Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Alexander Grolmann Harkink
|
Hold
|
2024 RT_C2h3g (2h3g rt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Imitatio, forarbejdsningsfaserne og topik
Introduktion til faget og dets muligheder.
I starten fokuserer vi på grundlæggende begreber i retorik og kommer i gang med de første småopgaver.
Nøgleord: Ciceros fem forarbejdningsfaser, topik, spørgelister (heuristik), dispositionsmodeller (især ANSVA). Under forarbejdningsfaserne fokuserer vi under elocutio især på sætningsvariation samt udvalgte stilfigurer (sproglige virkemidler) og troper (billedsprog)
Eleverne fokuserer på enkeltelementerne i forbarbejdningsfaserne med små øvelser og analyser.
Eleverne skal analysere et læsebrev, selv skrive et læserbrev, give hinanden kursorisk feedback
og øve oplæsning med særlig vægt på tryk, intonation, pauser m.m.
Materialer: Grundbog i retorik- at vise og overbevise (2022): Kapitel 1, side 7 -16, 23 - 25, 27 - 37.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Retorik intromodul.pptx
-
Talens Magt; sider: 9-13
Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christensen, 2010, 1. udgave, 2. oplag.
-
Retorik- at vise og overbevise.; sider: 7-15, 23-37
Bodil-Marie Gade og Marianne Johnsen, 2022, 1. udgave, 2. oplag.
-
Imitatio, forarbejdsningsfaser og topik 1.pptx
-
Imitatio, forarbejdsningsfaser og topik 2.pptx
-
Imitatio, forarbejdsningsfaser og topik 3.pptx
-
Materialer:
-
Husk, at læserbrevene skal være færdige i dag. Vi skal bruge dem i undervisningen.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Appelformer, den retoriske situation + tale
Holdet arbejder med appelformer og retorisk analyse med udgangspunkt i den retoriske situation (Bitzer) + kommunikationssituationen (pentagrammet).
Parallelt med forløbet skriver og fremfører eleverne en 3 - 7 minutters lang tale med fuldt manuskript.
Nøgleord:
patos, etos, logos, patos, exigence, mediators of change, constraints, tekst-eksterne problemer, Kairos, ytringens funktion/formål (movere, delectare, docere)
Vi fokuserer på elevernes egen etos, på konstruktiv feedback og actio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation og debat
Vi arbejder med grundlæggende argumentationsteori, politisk deliberation/debat og arbejder i forskellige debatpaneler, hvor vi konfronterer hinanden løbende.
Hertil grundig analyse af Kong Frederiks og statsminister Mette Frederiksens nytårstaler.
Nøgleord: Topik, opbyggelse af argumentation, Toulmin, fejlslutninger, etos, patos, logos, Ciceros pentagram, dekonstruktion af argumenter, argumentationens faser.
I repetitionen har vi også inddraget Christian Kocks kriterier for god argumentation (retvisende, relevant, vægtig), og vi har perspektiveret til manipulationsforløbet med begreber som framing, newspeak/ordvalgsargument.
https://rhetor.dk/logiske-fejlslutninger-den-ultimative-guide-til-darlige-argumenter/
Materialer: Grundbog i retorik - at vise og overbevise (2022): Kapitel 5, side 71 - 96.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Visuel retorik
Vi skal arbejde med billeder, genstande og artefakter som alle er retoriske ytringer, selvom de ikke nødvendigvis "siger" noget.
Vi skal arbejde med piktogrammer og ikoner, fotografier og genstande. Eleverne skal høre en podcast og selv ud i bybilledet og fotografere retoriske ytringer. Forløbet sluttes af med et gruppearbejde, hvor vi sammen bliver enige om et tema som skal danne rammen om gruppefremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genre og funktion
I dette forløb arbejder vi med retorisk genre og funktion. Vi kigger på forskellige retoriske ytringer og bestemmer deres funktion tilpasset deres genre. Blandt andet billeder og modeller.
Vi analysere genrehybrider og bruger Eikas takketale som eksempel.
Fokus på de tre hovedfunktioner, docere, movere og delectare. De klassiske og moderne genrer.
Hertil også fokus på mundtlighed og skriftlighed.
Materialer: Grundbog i retorik- at vise og overbevise (2022): Kapitel 7, side 105 - 110, 112 - 119.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Faglig formidling
I forløbet "Faglig formidling" arbejder vi med netop formidling af fagligt stof. Det er noget vi møder og indgår i hver eneste dag, når folk på forskellige måder formidler viden til os, eller omvendt. Det kan både være kampagner iværksat af myndigheder eller organisationer, det kan være kogebogsopskrifter, undervisning og meget, meget andet.
Vi skal arbejde med forskellige former for faglig formidling, deres kategori og formå samt de fire tekstkvaliteter, Vi bruger kommunikationssituationsanalyse til af fastlægge afsender og modtagerforhold, og vi kigger på både skriftlig, grafisk og visuel formidling.
Materialer: Grundbog i retorik - at vise og overbevise (2022): Kapitel 8, side 121 - 143.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
Med dette forløb afslutter vi retorik. Vi bruger to moduler på at se nærmere på den offentlige debatkultur (Grundbog i retorik: at vise og overbevise, Systime, side 182 - 192) og herefter får I mulighed for at arbejde med jeres eksamensportfolio, inden vi til sidst repeterer de emner vi har været igennem i år:
De fem forarbejdningsfaser
Appelformerne
Den retoriske situation
Argumentation og debat
Visuel retorik
Genre og funktion
Faglig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaveportfolio
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166694",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166694",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166694"
}