Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Sari Saadi
|
Hold
|
2024 SA_BH1 (2h Sa/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk politik
I forløbet går vi i dybden med partiadfærd og vælgeradfærd. I vores arbejde med partiadfærd har vi Strøms teori og Molins model. Af vælgeradfærdsteorier arbejder vi med Columbia-skolen (sociologisk teori), Michigan-skolen (socialpsykologisk teori) samt Issue-voting (rational choice-teori). Vi arbejder med konkrete cases som eksempler på teoriernes anvendelighed, fx Liberal Alliances skattepolitik og SF's mulige samarbejde med Moderaterne.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 1 - samf B (MILEPÆL)
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Amerikansk politik og samfund 2024
I forløbet arbejder vi med politiske skillelinjer i USA og kortlægger det amerikanske samfund, herunder vælgerne op til valget i 2024. Teoretisk vil der være fokus på Lipset og Rokkans teori om politiske skillelinjer samt Putnams teori om tillid og social kapital. Vi genopfrisker også vælger- og partiadfærdsteorier i forløbet.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medier, magt og demokrati
I forløbet undersøger vi diskursen i de danske medier, og hvilken betydning den har for den demokratiske deltagelse. Vi fokuserer på udvalgte cases som fx debatter og demonstrationer om Palæstina/Israel. Teoretisk og begrebsmæssigt arbejder vi med medier, diskursanalyse, magtbegreber, demokrati og demokratisk deltagelse (demonstrationer, aktivisme og politiske happenings). Vi inddrager også Axel Honneths teori om anerkendelse ift. politikernes udtalelser om og håndtering af demonstrationer og politisk aktivisme.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
PP3
PP3 har til formål at give eleverne et tværfagligt kig ud i verden. Eleverne skal som del af undervisningen, undersøge muligheder og udfordringer ved arbejdet som "varme hænder" i det offentlige. Fokus kommer til at ligge på lærer- og pædagoguddannelsen, som vil blive understøttet af et besøg på Københavns Professionshøjskole (KP).
Det faglige fokus, kommer til at ligge på politiske prioriteringer og medarbejders udfordringer. Her vil vi kigge på forsvarsmekanismer, som vil italesættes gennem casen "Daginstitutioner bag facaden". Vi vil dykke ned i forråelse som forsvarsmekanisme, som vi vil undersøge med podcasten "kan man blive ond af at være sød" fra Brinkmanns briks.
Målet med undervisningen er at eleverne efterfølgende skal have et overblik over lærer- og pædagoguddannelsen, samt have reflekteret over fordele og ulemper, ved at være "varm hånd".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Livet i konkurrencestaten
I forløbet tager vi udgangspunkt i 1) sociologiske teorier om det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe, Rosa) med særligt fokus på Hartmut Rosa samt 2) begrebet konkurrencestaten. Med dette udgangspunkt undersøger vi, hvordan det er at være ung i dagens Danmark. Der vil være et fokus på samfundsfaglig metode i forløbet, og vi arbejder med formulering af spørgeskemaer og interviewguides samt feltobservationer.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Senmodernitet 0, Regitze og Kush mødte hinanden på Tinder i Kenya - nu bor de sammen i Aarhus.docx
-
Taksonomien i samfundsfag
-
Senmodernitet 3, Udadtil har Victoria totalt styr på livet.docx
-
Øvelse til rapporten om stress i gymnasiet
-
Stress i gymnasiet, Rapport fra Aarhus Universitet, 2017.pdf
-
Opgaver i timen
-
Dokumentar: De perfekte piger (2015)
-
Kritik af børnehave-test: Her sættes 4-årige Mie under hårdt pres
-
DR Debatten: Uddanner vi til fremtiden? (2024)
-
Konkurrencestaten ødelægger uddannelserne, 2024.docx
-
Stress er et strukturelt problem, Rasmus Willig, 2017.docx
-
Rapport fra EVA - Overgangen fra kandidat til arbejdsmarkedet, 2024.pdf
-
Studerende, Forventningspres fører til stress og frustration - Altinget, 2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk økonomi
I forløbet arbejder vi med økonomi, og vi ser på økonomiske prioriteringer i fx velfærdsstaten fra et økonomisk perspektiv. Vi gennemgår centrale emner fra økonomien som markedsmekanismen (udbud og efterspørgsel), det økonomiske kredsløb, økonomiske konjunkturer, økonomiske mål og økonomisk politik (særligt finanspolitik). Tematisk har der været størst fokus på inflation, rente og arbejdsudbud.
Endeligt arbejder vi med et EU-perspektiv på dansk økonomi, hvor vi undersøger EU's betydning for dansk økonomi.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Kriminalitet
I forløbet arbejder vi med kriminalitet i Danmark. Vi arbejder med sociologiske teorier (Merton, Hirschi, Honneth og Maffesoli), som forsøger at forstå og forklare, hvorfor folk begår kriminalitet. Derudover ser vi på det politiske perspektiv, herunder politikeres reaktion og debat om kriminalitet og bekæmpelse af kriminalitet. Endeligt belyser vi kort økonomiske konsekvenser forbundet med kriminalitet, herunder hhv. fængselsstraf og resocialisering.
Undervejs i forløbet kigger vi særligt på bander/rockergrupper samt diskussion om kriminalitet og etnicitet i Danmark, herunder mulige forklaringer på, at kriminalitetsniveauet er højere blandt indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig baggrund sammenlignet med personer med dansk oprindelse (jf. Danmarks Statistiks definitioner).
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845168077",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845168077",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845168077"
}