Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
René Klint Jacobsen
|
Hold
|
2024 RE_B1 (3g Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Teorier og metoder
Forløbet fungerer som en introduktion til fagets forskellige skoler inden for teori, analyse og metode. I forløbet ser vi på, hvordan de forskellige metoder ligner og adskiller sig fra hinanden. Vi undersøger forskellige religiøse fænomener og tekster for at se, hvordan metoder og teori kan anvendes i praksis. Metodebevidstheden bruges aktivt i de efterfølgende forløb.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Amerikansk civilreligion
I dette forløb har fokus været på amerikansk civilreligion med udgangspunkt i Robert Bellahs teori, med inddragelse af Durkheims og Rousseaus forestillinger om ”civilreligion”.
Vi har arbejdet med ritualer og myter inden for amerikansk civilreligion ud fra både et funktionalistisk, fænomenologisk og strukturalistisk perspektiv. Der har været særligt fokus på forskellen mellem civilreligion og partikulær religion, samt hvilken rolle kristendommen spiller i forhold til den amerikanske civilreligion.
Derudover har vi beskæftiget os med sekulariseringstesen i relation til det komplekse forhold mellem stat og religion i USA.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion
̶ et veldefineret religionsfagligt emne
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom - helligsteder
Forløbet har fokus på kristendommen, især den Ortodokse Kirke, og ser hovedsageligt på, hvad der kendetegner det hellige rum i de tre største retninger; den ortodokse, katolske og protestantiske kirke. Vi ser på de historiske forskelle og uenigheder for at få en bedre forståelse af de forskellig teologiske begrundelser for at ritualer og hellige rum ser ud som de gør.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værkslæsning - Johannesevangeliet
Dette forløb bestod af en værkslæsning af udvalgte dele af Johannesevangeliet. Vi behandlede de læste sider med udgangspunkt i teorierne om den karismatiske leder, fænomenologi, strukturalisme samt Luhmanns systemteori. Fokus var særligt rettet mod fremstillingen af Jesus og jøderne i evangeliet. Derudover sammenlignede vi udvalgte dele af Johannesevangeliet med de synoptiske evangelier og det apokryfe Thomas' Barndomsfortælling.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst
Kernestof:
̶ kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
̶ hovedværkslæsning: en længere tekst af religiøs eller religionsvidenskabelig karakter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
forskellige retninger af islam
I sufi-delen af forløbet ses der på forskelle og ligheder på mystikken over for de mere ortodokse grene af islam. Herunder inddrages teorier om mystiske, samt en senmoderne brug af sufismen.
Forløbet har haft særligt fokus på shia-islam og sufisme. Vi har undersøgt ligheder og forskelle mellem sunni- og shia-islam, med særligt fokus på en funktionalistisk tilgang – både i den formative periode og i nutiden.
I delen om sufisme har vi set nærmere på forskelle og ligheder mellem mystikken og de mere ortodokse retninger inden for islam. Herunder har vi inddraget teorier om mystik samt undersøgt, hvordan sufismen kan anvendes i en senmoderne kontekst.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og
konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt andre historiske og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Great Divide: Sunni vs. Shia
-
Islam - s. 20-25, 28-32, 38-41, 44-45, 50-51, 54 og 57-63.pdf
-
Klassisk og Moderne Islam - s. 42-45.pdf
-
Medina, Ghadir Khumm, Mekka
-
DEN MENNESKELIGE RETFÆRDIGHEDS STEMME af George Jordac og Profeten Muhammeds afskedsprædiken.pdf
-
Martyrium | Iran - Historie, samfund, religion
-
The Story of Hussain | Battle of Karbala | FULL DOCUMENTARY
-
Ashura Procession New York- Roses from Hussain 2024
-
Ashura er martyrernes dag
-
Muslimernes Muhammad - og alle andres - s. 109-119.pdf
-
3.7: Socialteorien ’ingroups’ og ’outgroups’ | NATIONER OG NATIONALISME
-
Shiaprædikanten, der var Saudi-Arabiens værste mareridt.pdf
-
Her er fire områder, hvor saudisk-iransk konflikt kan gøre ondt.pdf
-
Sunni og shia - hvad strides de egentlig om?
-
Spørgsmål:
-
Kristian Leth og sufismen
-
Hvad er sufisme? | Klassisk og moderne islam
-
Den mystiske oplevelse | Mystik
-
Sufismen i teori og praksis | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
-
Sufismens vej og mål | Klassisk og moderne islam
-
Muhammeds himmelfærd.pdf
-
9. Det religionsfaglige projekt | Religion: Teori – fænomenologi – metode
-
Projektets opbygning | Religion: Teori – fænomenologi – metode
-
Problemformulering | Religion: Teori – fænomenologi – metode
-
Projektbeskrivelse | Religion: Teori – fænomenologi – metode
-
Sufismen i Tyrkiet | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
-
Discover The Mysterious Sufi Whirling Dervish Dance!!
-
Qadiri Sufi Hadra in Chechnya (Mostly Translated) – Sufi Dhikr – حضرة صوفية شيشانية
-
Tekster og kilder om religion | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
-
Hovedretninger i islam | Religionsportalen
-
Muslimer kritiserer muslimer | Religionskritik
-
Feltarbejde | Religion: Teori – fænomenologi – metode
-
Feltarbejde på internettet | Religion: Teori – fænomenologi – metode
-
Sufi Danmark
-
Kan man være sufi og sunnimuslim på samme tid?
-
Hvordan kan I forklare og uddybe disse passager:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tibetansk buddhismen
I forløbet undersøges det, hvordan Buddhas klassiske lære formes, da den møder den tibetanske bön-religion og tager en særlig form i den tibetanske buddhisme/vajrayana. Vi ser særligt på det politiske og sociale aspekt i det tibetanske system, med lamaer, tulkuer og Dalai Lama. Deruover ser vi på død og genfødsel, og hvordan man finder en reinkarnation af en tulku. Vi ser i forløbet også på Kinas besættelse og modstanden mod denne. Forløbet har også et fokus på tibetansk buddhisme i Danmark og med besøg i Tibetansk Buddhistisk Center, Phendeling.
(NB: eleverne for løbende vejledning til projektrapporten i løbet af dette forløb)
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og
konflikter
̶ udarbejde et mindre, religionsvidenskabeligt baseret projekt.
Kernestof:
̶ buddhisme eller hinduisme, herunder tekster fra religionernes tidlige udviklingshistorie og nutiden
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166327",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166327",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166327"
}