Holdet 2024 IF_C3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Thomas Helverskov Aagaard
Hold 2024 IF_C3g (3g if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Robotterne kommer!
Titel 2 Reklamespil
Titel 3 Hjemmesider
Titel 4 Big Data

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Robotterne kommer!

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til indførelsen af ny teknologi herunder robotter i almindelige samfundsopgaver. Her gøres eleverne opmærksomme på de etiske aspekter og problematikker, der kan opstå, når robotter overtager vores arbejde og hverdag. I dette forløb sætter vi fokus på sygehusportører, som erstattes af robotter.
Forløbet introducerer eleverne til grundlæggende programmeringsprincipper. Der vil være en løbende progression, hvor eleverne udvider deres programmeringsfærdigheder fra farveprogrammering til blokprogrammering. Efter forløbet vil eleverne have en forståelse for grundlæggende programmering i form af blokprogrammering, herunder funktioner, variabler, sekvenser og løkker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reklamespil

Reklamespil er et forløb til c-niveau, der sætter eleverne i stand til selv at konceptudvikle, designe og implementerer simple reklamespil i eks. Scratch fra MIT og/eller code.orgs app-lab og bruge kendskabet til at analysere og vurdere reklamespil.

Udgangspunktet for forløbet er humanistisk/merkantilt med fokus på formidling, målgrupper og budskab. Det kan tones i en merkantil retning ved fokus på spil med fokus på salg af produkter, mens det omvendt også kan gives en mere humanistisk vinkel ved at fokusere på spil, der fremmer et bestemt budskab.

https://informationsteknologi.wikidot.com/reklamespil-til-laereren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hjemmesider

Eleverne skal have en ide om internettets opbygning, og hvordan computere kommunikerer med hinanden på internettet. Derudover skal eleverne kunne opsætte simple og mere avancerede hjemmesider ved at anvende HTML5 og CSS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Big Data

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer