Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Jonas Josefsen Børven
|
Hold
|
2024 PS_C3g3 (3g ps/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skoleliv og læring
Skoleliv og læringsprocesser
Almen og fagdidaktiske mål
• Anvende faglige begreber i argumentation.
• Koble lærings teori, præstations kultur, ungdomsliv og stress. Herunder at forstår de negative påvirkninger af præstations kultur på lærings miljøer.
• Identificere psykologiske problemstillinger i en case og diskutere problemstillingen teori forankret og med faglige begreber.
• Kritisk tænkning (digitale dannelse)
• Analysere på baggrund af 7-trins modellen for undersøgelser. For kritisk at kunne tage stilling til en undersøgelses kvalitet.
• Eksamens forberedende træning.
• Demokratisk dannelse i gruppe arbejde.
Kernestof:
• Behaviorisme: Skællene mellem de to retninger (klassisk og operant).
• Viden og undervisning.
• Kulturhistorisk skole: Vygotskey, zone for nærmest udvikling.
• Social psykologi: Rolles betydning, tilskrevne og opnåede, elevtyper.
• Eksistentialisme: Hvordan frihed bliver til angst/stress. Yaloms begrber for forsvarsmekanismer.
• Senmoderne samfunds: Frihed og ansvar for egne valg. Særtræk ved det senmoderne vs. Moderne samfund.
• Stress: Kontrol og krav, indre og ydre faktorer, typer af stress, symptomer.
• Identitet og personlighed: arv og miljø, Bourdieu, sociale areaner, Gittens, Femfaktor modellen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab
Tema: Ondskab
Almen og fagdidaktiske mål:
• Eleverne skal gennem tilegnelsen af ny viden og færdigheder, blive dannet til at forstå barndommens betydning for mennesker. Herunder at mennesker har forskellige udgangspunkter, som har konsekvenser for deres potentielle livsbane.
• Gennem den nye viden skal eleverne kritiske tage stilling til, hvor stor betydning barndommen kan opleves at have i forhold til individets handlemuligheder i livet.
• Dette skal denne dem til at blive reflekterede samfundsborgere, som kan forstå vigtigheden af miljøets indvirkning på individets adfærd. Herunder hvordan mennesker ikke altid er deres handlinger.
• Anvende faglige begreber til at argumentere forstå psykologiske problemstillinger.
• Analysere på baggrund af 7-trins modellen for undersøgelser. For kritisk at kunne tage stilling til en undersøgelses kvalitet.
• Demokratiske dannelse i gruppe arbejde.
• Selv undersøge og tilegne sig viden om psykologiske begreber, som træning til SRP/SSO.
• Induktivt arbejde med psykologisk materiale, som skal øge deres digitale kompetencer og kritiske tænkning.
• Kritisk reflektere over barndommens betydning for en sund udvikling, sat overfor miljøets påvirkning.
• Eksamens træning.
• SRP-/SSO-træning.
Kernestof områder:
• Lars Fr. H. Svendsen: 4 typer af ondskab.
• Philip G. Zimbardo: Stanford prison experiment.
• Stanly Milgram: Autoritet og lydighed, Lydighedens dilemma.
• Albert Bandura: Moralsk frakobling, 6 forsvarsmekanismer.
• Mangel på empati og selv kontrol.
• Aggressionens natur
• Bystander effekt.
• Holdninger: Kognitiv dissonans.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvækst og mønsterbrud
Tema: Opvækst og mønsterbrud
Almen og fagdidaktiske mål:
• Eleverne skal gennem tilegnelsen af ny viden og færdigheder, blive dannet til at forstå barndommens betydning for mennesker. Herunder at mennesker har forskellige udgangspunkter, som har konsekvenser for deres potentielle livsbane.
• Gennem den nye viden skal eleverne kritiske tage stilling til, hvor stor betydning barndommen kan opleves at have i forhold til individets handlemuligheder i livet.
• Dette skal denne dem til at blive reflekterede samfundsborgere, som kan forstå psykologiske problemstillinger, med udgangspunkt i barndommens betydning og mønsterbrud.
• Anvende faglige begreber til at argumentere forstå psykologiske problemstillinger.
• Analysere på baggrund af 7-trins modellen for undersøgelser. For kritisk at kunne tage stilling til en undersøgelses kvalitet.
• Demokratiske dannelse i gruppe arbejde.
• Identificere psykologiske problemstillinger i en given case, på baggrund af et bredt kendskab til relevante undersøgelser og teorier om menneskets udvikling og det fri valg.
• Kritisk reflektere over kulturelle forskelle i børns opvækst og livsbaner.
• Eksamens træning.
Kernestof områder:
• Personligheds psykologi: The big five personligheds model, samt forsigtighed og risikovilje som modpoler.
• Eksistentialisme: Herunder ”det fri valg”, angst for at vælge og individets frisættelse. (Giddens, Gergen)
• John Bowlby og Mary Ainsworth: Tilknytning og forstyrrelser. (Strange situation)
• Daniel Stern om barnets behov for stimulering.
• Erik H. Erikson om positiv og negativ udvikling i kritiske perioder.
• Harry Harlows forsøg med abeunger.
• De rumænske børnehjem, herunder op følgende langtidsstudier af børnene.
• Sårbarhed og riciliens.
• Kulturens betydning for opvækst.
• Arv og miljøs betydning i opvæksten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det senmoderne arbejdsliv
Almen- og fagdidaktiske overvejelser:
• Forløbet handler om arbejdspsykologi og forsøger at belyse, nogle af de udfordringer det senmoderne mennesker møder i arbejdslivet.
• Der er blevet taget udgangspunkt i organisationen og hvordan den strukturere de bedste rammer for medarbejderen.
• Forløbet skal ruste eleven, med begreber og redskaber til at reflektere over "det gode arbejdsliv".
• Eleven skal ligeledes bliver opmærksom på hvad stress, som klinisk tilstand er, samt des sammenhæng med arbejdslivet.
• Forløbet afsluttes med en arbejdspsykologisk case om medarbejder trivsel, på en Mac Donalds, hvor eleven skal arbejde problemløsende.
Kernestof:
• Stress (akut/kronisk)
• Ydre og indre faktorer (personlighed, kontrol/krav, model)
• Coping (problem-/emotionel fokuseret, forsøg, forsvarsmekanismer)
• Industri og service arbejde (Tayler, scientific management)
• Maslow (model, behovs hierarki),
• Csikszentmihalyi (Flow, model),
• Frankl (pligt/lidelse),
• Buber (jeg-det, jeg-du),
• Eksistentalisme (mening, essens, valg),
• Hawtrone studies (forsøg),
• Kvalitativ og kvantitativ (metode, repetition)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952164807",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952164807",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952164807"
}