Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Angellinah November Lotus Mogensen
|
Hold
|
2024 FI_C3g1 (3g fi/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filosofi
Indhold:
Forløbets formål var at introducere eleverne til filosofifaget generelt, til fagets metode og til elementær argumentationsteori. Vi startede induktivt med en case og arbejdede så med argumentation. Eleverne skulle til sidst anvende deres viden om argumentation i en paneldebat, hvor de diskuterede et emne.
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af hverdagsagtig karakter
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Centrale begreber/metoder:
- gyldighed, holdbarhed og fejlslutning
- Den gode begrundelse
- Begrebsanalyse
- Tankeeksperimenter
- Logisk konsistens
- Filosofihistorien
- Overensstemmelse med erfaring
- Ockhams ragekniv
Materiale:
Oversigtslitteratur:
”Refleksion. Grundbog i filosofi” af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen. Gyldendal 2017 A/S. Introduktion til filosofi s. 6-16 (8 s)
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013. Introduktion til filosofi s. 6-11 (4 s)
”Introduktion, formelle og informelle fejlslutninger” https://at.systime.dk/index.php?id=595 - senest tilgået d. 13-05-2019 (3,5 s)
Andet materiale med filosofisk indhold:
”Børn er fødte filosoffer” https://v-skerninge-friskole.dk/file/filosof.pdf - udløbet: senest tilgået d. 07-01-2019 (4 s)
Fagfordeling på Vestre Skerninge friskole https://v-skerninge-friskole.dk/file/Fagfordeling%2018-19.png - udløbet: senest tilgået d. 07-01-2019
”Information efter kronik af barnemorder: Ingen er per definition udelukket fra vores debatsider” https://k.dk/s/HseB - senest tilgået d. 13-05-2019 (3,4 s)
Argumentationsanalyse og filosofi, det bedste værn mod bull-shit! https://youtu.be/ajUkj-vat-I - senest tilgået d. 13-05-2019 (2 s)
How to Argue - Philosophical Reasoning: Crash Course Philosophy #2 https://youtu.be/NKEhdsnKKHs - senest tilgået d. 13-05-2019 (2 s)
Visuel fremstilling af logiske fejlslutninger: http://thevisualcommunicationguy.com/wp-content/uploads/2015/02/Infographic_LogicalFallaciesCollection_LowRes.jpg - senest tilgået d. 13-05-2019
http://jorgenboge.wikidot.com/argumentation - senest tilgået d. 13-05-2019
https://sites.google.com/a/skivegymhf.dk/skriftlighedsportalen/stoerre-skriftlige-opgaver/argumentation/toulmins-argumentationsmodel - senest tilgået d. 13-05-2019
Videogennemgang af Toulmins model: https://youtu.be/En7MfGPYK4s - senest tilgået d. 13-05-2019 (1 s)
I alt: ca 28 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Etik: Hvordan skal vi handle?
FORLØB: Etik – hvordan skal vi handle?
Indhold:
Forløbet om etik giver eleverne mulighed for at beskæftige sig med flere aspekter af fagets kernestof, men primært væsentlige problemstillinger og temaer inden for praktisk filosofi og centrale filosofiske positioner inden for etik. Eleverne har til sidst anvendt deres viden på nogle selvvalgte cases om abort og forholdt sig til dem ud fra en filosofisk position.
Eleverne har fået mulighed for at reflektere over centrale problemstillinger, så som: Hvordan skal vi handle? Hvad kan vi bruge som målestok for vores handlingers rigtighed? Hvor småt/stort skal vi tænke, når vi agerer i verden?
Vi havde også besøg af Dyrenes Alliance
Faglige mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
̶ genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Centrale begreber:
Pligtetik
Mål og middel
Kategorisk imperativ
Fornuft
Morallov
Pligt/god vilje
Utilitarisme
Regel-utilitarisme
Handlingsutilitarisme
Dydsetik
Global etik
Situationsbundet etik
Moralsk motivation
Moralsk opdragelse
Materiale:
Filosofiske tekster:
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013. (ibog) https://filosofigrund.systime.dk/?id=1
Immanuel Kant, Grundlæggelse af moralens metafysik (1,7 s)
John Stuart Mill, Utilitarisme (2 s)
Rosalind Hursthouse, Om dydsetik (2 s)
Peter Singer, Det liv du kan redde (2 s)
Professor Rosalind Hursthouse FRSNZ, Virtue ethics: https://vimeo.com/250204414 (0-7 min) - senest tilgået d. 21-05-2024 (1,5 s)
Oversigtslitteratur:
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013. (ibog) https://filosofigrund.systime.dk/?id=1
Pligtetik – fokus på den etiske pligt (4,5 s)
Kritik af Kants pligtetik (1,5 s)
Konsekvensetik – fokus på konsekvenserne (4 s)
Kritik af utilitarisme (2 s)
Dydsetik – fokus på den gode person (6,5 s)
Kritik af dydsetik (1 s)
Perspektivering: Har vi en etisk pligt til at hjælpe de fattige? (2,5 s)
Andet materiale med filosofisk indhold:
What is Virtue Ethics? (Philosophical Definition) https://youtu.be/JPV2KsWMRfc - senest tilgået d. 21-05-2024 (1 s)
Utilitarianism: Crash Course Philosophy #36 https://youtu.be/-a739VjqdSI - senest tilgået d. 21-05-2024 (2 s)
Kant & Categorical Imperatives: Crash Course Philosophy #35 https://youtu.be/8bIys6JoEDw - senest tilgået d. 21-05-2024 (2 s)
3 ethical catastrophes you can help stop, right now | Peter Singer | Big Think: https://youtu.be/307gysA18_E - senest tilgået d. 21-05-2024 (1 s)
I alt: ca. 35 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Det gode samfund
FORLØB: Politisk filosofi
Indhold:
Forløbet om politisk filosofi vil give eleverne mulighed for at beskæftige sig med flere aspekter af fagets kernestof, så som væsentlige problemstillinger og temaer inden for praktisk filosofi og grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur.
Forløbet har inddraget kreative og dialogiske arbejdsformer: Centrale teorier er blevet remedieret i form af tegneserier, udarbejdet af eleverne. Derudover er øvelsen ’dialogcirkel’ blevet anvendt til at træne elevernes diskussionskompetencer. Sidstnævnte øvelse gav blandt andet anledning til at eleverne deltog i et rollespil hvor de skulle diskutere både foran og bagved ’uvidenhedens slør’.
Eleverne har haft mulighed for at reflektere over centrale problemstillinger, så som: Hvordan kan vi indrette et retfærdigt samfund? Hvordan skal goderne fordeles? Hvordan skal magten fordeles? Hvordan skal forholdet mellem individ og stat være?
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Centrale begreber:
- Retfærdighed
- Arbejdsdeling
- Totalitarisme
- Demokrati
- Idéverden
- Dialektisk metode
- Offentlighed
- Naturtilstanden
- Suverænen
- Samfundspagt
- Social orden
- Naturlov
- Naturret
- Frihed
- Magtens tredeling
- Almenviljen
- Naturlig frihed vs. borgerlig frihed
- Den oprindelige position
- Uvidenhedens slør
- Frihedsprincippet
- Differensprincippet
- Natvægterstaten
- Selvejerskabstesen
- Berettigelsesteorien
Materiale:
Filosofiske tekster:
Fra ”Filosofi i en digital tid” af Lisbeth Gødsbøll Jørgensen, 2024, Systime (ibog): https://filosofiiendigitaltid.systime.dk/?id=1
- Platon: Staten (2,5 s)
Fra ”Refleksion" af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, 2017, Gyldendal (ibog): https://refleksion.systime.dk/?id=1
- John Locke: ANDEN AFHANDLING OM STYREFORM (cirka 1662) (5 s)
- John Rawls: af “En teori om retfærdighed” (4 s)
- Robert Nozick: ANARKI, STAT OG UTOPI (1974)” (5 s)
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013 (ibog): https://filosofigrund.systime.dk/?id=1
- Thomas Hobbes: “Leviathan” (2 s)
Oversigtslitteratur:
Fra ”Filosofi i en digital tid” af Lisbeth Gødsbøll Jørgensen, 2024, Systime (ibog): https://filosofiiendigitaltid.systime.dk/?id=1
- Retfærdighed og arbejdsdeling (3,3 s)
Fra ”Refleksion" af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, 2017, Gyldendal (ibog): https://refleksion.systime.dk/?id=1
- Locke: Den klassiske liberalismes fader (4 s)
- John Rawls: En teori om retfærdighed (5 s)
- Robert Nozick: Frihed og minimalstat (6 s)
- Perspektivering: Thomas Piketty (1,5 s)
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013. (ibog): https://filosofigrund.systime.dk/?id=1
- Kritik af Platon (1,3 s)
- Thomas Hobbes – al magt til suverænen (4,5 s)
- Kritik af Hobbes (1,5 s)
Leksikonopslag fra lex.dk: (i alt 3 s)
- Samfundspagt https://lex.dk/samfundspagt (senes tilgået d. 3/12-24)
- Social orden https://lex.dk/social_orden (senes tilgået d. 3/12-24)
- Rational Choice teori https://lex.dk/rational_choice_teori (senes tilgået d. 3/12-24)
Andet materiale med filosofisk indhold:
Klip fra Debatten på DR2 1. oktober 2024, 28:36-38:34.
Rune Lykkeberg: ”Det er ikke fake news, som gør amerikanerne uoplyste. Det er tabet af en fælles offentlighed” Klumme i Information d. 7/12-19 https://www.information.dk/debat/2019/12/fake-news-goer-amerikanerne-uoplyste-tabet-faelles-offentlighed, tilgået d. 12/11-24 (2 s)
”Manden der ville melde sig ud”, ”dokumentarisk roadmovie” med kunstneren Christian Dietrichsen som hovedperson. Udsendelsesdato: 26. september 2011; Udgiver: DR2. (tilgået via mitCFU) 12 minutter.
USAs uafhængighedserklæring: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=103 - senest tilgået d. 21-05-2024 (1,3 s)
Senat metoden: http://www.filosoffen.dk/artikler/artikler-noter-taler-foredrag/filosofi-og-filosofihistorie/logik-og-argumentation/argumentationsanalyse-senatmetoden/
Tekster brugt i matrix arbejde:
"Bog om kapitalismens historie og fremtid er enestående", Boganmeldelse bragt i Politiken 24. april 2014, af Rune Lykkeberg (daværende kulturredaktør på Politiken): https://politiken.dk/kultur/boger/boganmeldelser/faglitteratur_boger/art5516128/Bog-om-kapitalismens-historie-og-fremtid-er-enest%C3%A5ende - senest tilgået maj 2025
"Kronik: Illusionen om den fri vilje er kapitalismens farligste våben", Skrevet af: Kjartan Sveistrup Andsbjerg og Asmus Rungby 29. januar 2018 (bragt i Dagbladet Information): https://www.information.dk/debat/2018/01/illusionen-fri-vilje-kapitalismens-farligste-vaaben - senest tilgået maj 2025
Fra ”Refleksion" af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, 2017, Gyldendal
- Martin Ågerup: LIGHED ER IKKE PER DEFINITION MERE RETFÆRDIGT (2007) https://refleksion.systime.dk/?id=168#c490 (3 s)
I alt: ca 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Mennesket – hvad vil det sige at være et menneske?
Indhold: Forløbet om mennesket vil give eleverne mulighed for at beskæftige sig med flere aspekter af fagets kernestof, så som væsentlige problemstillinger og temaer inden for praktisk og teoretisk filosofi og grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur. Vi har arbejdet med fire forskellige menneskesyn; nemlig dualistisk, naturalistisk, eksistentialistisk eller kommunikativt. Vi har også kort perspektiveret til fri vilje over for determinisme. Vi var på ekskursion på Statens Museum for Kunst, hvor vi bl.a. besøgte udstillingen Mensch af Käthe Kollwitz. Vi har også diskuteret nyere spørgsmål så som transhumanisme og kunstig intelligens.
Eleverne har haft mulighed for at reflektere over centrale problemstillinger, så som: Hvad vil det sige at være et menneske? Hvad karakteriserer mennesket? Hvordan kan vi leve bedst muligt som individer og som en del af et fællesskab?
Faglige mål:
identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Centrale begreber:
Dualisme
Rationalisme
Cogito ergo sum
Viljen til magt
Overmennesket
Slavemoral og herremoral
Eksistentialisme
Fri vilje
Væren-i-sig og væren-for-sig
Eksistens før essens
Transhumanisme
Den etiske fordring
Menneskesyn (dualistisk, naturalistisk, eksistentialistisk eller kommunikativt)
Materiale:
Filosofiske tekster:
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013. (ibog) https://filosofigrund.systime.dk/?id=129
• René Descartes, Afhandling om metoden – Filosofiens principper (2 s)
• Friedrich Nietzsche: Afgudernes ragnarok (1,5 s)
• Jean-Paul Sartre, Eksistentialisme er en humanisme s. 100-101 (1,5 s)
• Francis Fukuyama: Transhumanisme – verdens farligste idé s. 104-106 (2,7 s)
K.E. Løgstrup, Den etiske fordring (uddrag) forkortet fra https://rh.systime.dk/index.php?id=122&L=0 (6,7 s)
Friedrich Nietzsche: Af moralens oprindelse (uddrag) – kopi fra ukendt kilde (2,6 s)
Oversigtslitteratur:
Fra ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov. Systime A/S 2013. (ibog) https://filosofigrund.systime.dk/?id=129
• René Descartes – mennesket i to verdner” (5,5 s)
• Kritik af Descartes (1,5 s)
• Friedrich Nietzsche – mennesket som viljen til magt (4,5 s)
• Kritik af Nietzsche (1 s)
• Jean-Paul Sartre – mennesket som valg (6,3 s)
• Kritik af Sartre (0,7 s)
• Perspektivering: Fremtidens mennesker (2,2 s)
Menneske, samfund, natur - indføring i filosofi” af Hans Fink m.fl., Gyldendal 1993. Hvad er et menneske? s. 38-42 (6 s)
Løgstrup: Filosofi. Fra antikken til vor tid, Systime: https://filosofi.systime.dk/?id=627&L=10 3 sider
Andet materiale med filosofisk indhold:
#MeToo-kampagnen fastholder kvinden i rollen som offer:
https://www.information.dk/debat/2017/12/metoo-kampagnen-fastholder-kvinden-rollen-offer - senest tilgået d. 21-05-2024 (3,3 s)
Transhumanist Declaration: https://humanityplus.org/philosophy/transhumanist-declaration/ - senest tilgået d. 15-05-2019 (1,2 s)
“Groundhog Day” instrueret af Harold Ramis, 1993 (10 s pga. ekstensivt arbejde med den)
Mænd udsætter familiedannelse: »Det er tabet af den absolutte frihed«, Information, 15/02/2021 (3 s)
Har vi en fri vilje?, DR2 2000: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030004191630 - senest tilgået d. 15-05-2019 (5 s)
Fem skarpe om Løgstrup, DR Kultur 2013: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321306122110 - senest tilgået d. 21-05-2024 (4 s)
Jordan Peterson - Why it's so Hard to Sit Down and Study/Work: https://youtu.be/IFmQ5waavJY - senest tilgået d. 21-05-2024 (2 s)
I'm transhuman. I'm going to become digital – BBC: https://youtu.be/qOcktbXSfxU - senest tilgået d. 21-05-2024 (1 s)
Cartesian Skepticism - Neo, Meet Rene: Crash Course Philosophy #5: https://youtu.be/MLKrmw906TM - senest tilgået d. 21-05-2024 (2 s)
My Love of Friedrich Nietzsche, Robert Greene: https://youtu.be/sLXA6xOJ6uo - - senest tilgået d. 21-05-2024 (1,5 s)
Oversigt over fire menneskesyn: https://systime.dk/fileadmin/indhold/SupplerendeMaterialer/kronoversSH.pdf - senest tilgået d. 15-05-2019 (udløbet) (1 s)
Senat metoden: http://www.filosoffen.dk/artikler/artikler-noter-taler-foredrag/filosofi-og-filosofihistorie/logik-og-argumentation/argumentationsanalyse-senatmetoden/
I alt: ca 78 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Ondskab
Indhold: Forløbet om ondskab bygger videre på forløbet om mennesket og vil give eleverne mulighed for at beskæftige sig yderlige med flere aspekter af fagets kernestof, så som væsentlige problemstillinger og temaer inden for praktisk og teoretisk filosofi og grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur.
Vores fokus har været ondskab, tænkning og drifter, som kunne formuleres med spørgsmålet: ”Kan ondskab mindskes, hvis mennesker bliver bedre til at tænke sig om?”
Denne vinkel på spørgsmålet om, hvad ondskab er, bringer os således til det grundlæggende spørgsmål: Hvad vil det overhovedet sige at tænke? Opstår ondskab af utilstrækkelig tænkning? Kan god tænkning hindre ondskab? Eller er der en iboende destruktiv kraft i mennesket?
Faglige mål:
identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Centrale begreber:
Menneskelig frihed
Ondskabens banalitet
Ikke-tænkning (frosne tanker og holdninger) vs. Tænkning
Bevidsthedens to-i-én
Samvittighed
Totalitarisme
Naturlig og moralsk ondskab
Frie og ikke-frie aktører
De fire ondskabstyper: Dæmonisk, instrumentel, idealistisk, dum
Dødsdrift og livsdrift
Materiale:
Filosofiske tekster:
Fra ” Tanker om ondskab” af Maline Gehrt-Bendixen og Uffe Agergaard Hansen. Systime A/S 2018. Ibog: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=1
• Hannah Arendt, Eichmann i Jerusalem – en rapport om ondskabens banalitet (1963) (3,5 s)
• Svendsen: Ondskabens filosofi (2010) (5 s)
• Freud: Hvorfor Krig? II (1932) (2,5 s)
Oversigtslitteratur:
Fra ” Tanker om ondskab” af Maline Gehrt-Bendixen og Uffe Agergaard Hansen. Systime A/S 2018. Ibog: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=1
• Hannah Arendt og Den som ikke tænker selv, kan handle grænseløst ondt (6 s)
• Lars Fr. H. Svendsen og Ondskabens filosofi (2,5 s)
• Sigmund Freud og Mennesket mellem natur og kultur 4,5 sider
Andet materiale med filosofisk indhold:
"Vi køber mere tøj og bruger det mindre. Brugt tøj hober sig op på lossepladser", Gerd Kieffer-Døssing, Kristeligt Dagblad, 2/6/23. https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/vi-koeber-mere-toej-og-bruger-det-mindre-brugt-toej-hober-sig-op-paa-lossepladser 1 side
"Jeg har taget snus i over ti år. Det har fået mig til at indse to vigtige ting om nikotin" læserbrev i Information af Philip Berggren Hansen, 12/05/25 https://www.information.dk/debat/2025/05/taget-snus-ti-aar-faaet-indse-to-vigtige-ting-nikotin 1 side
Video: Aslan is SACRIFICED and Dies on Table - Narnia: https://www.youtube.com/watch?v=Z-8uRpDKXtw
Video: https://www.youtube.com/shorts/O7vUKs_5KdA
I alt: ca. 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166379",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166379",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166379"
}