Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Frederik Schildt Nabe-Nielsen
|
Hold
|
2024 DR_C2h3g (2h3g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skuespillerens værktøjskasse
Vi laver en fysisk og teoretisk intro til faget, ved at gennemgå forskellige grundlæggende drama og skuespilsteoretiske virkemidler, som eksempelvis status, blikretninger, taleretninger, gestik, mimik, karakter vs. type, aktion/reaktion, lazzi osv.
Vi benytter bl.a. uddrag af Line Knutzons stykker: "splinten i hjertet "og "Eventyret om Ejnar" til at arbejde med teorien fra skuespillerens værktøjskasse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalistisk teater
Vi ser på generelle genretræk og teori om det naturalistiske teater præsenteres, for at forstå hvilke ideer og tendenser som prægede teateret og dramatikken i perioden.
Vi arbejdede desuden med Konstantin Stanislavskijs sytem og med at implementere de naturalistiske virkemidler på Andreas Garfield moderne stykke: "Hjem, kære hjem!"
I forløbet arbejdede vi bl.a. med begreber som:
- de givne omstændigheder
- det magiske hvis
- stemningserindrindring
- motivation
- de aristoteliske enheder
osv.
Forløbet arbejder i sin helhed med følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Desuden har vi berørt følgende kernestof:
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Episk teater
Vi fortsatte efter naturalismeforløbet med at arbejde med det episke teater som kontrasti til netop naturalismen.
Vi arbejdede bl.a. med hvordan Bertolt Brecht og øvrige teaterfolk begyndte at tage afstand fra det naturalistiske og istedet arbejde med det episke teater.
Vi arbejder bl.a. med at se hvordan Bertolt Brechts tanker om verfremdungseffekter bliver benyttet i moderne dramatik, eksempelvis Robert Schimmelfphennig "Den gyldne drage". Vi så desuden på små trailers fra nyere opsætninger af Bertolt Brechts "Det gode menneske fra Sezuan"
Forløbet arbejder i sin helhed med følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Desuden har vi berørt følgende kernestof:
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Absurd teater
Forløbet behandler det absurde teater. Den historiske og filosofiske baggrund i anden verdenskrig og i eksistentialismen er udgangspunktet, hvorefter det fysiske og sceniske udtryk behandles. Der inddrages engelsksproget materiale i kortfilmen "Stupid Clown" af Allan Hyde( 2008).
I forløbet arbejder vi primært med dramatikerne Jean Genet, Eugène Ionesco og Samuel Beckett. Vi arbejder dog mest med Becketts teorier og værker.
I forløbet arbejdede vi med følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Desuden har vi gennemgået følgende kernestof
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fællesforestilling
Forløb med fokus på at skabe en forestilling fra bunden ved hjælp af improvisation og små øvelser.
I forløbet skabtes en forestilling der drejede sig om en dag på et krydstogtskib. Replikkerne i stykket blev improviseret frem og til sidst fastholdt i fremvisningen for publikum. Forløbet bundede i den gennemgåede teori omkring i undervisningen.
Fra læreplanen kom vi ind over:
2.1. Faglige mål
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
2.2. Kernestof
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eksamensproduktion. Eleverne arbejder i dette forløb med deres eksamensproduktion. Arbejdet tager udgangspunkt i de teorier, begreber og metoder som vi har gennemgået gennem forløbene i dramatik c.
I forløbet var vi desuden på teater Republique og se KISS (Kvinder i sokker og sandaler).
I forløbet førte vi logbog og udfyldte i processen overvejelser og refleksioner over virkemidler, teori samt valg og fravalg i realisationerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165441",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165441",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165441"
}