Holdet 2024 PS_B2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Lasse Birkegaard Nørup
Hold 2024 PS_B2h3g (2h3g Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Unge og sociale medier
Titel 2 Videnskabsteori og feltundersøgelser – kvantitativ
Titel 3 Læring, nudging og innovation
Titel 4 Eksamenstræning - Synopsis I
Titel 5 Parforholdet - før, under og efter
Titel 6 Videnskabsteori og feltundersøgelser – kvalitative
Titel 7 Livet i gymnasiet
Titel 8 Eksamenstræning - Synopsis II
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Unge og sociale medier

I dette forløb arbejdes der med psykologiske muligheder og udfordringer for unge mennesker i den virtuelle verden, med fokus på sociale medier og generel kommunikation på de sociale medier.


Vi har i forløbet arbejdet med følgende psykologisk teori:

- identitetsteori: Sociale arenaer, roller og identitet, Det multiple selv (Gergen), Identitet som refleksivt projekt (Giddens), Den narcissistiske ungdom
- Social-kognitiv læringsteori (Bandura)
- Filterbobler og ekkokamre
- kommunikationsteori (non-verbal kommunikation og kerneselv (Stern)
- Frontstage og backstage (Goffmann)
- Mobilen og de sociale medier - diverse undersøgelser
- Opmærksomhed
- Hukommelse (Sensorisk-, korttids- og langtidshukommelse)
- Motivationsprocesser og læring
- konflikttrappen ift. kommunikation i det digitale rum
- Digitale konflikter og mobning - herunder kommunikation samt forsøg og begreber inden for ondskabspsykologi (Zimbardo og virkelighedens fængsel, moralsk frakobling og Svendsens fire ondskabstyper)
- Ungdomshjernen og risikovillighed - modningsmæssig ubalance
- Sociale- og individuelle faktorer ift. risiko for udvikling af afhængighed


Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil

Udviklingspsykologi
– tilknytning, omsorg

Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for motivation og hukommelse

Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed

Omfang: 126 normalsider

Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Videnskabsteori og feltundersøgelser – kvantitativ

Eleverne bliver introduceret for videnskabsteori inden for psykologi med forståelse af kvalitativ og kvantitativ metode samt en kritisk vurdering af den enkelte undersøgelse. Denne viden bliver brugt i en udarbejdelse af en feltundersøgelse og efterfølgende rapport.

Eleverne får til opgave frit at udvælge et interessant emne/område inden for gennemgået materiale på C og/eller B-niveau og ud fra selvvalgt problemformulering at gennemføre en feltundersøgelse, som dokumenteres i en feltundersøgelsesrapport.

Eleverne skal gennemføre et kvantitativt studie.

Omfang: 41 normalsider

Faglige mål:
redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre
mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk
begrebsapparat
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Læring, nudging og innovation

I nudging og innovationsforløbet arbejdes der med hvad nudging er og eksempler på disse med udgangspunkt i læringsteori og perception. Eleverne lærer sammenhængen mellem nudging og innovation, og laver til sidst i forløbet små nudges med udgangspunkt i en innovativ proces med projektfremlæggelser.

I forløbet har vi arbejdet med følgende teorier og begreber:
- Adfærdsdesign - System 1 og system 2
- Læringsformer - adfærdspsykologi (klassisk betingning, operant betingning og imitation) og kognitive skemaer (assimilation og akkomodation)
- Prosocial adfærd
- Foggs adfærdsmodel - Potentiale for adfærdspåvirkning
- Perception (Top down- og bottom up-processer)
- Gestaltpsykologi og Gestaltlovene
- Holdningsteori
- Gode intentioner  (kopierede sider fra bogen "Valdemar elsker broccoli")
          - sværhedsgrad, motivationsbølger, viljestyrkebatteri  
- Kognitiv bias (kopierede sider fra bogen "Valdemar elsker broccoli")
         - Kognitiv bias
- Kritik af nudgingteori
- Innovationsbegrebet


Kernestof:

Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier


Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur

Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
– individuelle forskelle i livsstil


Omfang: 85 normalsider

Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Eksamenstræning - Synopsis I

I dette forløb arbejder eleverne med synopsisskrivning. Synopsen udarbejdes i forlængelse af emnet om nutidens psykologiske problematikker, og eleverne får udleveret bilag inden for dette område og skal udarbejde en synopsis med egen problemformulering.

Fokus er på problemformulering, inddragelse af problemstillinger samt at kunne finde relevant teori til at besvare problemformuleringen.

Omfang: 17 normalsider

Faglige mål:
redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk
begrebsapparat
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Parforholdet - før, under og efter

I dette forløb arbejder eleverne med parforholdet, før det opstår, mens det står på og efter det er afsluttet.

Vi har arbejdet med følgende psykologisk teori:

- Evolutionsteori: naturlig selektion, seksuel selektion og  partnervalg
- Forskelle på kønnene ud fra biologi (evolution og neuropsykologi)og kultur (adfærdspsykologi, social indlæringspsykologi, kognition, eksistentiel psykologi, postmoderne psykologi, socialpsykologi)
- Evolutionens tre netværk i hjernen (Fisher)
- Partnervalget - fem slags (Barbro Lennéer-Axelson)
- Tilknytningsstile og kærlighed (Cindy Hazan og Philip Shaver)
- Kærlighed mellem nærhed og distance (Martin S. Bergmann)
- risiko og resiliens
- kærlighedstyper (Robert Sternberg)
- Krisepsykologi (Cullberg) med udgangspunkt i den krise der kan opstå efter et endt parforhold
- Fire familietyper ( Lars Dencik)
- Tre livsformer (Thomas Højrup)
- Menneskets mange muligheder (Abraham Maslows behovspyramide)
-  Det senmoderne familieliv, netdating og singlelivet med udgangspunkt i den narcissistiske ungdom

Kernestof:

Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil

Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens

Kognition og læring  
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
- selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer


Omfang: 110 normalsider

Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Videnskabsteori og feltundersøgelser – kvalitative

Eleverne bliver introduceret for videnskabsteori inden for psykologi med forståelse af kvalitativ og kvantitativ metode samt en kritisk vurdering af den enkelte undersøgelse. Denne viden bliver brugt i en udarbejdelse af en feltundersøgelse og efterfølgende rapport.

Eleverne får til opgave frit at udvælge et interessant emne/område inden for gennemgået materiale på C og/eller B-niveau og ud fra selvvalgt problemformulering at gennemføre en feltundersøgelse, som dokumenteres i en feltundersøgelsesrapport.

Eleverne skal gennemføre et kvalitativt studie.

Omfang: 41 normalsider

Faglige mål:
redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre
mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk
begrebsapparat
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Livet i gymnasiet

I dette forløb arbejdes der med psykologisk teori omhandlende livet i gymnasiet på godt og ondt. Eleverne har tilegnet sig en forståelse af udfordringer og muligheder for den unge og har igennem case-analyse og undersøgelser fået et fagligt begrebsapparat til at forstå disse problematikker.


Vi har i forløbet arbejdet med følgende psykologisk teori:

- The Big Five og personlighedstest
- Menneskets dobbelthed ifølge (psykoanalysen, eksistentiel psykologi, evolutionspsykologi og neuropsykologi)
- Social psykologiske undersøgelser (Asch, Milgram og Zimbardo)
- Gruppekonflikter (Robbers Cave, Tajfels minimalgruppeeksperiment, Den sociale identitetsteori)
- stereotyper og fordomme
- Kontaktteori (Gordon W. Allports)
- Holdninger (kognitiv konsonans og dissonans)
- Gruppetænkning og gruppepolarisering
- Stress (akut og kronisk samt ydre og indre faktorer)
- Coping (emotionsfokuseret og problemfokuseret)
- Nervøse tilstande og kognitiv terapi
- Positiv psykologi og teknikker samt faktorer til at øge livstilfredsheden

Kernestof:

Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil

Udviklingspsykologi
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling

Kognition og læring
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping


Omfang: 86,6

Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamenstræning - Synopsis II

I dette forløb arbejder eleverne med synopsisskrivning. Synopsen udarbejdes i forlængelse af et tidligere emne (Kærlighed og parforholdet), og eleverne får udleveret bilag inden for dette område og skal udarbejde en synopsis med egen problemformulering. Fokus er på problemformulering, inddragelse af problemstillinger samt at kunne finde relevant teori til at besvare problemformuleringen.

Forløbet afsluttes med en gruppeaflevering og fremlæggelser

Omfang: 17 normalsider

Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde