Titel
3
|
Shakespeare's Macbeth
Forløbsbeskrivelse Shakespeare
Som en del af den litterære strømning, som er obligatorisk for A-niveau elever, skal eleverne stifte bekendtskab med Shakespeare.
Forløbets teoretiske baggrund vil tage afsæt I en dokumentar omkring perioden, og derudover vil fokus være på 'the Elisabethan world Picture', nærmere betegnet ‘The Great Chain of Being’.
Vivil hovedsageligt beskæftige os med udvaglte scener fra Macbeth og derudover læse to sonnetter (sonnet 18 + 116).
Målene har været som følger:
At kunne forklare hvordan Macbeth afspejler ’The Elisabethan World View’ samt forklare hvilken sammenhæng stykket har med ’The Great Chain of Being’.
At være i stand til at udpege vigtige begreber såsom Alliteration, assonance, imagery, metaphor, soliloqui, blank verse, tragic flaw, aside, scene, personification, stage, anti-thesis, dramatic irony, rhyming couplet, euphemism, simile, iambic pentameter, iamb, run-on lines, stanza.
At kunne beskrive hvorledes sproget i stykket afviger fra det moderne sprog med hensyn til endelser, stavning og udtale.
At kunne beskrive hvilke kernebegreber der bruges ved analyse af en sonnet
At kunne forklare hvordan the Elisabethan Theatre så ud.
Vi har tilgået de forskellige scener ud fra princippet close-reading inspireret af mud and ink teaching. Eleverne har typisk fået et meget kort stykke af scenen, og har her skullet finde ca 2 begreber i stykket og støttet sig op af litcharts til at forstå hvad der sker. Feks har de i act 1 scene 3, fundet retoriske spørgsmål samt paradox for så til sidst at skulle forklare hvordan brugen af disse to begreber har afsløret Macbeths inderste ønsker.
I act 5 scene 1 har vi haft fokus på brugen af metaforer, og eleverne har til sidst skullet reflektere over følgende spørgsmål: How does Lady Macbeth use metaphor to reveal the perceived weaknesses in Macbeth and the actions she will take to intercede?
Derudover har vi læst en scene som graphic novel med brug af ordene
Grid, Panel, spread, Easter Egg (hidden detail), Caption Box (text box), Colours, Perspective (birds, eye-level, worm’s), Shot (long. Establishing, close-up), Speech ballon, sounds/onomatopeic language, character look, body language.
Følgende scener er blevet gennemgået på ovenstående måde:
Act 1, scene i + ii (the withes on the heath) + act 1 scene 2 lines 1-24 (introduction to Macbeth)
Act 1, scene iii+ iv (Macbeth and Banquo, how the witches’ prediction will affect their relationship and paradox)
Act 1 scene 5. Lady Macbeth analyserer Macbeths karakter og fremmaner (invokes) de onde kræfter (ambition, manipulation og ubeslutsomhed som tema).
Act 2, scene I, lines 33-65 (daggar scene).
act 2 scene 2 (read as graphic novel: Macbeth and Lady Macbeth plan to kill Duncan and lady Macbeth persuades Macbeth to go ahead with the murder)
act 4, scene 1 lines 48 –105: The witches show their three Apparitions.
Act 5 scene 5: soliloqui tomorrow speech
|