Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Blaike Owen Sambo-Hingst
|
Hold
|
2024 NG_B2g3g (2g3g Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den dynamiske jord
I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge granits, basalts og eklogits densitet som forklaringsmodel for fænomener knyttet til jordens pladetektonik. Analysere dybden og styrken af jordskælv samt hvad jordskælvsbølgerne kan fortælle os om jordens opbygning. Simulere tsunamier og afbilde sammenhængen mellem bølgehastigheden og vanddybden. Set på vulkaner ift. former og lavatyper. Hvordan vi kan bruge hotspot vulkanisme til at beregne pladens bevægelseshastighed.
Hvorfor vi lever tæt på seismisk farlige områder, hvordan vi kan varsle vulkanudbrud og jordskælv samt bygge jordskælvssikre bygninger.
Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Bjergarters densitet
Jordskælvdybdeopgave
Den dynamiske jord- analyse af pladegrænser
Lokalisering af epicenter og triangulering
Simulering af tsunami hastighed
Hotspot vulkanisme og beregning af pladens bevægelseshastighed
I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
• Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
• Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
• Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. PLADETEKTONIK - Jordens opbygning og den pladetektoniske model ebog (4).docx
-
1. PLADETEKTONIK - Jordens opbygning og den pladetektoniske model.pptx - Repareret (2).pptx
-
Webgeologi
-
J. W. Jørgensen og C. S. Møller, 2020, Naturgeografigrundbogen C, iBOG; sider: 588
https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/
ISBN: 9788761688354
-
What is the Deepest Hole We Can Possibly Dig?
-
3.4 Pladetektonikken
-
Jørgensen, J. W. og Møller, C. S. (2020). NaturgeografiGrundbogen B, iBOG; sider: 416-417
https://ng.systime.dk/
ISBN: 9788761623096.
-
Drivkraften for pladetektonikken
-
"Continental Drift Pangea Final" Pangea Plate Tectonics (english version)
-
The Whole Saga of the Supercontinents
-
x-tra: Wilsons cyklus
-
Ny redigeret fire specialer.ppt
-
Andersen et al. (1998). Den dynamiske jord; sider: 4-9, 20-26
https://www.geus.dk/media/8085/ddj.pdf
-
Den dynamiske jord.pdf
-
BH Vejledning bjergarters densitet (3).docx
-
Densitet_forsøg.xlsx
-
subduktionszone | lex.dk – Den Store Danske
-
Bjergarter fra øvelsen (2).docx
-
Jordskælvsdybdeopgave aflevering.docx
-
Google Earth Pro download
-
Højdeprofil i google earth
-
Jordskælv 11. marts 2011 Japan
-
Jordskælv Sumatra 26. december 2004
-
Basalt og granit og subduktionszoner samt opsprækning af skorpe.pptx
-
Lykke- Andersen et al. (2018). Naturgeografi- Jorden og mennesket; sider: 68-84
Scannet som PDF, 2. udgave, 5. opslag
-
Travel-time Curves: How they are created- Incorporated Research Institutions for Seismology
-
3-Component Seismogram Records Seismic-wave Motion- Incorporated Research Institutions for Seismology
-
Øvelse lokalisering af jordskælv Japan (1).docx
-
tsunami_26dec2004_animation_staff_aist_go_jp_kenji_satake.gif
-
Delehold Ng B.docx
-
Simulering af tsunami hastighed.docx
-
Fejlkilder og usikkerheder
-
Slagplan til Naturvidenskabsfestival.docx
-
11. marts 2011 - et megajordskælv og en katastrofal tsunami, Larsen og Dahl-Jensen, GEUS.pdf
-
Hotspot vulkanisme og beregning af pladehastighed_opmåling i google earth (1).docx
-
Magma Viscosity, Gas Content & Milkshakes
-
Hotspot vulkanisme og beregning af pladehastighed_opmåling i google earth (1) (5).docx
-
Vulkaner til GE
-
Geoviden 2007_4_vulkaner med fokus på vulkanformer og lavafomer.pdf
-
3.5 Vulkanisme
-
Geoviden nr. 4 (2007). Vulkaner; sider: 14-19
https://www.geocenter.dk/wp-content/uploads/2018/07/Geoviden_4_2007.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Ressourcer og reserver
I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge forskellige typer sand mht. deres aflejringsmiljø og om sandet er velegnet til fremstilling af beton. Desuden har vi set på hvilke konsekvenser den stigende sandefterspørgsel kan have.
Meget kort at se på bjergarternes kredsløb med særlig fokus på FETA modellen af sedimentære bjergarter.
Hvordan vores moderne teknologi er afhængig af sjældne jordarter samt hvilke geopolitiske spændinger, der kan opstå grundet en ujævn forekomst på verdensplan.
Belyse hvordan urban mining og cirkulær økonomi er mere bæredygtig end lineær økonomi.
Jerns og kobbers dannelse og udnyttelse.
Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Sandøvelse
I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
• Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
• FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvorfor er jordskælv og vulkaner relevante og findes de på andre planeter.docx
-
Menneskeskabte jordskælv, energien bag konvektion og pladetektonik på andre planeter.pdf
-
Mineralske råstoffers dannelse: Jern og kobber
-
Reserver og ressourcer- råstoffer og jældne jordarter som ressource og reserve (2).docx
-
Geoviden_4_2012 Ressourcer vs. reserver, råstofkriser og priser s. 14-17 mm..pdf
-
Jørgensen, J. W. og Møller, C. S. (2020). NaturgeografiGrundbogen B, iBOG; sider: 378, 396, 419
https://ng.systime.dk/
ISBN: 9788761623096.
-
11.3 Reserver, ressourcer og prognoser
-
Lykke- Andersen et al. (2018). Naturgeografi- Jorden og mennesket; sider: 232-236
Scannet som PDF, 2. udgave, 5. opslag
-
Jorden og mennesket- råstoffer.pdf
-
Ressourcer, reserver og cirkulær økonomi (2).docx
-
Cirkulær økonomi og Urban Mining
-
Den cirkulære økonomi: Definition, betydning og fordele | Nyheder | Europa-Parlamentet
-
16.8 Produktionens miljøkonsekvenser
-
RÅSTOFFERNE I AFFALDET
-
Sandkrigen (2014). DR2
Læs sammenfatningen på http://mitCFU.dk/mm ved at søge på titlen!
-
Undervisningsfilm | raastoffer
-
Verden mangler desperat sand, og det koster allerede menneskeliv
-
1.000.000 m3 sand forvandlet til strandparadis
-
Global sandkrise: Sandtyveri og minedrift ødelægger strande og floder
-
Mette dumpede matematik i gymnasiet: Nu er hendes forskning på forsiden af New York Times
-
Built on Sand - 99% Invisible
-
Ja, ørkenstater importerer sand. Det oversete råstof er ved at blive en mangelvare
-
1. Verden mangler desperat sand, og det koster allerede menneskeliv
-
2. 1.000.000 m3 sand forvandlet til strandparadis
-
3. Global sandkrise: Sandtyveri og minedrift ødelægger strande og floder
-
4. Mette dumpede matematik i gymnasiet: Nu er hendes forskning på forsiden af New York Times
-
5. Built on Sand - 99% Invisible
-
6. Ja, ørkenstater importerer sand. Det oversete råstof er ved at blive en mangelvare
-
A microscopic look at why the world is running out of sand
-
3.7 Bjergarter
-
NG_flip1: Bjergarternes Kredsløb
-
Geografihåndbogen_forvitring_erosion_s87_95 (1).pdf
-
NG_Flip2: FETA-modellen
-
Andersen, et al. (2006). Geografihåndbogen; sider: 87-95
4. udgave, 2. oplag 2006, Torben Andersen ... [et al.], redaktion: Arne I.P. Sestoft, Ole Schou Pedersen
-
Kap 27 Fra sand, sten og kalk til beton.pdf
-
Kullberg et al., Fra sand, sten og kalk til beton, Kapitel 27, MIMA
http://mima.geus.dk/geo-gym/
-
All The Types of Sand & Why There's So Many Colors! | GEO GIRL
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Istider og istidslandskaber
I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge kortmateriale fra danske istidslandskaber dannet under især sidste (Weichsel) og til en mindre del næstsidste istid (Saale).
At bruge ledeblokke samt skurestriber til at analysere isfremstødene under Weichsel-istiden.
At se på hvad istider samt afsmeltning betyder for vandstanden samt landhævninger.
Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Ledeblokke og isfremstød i Danmark under Weichsel-istiden
Istidslandskaber præsentationer
I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
• Klimaændringer i forskellig tidsskala
• Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og
|
Indhold
|
Kernestof:
-
4.1 Introduktion til landskabstyper
-
4.2 Istidslandskabet
-
Jørgensen, J. W. og Møller, C. S. (2020). NaturgeografiGrundbogen B, iBOG; sider: 231, 233-235, 237, 240, 242-244, 353, 427, 506
https://ng.systime.dk/
ISBN: 9788761623096.
-
4.3 Landskab, gletsjere og isrande
-
4.4 Hævet havbund
-
GLETSJER DANNELSE.pptx
-
4.11 Bakkeø og indlandsklitter
-
4.10 Smeltevandsslette
-
4.9 Smeltevandsdal
-
4.8 Dødislandskab, issøbakke, kanalås
-
4.7 Randmoræne
-
4.5 Tunneldal, ås og erosionsdal
-
4.6 Bundmoræne og drumlin
-
Istider og landskabet i Danmark
-
Stenpaastranden-2015.pdf
-
Randmoræne
-
Smeltevandsslette
-
Dødislandskab
-
Ås
-
Tunneldal
-
Se alle 7 afsnit af: Det Danske Istidslandskab
-
BH præsentation af Danmarks glaciale landskaber (5).docx
-
podcast #1 Jordens bane om Solen
-
10.6 Milankovitch-teorien og istider
-
Milankovitch_teorien_GeologiskNyt_2_2003.pdf
-
Solindstråling (4) (10) (1).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Klimaændringer og havet
I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge hvad ændringer i strålingsbalancens delelementer betyder for jordens overfaldetemperatur. Både mht. Milanković cykler, årstider, breddegrader samt albedo.
Herudover har vi demonstreret hvilken rolle havet spiller ift. klimaændringer, især mht. kulstofkredsløbet samt feedback mekanismer.
Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Solindstråling: Hvorfor har vi forskellige former for klima på Jorden?
IBSE: Kyst vs. fastlandsklima
Grønlandspumpen (FRA Ng c)
Albedo øvelsen (FRA NV-NG GRUNDFORLØBET)
Jordens aktuelle strålingsbalance
Oceanerne og deres betydning for kulstofkredsløbet
Kernestof:
• Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Storbyer og klimatilpasning
I forløbet har det faglige fokus været på:
At undersøge hvordan storbyer bliver påvirket af klimaforandringer samt hvordan storbyer påvirker klimaforandringer. Herudover har vi set på klimatilpasninger af byer.
Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Den urbane varmeøeffekt
Klimatilpasningsprojekt i Tårnby
Kernestof:
• Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
• FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166759",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166759",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64952166759"
}