Holdet 2024 ID_B3g3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Sebastian Djurhuus
Hold 2024 ID_B3g3 (3g Id/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 badminton
Titel 3 Volleyball
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Stepaerobic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

I fodbold har vi arbejdet med
-  Korte og lange afleveringer (inderside og halvliggende vrist) med tilhørende tæmninger og fokus på første berøring.  
- Boldkontrol, driblinger og temposkift
- Skud på mål, inderside (Placering af bolden) og vrist (Kraft på skuddet)
- Bandespil og overlap to mod to/tre mod tre spil.
- Forsvarsteknikker og taktisk placering på banen
- Samlet spil og bevægelser i forhold øvrige spillere

I teori har vi arbejdet med anaerob energiomsætning ud fra "B-bedre idræt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 badminton

Fokus på
- Serv
- Clear
- Drop
- Smash
- Benarbejde
- Samarbejde
- Bevægelse på banen
- Det samlede spil.

Vi har udelukkende spillet double med fokus på at bevæge sig i forhold til hinanden og spille sammen med en medspiller ift til dennes spillestil og evner. Det har både været double.

I teori har vi arbejdet med aerob energiomsætning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volleyball

I volley har vi arbejdet med grundslagene og spilforståelse.
- Fingerslag
- Baggeslag
- Serv (Vi spillede primært med underhånd, da modtagningerne var udfordrerne)
- Smash og blokader
- Modtagningsøvelser.
- Bevægelser på banen og det samlede spil

I teori har vi afsluttet aerob energiomsætning arbejdet videre med anatomi og bevægelsesanalyse af afsæt og kastebevægelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Pickleball

Forløbet gøres helt færdigt i løbet af marts, når alle elever har været igennem forløbet på C-niveau.
Vi har kun spillet double og haft fokus på:
- Slagteknik (forhånd og baghånd)
- Dink
- Benarbejde, som var har arbejdet en del med
- Slagserier med flugtninger
- samarbejde og taktik i double
- Det samlede spil

I teori har vi arbejdet med muskeltyper og styrketræning i praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Stepaerobic

I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.

Fokus har været på:
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken

I teori har vi arbejdet med muskelfysiologi og nerversystemerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer