Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Morten Bendix Andersen
|
Hold
|
2024 EØ_C3g (3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Iværksætteri og innovation
Faglige mål:
- redegøre for forretningsmodeller og anvende Business Model Canvas til analyse af konkrete forretningsmodeller
- kendskab til innovationsformer og innovationstyper
- kendskab til iværksættertyper og finansieringsmuligheder for start-ups
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af virksomhed
Kernefaglighed:
- forretningsmodeller og rammevilkår
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Strategi
Faglige mål:
- Du skal kunne redegøre for følgende modeller til strategisk analyse: SWOT, STEEPLE, Porters 5 forces og Boston-modellen (BCG) samt anvende dem i praksis.
- Du skal kunne skelne mellem de 4 konkurrence- eller markedsformer
- Redegøre for de to konkurrencestrategier: Porters generiske konkurrence-stratgier og Blue Ocean strategi og anvende den i praksis
- Redegøre for Ansoffs vækstmatrice og anvende den i praksis
- Redegøre for forskellen på intern og ekstern vækst samt give eksempler herpå
- Redegøre for begreberne joint ventures, strategiske alliancer og fusioner
- Redegøre for de 4 integrationsformer, vertikal, horisontal, lateral og diversifikation og anvende dem i praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Marketing
Faglige mål:
– anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse
Kernestof:
- Virksomheden og dens omverden
- Brancheanalyse, herunder markeds- og konkurrenceforhold
- Virksomhedens parametermix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Regnskab
Faglige mål:
- Kendskab til et etableringsbudget, et resultatbudget og et likviditetsbudget
- Kunne redegøre for de centrale elementer i et årsregnskab
- Kunne redegøre for centrale regnskabsbegreber herunder: omsætning, omkostninger, aktiver og passiver
- Kendskab til centrale regnskabsregler og - kategorier
- Redegøre for opbygningen og sammenhængen mellem resultatopgørelse/balancen
- Kunne foretage en regnskabsanalyse og udregne centrale nøgletal
Kernestof:
- årsrapporten, regnskabsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt (BIG-projekt)
Faglige mål:
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
- Startup virksomheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Organisation, ledelese og motivation
Faglige mål;
Niveau 1 (det skal alle kunne):
- Du skal kunne forklare hvad en organisation er?
- Du skal kunne forklare og anvende Mintzbergs model til organisations beskrivelse
- Du skal kunne redegøre for Burns & Stalkers teori om mekaniske og organiske organisationsformer og anvende teorien i praksis
- Du skal kunne redegøre for styrker og svagheder ved en funktionel, divisionel, matrix, grænseløs/netværks organisationsstruktur
Niveau 2:
- Redegøre for centrale elementer i en virksomheds struktur
- Redegøre for Duncans teori om grad af usikkerhed og valg af organisationsstruktur
- Forklare og anvende Greiners model omkring virksomheders udvikling og organisationsforandringer
Niveau 3:
- Analysere og diskutere fordele og ulemper ved virksomheders valg af organisationsstruktur ud fra ovenstående teorier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166586",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166586",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166586"
}