Holdet 2024 BK_C3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Nanna Lykke Sattrup
Hold 2024 BK_C3g (3g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kasper Eistrup og billeders virkemidler
Titel 2 Surrealisme
Titel 3 Foreigners everywhere & postkolonialisme
Titel 4 Skulptur
Titel 5 Natur &samtidskunst: huskunstnerprojekt Anna Munk
Titel 6 Eksamensprojekt: MENNESKE OG NATUR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kasper Eistrup og billeders virkemidler

Vi arbejder med billedets virkemidler: komposition, form, lys/skygge, rum og farve. Hver elev samler forløbets mange småøvelser i et individuelt Kasper Eistrup-inspireret collageværk som har et ikon, en figur eller et tema fra popkulturen som omdrejningspunkt. Vi runder forløbet af med en ekskursion, hvor vi ser Kasper Eistrups værker på Asbæk Gallery.

Oversigt:
1.modul: velkommen til faget, introduktion til æstetik samt organisk og geometrisk
2.+ 3. modul: komposition; statisk/dynamisk, åben/lukket, Hierarkisk/additiv + gestaltlovene. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med begreberne
4. + 5. modul: introduktion til lys/skygge, herunder formgivende lys, egenskygge/slagskygge, synlig/usynlig lyskilde, naturligt lyst, claire obscure. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med begreberne.
6. +7. modul: rumskabende virkemidler: overlapning. linearperspektiv, gradienter, udviskning, repoussoir. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med begreberne.
8.+ 9.modul: småøvelserne samles til en collage inspireret af Kasper Eistrups fragmenterede værker.
10: collagerne præsenteres for holdet.

Faglige mål i fokus:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Materiale:
PP fra undervisningen samt teori om de faglige begreber fra Kunstens stemmer:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
https://martinasbaek.com/artists/kasper-eistrup/
https://kunsthalcharlottenborg.dk/da/udstillinger/poetics-of-encryption/

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedsamling til collage 11-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Surrealisme

Som en glidende overgang fra forløbet om Kasper Eistrup og billedets virkemidler startede vi med at lave collager - både fysiske og AI-genererede. Dette hang sammen med at vi besøgte udstillingen "Poetics of Encryption" samtidig med at vi så Kasper Eistrups udstilling på Asbæk Gallery.
Vi lagde således ud med at arbejde med surrealisme i et samtidskunstnerisk perspektiv, for efterfølgende at dykke ned i den mere klassiske surrealisme og dens kunstnere og teknikker.

Oversigt over forløbet:
1. modul: introduktion til surrealisme og collage, et kig på den nutidige amerikanske kunstner Sarah Eisenlohr og hendes surrealistiske collager.
2.+ 3. modul: ekskursion til henholdsvis Kasper Eistrup udstillingen "Brick and Mortar" på Asbæk Gallery og "Poetics og Encryption" på Charlottenborg Kunsthal.
4.modul: analyser og præsentationer af værker fra udstillingen "Poetics og Encryption"  + eksperimenter med AI-genererede surrealistiske 'collager' samt overvejelser omkring, hvad der rent generisk er 'surrealisme'.
5. modul: fortsat arbejde med klassisk surrealisme + "Kunst til tiden: surrealisme" (DRTV)
6.modul: introduktion til surrealisme og tilfældighedsteknikker med fokus på Exquisite Corpse - praktisk arbejde med teknikken.
7. modul: introduktion til flere surrealistiske tilfældighedsteknikker (frottage + decalcomania + automatskrift) samt påbegyndelse af arbejde med surrealistisk beklædt krop.
8.modul: fortsat arbejde med arbejde med surrealistisk beklædt krop.
9.modul: analyse af surrealistiske værker med analysemodel.

Faglige mål i fokus:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶̶̶ ̶̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
PP fra undervisningen med gennemgang af surrealisme som periode
uddrag af John Raynes "Om at tegne mennesker" (side 18-19 i det vedhæftede kompendium om surrealisme)
Øvelsesvejledning til 'Den surrealistiske beklædte krop" (side 20-22 i det vedhæftede kompendium om surrealisme)
Analysebegreber fra Kunstens Stemmer: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=309

Omfang: 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Foreigners everywhere & postkolonialisme

Inspireret af temaet ved Venedig Biennalen 2025 har vi arbejde med temaet "Foreigners Everywhere" i en samtidskunstnerisk kontekst, dvs. vi har set på udvalgte værker fra Biennalen og analyseret dem og undersøgt forskellige nuancer i det gennemgående tema. Vi fulgte herefter op på dette med en undersøgelse (teoretisk, analytisk og praktisk) af emnet Postkolonialisme og etno-æstetik.

Oversigt:
1.modul: hvad er Venedig Biennalen + introduktion til årets tema "Foreigners everywhere", eksempler fra Biennalen bl.a. Mahkus Mural på den centrale pavillons facade.
2.+ 3. modul: gennemgang af teksten "Hvad er samtidskunst" + gruppearbejde med analyser af værker fra Venedig Biennalen (forskellige pavilloner + enkeltværker) med analysemodel til samtidskunst + præsentationer i matrixgrupper
4.modul: læsning af teori om det postkoloniale + etno-æstetik, påbegyndt arbejde med analyse af værker med postkolonialt blik - lektie: sprogværk
5.modul: fortsat arbejde med analyser samt præsentationer af sprogværk.
6. modul: læsning af artiklen "Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer?" samt konceptudvikling af eget værk med postkolonialt/etno-æstetisk blik.
7: modul: praktisk arbejde med konceptuelt værk
8.modul: præsentationer og afrunding af forløb

Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale:
Diverse PP fra undervisningen
"Hvad er samtidskunst" fra Arken undervisning
Afsnit om Postkolonialisme samt Etno-æstetik fra TAP-bogen, Andersen og Porse (side 115-120 + 204-210) , Praxis
Analysemodeller  til Samtidskunst
"Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer" fra Information 3/1 2015 https://www.information.dk/kultur/2015/01/ogsaa-glemt-hvorfor-hedder-kolonialvarer

Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyseopgave 13-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skulptur

Et kort forløb om skulpturer, hvor vi arbejder teoretisk, analytisk og praktisk. Vi lærer om skulpturelle virkemidler og fremstillingsformer og eleverne udarbejder to små skulpturer i ler: en abstrakt, organisk Hans Arp-parafrase og en figurativ Rose Eken-parafrse. Eken-parafraserne males og lakeres og indgår i små Vanitas-stilleben-kompositioner som eleverne fotograferer afslutningvist. Der arbejdes også gruppevist med skulpturanalyser, hvor der både fokuseres på formelle træk og værkernes betydning og kontekst.

Oversigt:
1.modul: introduktion til skulptur og teorigennemgang med begrebsark: taktilitet, skala, materiale, komposition og sokkel. Praktisk arbejde med Hans Arp-parafrase i ler.
2.modul: yderligere teorigennemgang med begrebsark: fremstillingsformer og skulpturelle virkemidler: tung/let, rum/volumen, glat/ru, kunstner og kontekst. Herefter arbejdes gruppevist med analyser der præsenteres på holdet.
3.modul: præsentation af Rose Ekens kunstneriske praksis samt udformning af Rose Eken-parafrase (hverdagsgenstand i ler).
4.modul: bemaling af Rose Ekens-parafrase (hverdagsgenstand), lektie om Vanitas i "Kunstens stemmer)
5.modul: gennemgang af teori om Vanitas og Stilleben (Memento Mori etc) samt lakering af Rose- Eken-parafraser. Afslutningsvist Vanitas-komposition med Eken-parafraserne (og andre elementer) som fotograferes og præsenteres.

Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale:
Diverse PP fra undervisningen med teori om skulpturer
Afsnit 4.a om FORM fra "Billedkunstbogen" https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
Afsnit 5.5 om Rose Eken i "Kunstens stemmer" https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=321
Afsnit C.2 om Vanitas fra "Kunstens stemmer" https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=237

Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Natur &samtidskunst: huskunstnerprojekt Anna Munk

Sammen med skolens b-niveau-hold i billedkunst har 3gbk deltaget i et huskunstnerprojekt med billedkunstneren Anna Munk som har forløbet sig over 6 moduler: 2 indledende moduler og en blokdag på 4 moduler.

Anna Munk introducerede først sin egen kunstneriske praksis og fortalte om sit arbejde med motiver og materialer samt viste forskellige eksempler på naturmalerier med varierende grad af figuration/abstraktion.
Eleverne fik herefter til opgave at fotografere et stykke natur i nærheden af skolen - gerne i skolens Vild med Vilje-have for efterfølgende at zoome ind på en lille del/detalje. Herefter skulle eleverne grunde en maleplade i enten en mørk eller en lys tone, hvorpå det zoomede motiv skulle overføres vha. OHP. På selve blokdagen malede eleverne med acrylmaling i en begrænset farvepalet bestående af grøn, blå, violet, sort og hvid.

Værkerne/værket hænger nu som en stor fælles 'mosaik' på væggen af skolens Multihal med front mod Vild med Vilje-haven hvor de oprindelige zoomede motiver er hentet. værket blev fremvist ved en fernisering hvor kunstneren Anna Munk deltog og rektor Mikkel Harder Sørensen holdt tale.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt: MENNESKE OG NATUR

Som overskrift for holdets eksamensprojekter har vi valgt MENNESKE OG NATUR, herunder teorien om "Det antropocæne og det posthumane". Gennem et fokus på forholdet mellem menneske og natur kobles forløbet til det foregående huskunstnerforløb med naturmaleri i en samtidskunstneriske kontekst.
Eleverne udarbejder selv et centralt spørgsmål og vælger udtryksform i et eksamensprojekt der falder ind under det fælles emne.

Oversigt:
1.modul (virtuelt): arbejde med teori om det antropocæne og det posthumane samt brainstorm over emnet og indledende idegenerering.
2.modul: inspirationsresearch, idegenerering og indledende skitsering
3.modul: skitsering og arbejde med praktisk produkt
4.modul: arbejde med praktisk produkt
5.modul; arbejde med praktisk produkt + perspektivering til Huskunstner-projektet
6.modul: projektrapport og eksamensorientering

Faglige mål i fokus:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale:
Afsnittet "Det antropocæne og posthumanisme" fra TAP-bogen (Andersen og Porse) side ???

Omfang:
10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer