Titel
3
|
Filosofi: Epikuræisme og Stoicisme
FOKUS:
Filosofi - forløb:
Kan en filosof blive i sit otium (privat liv i fred fra verdens lidelse) og bruge livet på filosofi og litteratur og nyde livets nydelser sammen med sine venner eller er filosoffen også forpligtet på at gøre nytte i samfundet, fællesskabet (negotium)?
Tema: Otium eller negotium? https://latinbogen.systime.dk/?id=193
Forløbet består af 2 dele: 1) EPIKURÆSIME (otium) og 2) STOICISME (negotium)
__________________________________
INDHOLD:
1) EPIKURÆISME og tema: Otium og svaret: "Ja, den kloge filosof bliver i sit otium (privat liv i fred fra verdens lidelse) og bruger sit liv på at filosofere og nyde livets nydelser sammen med sine venner".
Fokus på Epikuræisme, hvor vi har læst og fortolket tekster af Martial og Catul på latin og i oversættelse, samt Horats i oversættelse.
Baggrundsviden:
om den græske filosof Epikur, der har grundlagt tankerne i epikuræismen, Vi så dokumentar: "Epikur om lykke" (CFU).
om epikuræiske begreber: https://latinbogen.systime.dk/?id=184#c876
- Tempus fugit (tiden iler)
- Memento mori (husk døden, respekter den og lev uden frygt for den)
- Carpe diem (pluk dagen, nænsomt)
- Materialisme (en materialistisk filosofi med fokus på nydelse af materielle goder og dem, du kan gribe om som menneske i dette liv, stræb ikke væk fra det, du har!)
- Voluptas (nydelse, af de simple materielle goder og fravær af smerte)
- Otium (leve et privat - liv, fritid og væk fra det offentlige liv)
- Amicitia (venskabet, venner og omgangskreds)
- Synet på guderne (guderne er fraværende i dette liv eller blot en illusion, ateisme)
- Opfattelsen af døden som en lang nat , så frygt ikke døden. Men memento mori, sådan at du ikke bruger dit liv på de forkerte ting.
om de 4 epikuræiske leveregler: https://latinbogen.systime.dk/?id=146#c512
1. Frygt ikke guden.
2. Bekymr dig ikke om døden.
3. Det gode er let at opnå.
4. Det frygtelige udholdes let.
KERNESTOF = digte med et epikuræisk budskab på latin (ca. 4,5 sider):
- Martial 5.58 "I morgen" (læst statarisk = eksamenstekst):
https://latinbogen.systime.dk/?id=189#c893
- Martial 10.47 "Det gode liv" (læst statarisk = eksamenstekst): https://latinbogen.systime.dk/?id=188#c907
- Catul Digt 5 "Lad os leve og Lad os elske" (læst statarisk = eksamenstekst): https://latinbogen.systime.dk/?id=187#c924
- Catul Digt 92 "Elsker og hader" (læst statarisk = eksamenstekst):
https://jegersprog.systime.dk/?id=161
- Martial 1.32 "Sabidius" (læst statarisk = eksamenstekst):
https://jegersprog.systime.dk/?id=162
Digte med et epikuræisk budskab læst i oversættelse, der bruges til at sammenligne og uddybe eksamensteksten:
- Horats 1.11 "Carpe Diem" https://latinbogen.systime.dk/?id=185#c960
- Martial 5.20 "Sorgløse dage" https://latinbogen.systime.dk/?id=188#c1086
Supplerende stof = til at oversætte, lave syntaktisk analyse og indholdsanalyse af kernestof:
- Emil Aarestrup: Angst (1838)
- Materialer fra Kapitel: Epikuræisme i I-bogen "Latinbogen": ”Romerriget og det latinske sprog” inkl. alle underkapitler. (Svenningsen & Pedersen, Systime, 2022): https://latinbogen.systime.dk/?id=184
- Grammatik: Via ad Sapientiam (Bendix & Jørgensen, Klassikerforeningen, 2018)
- Latin-dansk netordbog: https://latinskordbog.dk/forside
2) STOICISME og tema: Negotium og svaret: "Nej, den klog filosof kan ikke bare gemme sig i sit otium (privat liv i fred fra verdens lidelse) og bruge livet på at tænke og nyde livets nydelser sammen med sine venner, men er OGSÅ forpligtet på at gøre nytte i samfundet, fællesskabet (negotium)!"
Fokus på Stoicisme, hvor vi har læst og fortolket Senecas "Brev 56" til vennen Lucilius på latin og Seneca: "De Otio, kap. 3" i oversættelse.
Baggrundsviden:
om filosoffen Seneca (4 f.v.t. - 65 e.v.t.) https://latinbogen.systime.dk/?id=183
om Tema: Otium eller negotium? https://latinbogen.systime.dk/?id=193
om Senecas syn på det gode liv og lykken (gr. eudaimonia), hvor et menneske BÅDE skal være et filosoferende menneske, der søger ro, fordybelse og viden, og et godt menneske med mod, mådehold, mildhed, venlighed og retfærdig, OG deltage i staten og fællesskabet (aktiv i staten, nyttig borger) og ikke blot trække sig tilbage i fordybelse (kun være aktiv i det private, otium) ligesom epikuræerne.
KERNESTOF = prosa tekster med et stoisk budskab på latin (ca. 1 sider):
Seneca håner i "Brev 56" de borgere, der bruger tiden på at pleje sin forgængelige, ydre krop med træning, imens han sidder i sit hjem og plejer sin indre sjæl med fordybelse i filosofi, viden og litteratur.
- Seneca: "Brev 56", tekststykke 1 https://latinbogen.systime.dk/?id=194#c1007 (læst kursorisk = IKKE eksamenstekst)
- Seneca: "Brev 56", tekststykke 2 https://latinbogen.systime.dk/?id=194#c1012 (læst kursorisk, IKKE eksamenstekst).
|