Holdet 2024 NG_B2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Blaike Owen Sambo-Hingst
Hold 2024 NG_B2g3g (2g3g Ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den dynamiske jord
Titel 2 Ressourcer og reserver
Titel 3 Istider og istidslandskaber
Titel 4 Klimaændringer og havet
Titel 5 Storbyer og klimatilpasning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den dynamiske jord

I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge granits, basalts og eklogits densitet som forklaringsmodel for fænomener knyttet til jordens pladetektonik. Analysere dybden og styrken af jordskælv samt hvad jordskælvsbølgerne kan fortælle os om jordens opbygning. Simulere tsunamier og afbilde sammenhængen mellem bølgehastigheden og vanddybden. Set på vulkaner ift. former og lavatyper. Hvordan vi kan bruge hotspot vulkanisme til at beregne pladens bevægelseshastighed.
Hvorfor vi lever tæt på seismisk farlige områder, hvordan vi kan varsle vulkanudbrud og jordskælv samt bygge jordskælvssikre bygninger.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Bjergarters densitet
Jordskælvdybdeopgave
Den dynamiske jord- analyse af pladegrænser
Lokalisering af epicenter og triangulering
Simulering af tsunami hastighed
Hotspot vulkanisme og beregning af pladens bevægelseshastighed

I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
• Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
• Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
• Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Ressourcer og reserver

I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge forskellige typer sand mht. deres aflejringsmiljø og om sandet er velegnet til fremstilling af beton. Desuden har vi set på hvilke konsekvenser den stigende sandefterspørgsel kan have.
Meget kort at se på bjergarternes kredsløb med særlig fokus på FETA modellen af sedimentære bjergarter.  
Hvordan vores moderne teknologi er afhængig af sjældne jordarter samt hvilke geopolitiske spændinger, der kan opstå grundet en ujævn forekomst på verdensplan.
Belyse hvordan urban mining og cirkulær økonomi er mere bæredygtig end lineær økonomi.
Jerns og kobbers dannelse og udnyttelse.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Sandøvelse

I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
• Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
• FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Istider og istidslandskaber

I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge kortmateriale fra danske istidslandskaber dannet under især sidste (Weichsel) og til en mindre del næstsidste istid (Saale).
At bruge ledeblokke samt skurestriber til at analysere isfremstødene under Weichsel-istiden.
At se på hvad istider samt afsmeltning betyder for vandstanden samt landhævninger.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Ledeblokke og isfremstød i Danmark under Weichsel-istiden
Istidslandskaber præsentationer

I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
• Klimaændringer i forskellig tidsskala
• Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet


I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Klimaændringer og havet

I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge hvad ændringer i strålingsbalancens delelementer betyder for jordens overfaldetemperatur. Både mht. Milanković cykler, årstider, breddegrader samt albedo.
Herudover har vi demonstreret hvilken rolle havet spiller ift. klimaændringer, især mht. kulstofkredsløbet samt feedback mekanismer.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Solindstråling: Hvorfor har vi forskellige former for klima på Jorden?
IBSE: Kyst vs. fastlandsklima
Grønlandspumpen (FRA Ng c)
Albedo øvelsen (FRA NV-NG GRUNDFORLØBET)
Jordens aktuelle strålingsbalance
Oceanerne og deres betydning for kulstofkredsløbet

Kernestof:
• Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning


I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Storbyer og klimatilpasning

I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge hvordan storbyer bliver påvirket af klimaforandringer samt hvordan storbyer påvirker klimaforandringer. Herudover har vi set på klimatilpasninger af byer.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Den urbane varmeøeffekt
Klimatilpasningsprojekt i Tårnby

Kernestof:
• Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
• FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.


I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde