Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Martin Tvenstrup Sørensen
|
Hold
|
2023 En/a (1a En, 2a En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 2022
Fokus :
• Samtaler i grupper
• Arbejde med grundlæggende tekstanalyse- og fortolkningsbegreber inden for fiktion og sagprosa (where, when, who, what)
• Arbejde med evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt
• Ordforrådsarbejde som fast del af tekstarbejdet
• Fokus på ordklasser, formalitet, semantiske felter, synonymer
Kompetencer:
• Sammenhængende mdtl. og skr. fremstilling på engelsk af et kendt emne
• Redegøre for indhold (i forskellige genrer)
• Basal analyseteknik
• Perspektivering til andre tekster
• Formulere egne synspunkter og argumenter
• Elementært ordforråd
• God lytte forståelse
• Ordbogskompetencer
• Pænt, rimelig korrekt engelsk – nogenlunde fluency
• Kunne skrive og beskrive forskellige typer tekster
Afleveringer:
• Kreativ aflevering i forlængelse af læstre noveller
Grammatisk progression:
• Ordklasser - inklusiv introduktion til ordbogen.com, Oxford Learners Dictionary og Thesaurus (antonym)
• Semantik
• Syntaks
• Kongruens
• Uregelmæssige verber
• Substantivers flertal
• Apostroffer i genitiv
• Sproglig bevidsthed integreret
• Evt adverbier
Genrer og analysebegreber
• Short story
• Poem
• Non-fiction (Reuters article + speech)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Values
Centrale begreber og fokus:
American History, frontier-mentaliteten: rugged individualism
Political Rhetoric,
American values: self-reliance, hard work, liberty/freedom, American dream/material wealth, equality of opportunity, competition + the American Dream
Gruppepræsentationer om primært amerikanske sportsgrene og sammenhæng med American values
Primære faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og
- perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Emma Lazarus: "The New Colossus" (1883)
Barack Obama: A More Perfect Union (2008)
Barack Obama: The American Promise (2008)
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893)
Ralph Waldo Emerson: A Nation’s Strength (1847)
Lou Reed - Dirty Blvd
Bruce Springsteen Ghost Of Tom Joad
J.D. Vance: Hillbilly Elegy (excerpt) (2016)
Paul Auster: Auggie Wren"s Christmas Story
Abraham Lincoln Gettysburg speech (Jeff Daniels)
JFK Inaugural Address
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart (1843)
Kamala Harris: Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021.
Billie Holiday: Strange Fruit, 1939.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Me, myself and I
|
27-11-2023
|
Me, myself and I
|
27-11-2023
|
Summary Indian Camp
|
20-12-2023
|
Summary Indian Camp
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
UK Empire, education, class
Centrale begreber og fokus:
- UK history
- empire: som en del af den britiske forestilling og mentalitet
- class + education: det britiske klassesamfund (Orwells "the most class-ridden society under the sun") og sammenhæng mellem education og klassesamfund og -bevidsthed (Lively)
- det britiske parlament og Brexit.
Primære faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og
- perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (1938)
Kushwant Singh: Karma (1950)
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) (C)
Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life (1978) (C)
George Orwell A Hanging
Khushwant Singh: Karma (1950)
Pink Floyd Happiest Days of Our Lives
Peter Walford on his public school memories (video)
David Crystal on Standard English accent.
William Blake: London (1794)
Larry Elliot: Brexit is a rejection of globalisation (2016)
Power and politics in Britain: The political system explained
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
History of the English Language
Faglige mål:
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
Finderup og Fog: Worlds of English. Systime 2022:
Gruppearbejde og præsentationer:
Old English before 1066
Middle English (1066 - c. 1470): A trilingual nation
Early Modern English (1476 - 1800)
Modern English from 1800
American English
Indian English
African English
Black English - African American Vernacular English
Global English
English as a Lingua Franca
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
The Romantic Age
Centrale begreber og fokus:
- to generationer af digtere
- nostalgi som reaktion på udviklingen og reaktion på tidligere digtergenerationer
- Wordsworths definition af poetry: "spontaneous overflow of powerful feelings: it takes its origin from emotion recollected in tranquility.”"
- fantasi og forestillingsevne ("imagination")
- the first person lyrical "I", digteren som profet
- det digteriske sprog
- naturens rolle + Burkes "the sublime"
- Blake + børnene i litteraturen
- Gothic novel + novel of manners
Primære faglige mål:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Sigh og Back: "Through Literary Landscapes" (Systime)
- The Romantic Age: Historical background
- The Romantic Age: Literary background
William Wordsworth: excerpt from "Preface to Lyrical Ballads" (1800)
William Wordsworth: "Solitary Reader" (1807)
John Keats: "To Autumn" (1819)
William Blake: "Nurse's Song" + "Songs of Experience: Nurse's Song" (1794)
Jane Austen: Pride and Prejudice (1813), excerpt chapter one and four and sixty
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værklæsning: Kurt Vonnegut: Slaughterhouse 5 (1969
Fokuspunkter i værklæsningen:
Anti-war, satire, tragedy, autobiographical writing, meta-fiction, unreliable narrator, non-linear composition (time travel, WW II Dresden fire bombing, so it goes
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Lyrics in pop and rock music
Kort forløb med fokus på:
Soft Power
Tekstanalyse:
- Bob Dylan - The Lonesome Death of Hattie Carroll
- Bruce Springsteen: The River
- Leonard Cohen - Hallelujah
Student Presentations on SUBCULTURES & MUSIC LYRICS
Faglige mål:
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Translation Marco Polo & Mandeville
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Ireland (+ SRO: Hip hop)
Fokus og centrale begreber:
Ireland: 1916-23: Easter Rising, Irish War of Independence Anglo-Irish Treaty, Irish Free State, Irish Civil War
IRA & Loyalists
The Troubles
Catholicism
British imperialism
William Butler Yeats: Sixteen Dead Men (1917) and The Stare’s Nest by My Window (1923)
Ken Loach: "Wind that shakes the barley" (2006)
James Joyce: Eveline
Modernism: Literary Background
The Troubles ** | The Island of Ireland
Bloody Sunday 1972: The day's events explained
John Lennon "Luck of the Irish"
Bono: "In Ireland Tuesday's Grace
Colm Toibin - A Priest in the Family
U2: Sunday Bloody Sunday
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (SRO)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Decades in British music
|
13-11-2024
|
Decades in British music
|
13-11-2024
|
Forelæsning i Cinematic techniques and terms
|
14-11-2024
|
Forelæsning i Cinematic techniques and terms
|
14-11-2024
|
Discuss-genren
|
28-11-2024
|
Discuss-genren
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
Victorian Age
Fokus og centrale begreber:
- Empire building, "White Man's Burden", British influence
- urbanization
- the landed classes, the middle classes, the working classes
- liberalism and reforms, suffragettes and the role of women
- religion and science
Faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Charles Dickens: Oliver Twist
Social Critique Through Fiction
The Victorian Age: Historical background | Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism
Historical Background
E. M. Forster: A Room with a View
'The Secret of England's Greatness' (Queen Victoria presenting a Bible in the Audience Chamber at Windsor)
Alfred Lord Tennyson: The Charge of the Light Brigade
Rudyard Kipling: The Story of Muhammad Din
Elizabeth B. Browning: How Do I Love Thee? (Sonnet 43)
Cormac McCarthy: The Road (excerpt)
John Hillcoat: The Road (2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Modernism
Make it new (Ezra Pound):
- A break with tradition and history
- Experimentation
- Stream of consciousness technique
- Multiple points of view and a sense of disillusionment and fragmentation
The lost generation /World War I
Ernest Hemingway: A Clean Well-Lighted Place
T.S. Eliot: The Hollow Men
Robert Frost: Stopping by Woods on a Snowy Evening
Sting | Children's Crusade
George Orwell: Such, Such Were The Joys, chapter IV
Faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643902366",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643902366",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643902366"
}