Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 EØ_C2gh3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Morten Bendix Andersen
Hold
2024 EØ_C2gh3g (
2gh3g eø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Iværksætteri og innovation
Titel 2
Forløb#2 Strategi
Titel 3
Forløb#3 Marketing
Titel 4
Forløb#4 Regnskab
Titel 5
Forløb #5 Valgfrit emne: BIG
Titel 6
Forløb#7 Organisation, ledelse og motivation
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Iværksætteri og innovation
Faglige mål:
- redegøre for forretningsmodeller og anvende Business Model Canvas til analyse af konkrete forretningsmodeller
- kendskab til innovationsformer og innovationstyper
- kendskab til iværksættertyper og finansieringsmuligheder for start-ups
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af virksomhed
Kernefaglighed:
- forretningsmodeller og rammevilkår
Indhold
Kernestof:
Heding Sofie Kærn, Jepsen Marie: Luk Virksomheden op 2.Udg 4.Opl 2019, Columbus; sider: 24-30, 35-37
Case: Bold drinks. Løvens hule: "Velkommen til virkeligheden" sæson 1, afsnit 1
DRTV - Løvens Hule: Løverne kæmper om at blive valgt som investor
DRTV - Løvens Hule: Comeback kids og iskold kaffe
Sofie Kærn Heding & Marie Louise Telling Jepsen: Luk Virksomheden Op (Forlaget Colombus: København 2019) (ibog); sider: 306-307, 383-388, 422, 424-425
Rogers diffussionsmodel
Innovations-paradigmer
Entreprenør-opfattelsen
Den teknologisk-økonomiske opfattelse
Den strategiske opfattelse
Brugerdrevet innovation
1.2: Iværksætteri - hvordan får iværksætteren den gode idé?
Iværksættertyper (Webvisning)
2.1 Iværksætteri (fra 2. udgaven af bogen)
Innovationsformer og -typer
Innovationsgraden vs. realiserbarhed
DIsruption
1.6: Hvilken forretningsmodel skal iværksætteren vælge?
Socialøkonomiske virksomheder
1.7: Virksomhedens værdikæde
Deleøkonomi
Cirkulær økonomi
1.8: Finansiering af virksomheden
1.9: Virksomhedsformer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Strategi
Faglige mål:
- Du skal kunne redegøre for følgende modeller til strategisk analyse: SWOT, STEEPLE, Porters 5 forces og Boston-modellen (BCG) samt anvende dem i praksis.
- Du skal kunne skelne mellem de 4 konkurrence- eller markedsformer
- Redegøre for de to konkurrencestrategier: Porters generiske konkurrence-stratgier og Blue Ocean strategi og anvende den i praksis
- Redegøre for Ansoffs vækstmatrice og anvende den i praksis
- Redegøre for forskellen på intern og ekstern vækst samt give eksempler herpå
- Redegøre for begreberne joint ventures, strategiske alliancer og fusioner
- Redegøre for de 4 integrationsformer, vertikal, horisontal, lateral og diversifikation og anvende dem i praksis
Indhold
Kernestof:
Strategi
Hvad er strategi
Hvordan kan markedet karakteriseres
SWOT
STEEPLE
Konkurrenceformer
Konkurrencemæssige positioner
Porters konkurrencestrategier
Hvilken position på markedet
Porters 5 forces
Positioneringskort
Porters 3 generiske strategier
Blue Ocean Strategy
2.11: Hvordan kan virksomheden vækste?
Ansoffs vækstmatrice
Ekstern vækst
Integrationsformer
2.12: CSR - en del af virksomhedens strategi
2.10: Boston Consulting Group"s Matrix (BCG)
Sofie Kærn Heding & Marie Louise Telling Jepsen: Luk Virksomheden Op (Forlaget Colombus: København 2019) (ibog); sider: 310-311, 313-314, 426-429
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Marketing
Faglige mål:
– anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse
Kernestof:
- Virksomheden og dens omverden
- Brancheanalyse, herunder markeds- og konkurrenceforhold
- Virksomhedens parametermix
Indhold
Kernestof:
Heding Sofie Kærn, Jepsen Marie: Luk Virksomheden op 2.Udg 4.Opl 2019, Columbus
Kapitel 3: Marketing
3.1: Hvorfor bruge tid på markedsføring?
3.2: Hvad påvirker kundernes købsbeslutning på B2C-markedet?
Købsadfærdstyper
Købstyper
Forbrugernes sociale købsmotiver
3.5: Virksomhedens marketing-mix - de syv P"er | LUK VIRKSOMHEDEN OP!
4P-modellen
3.3: Hvem skal virksomheden sælge til?
Segmenteringskriterier
Livsstilssegmentering - Minervamodellen
3.4: Er branding vigtig for en virksomhed?
3.5: Virksomhedens marketing-mix - de syv P"er
3.6: Hvilke produkter skal virksomheden tilbyde?
3.7: Hvad er den rigtige pris?
Trin 1 og 2
Trin 3 og 4
Trin 5
Trin 6
3.8: Place (Distribution) på B2C-markedet
3.9: Promotional mix
3.10: Promotion - hvordan skaber virksomheden opmærksomhed om produktet?
Above the line-promotion
Below the line-promotion
Teknologi og promotion
Paid, owned og earned media
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Regnskab
Faglige mål:
- Kendskab til et etableringsbudget, et resultatbudget og et likviditetsbudget
- Kunne redegøre for de centrale elementer i et årsregnskab
- Kunne redegøre for centrale regnskabsbegreber herunder: omsætning, omkostninger, aktiver og passiver
- Kendskab til centrale regnskabsregler og - kategorier
- Redegøre for opbygningen og sammenhængen mellem resultatopgørelse/balancen
- Kunne foretage en regnskabsanalyse og udregne centrale nøgletal
Kernestof:
- årsrapporten, regnskabsanalyse
Indhold
Kernestof:
Kapitel 4: Regnskab og regnskabsanalyse
4.1: Virksomhedens årsrapport
4.2: Virksomhedens omsætning, faste og variable omkostninger
4.3: Break-even-analyse - hvor meget skal virksomheden sælge for at dække sine omkostninger?
4.4: Resultatopgørelsen - har virksomheden tjent penge i løbet af et år?
Den funktionsopdelte resultatopgørelse
Den artsopdelte resultatopgørelse
4.5: Balancen - hvad har virksomheden investeret i, og hvordan har den finansieret det?
4.6: Hvordan påvirker afskrivninger virksomheden? | LUK VIRKSOMHEDEN OP!
4.8: Regnskabsanalyse - hvordan er den økonomiske udvikling i virksomheden?
Sådan udregner jeg nøgletal i excel
Indekstal analyse og grafisk fremstilling af virksomhedens økonomiske udvikling over tid
Analyse af rentabiliteten - egenkapitalens forrentning
Rentabiliteten - overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed
Analyse af likviditet
Soliditetsgraden og gearingen
Børsrelaterede nøgletal - aktiernes indre værdi
Kurs/indre værdi (K/I)
Indtjeningsevnen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb #5 Valgfrit emne: BIG
Faglige mål:
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
- Startup virksomheden
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#7 Organisation, ledelse og motivation
Faglige mål:
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold
Kernestof:
- organisationsstrukturer og ledelse
Indhold
Kernestof:
Kapitel 5: Organisation
5.1: Hvad er en organisation?
5.2: Mintzberg - organisationens fem dele
5.3: Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer - Burns og Stalker
5.5: Fordele og ulemper ved forskellige organisationsstrukturer
Divisionsstruktur
Den geografiske organisationsstruktur
Matrix-strukturen
Den horisontale/projektbaserede organisationsstruk
Netværksstrukturen
Hybridstrukturen
5.6: Valg af organisationsstruktur - Robert Duncan
5.7: Greiners model - organisationens krise og udviklingsstadier
Duncans teori om org. struktur
Greiners model om organisations udvikling
Kapitel 6: Ledelse og motivation
6.1: Ledelsesteoriens udvikling
Trækteori - enten har du det, eller også har du det ikke!
Fayols ledelsesteori: At lede og fordele arbejdet
Elton Mayo og Hawthorne studierne: Hvad med de ansatte?
6.2: Ledelsesformer - hvordan leder du?
Autoritær, demokratisk, laissez faire-ledelsesform
Blake og Moutons Leadership Grid - adfærdsteori
Situationsbaseret ledelse – din adfærd skal tilpasses dine medarbejdere
6.3: Andre ledelsesformer - temaledelse og værdibaseret ledelse
Værdibaseret ledelse – kontrol og motivation gennem fælles værdier
6.6: Hvad er motivation?
6.7: Motivationsteoriens udvikling - fra Taylor til McGregor
6.8: Behovsteorierne
Maslows behovsteori
Herzbergs to-faktor-teori
6.9: Procesteorierne
Adams" ligevægtsteori
Path-goal-teorien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166523", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166523", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166523" }