Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Sebastian Djurhuus
|
Hold
|
2024 ID_B3g3 (3g Id/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
I fodbold har vi arbejdet med
- Korte og lange afleveringer (inderside og halvliggende vrist) med tilhørende tæmninger og fokus på første berøring.
- Boldkontrol, driblinger og temposkift
- Skud på mål, inderside (Placering af bolden) og vrist (Kraft på skuddet)
- Bandespil og overlap to mod to/tre mod tre spil.
- Forsvarsteknikker og taktisk placering på banen
- Samlet spil og bevægelser i forhold øvrige spillere
I teori har vi arbejdet med anaerob energiomsætning ud fra "B-bedre idræt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
badminton
Fokus på
- Serv
- Clear
- Drop
- Smash
- Benarbejde
- Samarbejde
- Bevægelse på banen
- Det samlede spil.
Vi har udelukkende spillet double med fokus på at bevæge sig i forhold til hinanden og spille sammen med en medspiller ift til dennes spillestil og evner. Det har både været double.
I teori har vi arbejdet med aerob energiomsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
I volley har vi arbejdet med grundslagene og spilforståelse.
- Fingerslag
- Baggeslag
- Serv (Vi spillede primært med underhånd, da modtagningerne var udfordrerne)
- Smash og blokader
- Modtagningsøvelser.
- Bevægelser på banen og det samlede spil
I teori har vi afsluttet aerob energiomsætning arbejdet videre med anatomi og bevægelsesanalyse af afsæt og kastebevægelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Pickleball
Forløbet gøres helt færdigt i løbet af marts, når alle elever har været igennem forløbet på C-niveau.
Vi har kun spillet double og haft fokus på:
- Slagteknik (forhånd og baghånd)
- Dink
- Benarbejde, som var har arbejdet en del med
- Slagserier med flugtninger
- samarbejde og taktik i double
- Det samlede spil
I teori har vi arbejdet med muskeltyper og styrketræning i praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Stepaerobic
I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.
Fokus har været på:
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken
I teori har vi arbejdet med muskelfysiologi og nerversystemerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165707",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165707",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165707"
}