Me, myself and I 27-11-2023
Me, myself and I 27-11-2023
Summary Indian Camp 20-12-2023
Summary Indian Camp 20-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 UK Empire, education, class

Centrale begreber og fokus:
- UK history
- empire: som en del af den britiske forestilling og mentalitet
- class + education: det britiske klassesamfund (Orwells "the most class-ridden society under the sun") og sammenhæng mellem education og klassesamfund og -bevidsthed (Lively)
- det britiske parlament og Brexit.



Primære faglige mål:

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og
- perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold  


Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (1938)
Kushwant Singh: Karma (1950)
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) (C)
Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life (1978) (C)
George Orwell A Hanging
Khushwant Singh: Karma (1950)
Pink Floyd Happiest Days of Our Lives
Peter Walford on his public school memories (video)
David Crystal on Standard English accent.
William Blake: London (1794)
Larry Elliot: Brexit is a rejection of globalisation (2016)
Power and politics in Britain: The political system explained
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 History of the English Language

Faglige mål:

- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca  
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation


Finderup og Fog: Worlds of English. Systime 2022:

Gruppearbejde og præsentationer:

Old English before 1066
Middle English (1066 - c. 1470): A trilingual nation
Early Modern English (1476 - 1800)
Modern English from 1800
American English
Indian English
African English
Black English - African American Vernacular English
Global English
English as a Lingua Franca
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 The Romantic Age

Centrale begreber og fokus:

- to generationer af digtere
- nostalgi som reaktion på udviklingen og reaktion på tidligere digtergenerationer
- Wordsworths definition af poetry: "spontaneous overflow of powerful feelings:  it takes its origin from emotion recollected in tranquility.”"
-  fantasi og forestillingsevne ("imagination")
- the first person lyrical "I", digteren som profet
- det digteriske sprog
- naturens rolle + Burkes "the sublime"
- Blake + børnene i litteraturen
- Gothic novel + novel of manners


Primære faglige mål:

- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Sigh og Back: "Through Literary Landscapes" (Systime)
  -  The Romantic Age: Historical background
  -  The Romantic Age: Literary background

William Wordsworth: excerpt from "Preface to Lyrical Ballads" (1800)
William Wordsworth: "Solitary Reader" (1807)
John Keats: "To Autumn" (1819)
William Blake: "Nurse's Song" + "Songs of Experience: Nurse's Song" (1794)
Jane Austen: Pride and Prejudice (1813), excerpt chapter one and four and sixty
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Værklæsning: Kurt Vonnegut: Slaughterhouse 5 (1969

Fokuspunkter i værklæsningen:

Anti-war, satire, tragedy, autobiographical writing, meta-fiction, unreliable narrator, non-linear composition (time travel, WW II Dresden fire bombing, so it goes

Faglige mål:

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster  
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Lyrics in pop and rock music

Kort forløb med fokus på:

Soft Power
Tekstanalyse:
- Bob Dylan - The Lonesome Death of Hattie Carroll
- Bruce Springsteen: The River
- Leonard Cohen - Hallelujah
Student Presentations on SUBCULTURES & MUSIC LYRICS

Faglige mål:

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Translation Marco Polo & Mandeville 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Ireland (+ SRO: Hip hop)

Fokus og centrale begreber:

Ireland: 1916-23: Easter Rising, Irish War of Independence Anglo-Irish Treaty, Irish Free State, Irish Civil War
IRA & Loyalists
The Troubles
Catholicism
British imperialism

William Butler Yeats: Sixteen Dead Men (1917) and The Stare’s Nest by My Window (1923)
Ken Loach: "Wind that shakes the barley" (2006)
James Joyce: Eveline
Modernism: Literary Background
The Troubles ** | The Island of Ireland
Bloody Sunday 1972: The day's events explained
John Lennon "Luck of the Irish"
Bono: "In Ireland Tuesday's Grace
Colm Toibin - A Priest in the Family
U2: Sunday Bloody Sunday

- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (SRO)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Decades in British music 13-11-2024
Decades in British music 13-11-2024
Forelæsning i Cinematic techniques and terms 14-11-2024
Forelæsning i Cinematic techniques and terms 14-11-2024
Discuss-genren 28-11-2024
Discuss-genren 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 9 Victorian Age

Fokus og centrale begreber:
- Empire building, "White Man's Burden", British influence
- urbanization
- the landed classes, the middle classes, the working classes
- liberalism and reforms, suffragettes and the role of women
- religion and science

Faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
-  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold


Charles Dickens: Oliver Twist
Social Critique Through Fiction
The Victorian Age: Historical background | Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism
Historical Background
E. M. Forster: A Room with a View
'The Secret of England's Greatness' (Queen Victoria presenting a Bible in the Audience Chamber at Windsor)
Alfred Lord Tennyson: The Charge of the Light Brigade
Rudyard Kipling: The Story of Muhammad Din
Elizabeth B. Browning: How Do I Love Thee? (Sonnet 43)


Cormac McCarthy: The Road (excerpt)
John Hillcoat: The Road (2009)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Modernism

Make it new (Ezra Pound):

- A break with tradition and history
- Experimentation
- Stream of consciousness technique
- Multiple points of view and a sense of disillusionment and fragmentation

The lost generation /World War I



Ernest Hemingway: A Clean Well-Lighted Place
T.S. Eliot: The Hollow Men
Robert Frost: Stopping by Woods on a Snowy Evening
Sting | Children's Crusade
George Orwell: Such, Such Were The Joys, chapter IV

Faglige mål:

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer