Holdet 2024 DE_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Eva Camilla Nielsen
Hold 2024 DE_B1 (2g3g De)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Bordprojekt
Titel 3 Farver og tøj
Titel 4 Helende arkitektur
Titel 5 Kommunikationsdesign- Brochure
Titel 6 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Kort introforløb på 2 moduler, der introducerer til, hvordan b-niveau adskiller sig fra c-niveau, ryster holdet sammen samt repeterer kort begreber fra c-niveau fx designparametre.
Eleverne laver en lille kreativitetsigangsætter med programmet SculptGl, hvor de skal prøve at remediere Verner Panton: Phantom. 1997.

I 2. modul arbejder eleverne med at genopfriske arkitekturbegreberne opstalt, grundplan og snit. I den forbindelse laver den en lille "tegneopvarmer"-øvelse med snit og grundplanstegninger til et lille "æblehus".
Der tages udgangpunkt i Malene Abildgaard m.fl.: Utzons Univers- Byg, tegn og lær. Strandberg Publishing 2017. S. 30-39.

I alt 10 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Bordprojekt

Brief:
Skolen har brug for en markering af hvilke klasser der sidder hvor i kantinen. 

Vi ønsker en løsning, der tydeligt og på en letaflæselig måde markerer klassernes fordeling på klasseborde.
Ved nogle borde sidder der elever fra to forskellige klasser, og det skal løsningen kunne vise.
Der må kun være minimal indgriben i de eksisterende borde. Der må ikke udskæres eller slibes i bordets overflade, der skal kunne tørres af af rengøringen.
Der må gerne sættes f.eks. et par små skruer i bordpladens endeflade.
Den valgte løsning skal passe æstetisk til skolen samlede udtryk og være solid, så kan kan modstå både de dagligdags slitage og fester. 

----

Forløb som går på tværs af de tre hovedområder produktdesign, kommunikationsdesign og design af fysiske omgivelser.

Fokus i forløbet:
Interessenter herunder interessentanalyser og positionsanalyse, Virksomheden DesignIt's arbejdsproces m. fx Foundation Day og insight-ideation-integration, forskellige kommunikationsmodeller, fotosafari m. skilteanalyser, genopfriskning af visuelle virkemidler,
træne kommunikationsanalyse (PNC + DOT), få forståelse af begrebet ’Visuel identitet’, udarbejde en visuel identitet for TG, visualiseringer, imageboard over TG's visuelle identitet, personas, idegenerering, målfaste gennemarbejdede tegninger, målestoksforhold, Mockup/prototyper, udarbejdelse af præsentationer og pitch af ideer overfor rektor og arkitekt.

Materiale:
https://altomledelse.dk/interessentanalyse/
Mark Buskbjerg: Interessentanalyse- sådan får du styr på nøglepersonerne i dit projekt. Alt om ledelse- Onlinemagasin om ledelse.  3 ns

Christian Pfeiffer Jensen: Interessentanalyse i form af positionsanalyse. Processus. Youtube 6 min. 6 ns

Mette Volf: Design- proces og metode. P207, P196, C395, P214, P222, P797, P806 12 ns

Designit Rebrand Launch film 2021 1 ns
https://www.youtube.com/watch?v=v3f3C5-RwfA

Anne Fenger-Grøn: Kommunikation og IT c. Systime. https://kommitc.systime.dk/?id=233&L=10 (medier og kommunikation)
https://kommitc.systime.dk/?id=253&L=10 (moderne modtagere)
https://kommitc.systime.dk/?id=254&L=10 (støj og kommunikation)
I alt 10 ns

Jesper Bek ‘Design og arkitektur’ s. 11-17  6 ns

Mikkel Michelsen: UX-design. Systime I-bog.
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c348 (Persona)
1 ns

https://skoledu.dk/fakta/malestoksforhold (målestoksforhold) 1 ns

I alt 40 ns i forløbet

Faglige mål i hovedfokus:
- Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og
terminologi
- Kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Farver og tøj

Individuelt forløb
”I løbet af undervisningen bliver lærerens rolle ændret fra at være primært instruktør til at være primært vejleder” (Læreplan Design og Arkitektur B)
Forløb på  i alt 14 moduler
Jeg udstikker krav, men I fylder selv ud.

Krav til forløbet:
Inddragelse af persona
Inddragelse af designhistorie fra forskellige perioder og områder (også ikke- vestlig)
Inddragelse af forskellige former for idegenerering (skitser, mindmaps osv)
Inddragelse en form for picture-board
Inddragelse af selvfundent tekst-materiale/research på minumum 20 ns
Inddragelse af selvvalgt procesmodel

Brief:

”Problemet med tøjindustriens miljøsvineri er komplekst og langt fra nyt. Industriel tøjfremstilling har helt fra begyndelsen i 1700-tallets Manchester i England været en belastning både for miljø og arbejdere. Og det er ikke blevet mindre. Tøjindustrien er den 3.største industri i Danmark, og på verdensplan er branchen den næstmest forurenende – kun overgået af olieindustrien”. (Katrine Charlotte Busk: Design og Arkitekturbogen Columbus I-bog C431)

I skal designe et outfit til en selvvalgt kendt person.
Outfittet skal passe til personens stil.
I skal inddrage kravene til forløbet herunder fokus på farver og bæredygtighed
Outfittet og processen præsenteres i slutningen af forløbet.

Inddragelse af farvepalet fra ekskursionen til Designmuseum Danmark

Katrine Charlotte Busck: Design og arkitekturbogen. Systime (Tøj og bæredygtighed). I alt 11 ns.

Selvvalgt materiale i alt 20 ns.

I alt 31 ns

Faglige mål i hovedfokus:
- Reflektere over selvvalgte aspekter i design- og arkitektureksempler fra udvalgte designhistoriske perioder
-Identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
-Præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 4 Helende arkitektur

Hovedområde:
Design af fysiske omgivelser herunder arkitektur

Brief:
Hvordan kan vi anvende arkitektur til at have en helende funktion?
I skal i par designe et hospital som virker helende både psykisk og fysisk for de indlagte patienter.
I skal inddrage inspiration fra andre eksempler på helende arkitektur fra hele verden.
Der skal inddrages Region Hovedstadens anbefalinger for helende arkitektur.
Der skal udarbejdes forskellige former for pictureboards, forskellige skitsetyper, research, grundplaner og en model af en sygestue.
Forløbet afsluttes med præsentationer.


Faglige mål i fokus:

-Reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
-Forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter

-Undersøge et designproblem ud fra et kulturelt, historisk og samfundsmæssigt udgangspunkt og ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder

Teori:
Arbejdsspørgsmål til TED-talk m. fokus på arkitektur fra hele verden og hvordan den kan virke helende fysisk som psykisk + arbejde med inspirationsværker
Arbejdsspørgsmål til Regions Hovedstadens principper.
Arbejdsspørgsmål til Sonovision-tekst om evidensbaseret design, positive distraktioner og tryghedsskabende kunst.
Arbejdsspørgsmål til teksten om medikalisering m. fokus på somatisk/affektiv biopolitik, medikalisering af hospitalsarkitektur og Bispebjerg Hospital som eksempel.
Oplæg om den historiske udvikling af hospitalsarkitekturen fra 1700-tallet til i dag.
Intro til siteplan og opfriskning af målestoksforhold.
Søgning af siteplan-inspiration.
Arbejsspørgsmål til Rigshospitalets principper for fremtidens sengestue m. fokus på begrebet 'patientstue' og hospitalets principper for den gode patientstue.
Fremlæggelser af siteplaner og patiensstuer.
Opsamling ift. procesmodeller.

Praksis:
-Inspirationsskitser af eksempler fra TED-talk
-Pictureboard ud fra Region Hovedstadens principper + inddragelse af ekstra inspiration.
-Mini-pictureboard m. eksempler på tryghedsskabende kunst ud fra Sonovisions principper.
-Idegenererende øvelse m. flipcards hvor negative problemer vendes til postive. Ud fra denne øvelse udformes et manifest m. tilhørende skitser, som bliver styrende for elevernes hospitaler.
Plancher over medikaliseringen af enten Nyt Hospital Nordsjællland eller Fremtidens fødestue Herning inkl funktionsanalyser.

Krav til Siteplan:
Arbejd med målestoksforhold
Inddrag inspiration fra fx ‘Nyt Hospital Nordsjælland’, ’Bispebjerg Hospital’ samt jeres 3 inspirationshospitaler.
Inddrag Region Hovedstadens principper for helende arkitektur + tilhørende pictureboard.
Arbejd bevidst med ‘Affektiv arkitektur’
I skal udarbejde en site plan over jeres helende hospital. Der skal være fokus på omgivelser og bygningens krop.
Arbejd på A2, målfast og præcist, farvelæg.

Krav til patientstue:
I skal lave en model m. målestoksforhold til jeres ‘Fremtidens patientstue’.
Sygestuen skal være en enestue m. badeværelse
I bestemmer selv type fx psykiatrisk hospital, fødestue, traditionel sengestue.
I skal inddrage jeres valgt principper fra dagens lektie, inspiration fra jeres pictureboards (Region Hovedstadens anbefalinger til helende arkitektur), jeres manifest, skitser, plancher, oplæg om udvikling fra somatisk til affektiv arkitektur, Tedtalk, helende kunst osv).
Find også mindst 3 eksisterende/fremtids patienstuer, som I vil lade jer inspirere af. Opload disse i Onenote.
Start m. at få et overblik over dette og lav et par hurtige skitser m. tekst.
Gå derefter i gang med at bygge model i skumpap mm.

Ekskursion til DAC udstillingerne 'So Danish' + 'Nanna Ditzel'


Dokumentarer:
Architecture that's built to heal | Michael Murphy (TED Talk 15 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=MvXZzKZ3JYQ 15 ns

Realdania: Helbredende arkitektur https://realdania.dk/projekter/helbredende-arkitektur
(3 min) 3 ns.


Tekster:
Region Hovedstadens anbefalinger for helende arkitektur 2010 18 ns
Sonovision: Helende arkitektur er godt for fysisk og psykisk trivsel på hospitaler og plejehjem https://www.sonovision.dk/viden/helende-arkitektur/ 3 ns
Runa Johannessen m.fl.: Vi bygger for livet- medikaliseringen af den danske hospitalsarkitektur. 10 ns.
Rigshospitalet: Fremtidens sengestue. 2008. 5 ns

I alt 56 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Kommunikationsdesign- Brochure

Brief:
Hvordan kan man designe en bedre valgfagsbrochure til designfaget?

Udarbejd på baggrund af den gamle valgfagsbrochures indhold en valgfagsbrochure til kommende 1.g’ere. Lav også en udvidet version vedrørende b-niveau og 3g/2h c-niveau.
Individuelt forløb m. parøvelser.
Du skal inddrage din viden omkring typografi, farvelære, komposition og gestaltlove (anvend jeres gamle begrebsark samt Designbogens afsnit om kommunikation-form)
Det er et åbent projektforløb, hvor I selv fylder på mht. research, skitser, moodboard, analyser osv.
I skal lave to trefløjede brochurer
I præsentationen af brochurerne skal der inddrages sammenligning med 3 eksisterende brochurer, skitser, research, hovedgreb, kommunikationsanalyse og et moodboard.
Brochurerne udføres i Canva.

Faglige mål i hovedfokus:
- Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over designprocesser og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi.
- ̶ Identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb.
- Detaljere et designprojekt eller et væsentligt element i et designprojekt

Tekst:
Katrine Charlotte Busk: Desig og arkitekturbogen. Columbus.
Kommunikationsdesign- metode afsnit. Ca. 10 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Eksamenspræsentation

Orientering om eksamen.
Opsamling på portfolio.
Arbejde på grafisk facilitering.
Finde eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer