Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Louise Jakobsen
|
Hold
|
2024 ID_B3g2 (3g Id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate, spirit of the game & teamet (repetition)
Ultimate, spirit of the game og teampsykologi.
Færdighedsområde: Boldspil.
Forløbslængde: Repetition af forløb, der er afviklet på alle C-niveau hold i enten 2 eller 3g. Forløbet består derfor af 4 repetitionsmoduler á 90 min. varighed.
Formålet med forløbet er at repetere de grundliggende elementer af ultimate, herunder forståelse for fairplay. Herunder repetition af de basale kaste- og gribeteknikker i relation til både forsvar og angreb. Der arbejdes med overblik, præcision og spilbarhed, samt taktiske muligheder.
Faglige mål:
• Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
• Gribe disken med pandekagegrebet eller pincetgreb, hvis discen ligger til det
• Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
• Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum
• Beherske basal opdækningsteknik
• At kunne pivotere under pres og aflevere til makker
• At kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
• Kendskab til angrebstaktikken ”stack”
Hvad Ultimate går ud på? https://www.youtube.com/watch?v=D3mpy8YWWag (2:45) (1 side)
Ultimates regler og organisering https://idraetsportalen.systime.dk/?id=526 (1,5 sider)
Hvad er god spirit og fairplay? https://dfsu.dk/ultimate/fairplay-og-spirit/ (0,5 side)
Spirit of the game: https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/teori/3-spirit-of-the-game/ (1
side).
Taktikken stack (2:23): https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI (1 side)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atletik og anatomi/bevægelseslære
Færdighedsområde: "Klassiske og nye idrætter"
Målsætning med forløbet:
- At eleverne udvikler kropsbeherskelse
- At eleverne lærer at anvende termer fra anatomi og bevægelseslære i den praktiske del af undervisningen
- At eleverne lærer at analysere deres bevægelse i udvalgte atletikdiscipliner.
Eleverne har været igennem atletikdisciplinerne: Sprint (100 m), hækkeløb, stafet, højdespring og spydkast. Der er i disciplinerne blevet arbejde teknisk med alle discipliner og fokus har været på: tyngdepunkt, centralbevægelse, vægtoverførsel, vinkler, afsæt, hastighed, balance, koordination, rytme, reaktion og kraft. Eleverne har endvidere udarbejdet en bevægelsesanalyse på baggrund af videooptagelser af enten et spydkast eller et højdespring.
Anatomi/bevægelsesanalyse: Eleverne er blevet introduceret til skelettet, dets knogler og led. De har arbejdet med musklers bevægelse; excentrisk, koncentrisk og statisk arbejde samt agonist, synergist og antagonist. Eleverne er blevet introduceret til kroppens vigtigste muskler, deres udspring/hæfte samt deres virkning. Eleverne har analyseret bevægelse og udarbejdet en selvstændig bevægelsesanalyse.
Pensum: B-for bedre idræt s. 38-65.
Aflevering: Bevægelsesanalyse af spydkast eller højdespring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold og træningslære
Færdighedsområde: "Boldspil"
Forløbslængde: 8 moduler á 90 min. varighed.
I fodboldforløbet har eleverne varetaget undervisningen ud fra specifikke tekniske fokuspunkter. Der har været henholdsvis fokus på:
1) Afleveringer, modtagninger og tæmninger, 2) Vendinger, 3) Driblinger, 4) Pasninger, 5) Finter - husmandsfinten, Laudrup-finten og Cruyff-vending, 6) Afslutninger, 7) Forsvar- og angrebstaktik. Undervejs er der blevet spillet kamp, hvor ovenstående fokuspunkter er forsøgt implementeret.
Faglige mål:
• At kunne lave præcise indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
• At kunne tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
• At kunne drible mellem kegler ved brug af indersiden og ydersiden af foden
• At kunne udføre husmandsfinten, Laudrup-finten og lave en cruyff vending.
• At kunne gøre sig spilbar dvs. finde det frie rum ved temposkift, retningsskift og
kommunikation.
• At kunne indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Pensum til musklernes opbygning og træningslære:
Aerobt arbejde: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=133 (0,1 side)
Aerobe processer: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=156 (5,7 sider)
Maksimal iltoptagelse og udholdenhed: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=157 (0,7 side)
Maksimal iltoptagelse: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=158 (9 sider)
Anaerobt arbejde: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=134 (0,1 side)
KP-spaltning: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=159 (1,5 side)
Kombination af aerobt og anaerobt arbejde: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=160 (2,1 sider)
Anaerob træning: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=161 (4,2 sider)
Muskler og muskelkontraktion del 1: https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI (6:57 min - ca. 2 sider)
Muskler og muskelkontraktion del 2: https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso (6:44 min - ca. 2 sider)
Skeletmusklernes opbygning: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=236 (0,6 side)
Muskelfibre: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=237 (1,5 sider)
Myofibriller: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=238 (2,3 sider)
Fibertyper: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=254 (2,2 sider)
Fibertypefordeling: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=255 (1,1 sider)
Regulering af muskelkraft: https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=256 (0,8 side)
Muscle Contraction - Cross Bridge Cycle: https://www.youtube.com/watch?v=99R-XCGme8Q (4:24 min. - 1,2 sider)
Artikel “Muskeltræthedens velbevarede hemmelighed” https://moreinfo.addi.dk/2.11/more_info_get.php?lokalid=33633041&attachment_type=856_a&bibliotek=870971&source_id=870970&key=d28bddd052d7bf80a2fe (4 sider)
I alt: 41 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop
Forløb: Hip hop.
Færdighedsområde: "Musik og bevægelse"
Forløbslængde: 8 moduler á 90 min. varighed.
Faglige mål:
Eleverne har arbejdet med forskellige grundtrin inden for hiphop, så som crip walk og
forskellige typer af bounce samt body-rolls. Målsætningen med forløbet er at eleverne skal
opnå følgende færdigheder:
• At kunne udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier. Herunder at inddrage
’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At være i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele – f.eks. i body-rolls
• At kende til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende.
• At kunne sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• At kunne fremvise en indøvet koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges
vægt på udtryk.
• At kunne følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball, regler og pointsystem (repetition)
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter.
Forløbslængde: Repetitionsforløb af 4 moduler á 90 min. varighed.
Formålet med forløbet er at repetere teknikken omkring spil i double, hvor der arbejdes med slagene serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Derudover har der været fokus på placering på banen og så vidt det er muligt at slå bolden hen, hvor modstanderen ikke står.
Faglige mål:
• Beherske og kende teknikken bag en korrekt serv
• Rimelig beherskelse af returnering, drop, flugtning og lob.
• Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball.
• Rimelig beherskelse af dinking fra både forhånd og baghånd
• Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Materiale:
Introduktion til pickleball: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=645 (3,5 sider)
Regler i pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0 (2,17 min.) (0,5 side)
Pointtælling: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw&t=163s (3,32 min.) (1 side)
Hvad er pickleball?: https://www.youtube.com/watch?v=kqLRRNOpe8U (1,35 min.) (0,5 side)
Third Shot Drop: https://www.youtube.com/watch?v=O-VOy2lhtB8 (4 min.) (1,5 sider)
Flugtninger: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg&t=156s (5,44 min.) (2 sider)
Lob: https://www.youtube.com/watch?v=wxOAYGicRzQ (fra 0:55-2:40 min.) (1,5 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cha-cha-cha (repetition)
Cha-cha-cha (repetition)
Færdighedsområde: "Musik og bevægelse"
Forløbslængde: 4 moduler af 90 min varighed.
Formålet med forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af dansen cha-cha-cha. I starten af forløbet vil hovedvægten være på dansens grundtrin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende lektioner vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder.
Faglige mål:
- Beherske grundrytmen i cha-cha-cha og udføre bevægelser i takt til musikken.
- Beherske grundstilen indenfor latinamerikansk stil
- Beherske forskellige variationer i cha-cha-cha og sætte trinene sammen til en serie.
- Kunne demonstrere og danse med åben og lukket fatning
- Kunne finde takten i forskellige musikstykker og tælle ind til start.
Cross Body Lead: https://www.youtube.com/watch?v=EubkwC6xj10 (3,35 min.) (1 side)
Crossover break eller "New Yorker": https://www.youtube.com/watch?v=ZNZ4uJD2vUM (1,43 min) (0,5 side)
Spot turn: https://www.youtube.com/watch?v=dwLyBdbvHlY (2,19 min) (0,6 side)
Underarm turn (ladies): https://www.youtube.com/watch?v=55xMEAwvXI4 (2,43 min.) (0,8 side)
Lock steps (“frem og tilbage”): https://www.youtube.com/watch?v=0GK41LKaxs8 (2,37 min) (0,8 side)
Advanced cross body lead for men: https://www.youtube.com/watch?v=Lp77j6Oy-58 (2,56 min.) (1 side)
Open break: https://www.youtube.com/watch?v=tWzn0NX-k6Q (2,02 min) (0,7 side)
Cross body lead: https://www.youtube.com/watch?v=EubkwC6xj10 (3,35 min) (1,1 side)
Triple cha-cha lock step: https://www.youtube.com/watch?v=LrBMVANoz_M (2,08 min) (0,7 side)
Outside partner breaks: https://www.youtube.com/watch?v=LOZT3jCaHok (2,07 min) (0,7 side)
Cucaracha break: https://www.youtube.com/watch?v=oTIN8Hlv5MQ (2,15 min) (0,7 side)
Chase with half turn: https://www.youtube.com/watch?v=m2bBhBAdAUw (2,06 min) (0,7 side)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball og idrættens organisering
Formålet med forløbet har været at introducere og videreudvikle elevernes tekniske og taktiske færdigheder i volleyball. Undervisningen har både fokuseret på grundlæggende slagteknikker, spilsystemer og placering på banen samt holdspil og kommunikation med udgangspunkt i teori om teamudvikling og roller fra Ultimateforløbet.
Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud, mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslaget med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderens bane.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Være en god holdspiller, der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde taktisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Idræt - trends og tendenser
-
Idræt - Unge
-
Projekt:
-
Ingen lektier!
-
1.1 Sport eller idræt | Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi
-
3.1 Hvem dyrker sport? | Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi
-
3.3 Hvordan dyrker man sport? | Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi
-
Baggerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
-
Fingerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
-
13 Idrættens internationale scene og mediernes indflydelse | B - for bedre idræt
-
13.1 Den globale sport | B - for bedre idræt
-
13.2 De olympiske lege | B - for bedre idræt
-
Sportswashing // Stanis Elsborg – Think About It – Podcast
-
Sport og politik:
-
Øvelsesbank | Idrætsportalen
-
Blokade Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
-
13.4 Medier og megavents | B - for bedre idræt
-
Opgave - sport, medier og megaevents.pptx
-
Volleyball videoer
-
4.1 Det senmoderne samfund og sport | Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi
-
4.2 Identitetens dimensioner | Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi
-
Atletik og behov - eksamensspg..docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165752",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165752",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952165752"
}