Holdet 2023 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Louise Jakobsen
Hold 2023 bi/b (2b bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og sundhed
Titel 2 Celler og økologi
Titel 3 Genetik - hvem er morderen?
Titel 4 Fysiologi og forplantning
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og sundhed

Kost og sundhed

Forløbet fokuserer på følgende:
- Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.
- Energibalance (ligevægt mellem energiindtag i forhold til energibehov)
- Blodsukkerregulering herunder betydningen af at være i homeostase og hvilken rolle insulin og glukagon har på reguleringen. Vi har i den forbindelse lavet øvelsen "blodsukkermåling", hvor vi så på forskellen i blodsukkerstigningen ved indtag af henholdsvis hvidt toastbrød eller groft brød (rugbrød).
- Fordøjelsesystemets opbygning og enzymers betydning for nedbrydningen samt hvordan kulhydrater, fedtstoffer og proteiner nedbrydes.
- Livsstilssygdomme, som er forbundet med indtag af en uhensigtsmæssig kost med særlig fokus på type 2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Bæredygtig kost

Supplerendes stof:
- Sundhed, sygdom og medicin

Pensum i forløbet:
Bøger:
Biologi til tiden s. 19-29 (10 sider)

Biologi i udvikling (I-bog):
Kostens energigivende stoffer: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=167 (0,5 side)
Monosaccharider: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=172 (0,3 side)
Disaccharider: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=173 (0,8 side)
Polysaccharider: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=174 (0,4 side)
Kostfibre og præbiotika: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=175 (1,2 sider)
Proteiner: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=176 (1,2 sider)
Lipider: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=177 (1,9 sider)
Hurtige og langsomme carbohydrater: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=170 (1,4 sider)
Diabetes: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=171 (1,6 sider)

Grundbog i bioteknologi (I-bog):
Produktion af fødevarer: https://grundbogibioteknologi1stx.systime.dk/?id=223 (6,1 sider)

Øvelsesvejledninger:
NV-forsøget "Reaktionshastighed af spytamylase".
Måling af blodtryk, BMI, fedtprocent og kondital (på modulet d. 28/8) (2 sider)
Blodsukkermåling (på modulet d. 3/10) (2 sider)
Registrering kost, væske, aktivitet (på modulet d. 31/10) (1 side)

Sider læst i alt: 30,4 sider.

Databaser:
https://frida.fooddata.dk
https://denstoreklimadatabase.dk

Links:
https://exercise.dk/kondition/43-den-danske-steptest

Rapport:
Kostanalyse

Øvelser:
- Mini-undersøgelse af egen sundhedstilstand ud fra måling af BMI, fedtprocent, blodtryk og kondital
- Spytamylaseforsøg (afviklet i grundforløbet)
- Analyse af eget kostindtag, samt klimaaftryk af kosten, samt fysisk aktivitet på 24 timer - er du i energibalance?
- Blodsukkermåling ved indtag af henholdsvis lyst og mørkt brød

Faglige mål med forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Celler og økologi

Celler og økologi

I forløbet er arbejdet med prokaryote og eukaryote cellers opbygget, samt forskellen i placering af DNA i cellerne.
Vi har desuden arbejdet med cellemembranens opbygning, samt passiv og aktiv transport. I den forbindelse undersøger eleverne, hvad der sker med vandet i cellerne, når vi tilsætter salt i forsøget "Undersøgelse af osmotisk tryk i en celle" og overføre denne viden til eksempler til hverdagen.
Eleverne har læst om økosystemer og set en kort video om begrænsende faktorer. De har herefter været ude i naturen, for at finde et økosystem og optaget en video, hvor de har vist hvilke abiotiske og biotiske faktorer, der spiller ind på det. I samme forbindelse har de læst om kulstofkredsløb og fødekæder, samt økosystemets producenter og konsumenter.
Eleverne har også arbejdet med fotosyntese og respiration.

Kernestof:
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion og cellulære processer
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse

Foredrag: Alexander Holm om Biodiversitet (29/4/25)

Pensum:
Biologi i udvikling (I-bog):
Hvad er liv?: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=129 (1 side)
Livets forudsætning: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=131 (1,4 sider)
Cellen: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=130 (0,5 side)
Den prokaryote celle: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=133 (0,9 side)
Den eukaryote celle: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=134 (1 side)
Cellemembranen og transportprocesser: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=135 (0,7 side)
Passiv transport: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=136 (1,8 sider)
Aktiv transport: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=137 (0,7 side)
Osmose – transport af vand: https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=220 (0,5 side)
Energi i økosystemet: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=184 (1,9 sider)
Carbons kredsløb: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=187 (0,7 sider)

Mikrobiologibogen (I-bog):
Slægtskab og evolution: https://mikrobiologibogen.ibog.nucleus.dk/?id=173&L=10#c268 (1,4 sider)

Bioteknologibog (I-bog):
Eukaryoter: https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=153 (0,4 side)
Prokaryoter: https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=152 (0,2 side)

Biologibogen C (I-bog):
Økosystemer: https://biologibogenc.systime.dk/?id=473 (0,9 side)
Abiotiske og biotiske faktorer: https://biologibogenc.systime.dk/?id=658 (0,7 side)
Tema: Søen: https://biologibogenc.systime.dk/?id=604 (0,3 side)
Oligotrofe og eutrofe søer: https://biologibogenc.systime.dk/?id=605 (1,4 sider)
Årets gang i søen: https://biologibogenc.systime.dk/?id=607 (1,8 sider)
Livet i søen: https://biologibogenc.systime.dk/?id=608 (1,7 sider)
Biodiversitet: https://biologibogen.systime.dk/?id=590 (0,8 side)
Konkurrence og naturlig selektion: https://biologibogenc.systime.dk/?id=659 (2,5 sider)

Videoer:
Søen: https://www.youtube.com/watch?v=9VEkEOx0jmA&list=PLmkAISCaIeTswy4UxItUrhe4kVEVQCfg8&t=112s (12 min. - ca. 4 sider)
Celler: https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8 (7,21 min - ca. 2 sider)

I alt: 32,6 sider.

Øvelser:
- NV-forsøg: Undersøgelse af fotosyntese (kolbe med plastikslange - boblen der bevæger sig).
- Mikroskopi af celler (mundskrab og planteceller)
- Osmotisk tryk i celle (osmoseforsøg med kartofler)
- Vandkvalitet i en sø - makroindeksmetode (resultatark udleveret - gennemgået i klassen) (20/12).

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional sammenhæng og forstå globale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Genetik - hvem er morderen?

Forløbet er bygget op som en mordgåde omkring Amagermanden, hvor fokus har været på at tilegne sig viden om det at anvende kriminaltekniske metoder til at løse mordgåder. Herunder har eleverne tilegnet sig viden fra biologi omkring arvematerialet, hvordan arvematerialet bliver kopieret, samt hvilke genetiske egenskaber generne har. De har desuden set på stamtavler og genmutationer, men også på forskellige genteknologiske metoder, der kan anvendes i en efterforskning.

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof:
- Bioteknologi

Pensum:
Biologi i udvikling s. 138, 154, 158-161, 163-165, 170, 172-173, 176
DNA: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=154 (1 side)
På opdagelse i generne: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=138 (2,3 sider)
Arvematerialet indeholder gener: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=158 (0,6 side)
Proteiner og det centrale dogme: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=159 (1 side)
Proteinsyntesen: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=160 (2 sider)
Genetik og genetiske egenskaber: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=161 (1,6 sider)
Krydsningsskemaer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=163 (2,6 sider)
Stamtavler: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=164 (1,9 sider)
Kønsbundne egenskaber: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=165 (0,9 side)
Vi er alle forskellige: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=170 (0,7 side)
Når der sker en fejl i meiosen: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=172 (1,6 sider)
Genmutationer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=173 (1,3 sider)
Gelelektroforese: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=176 (1,6 sider)

Videoer:
Fra DNA til protein: https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA (2:41 min - ca. 0,8 sider)
Protein Synthesis Song: https://www.youtube.com/watch?v=yklIwMea4q8 (4:49 min - ca. 1,5 sider).
Det centrale dogme, stop-go til model (på modulet d. 17/1)

I alt 21,4 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Fysiologi og forplantning

I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan lungerne, hjertet og blodkredsløbet er opbygget og fungerer i kroppen. Vi har haft fokus på, hvordan ilt og kuldioxid transporteres rundt i blodet, og hvordan disse gasser udveksles i lungerne og optages i kroppens celler gennem diffusion.

Derudover har vi undersøgt blodtryk og diskuteret, hvilke følgesygdomme der kan opstå ved forhøjet blodtryk, såsom hjertekarsygdomme.

Et andet tema i forløbet har været hormoner og deres betydning for kroppens funktioner. Vi har gennemgået hvilke hormoner, der især spiller en rolle hos henholdsvis kvinder og mænd, og hvordan de påvirker kroppen, herunder vækst, kønsmodning og reproduktion. Der blev arbejdet med begrebet negativ og positiv feedback i hormonregulering samt hormonforstyrrende stoffer og deres mulige påvirkning på sundhed og fertilitet.

Vi har også beskæftiget os med de mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning og funktion, samt med kønshormoner og deres rolle i reproduktionen.
Vi har meget kort arbejdet med befrugtning samt fosterudvikling. Endelig blev der også meget kort sat fokus på kønssygdomme og deres forebyggelse og behandling.

Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Pensum:
Bog:  
Biologi til tiden s. 35-41 (pdf) (6 sider)

Biologi i udvikling (I-bog):
Krop og træning: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=250 (1,4 sider)
Kondition og energiproduktion: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=251 (1,7 sider)
Blodkredsløb: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=252 (0,5 side)
Lungernes opbygning og funktion: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=253 (1,6 sider)
Hjertets opbygning og funktion: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=254 (1,8 sider)
Hjertets arbejdsevne – puls og slagvolumen: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=255 (1,3 sider)
Sex, hormoner og ønskebørn: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=181 (0,4 side)
Pubertet: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=227 (0,7 side)
Mandens kønsorganer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=229 (0,8 side)
Kvindens kønsorganer: https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=231 (0,7 side)

Biologibogen C (I-bog):
Hormoner: https://biologibogenc.systime.dk/?id=462 (1,8 sider)
Hormoner hos mænd: https://biologibogenc.systime.dk/?id=466 (0,9 side)
Hormoner hos kvinder og menstruationscyklus: https://biologibogenc.systime.dk/?id=463 (2 sider)
Hormonforstyrrende stoffer: https://biologibogenc.systime.dk/?id=656 (1,8 sider)
Sex og befrugtning: https://biologibogenc.systime.dk/?id=467 (1,8 sider)
Prævention: https://biologibogenc.systime.dk/?id=474 (2,3 sider)
Kønssygdomme: https://biologibogenc.systime.dk/?id=483 (0,7 side)

Videoer:
Crash course - the Heart, Part 1 – Under pressure: https://www.youtube.com/watch?v=X9ZZ6tcxArI (10 min - ca. 3 sider).
Hjertets opbygning (video anvendt til voice-over): https://www.youtube.com/watch?v=CWFyxn0qDEU
CFU-dokumentar: ”Den fantastiske rejse i livmoderen”

I alt: 31,2 sider

Øvelser + øvelsesvejledninger:
- Måling af kondital, puls og blodtryk - vi lavede den i forrige forløb via en steptest (2 sider)
- Dissekering af svinehjerte (2 sider)
- Undersøgelse af de kvindelige og mandlige kønsorganer ud fra figurer

Faglige mål med forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer