Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sofie Nielsen
|
Hold
|
2023 bi/c (2c bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skrald
Titel 1 Skrald
Indhold
- Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave, i-bog:
Det cellulære liv
Celler og cellemembran og transportprocesser
9.3 Liv i vandløbene
- Biologi til tiden
S. 118-127 Abiotiske faktorer, Økosystemets struktur, Fotosyntese, respiration og
vækst, Vandløb, søer og deres omgivelser
-Opdag havet
Osmose og celler 8-21
Bioplast 51-59
-Platform (2008)
Plastik 1-33 Råvarer, polymerer og produktion. Plastmaterialernes egenskaber
-WWF
Er der plastik i din creme?
-Aktuelvidenskab.dk
Nye søer forbedrer natur og miljø
Videoer:
• Trash isles: Turtle gets olastic straw removed from its nose by rescuers
• The majestic plastic bag
• Haven i havet
• Kilder til plastikforurening i havet | CMEMS
• Besøg havhøst: Hvorfor dyrke muslinger?
• Besøg havhøst: Hvad er tang?
Eksperimentelt arbejde:
-Mikroskoperingsøvelse
-Osmose i kartofler (journal)
-Kan plastik nedbrydes? (journal)
Feltudflugt sø bag skolen
Særlige fokuspunkter
Progression i faglighed, øvelser og formidling.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, opgaveløsning, demonstrationsforsøg, øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel biologi 24.9 Lav en begrebsliste
|
24-09-2024
|
Journal osmose i kartoffel
|
25-09-2024
|
Kan plastik nedbrydes?
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima
Indhold:
Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave:
s. 228-235 Carbons kredsløb, drivhuseffekt, klimakrisen, økologiske fodaftryk,
Danmarks energiforbrug
s. 216-219 Energi i økosystemet, fotosyntese, respiration
Biologibogen
s. 56-60 Miljøgifte
Restudyvideoer
Fotosyntese
Fødekæde
Miljøfremmede stoffer
Eksperimentelt arbejde:
Planters fotosyntese og respiration (Journal)
Planters vækst
Foredrag Alexander Holm om biodiversitet
Særlige fokuspunkter
Progression i faglighed, øvelser og formidling.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, opgaveløsning, demonstrationsforsøg, øvelser. Gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøg plantevækst
|
19-12-2024
|
Fotosyntese og respiration i planter
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Biologibogen, i-bog:
"Genetik og evolution", "Genetiske grundbegreber" og "Det bliver i familien"
Blodtyper
Arv og miljø
Makronæringsstoffer "Kost og ernæring" "Kulhydrater", "Fedtstoffer" "Proteiner"
"Vitaminer og mineraler
Blodkredsløb og lymfesystemet "Blodkredsløbet", "Lungerne", "Blodkarnettet"
"Blodtryk", "Hjertet"
Homeostase
Sukker og overvægt
Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave, i-bog:
DNA
Genmutationer
Kromosomer (om mitose og meiose)
Kromosomtalsanomalier
Andre typer kromosommutationer
Det centrale dogme, genregulering og proteinsyntese
Enzymer
Fordøjelse
Blodsukker og diabetes
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af planterødder (mitose)
Dissektion af svinehjerte (journal)
Måling af arterielt blodtryk og puls (Journal)
Måling af Blodsukker (Journal)
NV Spytamylaseforsøg
Særlige fokuspunkter Progression i faglighed, øvelser og formidling.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, opgaveløsning, forsøg, øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af planterødder
|
19-02-2025
|
Blodtryk og puls
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution og sexologi
Indhold:
Evolution
Darwin
Kønnet formering, fødselsoverskud, variation, meiose, mutation, selektionsfaktor, naturlig selektion, kunstig selektion
Seksuel selektion og sexologi
Konvergent og divergent udvikling
Bakterieresistens og evolution, antibiotika, multiresistente bakterier
Kønssygdomme og prævention
Kvindens og mandens kønsorganer
Pubertet
Køn, frugtbarhed og kønsdifferentiering
Reproduktion
Anvendt materiale:
-Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave, i-bog:
7.6 Multiresistente bakterier
7 til og med 7.4 Evolution (7 Evolution, 7.1 Biologisk variation, 7.2 naturlig selektion,
7.3 Jordens arter er alle beslægtede, 7.4 Darwins finker)
7. Sex, hormoner og ønskebørn
7.1 Pubertet
7.3 Mandens kønsorganer
7.5 Kvindens kønsorganer
Graviditetstest
Prævention
6.10 Kønssygdomme med alle underafsnit
6.10 Kønssygdomme
-Antibiotika i husdyr
-Multiresistente bakterier
-Quiz: Test din viden om danske dyrs vilde sexliv
-Køns-quiz: Hvad siger videnskaben om forskellene på mænd og kvinder?
-Den Store Kusse-Quiz: Hvor godt kender du dit underliv?
Forsøg:
Undersøgelse af resistens hos bakterier
Ekskursion:
ZOO (evolution og dyrene i zoo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946550899",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946550899",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946550899"
}