Holdet 2024 Bi_BH - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Sofie Nielsen
Hold 2024 Bi_BH (2h Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økologi
Titel 2 Kroppen i bevægelse
Titel 3 Nervesystemet
Titel 4 Genetik
Titel 5 Evolution
Titel 6 Mikrobiologi og biotek

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økologi

Forløb i økologi med fokus på primærproduktion, C-, N- og P-kredsløb, biodiversitet og bæredygtighed.
Emnerne er:
- Fotosyntesens lys- og mørkeprocesser
- Planters optagelse af næringssalte
- Symbiose
- Fødenet
- C- og N- og P-kredsløb
- Biodiversitet

Forsøg:
- Undersøgelse af begrænsende faktor for planter af lys, CO2 og temperatur
- Forsøg med algevækst og NPK-gødning
- Biotopundersøgelse af sø

-Foredrag Alexander Holm Biodiversitet

Kernestof
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof
- Eutrofiering
- Forbedring af vandmiljøet i Danmark, sørestaurering
-       Tungmetaller

Anvendt materiale.
Kernestof:
-       Biologi i udvikling B niveau, 6. Overdrevenes økologi, 6.9 Opbygning af planter
- Biologi i udvikling  B niveau, Økosystemer, underkapitlerne: Planters opbygning; Økosystemer
-       Biologi i udvikling  B niveau, Fotosyntese, underkapitlerne: Fotosyntese, Redoxprocesser,
Fotosyntesens delprocesser, Lysprocesser, Calvins cyklus
-       Biologi i udvikling B-niveau:  -Nedbrydere og stofkredsløb, -Mykorrhiza, -Fødekæder, -Nitrogens kredsløb
- Kulstofkredsløbet https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=kulstofkredsl%c3%b8bet&mid=7D1EDC1042F180F9820B7D1EDC1042F180F9820B&FORM=VIRE
-Nitrogens kredsløb https://www.youtube.com/watch?v=VkTKUgBa9SE

Supplerende stof:
- Biologi i udvikling 2. udgave B-niveau: 8.3 Søer, 8.3.1 Eutrofe søer, 8.3.2 Biodiversitet
- Nye søer forbedrer natur og miljø (Artikel fra Aktuel Naturvidenskab, nr. 4, 2021, s. 20-25): https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2021-nye-soeer.pdf
-Forurening med miljøfremmede stoffer (https://www.detergodtatvide.dk/forurening-med-miljofremmede-stoffer/)
-Sørestaurering https://www.fiskepleje.dk/Soeer/vandmiljoe-i-soer-generelt-/soerestaurering


Arbejdsformer
Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kroppen i bevægelse

Forløbets indhold og fokus
Forløb i fysiologi med fokus på kroppen i bevægelse og energigivende processer.
Emnerne er:
- Respirationsprocessen (inkl. Citronsyrecyklus og elektrontransportkæden)
- Stofskifte hos ensvarme og vekselvarme dyr
- Muskler
- Hjerte
- Lunger

Forsøg
- Respiration og stofskifte (udført i ZOO)
- Bestemmelse af kondital
- Dissektion af lunger, nyre, hjerte
- Dissektion af svinehjerter

Faglige mål
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser

Kernestof
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og andre udvalgte organsystemer
Supplerende stof
- Stofskifte hos ensvarme og vekselvarme dyr

Anvendt materiale.
Kernestof:
- Biologi i fokus 2. udg, s. 21-24, 35-36 (glykolyse, mitokondrier, citratcyklus, elektrontransportkæden, respirationens regnestykke, energi fra lipider og protein)
- Fysiologibogen s. 47-58, 63-73, 75-95 (Muskler, ensvarme- og vekselvarmedyr, hjerte og lunger)
Supplerende stof:
- Fysiologi – Fra Molekyle til Individ, s. 224-229 (afsnit om Ensvarme og vekselvarme dyr).
- Dissektion -introduktion samt dissektion av lunga och luftstrupe https://www.youtube.com/watch?v=LVROCiQTbL0
- Dissektion av njure och lever https://www.youtube.com/watch?v=wpw_abmIEHg
- Cardiac Conduction System and Understanding ECG, Animation  https://www.youtube.com/watch?v=RYZ4daFwMa8
-Cellular Respiration (UPDATED) (til 6.25min.) https://www.youtube.com/watch?v=eJ9Zjc-jdys
Arbejdsformer Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nervesystemet

Forløbets indhold og fokus
Forløb med fokus på nervesystemet og det påvirkede nervesystem. Emnerne er:
- Hjernens overordnede opbygning
- Neuronet og aktionspotentialet
- Neurotransmittere
- Belønningssystemet
- Afhængighed
- Alkohol
- Centralstimulerende stoffer

Forsøg
- Stroop-test (Farvelæsningstest)
- Nerveledningshastighed
- Alkohols destabilisering af membraner
- Forsøg rusmidler og jer
Projekt om rusmidler

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder

Kernestof
- cellebiologi: opbygning af eukaryote celler
- fysiologi: nervesystemet
Supplerende stof - Rusmidler og deres indvirkning på nervesystemet
- Rådgivning om rusmidler ud fra elevernes viden om rusmidlernes biologi.

Anvendt materiale.
Kernestof:
- Biologi i fokus 2. udg, s. 43-55
- Fysiologibogen s. 43-45 (koffein), s. 122-123 (nikotin)
Supplerende stof:
- Rusmidlernes Biologi s. 22-26, 42-47
- How the flawed Rat Park experiment launched the drug war https://www.youtube.com/watch?v=d-0KfwFCMRM&t=1s
Arbejdsformer Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde, elevfremlæggelser







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg rusmidler og jer 29-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genetik

Forløbets indhold og fokus
Forløb i genetik med fokus på genetikkens praktiske anvendelse. Emnerne er:
- Klassisk genetik og nedarvning (repetition fra C niveau)
- Mitose og meiose (repetition fra C niveau)
- Proteinsyntese (repetition fra C niveau)
- DNA-replikation
- Viral livscyklus
- Genmutationer
- Kromosommutationer og kromosomafvigelser
- PCR
- Gel elektroforese
- DNA i kriminalsager
- Gensplejsning
- Bioetik ifm. Downs syndrom og anvendelse af rekombinant DNA teknologi

Forsøg:
- Mikroskopering af celler
- Blodtypebestemmelse
- Isolering af DNA fra kiwi

Faglige mål
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi
Supplerende stof - Etiske aspekter diagnostiske metoder inden for genetik
- Etiske aspekter af anvendelsen af rekombinant DNA teknologi

Anvendt materiale.
Kernestof:
- Biologi i fokus 2. udg, s. 81-90, 95-103, 104-106
- Genetikbogen B-A, s. 57-69, 89-101
- Viral livscyklus (fra Biotech academy): https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/
Supplerende stof:
- Dokumentar: Død over Downs afsnit 1
- Amoeba Sisters om PCR og gelelektroforese (YouTube)
- Biotech Academy om PCR: Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde - Biotech Academy  https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/
-Biotech Academy om Gel Elektroforese: Gelelektroforese - Biotech Academy https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/gelelektroforese/
Arbejdsformer
Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde, kreative opgaver







Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Isolering af DNA fra kiwi 15-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

Forløbets indhold og fokus
Forløb om evolution med fokus på evolutionsbegrebet, artsdannelse og udvikling af resistens hos bakterier. Emnerne er:
- Selektion
- Hvordan genetisk variation opstår
- Konvergens og divergens
- Homologe og analoge træk
- Artsdannelse
- Grundlæggende populationsgenetik
- Genetisk drift
- Antibiotikaresistens hos bakterier
Forsøg:
- Øvelse i genetisk drift med bønner
- Lav et kladogram ud fra dyrekort
- Undersøgelse af resistens hos bakterier

Ekskursioner
- Evolution i fiskenes verden på Den Blå Planet

Faglige mål
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
-
Kernestof
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

Anvendt materiale.
Kernestof:
- Biologi i Fokus 2. udg., s. 73, 109
- Genetikbogen B-A, s. 71-75, 80-87
- Artikel fra KU om multiresistente bakterier: https://www1.bio.ku.dk/formidling/hoejrebokse/oevelsesvejledninger/Multiresistente_bakterier__velsesvejledning.pdf , s. 116-132.
Supplerende stof:
-Deadline ( 21.09.2016 ) - mitCFU.dk (35 min) Om antibiotikaresistens
- Antibiotika til Husdyr (artikel fra Aktuel Naturvidenskab): https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/an2_12kolmos.pdf, s. 10-13)
- Artsdannelse (fra evolution.dk): http://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/hvad-er-en-art/artsdannelse/index.html
-Havet for længe siden | Den Blå Planet
-Ingen sex i 1,5 million år (videnskab.dk)  https://videnskab.dk/naturvidenskab/ingen-sex-i-15-million-aar/

Arbejdsformer
Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mikrobiologi og biotek

Forløbets indhold og fokus
Forløb om enzymer og bioteknologi med fokus på enzymers struktur, funktion og anvendelse i industrielle processer. Emnerne er:
- Proteiners opbygning og strukturniveauer
- Enzymatiske processer i industrien
- Jagten på enzymer i naturen
- Regulering af enzymers aktivitet
- Antigener og antistoffer, immunforsvaret

Forsøg
- Forsøg med bromelin i kiwi

Faglige mål
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Kernestof
- biokemiske processer: respiration og gæring
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer

Anvendt materiale.
Kernestof:
- Biologi i Fokus 2. udg., s. 30-31 (fordøjelse), s. 69-80 (proteiner)
- Enzymer i menneskets tjeneste (Dansk Veterinærtidsskrift 2007, 15. december, Nummer 24, s. 18-20)
- På enzymjagt i Ikka-søjlerne (artikel fra Aktuel Naturvidenskab): Aktuel Naturvidenskab, Nr. 3, 2008, s. 4-7.
Supplerende stof:
- Enzymes at work (pjece om industrielle enzymer fra Novozymes)
- Introduktion til immunforsvaret - Biotech Academy https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/immunforsvaret/introduktion-til-immunforsvaret/
- Amoeba sisters Immune system https://www.youtube.com/watch?v=fSEFXl2XQpc

Arbejdsformer
Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, gruppearbejde





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer