Holdet 2024 EØ_C3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Morten Bendix Andersen
Hold 2024 EØ_C3g (3g eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Iværksætteri og innovation
Titel 2 Forløb#2 Strategi
Titel 3 Forløb#3 Marketing
Titel 4 Forløb#4 Regnskab
Titel 5 Eksamensprojekt (BIG-projekt)
Titel 6 Forløb#7 Organisation, ledelese og motivation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb#2 Strategi

Faglige mål:
- Du skal kunne redegøre for følgende modeller til strategisk analyse: SWOT, STEEPLE, Porters 5 forces og Boston-modellen (BCG) samt anvende dem i praksis.
- Du skal kunne skelne mellem de 4 konkurrence- eller markedsformer
- Redegøre for de to konkurrencestrategier: Porters generiske konkurrence-stratgier og Blue Ocean strategi og anvende den i praksis
- Redegøre for Ansoffs vækstmatrice og anvende den i praksis
- Redegøre for forskellen på intern og ekstern vækst samt give eksempler herpå
- Redegøre for begreberne joint ventures, strategiske alliancer og fusioner
- Redegøre for de 4 integrationsformer, vertikal, horisontal, lateral og diversifikation og anvende dem i praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Marketing

Faglige mål:  
– anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse

Kernestof:
- Virksomheden og dens omverden
- Brancheanalyse, herunder markeds- og konkurrenceforhold
- Virksomhedens parametermix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Regnskab

Faglige mål:
- Kendskab til et etableringsbudget, et resultatbudget og et likviditetsbudget
- Kunne redegøre for de centrale elementer i et årsregnskab
- Kunne redegøre for centrale regnskabsbegreber herunder: omsætning, omkostninger, aktiver og passiver
- Kendskab til centrale regnskabsregler og - kategorier
- Redegøre for opbygningen og sammenhængen mellem resultatopgørelse/balancen
- Kunne foretage en regnskabsanalyse og udregne centrale nøgletal

Kernestof:
- årsrapporten, regnskabsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt (BIG-projekt)

Faglige mål:
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
- Startup virksomheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Organisation, ledelese og motivation

Faglige mål;
Niveau 1 (det skal alle kunne):
- Du skal kunne forklare hvad en organisation er?
- Du skal kunne forklare og anvende Mintzbergs model til organisations beskrivelse
- Du skal kunne redegøre for Burns & Stalkers teori om mekaniske og organiske organisationsformer og anvende teorien i praksis
- Du skal kunne redegøre for styrker og svagheder ved en funktionel, divisionel, matrix, grænseløs/netværks organisationsstruktur

Niveau 2:
- Redegøre for centrale elementer i en virksomheds struktur
- Redegøre for Duncans teori om grad af usikkerhed og valg af organisationsstruktur
- Forklare og anvende Greiners model omkring virksomheders udvikling og organisationsforandringer

Niveau 3:
- Analysere og diskutere fordele og ulemper ved virksomheders valg af organisationsstruktur ud fra ovenstående teorier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer