Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Emil Mathiassen
|
Hold
|
2023 bi/d (2d bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Enzymer, celler og mikroorganismer
Gennemgang af kernestof: (ca. 45 sider)
Cellebiologi: Overordnet opbygning af prokaryote og eukaryote celler samt membranprocesser.
Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer.
Enzymer: Overordnet opbygning og funktion.
Overordnede faglige mål og fokuspunkter:
• Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
• Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder.
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til at beskrive og forklare iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet med hensyn til sikkerhed.
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser samt dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse, herunder anvendelse af diverse digitale værktøjer.
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, samt til at udvikle og vurdere løsninger.
Arbejdsformer:
• Faglig læsning af tekster på lærebogsniveau.
• Mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer.
• Individuelle arbejdsformer, herunder notetagning, egenrefleksion og individuelle skriveopgaver/opgaveløsning.
• Kollaborative arbejdsformer, både mundtlige og skriftlige, herunder gruppearbejde, gruppeopleggelser, faglige diskussioner og repetition i mindre grupper.
• Arbejde med udvikling af løsninger.
• Inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Evolutionsbiologi genetik og bioteknologi
Gennemgang af kernestof: (ca. 45 sider)
Gennmemgang af Evolutionsbiologi, genetik, bioteknologi og makromolekyler.
Eleverne vil få kendskab til:
- nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- eksempler på evolutionsmekanismer og fylogenetiske træer
- overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- anvendelse og manipulation af levende organismer gennem gen-manipulation (Bioteknologi)
Blandt de faglige mål vil eleverne lære at:
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi & sundhed sygdom og medicin
Gennemgang af Fysiologi & sundhed sygdom og medicin. Omfang ca. 55 sider.
Eleverne fil få kendskab til:
-Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- forplantning og hormonel regulering
- Kort introduktion til receptorer, neuroner og neurologi samt hvordan medicin og rusmidler kan influere dette
- Kort introduktion til hvordan sygdomme som eks. Multipel Sclerose påvirker nervesystemet.
- Anaerob & aerob energiproduktion
- Blodkredsløbet, gasudveksling og adaptationer til styrke og/eller konditionstræning (concurrent træning).
- Samfund & Sundhed ift. bmi og velvære
- Sundhedskur vs. livstilsændringer.
- Rusmidlers effekt på kroppen
Faglige mål:
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Arbejdsformer:
• Faglig læsning af tekster på lærebogsniveau.
• Mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer.
• Individuelle arbejdsformer, herunder notetagning, egenrefleksion og individuelle skriveopgaver/opgaveløsning.
• Kollaborative arbejdsformer, både mundtlige og skriftlige, herunder gruppearbejde, gruppeopleggelser, faglige diskussioner og repetition i mindre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til prøve
|
01-02-2025
|
Online modul d. 21/2-25
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi, biodiversitet, bæredygtighed og miljø
I dette forløb bliver Økologi, biodiversitet, bæredygtighed og miljøbeskyttelse gennemgået. Omfang ca. 45 sider.
Eleverne får kendskab til:
- samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- fotosyntese, respiration og gæring
- generelt om miljøbeskyttelse i Danmark og vigtigheden heraf
- Eleverne vil også få en kort gennemgang af bæredygtighed og vigtigheden heraf
Faglige mål i forløbet:
-bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
-udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
-Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Arbejdsformer:
• Faglig læsning af tekster på lærebogsniveau.
• Mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer.
• Individuelle arbejdsformer, herunder notetagning, egenrefleksion og individuelle skriveopgaver/opgaveløsning.
• Kollaborative arbejdsformer, både mundtlige og skriftlige, herunder gruppearbejde, gruppeopleggelser, faglige diskussioner og repetition i mindre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition & forsøg
Repetition af tidligere forløb, eksamensforberedelse og nye forsøg. Omfang ca. 50 sider.
Formålet med dette forløb er at repetere tidligere forløb ved at lave forsøg. Klassen får blandt repeteret teori gennem forsøg med membrantransport, cellens organeller, gæring, respiration, fotosyntese, mikrobiel vækst og enzymer. Der vil også være en feltekskursion til Amager Fælled med henblik på makroindexmetoden.
Faglige mål som tages højde for:
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Arbejdsformer:
• Mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer.
• Individuelle arbejdsformer, herunder notetagning, egenrefleksion og individuelle skriveopgaver/opgaveløsning.
• Kollaborative arbejdsformer, både mundtlige og skriftlige, herunder gruppearbejde, gruppeopleggelser, faglige diskussioner og repetition i mindre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gærforsøget
|
19-03-2025
|
Journal for blodsukkerforsøg
|
21-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946553611",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946553611",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946553611"
}