Holdet 2024 EN_A1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Nethe Bang Strøm
Hold 2024 EN_A1 (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 America- the Land of the Free?
Titel 2 The British Empire and the Empire writes back
Titel 3 Shakespeare's Macbeth
Titel 4 Post modernism
Titel 5 Repetition
Titel 6 Terminsprøve og skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 America- the Land of the Free?

Vi har valgt at kalde dette forløb for 'America - the land of the Free?' fordi vi stiller spørgsmålstegn ved, om dette gælder alle amerikanere.
Tll at starte med læste vi romanen  'The Hate U Give' med fokus på sortes rettigheder eller forskelsbehandling i usa i nutiden og har trukket tråde tilbage til tidligere.
Eleverne så som baggrund for forløbet dokumentaren 13th, og herefter har temaerne for romanen været white priviledge, police brutality and racism.
Fokus for romanen har været nærlæsning, og vi har lavet reading circles hver gang, hvor fokus har været characterisation, ordvalg, temaer, tone etc.
Efter romanen arbejdede vi med valgkampen, hvor fokus var de amerikanske værdier, den amerikanske drøm, de to partiers værdigrundlag samt retorisk analyse.

Følgende taler er læst og gennemarbejdet:
President Trump’s Speech rally in Wisconsin 9 September, 2024
- Rally speech by Vice President Harris at a Political Event in Wisconsin

Vi har også arbejdet med campaign ads for begge partier, som eleverne analyserede.

supplerende materiale:
The Apprentice fil (2024)
The Hate U give film

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The British Empire and the Empire writes back

I dette forløb har vi arbejdet med det britiske imperium med fokus på Indien.  

I forløbet har vi været inde på ca hvornår det britiske imperium toppede og hvornår landede startede med at blive uafhængige.   

Vi har talt om hvilket aftryk briterne har sat Indien, samt hvilke fordele ulemper det har haft for landet.

Vi har også fokuseret på hvordan briterne retfærdiggjorde imperiet og hvilke motiver de havde for at kolonisere landene, og talt om hvordan et lille land kunne få magt over så mange andre lande og indtage så meget territorie.

Vi har anvendt orientalism teorien samt post colonialism, og eleverne er blevet undervist i diskursteori.

Tekster anvendt i forløbet

Kipling ‘The White Man’s Burden (1899)  i: wider context i-bog: https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=239#c404&loopRedirect=1  

A minute upon Indian education i Narrating India

Orwell:, George Shooting an Elephant (essay) ​https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/  

Lispeth af Kipling

JOMO KENYATTA, 1938 The Gentlemen of the jungle i: Angles, Daugaard & Andersen, Gyldendal 2014

Niall Ferguson: How Britain made the modern world i: Angles, Daugaard & Andersen, Gyldendal 2014

Jamaica Kinkaid: A Small Place (1988) i: Angles  (an ironic example of a wealthy european coming to a poor place – good!) Jamaica Kincaid: A Small Place | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)

David Olusoga: Wake up Britain Should empire really be a source of pride? the Guardian, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jan/23/britain-empire-pride-poll

Language and indentity in Narrating India s 276-280

BBC website 27th of November 2012https://www.bbc.com/news/magazine-20500312

Supplerende materiale:  

BBC empire episode 2  Making ourselves at home Documentary Jeremy Paxman: https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc  

Hinglish taught in UK 'for first time' - BBC News

Film Slumdog milionaire

mundtlig aflevering: analyse af teksten 'The village girl'


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Shakespeare's Macbeth

Forløbsbeskrivelse Shakespeare

Som en del af den litterære strømning, som er obligatorisk for A-niveau elever, skal eleverne stifte bekendtskab med Shakespeare.  

Forløbets teoretiske baggrund vil tage afsæt I en dokumentar omkring perioden, og derudover vil fokus være på 'the Elisabethan world Picture', nærmere betegnet ‘The Great Chain of Being’.

Vivil hovedsageligt beskæftige os med udvaglte scener fra Macbeth og derudover læse to sonnetter (sonnet 18 + 116).  


Målene har været som følger: 


At kunne forklare hvordan Macbeth afspejler ’The Elisabethan World View’ samt forklare hvilken sammenhæng stykket har med ’The Great Chain of Being’.   

At være i stand til at udpege vigtige begreber såsom Alliteration, assonance, imagery, metaphor, soliloqui, blank verse, tragic flaw, aside, scene, personification, stage, anti-thesis, dramatic irony, rhyming couplet, euphemism, simile, iambic pentameter, iamb, run-on lines, stanza.


At kunne beskrive hvorledes sproget i stykket afviger fra det moderne sprog med hensyn til endelser, stavning og udtale. 

At kunne beskrive hvilke kernebegreber der bruges ved analyse af en sonnet  

At kunne forklare hvordan the Elisabethan Theatre så ud.

Vi har tilgået de forskellige scener ud fra princippet close-reading inspireret af mud and ink teaching. Eleverne har typisk fået et meget kort stykke af scenen, og har her skullet finde ca 2 begreber i stykket og støttet sig op af litcharts til at forstå hvad der sker. Feks har de i act 1 scene 3, fundet retoriske spørgsmål samt paradox for så til sidst at skulle forklare hvordan brugen af disse to begreber har afsløret Macbeths inderste ønsker.
I act 5 scene 1 har vi haft fokus på brugen af metaforer, og eleverne har til sidst skullet reflektere over følgende spørgsmål: How does Lady Macbeth use metaphor to reveal the perceived weaknesses in Macbeth and the actions she will take to intercede?

Derudover har vi læst en scene som graphic novel med brug af ordene
Grid, Panel, spread, Easter Egg (hidden detail), Caption Box (text box), Colours, Perspective (birds, eye-level, worm’s), Shot (long. Establishing, close-up), Speech ballon, sounds/onomatopeic language, character look, body language.

Følgende scener er blevet gennemgået på ovenstående måde:


Act 1, scene i + ii (the withes on the heath) + act 1 scene 2 lines 1-24 (introduction to Macbeth)

   
Act 1, scene iii+  iv (Macbeth and Banquo, how the witches’ prediction will affect their relationship and paradox)

Act 1 scene 5. Lady Macbeth analyserer Macbeths karakter og fremmaner (invokes) de onde kræfter (ambition, manipulation og ubeslutsomhed som tema).  

Act 2, scene I, lines 33-65  (daggar scene).    


act 2 scene 2 (read as graphic novel: Macbeth and Lady Macbeth plan to kill Duncan and lady Macbeth persuades Macbeth to go ahead with the murder)



act 4, scene 1  lines 48 –105: The witches show their three Apparitions.    



Act 5 scene 5: soliloqui tomorrow speech
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Post modernism

Formålet med forløbet er at introducere eleverne for periodelæsning her med fokus på postmodernisme.  
Der har været fokus på livet i det postmoderne samfund; på manglende værdier, menneskets rodløshed, ensomhed og frygt, deres fokus på materialisme og samt identitetstab.
Vi har forsøgt at kortlægge forskellen på modernismen og postmodernismen:
Postmodernism is more playful, ironic, and skeptical of truth than the modernists, and postmodernists reject the idea that truth can be discovered at all and instead play with meaninglessness and fragmentation.

Modernists search for meaning → Postmodernists accept meaninglessness.
Modernists believe in progress → Postmodernists believe history is chaotic and unpredictable.
Modernists seek truth → Postmodernists question whether truth even exists.

Vi har også talt kort om de historiske begivenheder der har fundet sted (ww2, cold war, the vietnam war, 1970's consumerism som bla var det  der påbegyndte en groende skepticism hos den yngre generation fra 1980’erne og op til i dag og yuppie generationen som bød materialismen velkommen, og sidst hvordan teknologien har ført verden sammen, men også hvordan alt dette har haft indflydelse på litteraturen og personerne i teksterne.  
Derudover har der i tekstgennemgang været fokus på hvordan man har kunnet se perioden afspejlet i litteraturen; vi har bl.a. set på intertektstualitet, metafiktion, upålidelige fortællere, den nedslåethed som der ses i personerne, samt hvordan fragmentering afspejles teksterne.  

Forløbet baseres primært på Through Literary Landscapesaf Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back, systime 2025

Teoretisk baggrund:
Postmodernism: Historical Background | Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism

Postmodernism: Literary Background | Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism

Følgende begreber er der blevet arbejdet med igennem forløbet vha. forskelige tekster.  

The breakup  of grand narratives, (small/local narratives i.e the personal voice)
Low culture and consumerism
playfulness & pastiche (a text may look like a detective novel, a gothic horror story or a spy-novel but turn out to be something else. Furthermore, the postmodern writer does not necessarily have to stick to one genre but may change it during his story). 
Metafiction (means that the author clearly signals to his reader that what he or she is reading is nothing more than a text and thereby nothing more than fiction.)
The death of the author (Meaning does not come from the author’s intentions but from how the reader interprets the text).
fragmentation (playful texts that disrupt the narrative into fragments and that reflect and explore the chaos of the world)
psychological fragmentation that our protagonist is going through; the subconscious fears and paranoia of a seemingly chaotic world. 

Intertextuality (referencing to other literary works and their characters)
unreliable narrators, materialism, disillusionment, amoral behaviour, amotionally paralyzed, social realism, superficial relationsships, identity; uncertainty, insecurity, doubt .
Dehumanization: The character looses some of his or hers humanity; you loose your individuality, and go from being a subject to an object. Everyone begin to look alike and speak alike; they become emototionally paralyzed
Matter-of-fact: Postmodernism is exempted from the big descriptions. When things are to be described, and everything is possible, we become very ‘matter-of-fact'. It is not the big descriptions, there is no human reaction; when a character is witnessing a murder, he describes it very briefly and then cynically eats an apple as if it was no big deal. It is then up to the reader to put emotions into the text; the author does not do this for us. 
Distrust of grand narratives the narrative doesn’t impose a definitive perspective
Presentation of (un)reality; flickering in and out of the world maybe due to drugs or the character's mental state





Følgende tekster har vi arbejdet med i forløbet:

Eve Merriam: How to Eat a Poem | Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism
Adam O'Riordan: 98 Mercury Sable
Sarah Hall: Case study 2: https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=178&L=10#c1346
Chuck Palanuik: Choke
Sarah Shun-Lien Bynum: Likes (2017), part 1
Bret Easton Ellis: ’Killing child at zoo’ (uddrag fra American Psycho)
The Truman show (film)


Udvalgte scener fra filmen 'Pulp Fiction'

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Terminsprøve og skriftlig eksamen


Følgende links må tilgås til terminsprøven og skriftlig eksame:

https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/  


Synonyms and Antonyms of Words | Thesaurus.com

https://app.minlaering.dk/dashboard  

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/  

https://beta.ordbogen.com/da/  

https://www.merriam-webster.com/

https://www.ldoceonline.com/

https://www.freecollocation.com/

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer