Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Carsten Sandorff Storm
|
Hold
|
2024 SA_BH2 (2h Sa/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Konkurrencestaten
Forløbet introducerer eleverne til centrale samfundsmodeller med fokus på overgangen fra velfærdsstat til konkurrencestat. Eleverne arbejder med begreber som statens rolle, individets ansvar og arbejdsmarkedets udvikling. Ove Kaj Pedersens teori om konkurrencestaten udgør et centralt omdrejningspunkt. Gennem analyser og diskussioner belyses konsekvenserne af styringsskiftet for borgere og samfund. Hartmut Rosas teori om højhastighedssamfundet inddrages som perspektiv. Undervisningen veksler mellem oplæg, tekstlæsning, gruppearbejde og fremlæggelser. Eleverne øver sig i at formulere samfundsfaglige problemstillinger og argumentere fagligt. Forløbet afsluttes med skriftligt arbejde og vejledning i akademisk metode. Fokus er både på faglig forståelse og kritisk refleksion.
Kernestof:
- kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå”
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger”
- Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og
konkludere ”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi
Forløbet giver eleverne en grundlæggende introduktion til økonomiske begreber og mekanismer i samfundet. Vi starter med at undersøge, hvad økonomi er, og hvordan den påvirker individ og stat. Fokus rettes herefter mod multiplikatoreffekten og betydningen af finanspolitik. Eleverne arbejder med aktuelle problemstillinger som stigende ulighed og kritik af finanslovsforslag. Forløbet kobler teoretisk viden med konkrete eksempler fra den økonomiske debat i Danmark. Gennem tekstlæsning, cases og diskussioner trænes forståelsen af økonomisk regulering og politisk prioritering. Vi undersøger, hvordan staten forsøger at styre efterspørgslen og sikre velfærd. Forløbet lægger op til refleksion over samspillet mellem økonomi, politik og samfund. Eleverne forberedes på at analysere økonomiske problemstillinger og perspektivere dem fagligt.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå”
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger”
Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt”
”globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sex, Gender og identitet
I dette forløb arbejdes der med, hvordan forståelsen af køn har udviklet sig over tid. Der sættes fokus på forskellen mellem biologisk køn og socialt køn (”gender”), og hvordan kønsroller formes af kulturelle og sociale forhold. Der inddrages perspektiver på, hvad det betyder at identificere sig som mand, kvinde eller noget midt imellem. Gennem arbejdet med videoer, artikler og interviews analyseres kønnets rolle i hverdagen og i debatten om ligestilling. Der anvendes sociologiske teorier i form af Butler, Bourdieu og Honneth.
Faglige mål:
Redegøre for, undersøge og diskutere samspillet mellem individ, grupper og samfund.
Redegøre for, undersøge og diskutere sociale og kulturelle forskelle i et samfundsmæssigt perspektiv.
Anvende samfundsfaglige teorier og begreber til at undersøge og diskutere aktuelle problemstillinger
Analysere og formidle samfundsfaglige problemstillinger med anvendelse af relevant empiri.
Kernestof:
Socialisation og identitetsdannelse
Sociale og kulturelle forskelle
Ulighed og ligestilling i samfundet
Samspillet mellem individ, grupper og samfund
Sociologiske begreber og teorier
Kvalitativ og kvantitativ samfundsvidenskabelig metode
Empiri og anvendelse af samfundsfaglige begreber i analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EU
Der arbejdes med EU´s historie og udvikling,
Der er fokus på mulige danske økonomiske gevinster ved det europæiske samarbejde, herunder arbejdsmarkedets frie bevægelighed. Forløbet sættes trække tråde tilbage til tidligere forløb om den danske velfærdsstat og flexicurety
Kernestof:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Sociale og kulturelle forskelle.
Faglige mål:
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU
og globale forhold
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af
digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kampen om Arktis
Der arbejdes med Arktis som geopolitisk brændpunkt i international politik.
Teorierne om realisme og idealisme introduceres for at forstå stormagternes adfærd.
Kinas voksende interesser i Arktis analyseres, særligt i forhold til ressourceudvinding og strategisk indflydelse. Danmarks og Grønlands positioner diskuteres i lyset af stormagtsrivalisering og rigsfællesskabets rolle. Grønlands politiske status og selvstyre undersøges.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå.
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
Kernestof:
Magtbegreber og demokratiopfattelser
Danmarks udenrigspolitik og dens mål og muligheder.
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Kkomparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Generationer og identitet
Generationer og identitet.
Med afsæt i velfærdsstatens udvikling og teori om generationer og identitet arbejdes der med de forskellige generationers livsvilkår og identitetsdannelse. Der arbejdes med sociologiske forklaringsmodeller på forskelle generationer imellem, herunder inddrages Bourdieu, Ziehe, Foucault og Giddens teorier. I forløbet vil der desuden være fokus på familiestrukturer, arbejdsmarked, uddannelse, køn og muligheder i velfærdsstaten.
Faglige mål:
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
kernestof
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Medier magt og demokrati
forløbet undersøger vi diskursen i de danske medier, og hvilken betydning den har for den demokratiske deltagelse. Teoretisk og begrebsmæssigt arbejder vi med medier, magtbegreber, demokrati og demokratisk deltagelse.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845175826",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845175826",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845175826"
}